Wanneer doe je het nou wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Wanneer doe je het nou wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:33

Je ziet hier op bokt vaak discussies over hoe het niet moet. Foto-topics die helemaal de grond ingeboord worden. Soms terecht, soms onterecht.
Maar wanneer doe je het nou wel goed?
Uitleg, foto's, filmpjes ed zijn misschien wel handig ;) (Graag wel in Jip en Janneke-taal zodat iedereen het begrijpt :D )

Edit: ik bedoel inderdaad het rijden ;)
Laatst bijgewerkt door gillian op 21-12-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Showpony

Re: Wanneer doe je het nou wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:39

Wat bedoel je precies? Het rijden zelf??

Als je het rijden zelf bedoeld: ja lastig.. denk niet dat je daar een eenduidig antwoord op kunt geven. Ik bedoel 'goed' is een subjectief begrip. In mijn optiek ben je al een heel eind opweg als je het paard zover krijgt dat hij doet wat je van hem vraagt en hem daarbij zo min mogelijk hindert..

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:40

Bij paardrijden kan je het eigenlijk nooit goed doen!..
Als je het in de een zijn ogen goed doet, dan heeft een ander wel weer commentaar, en andersom ook!
Men weet altijd heel goed te zeggen hoe het NIET moet, maar om uitleg te geven hoe het WEL moet, daar schort het dan vaak nog wel aan...

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:41

DreE schreef:
Men weet altijd heel goed te zeggen hoe het NIET moet, maar om uitleg te geven hoe het WEL moet, daar schort het dan vaak nog wel aan...

Amen!
En hier op bokt is dat steeds vaker het geval, heel jammer.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:41

DreE schreef:

En dat is dus wat ik bedoel ;)
Vaak zijn het dezelfde mensen die commentaar leveren.
Laat hen dan eens uitleggen/laten zien hoe het wel moet ;) Wat het perfecte plaatje is volgens diegene ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:43

Je doet het goed om geen topics te openen met filmpjes/foto's van het paardrijden. Je doet het in de ogen van gemiddeld bokt toch zelden goed, of je moet ergens in de Z/ GP rijden....

Bij mij is deze harde les in ieder geval geleerd, en ik zet geen rij foto's meer hier op bokt in een aparte topic...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:46

najah gaat dit wegens je topic waar commentaar werd gegeven of het gebruik van een iets te strenge hand.

daar werden overigens wel goede tips gegeven,

maar inderdaad soms word dit niet gedaan, en staat er ies van ik reageer hier niet op of wat dan ook,

maar het is soms moeilijk om iets te beoordelen vooral met fotos vanwege de momentopnames, maar het is soms ook moeilijk want niet ieder paard moet je rijden zoals het ind eboeken word beschreven.

maar ik vind persoonlijk haal eruit wat je eruit kan halen en negeer de rest

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:46

Het gaat mij niet zozeer om een klassering/aantal wp/jurycommentaar.
Het gaat er mij om wat voor jouw het perfecte plaatje is. Wat jij goed paardrijden vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:46

Je doet het goed als je paard aan het einde van je ritje beter loopt dan aan het begin en als je naar verloop van tijd merkt dat alles makkelijker gaat en je paard zich lichamelijk en geestelijk in de juiste richting ontwikkelt. Deze dingen zijn vaak lastig te zien op een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:48

pubelia schreef:
Je doet het goed om geen topics te openen met filmpjes/foto's van het paardrijden. Je doet het in de ogen van gemiddeld bokt toch zelden goed, of je moet ergens in de Z/ GP rijden....

Zelfs dan bak je dr nog niks van omdat je dan met S&T rijd, en een correct gereden blablabla...
Anderen de grond inboren zodat het lijkt alsof ze zelf enigzins kunnen rijden, daar zijn ze mee bezig ;) (het gros, niet allemaal)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-09 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:48

StalNollie schreef:
najah gaat dit wegens je topic waar commentaar werd gegeven of het gebruik van een iets te strenge hand.

daar werden overigens wel goede tips gegeven,

maar inderdaad soms word dit niet gedaan, en staat er ies van ik reageer hier niet op of wat dan ook,

maar het is soms moeilijk om iets te beoordelen vooral met fotos vanwege de momentopnames, maar het is soms ook moeilijk want niet ieder paard moet je rijden zoals het ind eboeken word beschreven.

maar ik vind persoonlijk haal eruit wat je eruit kan halen en negeer de rest

Beetje flauwe opmerking die eerste ;) Kan nl heus wel tegen kritiek ;)

Ik vraag me gewoon af wat mensen hier op bokt het perfecte plaatje vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:56

IK denk ook dat het heel moeilijk is om commentaar te krijgen.
Omdat je vaak naar jouw optiek het beste handeld.
Vaak weet je niet beter.

Ik bedoel als ik naar mij zelf kijk 5 jaar terug bijvoorbeeld.
Ik vond mij zelf toen best oke rijden.
Maar nu ik 5 jaar verder ben en meer ervaring heb vind ik dat ik toen wel wat minder oke reed.

Je handeld naar je beste kunnen...
Maar als je beter wilt worden moet je wel open staan voor opbouwende kritiek.
En soms kan dat via internet best moeilijk zijn. (non verbale communicatie)

Ik denk ook wel dat het belangrijk is om te kijken naar de ruiter, hoever is een ruiter?
Als een manege ruiter die 1 jaar les heeft gewoon recht op het paard zit.
Kan sturen en remmen zonder het paard te hinderen, dan is dat goed.
Al loopt ie misschien met z'n hoofd iets in de lucht.

Je kan dan wel zeggen dat ze moet proberen vwnw te rijden.
Maar vaak heeft dat nog geen enkele zin want daar is z'n ruiter nog niet aan toe!
Dus voor het niveau wat de ruiter heeft is het dan goed!

Terwijl iemand die fanatiek wedstrijden doet misschien wel denkt.. pfff... dat ziet er niet uit!
Maar die ziet dan alleen maar dat koppie in de lucht.
Die ziet niet dat ze er keurig op zit en het paard niet hinderd.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:13

Ik lees al heel lang mee en ze weten hier heel goed hoe je moet rijden vanachter een toetsenbord.
gelukkig kan ik zelf niet paardrijden.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:36

Het leuke aan bokt vind ik, dat je een probleem voorlegt en daarover discussies kunt gaan voeren. Bij een probleem wordt eigenlijk altijd iets aangeduid wat moeilijk is en niet lukt en daarin ligt dan gelijk de uitdaging. Wat het lastige is van bokt is dat de meeste feedback niet altijd opbouwend is en daardoor soms wel eens als persoonlijke aanval kan worden gezien (soms helaas bedoeld). Ik zeg: "Pik alleen de feedback eruit, waar je wat aan hebt en neem de rest niet al te serieus". Daarbij komt dat er heus wel goede dingen worden gezegd alleen wetenschappelijk is bewezen dat de mens die nou eenmaal sneller vergeet. Geef jezelf dus maar een schouderklopje, want je doet heus wel heel veel dingen goed :-)

En over je vraag over perfecte plaatjes...

Ik zag laatst iets voorbij flitsen op bokt van ene Anja Beran. Ik vond haar echt mooi op haar paard zitten. Aan het paard kon je ook heel duidelijk zien dat hij van achter naar voren werd gereden (stijgende lijn omhoog en niet neerwaarts).

Verder zijn er heel veel mooie plaatjes (maar helaas ook wel eens omstreden trainingsmethodes die daar achter zitten) kijk maar eens naar Edward Gal op Totilas! Dat is zeker een mooi plaatje. Alleen die rollkurtraining is gruwelijk!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:42

Gaan we weer?Tuurlijk word Totilas stelselmatig mishandeld, net als alle andere dressuurpaarden en daarom doen ze het ook zo goed.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:25

Ik vind de uitspraak over dat alle dressuurpaarden stelselmatig worden mishandeld niet echt passen bij dit forum en erg kortzichtig. Onderbouw dit soort argumenten als je ze ook durft op te schrijven.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:30

Was een reactie op de post boven de mijne Carien. En ja ik vind dat er over het algemeen erg negatief wordt gedaan over dressuur op dit forum.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:48

Okey Sjeik. Dat het een reactie was op mijn post begreep ik al n.a.v. de opmerking over totilas. Jammer dat je alles negatief opvat ik denk namelijk dat, dat niet zo is bedoeld en zeker niet persoonlijk. Verder kun je in een discussie prima je mening geven over trainingsmethodes, rijstijlen enz. Uiteraard zul je die moeten onderbouwen en kan het voorkomen dat je het niet met elkaar eens bent.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:55

Ik moet onderbouwen? Ik dacht dat je hier niks moet :D
Je hoeft niet ver te zoeken om genoeg topics te vinden, waar in staat dat Anky, Edward en vele anderen gemeen zijn omdat ze LDR toepassen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:59

Oeps daar gaan we weer!

Weet je ts je kunt nu eenmaal niet verwachten op een forum met zoveel mensen dat iedereen op een golflengte zit, zoveel mensen zoveel gedachtes, ik zie ook wel eens advies voorbijkomen waarvan ik denk, Hey dat doe ik zelf heel anders, wie het beter doet mag het zeggen.

Als je geen negatieve opmerkingen wilt horen kun je beter niets plaatsen denk ik dan maar, soms loopt het uit de hand maar nog veel vaker gaan topics hierover wel goed, het is maar wat je zelf ziet denk ik.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:04

sjeik schreef:
Ik moet onderbouwen? Ik dacht dat je hier niks moet :D
Je hoeft niet ver te zoeken om genoeg topics te vinden, waar in staat dat Anky, Edward en vele anderen gemeen zijn omdat ze LDR toepassen.

Gewoon een kwestie van eigen mening ik ben ook geen fan van ze maar dat hoeft toch ook niet als ik dat niet wil, ik vind dat je zo niet met paarden om kunt gaan, voor een ander is het prima zo wat is daar mis mee dan?

Zoveel mensen zoveel meningen, stel dat we allemaal de zelfde meingen hebben fijne saaie boel wordt het hier dan zeg.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:24

Beste Sjeik, ik denk dat je de essentie van het verhaal mist. Er wordt bovenin dit topic gevraagd om wat wij een perfect plaatje vinden. Het plaatje van Edward en Totilas ziet er vind ik, mooi uit. Alleen de trainingsmethode is omstreden. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen (even in jip en janneke taal). Mooie plaatjes zijn soms misleidend. Het lijkt heel mooi, maar het proces er aan vooraf vind ik persoonlijk minder mooi. Verder ben ik het helemaal met Eppie eens. Je mag altijd je mening geven en niets moet. Maar in een goede discussie is een onderbouwing van je mening of argument wel belangrijk want anders kan je beter niet discuseren. Maar goed ook dat is weer een mening....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:26

Volgens mij doe je het op Bokt nooit goed.
Ik denk ook dat veel Bokkers het moeilijk vinden om een eigen mening te hebben en deze vast te houden.
Ze vinden misschien wel iets, maar gaan sneller mee in iets wat andere bokkers zeggen.

Dat je commentaar hebt op iemand kan altijd, maar het gaat erom hoe je het doet.
Net zoals Pubelia schreef is mijn laatste HAW topic ook een harde les geweest voor mij.
Ook ik durf het niet meer aan om nog wat te plaatsen.
Erg jammer, want ik vond het altijd erg leuk om te doen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:31

Inderdaad is een goede onderbouwing van je argumenten erg fijn maar niet iedereen beschikt natuurlijk over die gave.
sommige hier op bokt zijn echt heel erg welbespraakt (mis Hc hier en is niet sarcastisch bedoeld)

Ook als je minder welbespraakt bent mag je best je mening geven, de kunst is om te luisteren of te lezen in dit geval en je oprechte mening geven, vind ik belangrijker dan welbespraakt zijn , al ben ik stiekem wel jaloers op mensen zoals hc die hun gevoelens zo goed onder woorden kunnen brengen.

We vergeten wel eens dat we allemaal gek op paarden zijn, wat de beste manier is, wie zal het zeggen, laten we hopen dat paarden ooit gaan spreken zodat we het zeker weten, of is dat toch weer te veel J&J taal.

Ik vindt de discussies op bokt verder echt wel oke, het gaat soms mis maar kijk nou eens hoeveel er wel goed gaan, op veel topics gaat het wel met respect, maar ook daar is niet iedereen het met elkaar eens, kan ook niet want dan zou het geen discussie meer zijn.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:33

Echt he ik moet er een woordenboek bij hebben om de posts van Huertecilla te lezen en kan er geen gevoel uit halen wat die man schrijft.