waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:23

weet je waar ik me ongelofelijk aan stoor?
dat gemieper van: je kan qua leeftijd gewoon geen paard beleren,
je bent maar een puber, dus je mist wat kennis.
Je bent nog jonger, dus je paard word helemaal verkl....!!!
pardon?
waarom zou dat allemaal?
met een goede inctructeur, met genoeg kennis wan het welzijn van het paard,
anatomie van het paard en wat nog meer?
als ik volwassen was geweest, was er geen woordje vuil gewisselt, dan zou het oké zijn.
Wat is er dan zo vreselijk en erg aan als ik een jong beestje opleid?
wat gaat er dan verkeerd, wat zou ik anders doen dan een ouder iemand?

Moderatoropmerking:
Het plaatsen van pb's, en mails is niet toegestaan.

en zo maar meer, word er eigenlijk een beetje misselijk van, moet het nou zo?

silfie35

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:27

Als je zeker weet dat je genoeg kennis hebt, en genoeg ervaring om een paard op te leiden, kan het! Maar een doorsnee meid van 13 is daar vaak nog niet aan toe.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:28

Als jij de kennis, middelen hebt etc, kan het best.
Er zijn mensen van 30 die het niet kunnen, en als jij 13 bent met genoeg ervaring, hey, doe je best :) .
Gewoon goed begeleiding zoeken, rustig aan doen voor jou & paard, komt het allemaal goed.
Leeftijd zegt niets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:29

Leeftijdsdiscriminatie heb je op alle leeftijden. Van persoon tot persoon is het verschillend hoe oud ze werkelijk zijn, maar het beleren van een jong dier vraagt werkelijk ervaring, zelfbeheersing en een hele portie geduld. De ervaring, daar kan ik niets over zeggen, maar vaak is het met name de zelfbeheersing en het geduld wat bij jongeren te wensen overlaat (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:32

Omdat een puber en een puber meestal niet de meest handige combinatie is. Er zijn uiteraard mensen die het wel kunnen, maar de meesten missen het geduld, inzicht en zelfreflectie om correct een paard op te leiden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:34

misschien heb ik het voordeel dat mijn eigen paardje 8 is, waar ik wel
meer mag van verwachten, de geduld stop ik in mijn verzorgpaardje .. die heeft dat nodig.
Uiteraard mijn eigen ook, maar daar kan ik me zeg maar uitleven
als het gaat om figuren en zijgangen etc.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:35

Zal ook niet kwa rijden bedoeld zijn maar meer kwa geduld ,disipline,concentratie.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:36

Ach ja het is inderdaad aan de jonge kant, aan de andere kant de doorsnee volwassen bokker kan het ook neit en begint er ook aan :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:46

Ik heb zelf op die leeftijd meerdere paarden zadelmak gemaakt, ingereden en volledig beleerd.. Het scheelt dat je minder zwaar bent, veelal leniger en sneller bent dan een volwassen en het belangrijkste: je hebt geen angsten. Het nadeel is dat (hoe je het ook wend of keert) je op die leeftijd minder goed oorzaak-gevolg situaties kan inschatten, vaak minder geduldig en conseqent bent. Dit heeft alles te maken met de ontwikkelingen van je hersenen die dan plaats vindt en is absoluut niet persoonlijk!

Daarom ben ik idd een voorstander van goede begeleiding, zonder dat is het voor niemand mogelijk een jong paard goed te beleren!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:49

sporter schreef:
Ach ja het is inderdaad aan de jonge kant, aan de andere kant de doorsnee volwassen bokker kan het ook neit en begint er ook aan :D

En dat is nu net het verschil. Zien wat je kunt en het goed kunnen inschatten van situaties en gevaren die aan de omgang van paarden verbonden zijn.
Hoe vaak kom je ze nog tegen, de meisjes die een wilde arabische hengst denken te kunnen temmen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:56

ik heb met 1 jaar ouder ook 2 pony's ingereden en een jongen uit onze club van 1 jaar jonger maakte alleen pony's zadelmak voor anderen en bracht ze max 2 jaar op wedstrijd uit.
MAAR
hij had ondersteuning van zijn vader die vroeger ook veel met paarden gewerkt had en kreeg 2-3u privéles/week en 2u groepsles.

Het is dus mogelijk, maar het is gewoon een feit dat het merendeel van de 13-14 jarigen niet de juiste ondersteuning/begeleiding hebben, laat staan al voldoende kennis en ervaring. Ik vind persoonlijk dat een jong paard zadelmak en inrijden iets heel anders is dan een goed paard doorrijden en uitbrengen op wedstrijden. Er zijn genoeg goede volwassene ruiters die een groen paard kunnen vergallen, maar prachtige dingen kunnen doen met een 5-6 jarig paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:00

Wat een arrogante toon in dat bericht. Zegt meer over de persoon die dit gestuurd heeft dan over je rijkunst, de afzender heeft je immers nooit zien rijden. Ik vind het grote onzin.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:37

Vind het ook een beetje overdreve allemaal...zie genoeg volwassene die maar aan het aankloten zijn omdat ze denken dat ze het weten omdat ze 20 jaar "rijden"

Tuurlijk zijn jonge mensen (13jarige) anders maar vind dat het met begeleiding makkelijk moet kunnen!!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:41

Als je goede begeleiding hebt en netjes en consequent kan rijden, what's the problem?
Ik geloof dat mensen die anderen zo kleineren meer een probleem met zichzelf hebben...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:44

jeetje, dat privébericht..
Sorry, maar zoiets zou ik niet pikken :+
Dat 'geval' geeft zelf toe dat ze niet weet hoe je rijdt,
dus waar bemoeit die zich mee?
ik ken zat mensen van jouw leeftijd die beter rijden dan volwassenen :=
Niks van aantrekken, en gewoon lekker je ding blijven doen.
Als jij weet dat je 't goed doet, en goede begeleiding krijgt is het geen probleem vind ik.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:55

ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.

En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:15

vaak kunnen mensen die goed rijden geen paard beleren omdat ze teveel willen enz. Iemand die alleen lekker kan hobbelen en dat beestje niet in de weg zit, haalt er geen gekke dingen mee uit!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:20

Het is niet toegestaan prive berichten openbaar te maken, ik tem.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:21

Toen ik tiener was heb ik ook een pony opgeleid..van 0 tot Z..nou ging heel prima hoor. Alleen is zoiets natuurlijk niet voor iederen bestemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:25

Idifix schreef:
ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.

En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.

Wie ziet hier dat er iemand roept dat hij of zij het beter kan? En waarom zou je voor een dergelijke situatie komen te staan? Er is niemand die je dwingt om je eigen paard op te leiden. En als iemand zijn bedenkingen heeft of een 13 jarige het aankan, mag hij dat gewoon roepen. De manier waarop laat in dit geval te wensen over, maar dat is een tweede.

Over het zadelmak maken en beleren van paarden zijn meer topics geweest. Ik wil je bij deze uitnodigen om het volgende topic even door te lezen (en dat geldt ook voor de TS). Mag ik jullie attenderen op de reactie van Jasmijn87 op pagina 4?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:30

Iedereen roept dat je genoeg ervaring moet hebben.

Maar hoe kom je aan die ervaring dan? Eens moet toch echt de eerste keer zijn dat je een paard inrijdt, maar dit lijkt onmogelijk omdat je het alleen mag doen als je onvoldoende ervaring hebt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:31

Ook dat staat in het door mij gequote topic. Maar voor het gemak hier nog een keer (scheelt mij weer tikwerk en jullie zoekwerk):

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:33

Een puber kan best een paard opleiden, in mijn optiek, mits er goede begeleiding bij is. Dus iemand die weet wat ie doet en zo nodig bij kan sturen. Maar dat geldt wat mij betreft voor iedereen die voor het eerst een paard gaat opleiden, ongeacht de leeftijd.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:35

als je goed kan rijden moet er geen probleem zijn vind ik,
zo vind ik dat het paard dan nog niet zo'n groot gewicht op zijn rug heeft. maar dat is mijn mening, ik heb op stage ook paardje geholpen met beleren. die was dan misschien wel hartstikke mak en ze was al voor de kar belleerd, moest ik ook nog engels rijden terwijl ik normaal altijd western rijd.
succes

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:35

Ik heb ook op 13/14-jarige leeftijd een Tinkermerrie beleerd die later in de manege-lessen is gaan lopen, ging prima :j

Het hangt natuurlijk ook van het paard af, maar ik heb geen problemen gehad met de Tinker, het was een erg rustig en lief beest :)