"Ieder paard moet op een (gebroken) trensje te rijden zijn"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

"Ieder paard moet op een (gebroken) trensje te rijden zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:26

Let op, de titel staat tussen aanhalingstekens ;)

Stelling in de titel kwam ik onlangs tegen en ik vroeg me af: wat vinden we ervan? Is ieder paard op een (enkel- of dubbelgebroken) trens te rijden, en zo ja, is dat dan ook de beste keus? Laten we het in deze discussie nou eens niet over bitloos versus bit hebben maar ons beperken tot optomingen met bit. Okay?

Als ik de stelling op mijn paard (want dat is het paard dat ik het beste ken, en ook het enige paard waarvoor ik voor de bitkeuze verantwoordelijk ben) projecteer kan ik zeggen: hij is te rijden op een dubbelgebroken trens maar vindt dat wel veel gewiebel in zijn mond. Hij wordt er onrustig van en wordt wat zwaar in de hand. Enkelgebroken doet hem pijn en een ongebroken trens heb ik nooit geprobeerd. Hij loopt op zijn kimblewick (ongebroken, met tongboogje, eentje zonder hefboom en een andere (aan ander hoofdstel) heeft geen sleuven en wel lichte hefboomwerking) of mylerbustrens level 2 (MB04) veel ontspannenener en rustiger. Ik denk doordat zijn tong meer ruimte heeft en doordat de boel stil ligt, zo'n tussenstukje van een gewone dubbelgebroken trens is te onrustig voor hem, het is een paard dat alles vast wil pakken met zijn mond, net als zijn vader en naar het schijnt zijn broers en zussen. Hij is dan meer met het wiebelbit bezig dan met iets anders en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus ja, mijn paard KUN je rondsturen met een gewoon dubbelgebroken trensje, maar het rijdt prettiger met wat anders.

Het zou fijn zijn als je, als je op de stelling reageert, je mening ook even onderbouwt :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-10-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes

Re: "Ieder paard moet op een (gebroken) trensje te rijden zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:30

Ik denk dat elk paard wel op een dubbelgebroken trensje te rijden is, maar zoals je al zegt; Elk paard is anders, en dus reageert elk paard anders op de verschillende bitten.
Fijn rijden is, zoals je zelf al zegt, anders per paard. Sanne is prima te rijden met m'n dubbelgebroken trensje. Sefja daarentegen kan je inderdaad prima rondsturen, maar loopt er verder niet fijn op ofzo.

Kortom; Ik ben het helemaal met je eens!

8nnemiek

Inderdaad, gebroken bitten zijn niet zo vriendelijk als veel mensen denken. Ze knijpen de mondhoeken bij elkaar. Dus paarden met een kleine mond, met een laaghangend gehemelte, met littekens of met andere mondklachten zijn al niet goed met bit te rijden.
Maar elk gezond paard moet inderdaad gewoon op een trensbit met zachte ruiterhand te rijden zijn als je ze dat zo hebt aangeleerd.

Maar ik zou liever zeggen; elk paard is zonder hoofdstel te rijden!
Elk paard kun je aanleren om volledig op je zit en benen te rijden. Ook een zwaargewicht trekpaard, ook een hyperactieve warmbloed..
Tis maar net wat je aanleert. Consequentie, dat is belangrijk.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-10-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Denk dat hier grote discussie kan gaan komen...
Want dan kan ''elk paard ook bitloos ''

Hier rijden we met vanalles... waar het paard het fijnste op reageert..
maar de meeste hebben lekker een dubbel gebroken bitje in...
ik pak altijd het hoofdstel wat voor het grijpen ligt.. pasklaar maken..
heel makkelijk als je paard op allerlei bitten bestuurbaar is...
óók bitloos :)

Ik ben het dus ook met jouw eens :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:33

Ben het inderdaad met je eens.
Gipsy is aardig sterk maar is nog wel prima te rijden op een dubbelgebroken bit. :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:33

Ik denk dat ook elk paard bitloos te rijden is, het gaat er maar net om hoe je zelf rijd en wat ze geleerd hebben. :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:34

Ik ben het eens met TS.
Mijn pony Kelsey is een pittige pony die absoluut níet bitloos te rijden is, die maakt daar misbruik van en peert hem gewoon, dat doet ze trouwens ook wel eens met bit :P Onze kwpn heeft een zeer gevoelige mond, en heeft dus een dubbelgebroken trensje en wordt met boterzachte handjes door mijn vriendin gereden.
Ik ben het ook eens met Love_Sanne, het bit is zo hard als de handen van de ruiter

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:35

Jolliegirl schreef:
Denk dat hier grote discussie kan gaan komen...
Want dan kan ''elk paard ook bitloos '

Da´s inderdaad een punt... dan stel ik voor dat we ons beperken tot optomingen met bit, om niet in de zoveelste bitloos versus bit-discussie te verzanden.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:37

Mijn paard heeft een dikke tong, een dubbel gebroken dikke water/bus trens is een absoluut martelwerktuig

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:37

Euh Jolanda nog erger, ieder paard is optomingloos te berijden...
Tis alleen de vraag waar je dan als ruiter beland mara het is gewoon mogelijk.

Ff zonder gekheid, in mijn optiek gehoort elk paard op een eenvoudig bitje te rijden zijn, is dit niet zo dan moet je je als ruiter toch ff achter de oren krabben waar het mis is gegaan in de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:38

De meeste paarden die ik de laatste tijd heb gereden waren prima rond te sturen op een dubbelgebroken bitje, ik moet eigenlijk zeggen een goed passend dubbelgebroken bitje. Niet te dik is ook een pré.
Verder is het zo dat dubbelgebroken niet altijd het heilige doel is, soms is een ongebroken trens beter, dit is geheel paardafhankelijk.

Ik vind dit verder een zaak die ik zelf niet in alle aspecten even goed kan onderbouwen, omdat het ook een kwestie is van het gevoel wat je zelf hebt als je een paard rijdt met een bepaald bit.

MelanieB

Jeps, ik kan mn tinker op een trens rijden in de cross, maar of we er helemaal lekker uitkomen is een ander verhaal.

Maar dressuur en springparcour kan gewoon, maar ik doe liever pessoa erin omdat ik niet constant aan haar mond wil zitten, doe liever 1 keer even en dat ze dan gewoon luistert dan dat ik haar de hele tijd moet terughouden omdat ze niet luistert.
Wel kan ik haar bitloos rijden, rijd haar thuis het liefst op hackamore met korte scharen, reageert ze goed op.

Mn paard wel, die rijd ik nu op een myler level 2, zelfde als TS en die ligt bij hem stiller in de mond.

Jolliegirl

Euh emma... dat weet ik ;)
Alles kan schijnbaar :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:02

met veel oefening zou het mogelijk moeten zijn denk ik.
of het veilig en prettig is bij sommige paarden is een ander verhaal.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:04

dubbelgebroken bitje zorgde bij mij voor een paard wat mega onrustig was met haar hoofd, waarbij ik gewoon niet aan haar mond kon komen om te sturen etc. Enkel gebroken loopt ze prima op :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:13

mijn ene paard loopt op dubbelgebroken bitje, de andere op een enkelgebroken. Die op enkel gebroken loopt stukken beter, mijn merrie met een dubbelgebroken bitje gooit continu der hoofd omhoog, daarom rijd ik haar ook vaak met een hackamore (korte scharen)!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:42

Rij de mijne op een rubberen pelham stang met dubbele teugel en soms op een gewone rubberen stang.
Hij kan niet tegen gewoon ijzer of gebroken bitten daar wordt hij volkomen chaotisch van.(paard is ook heel slecht ingereden en heeft vage angsten af en toe)

Marjolein.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:28

ik denk dat het bij elk paard maatwerk is en dat het geheel afhankelijk is van de mond van het paard en de geschiedenis van een paard. Je kan niet stellen dat elk paard met een bepaald bit gereden zou moeten kunnen worden. Elk dier is anders, heeft eigen karakter en ook een andere mond, een andere pijngrens en ga zo maar door. (en daarbij niet elke ruiterhand is te vergelijken)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:39

de gedachte achter het gezegde is ..

dat ieder paard op een "normale"optoming gereden zou moeten kunnen worden

(dus dat je niet springt naar scherpe bitten tig hulpteugels etc)

dus maw ieder paard zou op een zachte optoming gereden moeten kunnen worden

(je stuurt remt etc normaliter ook niet met je teugels
dat zijn slechts je fine tuning )

of een paard beter loopt op een ander bitje
is onderwerp b
maar inprincipe moet ieder paard stuurbaar en controleerbaar zijn
op een zo simpel mogelijke optoming

nu vind ik een eg watertrensje nu niet het meest vriendelijke bit
daarbij is het zoals piezze ook al zei
MAATWERK ene paard heeft normale dikke of dunne tong
lage of hoge kiezen
ene speelt graag de andere heeft liever iets zo stil mogelijk

kijk gewoon naar je paard wat die het prettigste vind

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:45

ik denk dat je moet zeggen dat elk paard op een zo licht mogelijke optoming te rijden is.

Niet elk bit is voor elk paard geschikt. Sommige paarden lopen heerlijk op een gebroken trens, en anderen worden er niet blij van en lopen beter met een ongebroken trens.

Voor elk paard moet je op zoek naar het best bit voor hem of haar. Daarbij let je op de ruimte tussen de lagen, de dikte van de tong de hoogte van het verhemelte en adh. daarvan kun je bepalen wat voor jou paard het beste werkt.

Als je elk paard een gebroken trens in doet, zal een klein deel er geheel op protesteren en een groot deel zal er niet zo lekker op lopen, omdat dat bit gewoon niet geschikt is voor hun mond en hun mate van gevoeligheid.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:57

Niet zozeer ieder paard moet op een trensje te rijden zijn (in welke vorm het prettigste is voor het paard), maar wel: elk paard moet op een bit zonder hefboomwerking te rijden zijn. Zo niet, dan zit er iets mis in de basisafrichting.

(en dan laat ik bitloos volkomen buiten beschouwing)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:04

Ik ben gestopt met ze zin lezen na 'ieder paard moet...'. Dat kan al niet kloppen naar mijn idee. Niet ieder paard is het zelfde, dus niet ieder paard moet hetzelfde (als paarden al iets moeten ;)). Mijn bit is door een paardentandarts bepaald, en is geen standaard trensje, maar een mylerbit. Paard heeft weinig ruimte en de tandarts vond dit het beste passen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:08

Myler heeft toch geen hefboomwerking? Dat valt dan voor mij ook gewoon onder de 'eenvoudige bitten'.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:15

Ik vind eigenlijk ook wel dat ieder paard op een trensje gereden zou moeten kunnen worden.. Dat wil nog niet zeggen dat het fijn rijdt, maar het zou moeten kunnen. Ik rijd een hele lieve, maar toch wel erg lompe fries (die eigenlijk vooral voor de kar is beleerd) met een dubbelgebroken trensje. Met een enkelgebroken heb ik maar heel weinig te zeggen. En ook met dit bit is de stop soms kwijt, maar ach, ik ken haar en hard gaat ze toch niet.
We hebben zelf ook een quartertje die ik in het begin met een snaffle (een heel dun enkel gebroken trensje) heb gereden. Hij reageert daar best goed op, maar meneer heeft nog weleens van die buien... Nu rijden we hem met een hand en daarom hebben we er nu shanks in hangen. Erg scherp, maar omdat het western is zit je er toch haast niet aan. (Tenminste, als je het goed doet) Heel af en toe heb ik hem echt nodig omdat meneer dan een loopje met me probeert te nemen, maar hij is zelfs zonder hoofdstel gereden, dus ach..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:58

nickyu schreef:
de gedachte achter het gezegde is ..

dat ieder paard op een "normale"optoming gereden zou moeten kunnen worden

(dus dat je niet springt naar scherpe bitten tig hulpteugels etc)

dus maw ieder paard zou op een zachte optoming gereden moeten kunnen worden

(je stuurt remt etc normaliter ook niet met je teugels
dat zijn slechts je fine tuning )

of een paard beter loopt op een ander bitje
is onderwerp b
maar inprincipe moet ieder paard stuurbaar en controleerbaar zijn
op een zo simpel mogelijke optoming

nu vind ik een eg watertrensje nu niet het meest vriendelijke bit
daarbij is het zoals piezze ook al zei
MAATWERK ene paard heeft normale dikke of dunne tong
lage of hoge kiezen
ene speelt graag de andere heeft liever iets zo stil mogelijk

kijk gewoon naar je paard wat die het prettigste vind

Het eerste klopt helemaal ja (het eerste dik gedrukte zinnetje)! En dan heb ik meteen een vraag over het eg watertrensje, zou je dat voor mij kunnen onderbouwen?