Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik ben wel eens op concoursen geweest waarbij
Vaak denk je dat hoe hoger hoe beter ze kunnen rijden,
jasmijn78 schreef:Over het algemeen zijn het vaak de mensen die zelf nooit wat gepresteerd hebben in de wedstrijdsport die zeggen dat wedstrijdresultaten niets zeggen over iemands niveau....
Misschien niet zelf, maar wel heel nabij. En ook dan blijft mijn mening ongewijzigd![]()
Verder wat betreft jurering: je hebt er altijd wel een keer een jury bij waarvan je afvraagt of hij zin bril heeft thuis gelaten, maar over het algemeen wordt je echt wel beoordeeld naar je kunnen. Ik kan mij in ieder geval wel vaak vinden in mijn beoordelingen, en ik rij al zo'n 16 jaar wedstrijden, minimaal 1 wedstrijd per maand....
Ook als resultaten op wedstrijden goed zijn, vind ik dus, dat de KNHS-regels niet helemaal goed nageleefd worden in de beoordeling.
Een behaald wedstrijdniveau zegt niet altijd alles over iemand kunnen, maar het zegt wel vaak meer dan wat iemand zelf vind van zijn kunnen. Een behaald wedstrijdniveau geeft m.i. altijd wel een goede indicatie dus. Als je bij een wedstrijniveau nog aanvullende info krijgt, zoals binnen welke termijn het niveau behaald is, met wat voor paard, of ze op grote wedstrijden in een groot deelnemersveld ook wel eens bovenaan eindigen... Dan kun je echt wel een goede indruk krijgen van iemands kunnen.
Ook hier ben ik het dus niet mee eens.
Als iemand er 3 jaar over doet met 1 wedstrijd per maand om in de L te komen.... Dat kan ik daar wel uit opmaken dat zo'n combi dressuurmatig niet heel veel soeps is, nog voor ze IRL gezien te hebben. Of als een combi een klasse per jaar uitrijd met het max aan winstpunten, geregeld dubbele punten rijdt, in grote deelnemersvelden en selecties/kampioenschappen steeds in de kopgroep eindigd... Dan wekt dat wel de verwachting dat zo iemand een aardig stukje kan rijden.
Bovenste stukje volledig mee eens, onderste stukje dus niet
Verder is wedstrijden rijden heel leerzaam als je er op de juiste manier mee omgaat. Een proef is eigenlijk niet meer dan een examen van je graad van africhting im competitieverband.
Hier kan ik het volledig mee eens zijn, als de beoordeling tenminste aan de FEI-regels voldoet![]()
slokkie schreef:Zegt deelnemen aan een wedstrijd überhaupt iets over over je prestatie behalve dat je wedstrijden wil rijden?
Mijn paard levert totaal andere prestaties, maar ik ben nog blijer daarmee dan sommige wedstrijdruiters. RianneH schreef:slokkie schreef:Zegt deelnemen aan een wedstrijd überhaupt iets over over je prestatie behalve dat je wedstrijden wil rijden?
Helemaal mee eensMijn paard levert totaal andere prestaties, maar ik ben nog blijer daarmee dan sommige wedstrijdruiters.
Over de 'stelling', kwa beoordeling is het aan te raden eens met een jurylid mee te kijken. Ga eens schrijven in verschillende klassen en praat met het jurylid. Mijn blik is daardoor erg veranderd. Bij heel veel verschillende juryleden in de auto gezeten en het meerendeel ziet veel, de goeden zien alles. Maar dat is helaas niet mogelijk om op te schrijven.
Verder heb ik het idee dat er idd een deel paard rijdt om het halen van winstpunten en prestaties. Een ander deel groet af met een big smile als het paardje al binnen de hekjes is gebleven. Tja, misschien is die niet binnen een paar jaar Z, maar die heeft duidelijk plezier.

FriesWytske schreef:En daar gaat het mij ook om. Ik rijd wel wedstrijden, maar weet vaak zelf wel hoe ik heb gereden. En de ene keer gaat het beter als de andere keer. Maar om daar steeds de jury voor af te zeiken. Vind ik niet normaal. Ik vind prestatie niet belangrijk. Het is mooi meegenomen. Maar ik vind het belangrijker om plezier met mijn paard te hebben. Of we nu door het bos crossen of op wedstrijd gaan.
bij een "juiste" beoordeling van de proef aan de hand van de FEI-regels.pharagirlke schreef:Wat noem jij "prestatie" modie. ik vind in 90% van de gevallen al dat ik heel goed gepresteerd heb als ik mijn merrie rond heb kunnen sturen zonder al te veel uitspattingen van haar kant
Prestatie zoals de vandale omschrijft:
pres·ta·tie de; v -s 1 het presteren 2 dat wat men presteert; verricht werk
Vind ik wel wat zeggen over je rijden
modie schreef:pharagirlke schreef:Wat noem jij "prestatie" modie. ik vind in 90% van de gevallen al dat ik heel goed gepresteerd heb als ik mijn merrie rond heb kunnen sturen zonder al te veel uitspattingen van haar kant
Prestatie zoals de vandale omschrijft:
pres·ta·tie de; v -s 1 het presteren 2 dat wat men presteert; verricht werk
Vind ik wel wat zeggen over je rijden
Laat ik het anders formuleren.
Prestatie in de wedstrijd-ring.
Een "voldoende" krijgen van de jury.
Vlug in een hogere klasse belanden.
Titels in de "wacht slepen".
En dat zegt weinig over je rijden. Peerd doet veel als het gaat om winnen.
Ik zie mensen rijden die nooit winnen die ik zo op mijn merrie zet.. En ik zie mensen die elke wedstrijd weer bovenaan staan en ik ben er zeker van dat die dame van me er de vloer mee aan veegt... Niet omdat ze het niet kunnen, maar simpelweg omdat hun "manier van rijden" niet bij haar past. Dat pikt die kleine van mij niet.
RianneH schreef:Ik ben bang dat de mensen die niet zo naar prestatie kijken als bijv pharagirlke hier niet zullen reageren![]()
Ik snap je punt wel, vind ook het niveau op veel wedstrijden zwaar triest en best schokkend. Zeker omdat ze dan wel met een winstpunt thuis komen.
Laatste keer dat ik schreef was in de M, meisje met een wit paardje, beestje was totaal niet actief en helemaal kaal bij de sporen. Toen jury kwam controleren op bloed en vroeg waarom ze met zulke scherpe lange sporen reed, was het antwoord 'Dat hebben ze mij aangeraden bij de ruitersportzaak.' Meisje reed net geen verlies, maar die heeft het duidelijk niet begrepen.
Ook wel eens iemand gehad met haar eerste B wedstrijd die na het afgroeten de jury kwam bedanken en super trots was.
Wat betreft plezier in rijden, helaas veelste veel mensen die alleen maar voor het plaatje rijden en naar mijn idee totaal geen plezier in het rijden hebben. Kijk maar op de gemiddelde grote pensionstal.