4,5 jarige beleren voor/nadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

4,5 jarige beleren voor/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:14

Hallo,

ben gister weer een rondje paardje wezen kijken en kwam een leuk paardje tegen. een 4,5 jarige Krack C ruin. via de handelaar en die gaf aan dat hij onbeleerd was....
ik vind het een leuk paard, maar twijfel een beetje

hoe weet ik of hij echt niet beleerd is? ip beleerd en wat mislukt is?
een 4,5 jarige is lichamelijk al verder, dus je kan er meer mee aan de slag, dit is een groot voordeel.
maar heeft het ook nadelen? qua dominantie etc.

graag hoor ik jullie ervaringen met het beleren op latere leeftijd.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:20

Wanneer je zeker weet dat er nog geen mislukte poging is geweest om dit paard te beleren, vind ik het een groot voordeel.
Dit paard heeft langer de tijd gehad om zich te ontwikkelen enz.

Maar ik denk dat je het wel goed uit moet zoeken. Wat is de reden dat zit paard niet beleerd is.
Er is inderdaad een grote kans dat er wel een poging is gedaan, maar dat deze mislukt is.
En dan word het lastig om dit paard zelf te gaan beleren denk ik.

Joltsje

Re: 4,5 jarige beleren voor/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:22

haha, dat is precies wat ik denk.
nu hoef ik niet te wachten tot ik met het paard aan de slag kan. nu hoef ik te denken.. kan mijn paard dit wel aan etc etc. dus allemaa voordelen. maar ja hij staat bij een handelaar.

ik zal de fokker bellen (heb de naam en plaats onthouden, maar volgens mij is het nog ergens anders gewees)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:26

tsja, dominantieproblemen zou kunnen. ligt imo helemaal aan wat voor opvoeding jhij gehad heeft. denk dat als je een 10 jarige izjn hele leven lang vanaf de grond goed opgevoed hebt je niet meer problemen zal hebben dan een veulen inrijden die tenminste niet kan verzetten zegmaar...

4,5 jaar is imo absoluut geen probleem :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:33

Ik denk dat je nu het beste naar zaken kunt gaan kijken als: Wie is de handelaar, wat voor werk levert hij normaal, heeft hij de middelen zelf een paard onder het zadel te brengen (een beleerd paard = meer euro, dus commercieel gezien beter), hoe lang staat het paard al bij de handelaar etc.

Als dat er wel goed uitziet, dan is inrijden met 4,5 absoluut een voordeel, en kan dit paard een mooi buitenkansje zijn.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:33

zoek goed uit als er eventueel wat gedaan is met dit beestje.
ik krijg wel altijd een akelig gevoel als ik zoiets lees. vooral omdat ie bij een handelaar staat. handelaren 'liegen' vaak over bepaalde dingen.
uiteraard als het paard echt groen is dan is 4 en een half jaar best wel een mooie leeftijd, niks mis mee, misschien zou het met beleren iets anders gaan dan met een wat jongere paard, ze zijn natuurlijk al wat sterker. dus dan professioneel laten beleren! succes en hou je ons op de hoogte? ben wel benieuwd naar het verloop

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:36

criollolover schreef:
ze zijn natuurlijk al wat sterker

Gaat beleren over kracht dan?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:38

Het oudste paard dat ik (naar mijn weten) onder het zadel heb gebracht was 7, daarvoor is ze alleen gebruikt voor de fok, vanaf haar 4e stond ze bij deze fokker. Dat was eigenlijk niet heel anders dan andere paarden. Ze was wat meer aan de longe gewend, en had dus ook vaker met een zadeltje alleen gelopen. Ze was goed opgevoed, en eigenlijk een van de makkelijkste paarden die ik onder het zadel heb gehad. Leeftijd hoeft niet alles te zeggen, het ligt er maar net aan wat er in de jaren wel/niet is gebeurd.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:41

@MLoeser: de handelaar is wel bij ons bekend en is een echte handelaar, waar hij geld kan verdienen, dan doet hij dat zeker.
aan de andere kant komen er meer dan 10 paarden van de pensionstal bij hem vandaan. eigenlijk heeft hij alle soorten paarden. het kan best zijn dat hij beleerd is geweest en hij dat weet en niks zegt, kan ook zijn dat dat hem niet verteld is.

Hij beleerd zelf niet, meestal gaat de handel zo snel mogelijk weer weg. heel soms stapt zijn dochter er op.

ik weet waar de fokker vandaan komt, zal deze zeker bellen. maar het paard is ergens anders ingeent, dus ben bang dat ik er niet veel wijzer van wordt )(in 2006 en 200 geent, daarna niet meer) oftewel. ben gewoon bang voor een verhaal bij het paard.

van de handelaar mag het paard soms ook op proef, zou ik binnen een week kunnen weten of er met het paard gerotzooit is?

als er inderdaad nog niets met het paard is gebeurd, dan is het een buitenkansje.
aan de hand sta ik een dominant paard wel, en als ik er op zit lukt het ook (vooral met hulp) maar mijn grote struikelblok is het longeren, daar ga ik dan iemand anders voor zoeken.

@bandida, beleren gaat niet om kracht. maar heeft er wel wat mee te maken, een net 3 jarige zonder conditie krijg je er misschien makkelijker onder dan een ,4,5 jarige. die weten beter met hun lichaam om te gaan. als je paard gemeen wil is dat een voordeel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:45

Wat je zou kunnen doen om zijn karakter een beetje in beeld te krijgen is loswerken. Goed letten op hoe hij reageert: is hij agressief, Hoe reageert hij op jou als je wat vraagt? Daagt hij je uit? etc. Daar kun je ook weer een stukje wijzer van worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:48

indd.
heb hem nu 1x gezien. paardje is niet echt mens gericht. los laten lopen in de bak, dan komt hij niet bij je.
ik ga er goed over nadenken, er spelen nog 100 factoren mee haha. en dan zit je er nog mee, dat bij de handelaar alles binnen no-time weer weg is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:49

Joltsje schreef:
@bandida, beleren gaat niet om kracht. maar heeft er wel wat mee te maken, een net 3 jarige zonder conditie krijg je er misschien makkelijker onder dan een ,4,5 jarige. die weten beter met hun lichaam om te gaan. als je paard gemeen wil is dat een voordeel.

Nee het heeft er niets mee te maken, er onder krijgen is een illusie, zowel met een 3,5 jarige als met een 4,5 jarige, en is verder naar mijn mening ook een heel verkeerde instelling.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:52

@bandida, als ze je willen pakken, dan win je het nooit.... dus dat is waar haha

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:55

4,5 zou op zich niet zo'n probleem hoeven zijn, mits niet eerder al geprobeerd zadelmak te maken (hierboven ook al genoemd).
Gezien de afstamming (krack C) zou zo'n mislukte poging best wel eens de reden kunnen zijn waarom dit paard nog als groen verkocht wordt.
Ik zou minimaal een maand op proef afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:59

Zijn er bij het stamboek eerdere eigenaren bekend, misschien is het paard bij het stamboek overgeschreven op een andere eigenaar?

Mijn paard is 4,5 en ook nog groen, hij wordt komend voorjaar professioneel beleerd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:59

Mocht het zo zijn dat het paardje echt niet beleerd is dan lijkt het me een groot voordeel!
er is niets mis mee om met 4,5 pas te beleren.
Maar ik schat de kans toch erg groot dat hij wel al beleerd is.
Als ik jouw verhaal zo lees komt het paard niet echt "onbevangen" meer over om het zo te zeggen.

Mijn paardje is met 2,5 jaar zadelmak gemaakt, en toen ik hem kreeg kon je helemaal niets met een zadel oid.
Nou is hij 4 jaar en nog niet verder beleerd... wel poging tot, maar we doen het heeel rustig aan.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:02

Niet mens gericht zou ik niet echt op staan te wachten een jong dier waar nog niks meegebeurt zou zijn komt alleen al uit nieuwsgierigheid naar je toe.

Wat is zijn stokmaat wellicht is hij vrij groot en hebben ze gewacht omdat hij een groeispurt had?
Zal er ook maar goed overnadenken of je moet helemaal verliefd op hem zijn dan de kans wagen als de prijs er dan ook naar is.
En zeker de fokker even bellen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:05

@mindin, de fokker staat er in. verder niet. hij is ingeent ergens anders. heb het papier hier niet, dus kan het niet verder uitzoeken.

ik moet de handelaar maar gewoon uithoren.

@divine: hij is goed aan de maat, 1.70 of zo en nu ook mooi uitgedeid (hoe schrijf je dat) ik heb er in eerste instantie niet heel erg veel op gelet, de handelaar gaf aan dat hij 3 was, maar hij is van 2005, dus dat is weer een jaar verschil. het was geen bangeschijter, maar je kon hem ook niet zo pakken. hmmmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:15

Kun je het paard niet opzoeken op paardenfokken? Aan de hand van het levensnummer het stamboek bellen en misschien kun je via hen verder komen? Mij werd ook vrij makkelijk een nakomelingenlijst opgestuurd van mijn paard welke bij hun niet op mijn naam staat vermeld.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:50

paardenfokken staat het paard niet op.
het is een krack C x Wariant.

waar moet ik heenbellen, het stamboek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:43

Wariant is een hengst uit 2003 met als vader Riant?
Als dat zo is dan is Wariant nu 6 en heeft een nakomeling van 4.5 + draagtijd, dat maakt Wariant ongeveer een half jaar als de moeder van het paard gedekt is. Of zou het om een andere Wariant gaan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 11:45

hah, nee, verkeerd onthouden het is een Krack c x variant

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:13

Dan even naar het KWPN bellen voor info.

En je kan misschien ook even kijken op de moederskant dan zie je wellicht nakomelingen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:23

jeps. heb moeder gevonden op paardenfokken.nl plus nakomelingen, maar deze staat er niet tussen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:26

als je het paard op proef neemt dan is een week wel te kort hoor, probeer dan minstens een maand af te spreken. ze zijn altijd onder de indruk de 1 ste week in een andere omgeving.