Overal dressuur bij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Overal dressuur bij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:20

Hallo,

Ik vroeg me af of je bij iedere tak van de paardensport dressuur nodig hebt? Daarmee bedoel ik springen, western ( dat is toch ook gedeeltelijk dressuur?), SGW, gangen(paarden) rijden, recreatie en rennen.
Ik had geleerd dat je inderdaad bij iedere tak de dressuur de basis is. Alleen zijn er sommige mensen niet mee eens. Ik zou graag willen weten hoe het echt is.
Laatst bijgewerkt door Phen op 19-12-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fantastique

Re: Overal dressuur bij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:21

Bij springen is dressuur in ieder geval wel de basis!
Dus bij SGW neem ik aan ook!
Bij de andere takken van paardensport zou ik het niet weten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:28

Hoe het echt is daar verschillen de meningen over.

Een zekere dressuurmatige basis is altijd gewenst alleen verschilt het per tak van paardensport wat je wilt zien als je noodzakelijke basis en wat je verstaat onder dressuur. Daar hangt ook vanaf waar je naar toe werkt. Als je 'dressuurmatige basis' ziet als 'stuur, gas, rem' dan heb je dat nodig bij elke discipline ja.

Een zekere dressuurmatige basis is handig vooral als je wilt dat je paard zn rug goed gebruikt en het ruitergewicht goed kan dragen. Bij disciplines als Endurance of gewoon recreatief rijden heb je dat ook nodig, zodat je paard zichzelf niet verkeerd belast.

Bij springen gaat het vooral om controle, als je het paard kunt sturen en het tempo kunt controleren dan heb je daarbij veel profijt in het parcours (en wissels springen!)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:28

Ja, dressuur is africhting, training, gehoorzaamheid, behoudt voor ruiter en paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:33

Ja voor iedere tak van de sport en zelfs reacreatief gebruik is een dressuurmatige basis noodzakelijk. Dressuur wordt tegenwoordig vaak gezien als het rondrijden tussen de witte hekjes en daarbij (vaak genoeg de basis vergetend) zo snel zo hoog mogelijk proberen te komen. Dit is onjuist omdat je uit het woord dressuur het franse woord dresser kunt halen, africhting, dus de basis africhting. Dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur, iets wat te vaak vergeten wordt.

In principe zou dat bij ieder gereden paard in orde moeten zijn. Dwz, correct aan het been en aan de hulpen staan, met een rustige en constante aanleuning zodat de rug wordt gebruikt. De basis staat je toe een paard makkelijk rond te sturen in alle gangen, terwijl hij jou draagt op zijn rugspieren ipv van op de ruggegraat. Bij het springen is het gewoon echt heel handig omdat je meer controle hebt over je paard en je hem verfijnder het parcours rond kunt sturen. Dwz hem laten verkorten of verruimen, krap laten wenden etc etc, zonder protest. Ook bij de western gaat het om precies dezelfde basis die echter iets anders tot uitvoering komt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 19-12-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:37

In Holland is het 'dressuur' inderdaad vaak (mi foutief) de focus op de witte hekjes en de proefjes.

In Engeland is het wat dat betreft makkelijker, daar gaat het over 'flat work' wat inderdaad de basis is. Gaat er echt geoefend worden voor dressuurwedstrijden dan heet het 'dressage'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:05

Dit heb ik er jaren geleden ooit over geschreven

Citaat:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.

Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.

Ik ga dus helemaal met Apple mee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:08

Bij de één zal dressuur het doel op zich zijn, bij de ander alleen een middel (om bijv. beter door een springparcours te komen of gangen er beter uit te rijden, oh, zie dat Lielle me voor was :D), maar ik denk dat bij paardrijden dressuurmatig rijden onmisbaar is. Om op die manier het paard te trainen de ruiter zo goed mogelijk te kunnen dragen én het lichaam optimaal te gebruiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:26

ik vind dat Lielle het heel goed uitdrukt. Er is nu eenmaal een verschil tussen de dressuur als sporttak en het dressuurmatig trainen met als eerste doel, je paard goed aan de hulpen krijgen, balans en goed ruggebruik. Dit komt zelfs het paard van de recreatieve wandelruiter ten goede. Als tweede doel kan je de nadruk veranderen afhankelijk van wat je wil, springen, (hogere) dressuur, eventing, endurance,...
Zelfs in de westerntak zijn er overeenkomsten betreft dit "basisdressuurwerk" ook daar moeten de paarden leren op eigen benen lopen, buigen, wenden, "verzamelen" en over de rug werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:31

petitparis schreef:
Zelfs in de westerntak zijn er overeenkomsten betreft dit "basisdressuurwerk" ook daar moeten de paarden leren op eigen benen lopen, buigen, wenden, "verzamelen" en over de rug werken.

Klopt, maar... de manier waarop dit gedaan wordt wil nog weleens verschillen in de western tov de dressuur.
De basis is gelijk, maar daar houdt het wel bij op. Het werken richting verzameling gebeurt dan nog weleens anders. Het is een vorm van dressuur, dat dan weer wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:44

ik had het dan ook niet over methodes ;-) De basisintentie komt overeen. Zelfs in de Engele stijl willen theorieën en methodes wel eens verschillen. Aan ieder voor zich bij welke ze zich het beste voelen of welke het best bij hun paard past...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:48

Hoe zit het dan met de dressuur van western, reining is bijvoorbeeld zonder draf, zijgangen, en met als tempi alleen speed controle?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:55

Ik veronderstel dat je dit aan mij vraagt
ik doe zelf geen reining, maar rij wel vaak in de piste als de reiningtrainer bij ons op stal lesgeeft aan z'n klanten. en ja ze galopperen meestal

Maar ik zie ze toch zijgangen oefenen (misschien eerder zijwaarts dan zij-en voorwaarts), ik hoor ook vaak vallen: " je paard meer verzamelen" of "niet op de voorhand laten vallen"
Als ik hem z'n mening vraag over galop-stap of galop-halt overgangen, dan is hij het met me eens dat je paard eerst voldoende sterk moet zijn in de achterhand, zodanig dat hij voldoende verzameld kan worden om die overgang te kunnen doen, hoe ze dat doen weet ik niet

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:56

Dressuur is niet de basis van alles.
Als jij onder dressuur verstaat oefenenen tot het hoogste niveau met de bijhorende oefeningen, ten minste. Je vertrekt uit dezelfde basis, het willen losrijden en ontspannen van het paard. (eigen mening, jouw basis kan ergens volledig anders liggen ;) ) Dit is gewoon een logische opwarming en start, hier uit ga jij dan verder naar of te wel het spring parcours of je proefje. Dressuur is gewoon een begrip dat zich moeilijk laat definieren. Maar als je het dus heel breed neemt, dan wel ja :j want dresuur bouwt op oefeningen om je paard los en ontspannen te krijgen. Zoals Apple en Lielle zeggen, er zijn geen correcte termen in het Nederlands en dat is ook de enige verklaring voor deze discusie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:44

Voor mij is dressuur geen einddoel, maar een middel. Een middel om mijn paard los, soepel en in balans te kunnen rijden op lichte, correcte hulpen. Ik denk dat het voor elke discipline wel handig is als je dat voor elkaar hebt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:52

dressuur is de basis, ofwel stap, draf, galop, halt houden etc. Het laten luisteren naar je paard.
Als je dat niet beheerst kun je ook nooit in alle veiligheid een springparcours afleggen.
Kijk maar eens naar springruiters op het losrijterrein, die paarden lopen (meestal) mooi ontspannen. Kijk naar een Franke Sloothaak die dressuur matig fantastich kan rijden en ook in het parcours een mooi ontspannen paard kan laten zien.

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:23

De basis dressuur is wel de basis van alles, maar in principe heb je de meeste moeilijkere oefeningen niet bij alle takken van de sport nodig..

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:08

ik vindt de basis van dressuur dat dat overal gelijk is maar verder weet ik het niet(ben zelf een dressuur en springer)

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:03

Persoonlijk ben ik van mening dat dressuur inderdaad overal de basis voor is.
Niet persé dat je Z moet rijden ofzo, maar gewoon dat je netjes kan rijden, zoals het hoort. Als je dat kan, vind ik, dat je verder kan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:17

Epona_ schreef:
Dressuur is niet de basis van alles.
Als jij onder dressuur verstaat oefenenen tot het hoogste niveau met de bijhorende oefeningen, ten minste. Je vertrekt uit dezelfde basis, het willen losrijden en ontspannen van het paard. (eigen mening, jouw basis kan ergens volledig anders liggen ;) ) Dit is gewoon een logische opwarming en start, hier uit ga jij dan verder naar of te wel het spring parcours of je proefje. Dressuur is gewoon een begrip dat zich moeilijk laat definieren. Maar als je het dus heel breed neemt, dan wel ja :j want dresuur bouwt op oefeningen om je paard los en ontspannen te krijgen. Zoals Apple en Lielle zeggen, er zijn geen correcte termen in het Nederlands en dat is ook de enige verklaring voor deze discusie

Dat laatste is onzin. Als je dressuur niet fout interpreteert als huppelen tussen de witte hekjes maar als een algemene benaming voor de lichamelijk opbouwende training van het paard. (africhting dus) Dan kun je hier zeker een nuttige en informatieve discussie over voeren. Helaas te weinig mensen die de werkelijke betekenis achter het woord kennen, en dat is ook het enige wat hindert om hier een goede discussie over te kunnen voeren. Dit forum is te groot om iedere bijkomer in de discussie met een fout beeld van het woord dressuur dit bij te gaan brengen. Mits je het vermeld in de beginpost.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:01

je kunt niet zeggen dat dat een foute interpretatie is, het is een andere interpretatie die wel degelijk correct is. Dressuur is zowel het opleiden van een paard als de wedstrijdvorm, en de ene betekenis is niet meer waar dan de andere.

Ik neem trouwens aan dat je in je laatste zin 'tenzij' bedoelt? 'Mits' betekent nl 'op voorwaarde dat' en dat bedoel je volgens mij niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:06

Lielle schreef:
Dit heb ik er jaren geleden ooit over geschreven

Citaat:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.

Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.

Ik ga dus helemaal met Apple mee.

Hoe kwam je dan op het dikgedrukte stukje? Vind het iets typisch..

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:14

NenaC schreef:
dressuur is de basis, ofwel stap, draf, galop, halt houden etc. Het laten luisteren naar je paard.
Als je dat niet beheerst kun je ook nooit in alle veiligheid een springparcours afleggen.
Kijk maar eens naar springruiters op het losrijterrein, die paarden lopen (meestal) mooi ontspannen. Kijk naar een Franke Sloothaak die dressuur matig fantastich kan rijden en ook in het parcours een mooi ontspannen paard kan laten zien.

:j helemaal mee eens.

Van reining ect heb ik geen verstand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:18

@xx_Irisje

het is een stuk tekst van jaren terug maar ik denk dat ik het nog wel weet. Een dressuurpaard moet het geduld en de inzet hebben om een oefening 100-en keren te herhalen om die helemaal te perfectioneren.
En spring- of eventingpaard hoeft dat niet, die moet goed over de hindernis komen en daar zit geen voorgeschreven manier bij. En in dat dressuurmatige werk maakt het niet of de schouderbinnenwaarts niet perfect op drie sporen is, 3,5 is ook goed.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:21

Dan snap ik nu wel wat je bedoeld ;)