lessen van De Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

lessen van De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 21:10

hallo iedereen,

een stalgenoot van me is laatst naar Belgie geweest voor een lesje van de Bodt,
daarin heeft ze natuurlijk veel geleerd (en gehuild)...
Want wat hij vertelde wil eigenlijk niemand horen ; paardrijden is net fietsen,
en jij moet nog leren fietsen

hij had het over scheefgebogen paarden, en paarden die kreupel liepen.
Hij vertelde dat, een gebogen paard je nooit aan de teugel mocht rijden en
een hoefkatrol/atrose eigenlijks alleen maar rijtechnische klachten zijn.
Nou vraag ik me af, moet je dus eerst bij een scheefgebogen paard helemaal recht krijgen en
dan pas dressuurmatig rijden ?
en wat vinden jullie van de manier van van de Bodt?

gr. Bitje
voor verdere info is hier de site van hem:
http://www.hoefkatrol.com/

Dani

Re: lessen van De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:22

Ik heb een keer een les gehad van iemand die les van hem had gehad :+

Maar zij zei tegen mij dat het niet nodig was om aan mijn zit te werken, want 'dat heeft toch geen zin zolang je paard nog niet recht is.' Uhm, ja, maar hoe kan mijn paard dan recht gaan lopen als ik hem misschien wel uit balans houd?

Overigens, wat betreft je vraag - om een paard recht te richten moet je al dressuurmatige oefeningen gaan rijden. Dus in die zin is dressuur juist een methode om je paard goed rechtgericht te krijgen. Maar dan moet je het wel op de juiste manier toepassen, en de goede oefeningen rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:24

En noemde dat zeker opbouwende kritiek?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:28

Hij is wel erg zwart/wit en gat voorbij aan het feit dat sommige paarden al HKO hebben als ze nog niet eens onder het zadel zijn geweest.Waar hij wel gelijk in heeft is dat je,door een paard beter in balans en op het achterbeen te rijden,een paard soms zonder klachten kunt laten lopen.Maar dat is niets nieuws.

Ik heb echter ook het tegenovergestelde gezien:paarden die zich prima konden redden door net een beetje scheef te lopen waardoor ze zich konden ontlasten en toen ze eenmaal gevraagd werd rechter te lopen klachten kregen.Maar uiteindelijk waren die klachten er toch wel gekomen.

Ik vind het te extreem hoe hij rijdt(met die handen soms heel hoog enzo) maar het is uiteindelijk aan jezelf of dat je er in kan vinden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:33

ik vind die man zo bijzonder,hij pretendeerd de oplossing te hebben voor kreupele paarden en beweerd dat hoefkatrol niet bestaat :o?
hij leidt mensen op die een kursusje bij hem volgen van een paar dagen[daar dik voor betalen] en als ze dan les gaan geven dragen ze per lesklant een percentage af aan de meester himself.
hij vind zichzelf enorm geweldig en klopt zichzelf continu op de borst :r
mijn vriend is het niet ,beetje bescheidenheid is hem vreemd...
ik moet daarentegen zeggen heb m wel eens iemand zien helpen met een heel scheef paard wat door rechtrichten beter ging lopen,het klopt wel wat hij zegt,alleen het rechtrichten komt al uit de eeuwen oude klassieke rijkunst[steinbrecht:rijdt je paard voorwaarts en richt het recht] en niet bij deze super commerciele zelfingenomen kwast.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:38

Wat is er extreem aan het rijden met hoge handen? (Je zou ook kunnen uitzoeken waarom de handen wat hoger gaan.)

Ik heb denk ik liever 1 van zijn leerlingen, ik vind hem zelf soms net wat te tja commercieel, geen idee hoe ik het moet noemen. :+
Door middel van rechtrichten(= onderdeel van dressuur) maak je je paard recht.
Wanneer je dat niet doet is het paard dus scheef.. als hij dan nageeflijk zou lopen zou hij ergens toch nog spanning hebben zitten: dat is dus geen nageeflijkheid. Want dat is het volkomen loslaten van de rug. Alleen de buikspieren worden aangespand.

Knollentuin: ik geloof niet dat zijn 'leerlingen' hem moeten betalen als ze een lesklant krijgen hoor :+
Rechtrichten komt daar inderdaad vandaan.... ik had er tot een jaar geleden alleen nog nooit van gehoord. Ik ben bang dat een heel groot deel van de ruiters nieteens weet wat het is, en dat is het grote probleem.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:38

Altijd met handen hoog rijden is andere uiterste.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:41

knollentuin schreef:
ik vind die man zo bijzonder,hij pretendeerd de oplossing te hebben voor kreupele paarden en beweerd dat hoefkatrol niet bestaat :o?
hij leidt mensen op die een kursusje bij hem volgen van een paar dagen[daar dik voor betalen] en als ze dan les gaan geven dragen ze per lesklant een percentage af aan de meester himself.
hij vind zichzelf enorm geweldig en klopt zichzelf continu op de borst :r
mijn vriend is het niet ,beetje bescheidenheid is hem vreemd...
ik moet daarentegen zeggen heb m wel eens iemand zien helpen met een heel scheef paard wat door rechtrichten beter ging lopen,het klopt wel wat hij zegt,alleen het rechtrichten komt al uit de eeuwen oude klassieke rijkunst[steinbrecht:rijdt je paard voorwaarts en richt het recht] en niet bij deze super commerciele zelfingenomen kwast.

Lijkt wel een beetje op wat ik beschreven heb met piramide "sekte".

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:44

x-marr het is idd zo dat de meeste mensen alleen maar bezig zijn met waar dat hoofd zit en hoe mooi de krul is..als er nou wat meer uitleg in de instruktie komt waar de echte nagevelijkheid vandaan komt zijn we al een heel stuk verder .en niet dat fake-rijden met snel resultaat wat ik overal tegenkom.
en over dat afdragen aan meneer heb ik mij echt laten vertellen,ik zie m er nog voor aan ook dus ik geloofde het meteen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:47

Het is soms zo dat je 1 hand extreem hoog moet houden.Snap ook wel waarom hij dat wil maar er zijn ook minder extreme manieren.Bovendien is rechtrichten en nageeflijkheid iets wat hand in hand gaat.Ik leer mijn paarden eerst nageven en ga van daar uit rechtrichten.Nageeflijkheid is namelijk nog niet 'aan de teugel',dat is een paard pas als hij recht is,nek als hoogste punt,ontspannen in nek en kaak enz enz...

Maar zijn bedoelingen zijn goed.Als je les krijgt en niet weet wat rechtrichten is dan moet je heel snel andere instructie zoeken.Ik leer het zelfs mijn pony kindertjes van 8 al.Niet dat het ze al lukt natuurlijk,maar kennis hebben ze!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:54

Mwah geloof dat dat niet waar is hoor knollentuin :)

Het is inderdaad de instructie van wie je het rechtrichten moet leren.. ik ben alleen begonnen op een manege.. heb er 7 jaar gereden maar nog nooit het woord rechtrichten gehoord, of ook maar iets gehoord over scheefheid bij paarden... wel veel valse krullen gezien ( :r). Maar ik gok zomaar dat er weinig manege's zijn waar je het woord rechtrichten hoort...

Ambre: Hoe moet je weten dat je foute instructie hebt omdat je niet leert rechtrichten als je nog nooit het woord rechtrichten hebt gehoord? :)
Super dat je hun dat al leert! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:55

Door jezelf te informeren!Lees en leer zodat je niet afhankelijk bent van de persoon die in de baan staat.er zijn zoveel boeken en tijdschriften.Ik las er al over toen ik nog op manegeponies reed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:59

dat is het de meesten hebben niet door dat ze een heleboel overslaan,om hen heen rijden mensen die hun paarden spectaculair hebben lopen met of zonder hulp[teugel] en in de meeste gevallen met weggedrukte rug en achter de loodlijn, die mensen geven het voorbeeld daar richten de onwetenden zich naar. ze zien de mensen niet die geluidloos door de baan gaan met een paardje op lengte en ontspannen,dat is niet voldoende show...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:00

Ik heb eerlijk gezegd vroeger nog nooit een paardenboek of tijdschrift gelezen waar iets in stond over rechtrichten.
En waarvoor is instructie..? Juist: om je te leren paardrijden, om je te instrueren. Die informatie zou dus van je instructeur moeten komen. Ergens gaat het dus grandioos fout in de opleiding van instructeurs...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:03

Omdat ze de handleiding vergeten zijn, waar een oud boekje nog goed voor kan zijn. Maar waarom naar het oude luisteren, als de jonge beter weten? Moeten modern mee gaan met hun tijd en het oude achter hun laten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:07

In mijn opleiding (orun) is er zeer veel aandacht besteed aan het rechtrichten.
Het handboek voor de instructeurs is iid een geweldig boekje!Maar ondanks dat je instructie hebt vind ik dat je jezelf ook moet informeren,je weet immers nooit zeker of dat je goede instructie krijgt.Ik laat me door de huisarts ook niet zo maar iets aansmeren maar ga zelf zoeken op internet...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:12

Zelf willen leren is goed, gezonde nieuwsgierigheid. Maar laten we niet vergeten dat de instructeur er ook is voor de bescherming. Het paard te beschermen door bijvoorbeeld de ruiter het rechtrichten te leren.
Wat helpt het de ruiter met de grond gelijk te maken of de grond in te trappen? Beter is de ruiter wijs te maken over de fouten en wat dan wel goed is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:10

Ik ben een jaar of 7 geleden een weekend naar België geweest met mijn toenmalige bijrijdpaard. Hij maakte toen precies dezelfde opmerking. Ik heb echt compleet onzeker en huilend op een paard gezeten.

Aan de andere kant bouwde hij ook wel weer op. Ik mocht een aantal paarden rijden en longeren die daar toen stonden. Hij gaf mij daar les op. En ik heb er onwijs veel van geleerd. De eerste dag was niet echt fijn omdat hij alles aangaf wat niet goed zat. Maar daarna kwamen de opbouwende tips, de lessen.

Ik gebruik er niet alles meer van (onder andere de hoge handen), maar zijn basis: het rechtrichten onder andere door contrastelling, gebruik ik nog regelmatig. Omdat het gewoon ontzettend goed werkt. Het is zoiezo erg goed geweest om helemaal terug te gaan naar die basis en het aanvoelen en kijken hoe je paard is, wat zijn natuurlijke goede en slechte kant is en hoe je dat als ruiter op kunt lossen.

Het is niet een instructeur die ik wekelijks moet hebben, zijn manier van lesgeven en omgaan met mensen past niet bij mij. Maar aan dat weekend heb ik wel onwijs veel gehad en ik heb er veel geleerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:15

@ amanda, dat is precies war ik bedoel,wat hij zegt klopt echt wel qua rijtechniek,maar hoe hij het brengt bleh en dat zelfgeweldige gedrag of ie t zelf bedenkt allemaal,ik heb van iemand anders les en leer het daar ook zo,[en die heeft niet bij hem de cursus gevolgd]gewoon de ouderwetse dressuur dus hij vertelde mij niks nieuws en hij doet of ie amerika ontdekt heeft!! :Y)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:23

Het blijft toch heel gevaarlijk om te beweren dat hko en artrose alleen komt van verkeerd rijden en dat dus ook met rechtrichten weer goed is te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:25

Dat ben ik helemaal met je eens aerdenhout. Ik was daar overigens ook met een HKO paard, wat er duidelijk wel een stuk beter van ging lopen.
Dus ergens zit er wel een kern van waarheid in.
Maar dat wil niet zeggen dat het alleen van verkeerd rijden komt. Want ik ken ook paarden die nog niet bereden zijn en last hebben van HKO of artrose. Wordt vrij lastig dan :D
Ik denk ook zeker dat er een stuk erfelijke aanleg bij komt kijken :j

knollentuin: inderdaad :j
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb ook veel meer baat bij mijn huidige instructrice.
Haar manier past meer bij mij en mijn pony. En ook bij haar zijn we veel met basiswerk bezig.
Maar ondanks dat heb ik toch veel geleerd bij AdB.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:31

als mensen thuis nou eens goede instructie zouden zoeken/vinden heb je geen AdeB nodig........

paar jaar geleden werd er bij mijn paard HKO gevonden.
ik ben op zoek gegaan naar de mogelijkheden en kwam zo ook de site van deze meneer tegen.
de tekst dat HKO ALTIJD een ruiterfout is maakte mij zeer misselijk zeker omdat ik hier het levende bewijs had staan die regelrecht tegen zijn vehaal in ging.

tuurlijk,rechtrichten is belangerijk.
maar niet het antwoord op alles.....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:42

mariska32 schreef:
als mensen thuis nou eens goede instructie zouden zoeken/vinden heb je geen AdeB nodig........

Dat is waar het probleem ligt, hoe moet je weten dat je fout les krijgt als je nooit anders geleerd hebt en om je heen hetzelfde rijden ziet? Hoe weet je dan dat je fout zit?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

Een stukje gekopieerd..

Citaat:
Onze jarenlange ervaring leerde ons dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid BIJNA altijd het gevolg zijn van een verkeerde training

Ik les zelf al een tijdje via zijn methode en regelmatig is Antoine zelf ook aanwezig. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen huilend op hun paard zitten bij hem, want ja hij verteld en zegt heel hard dat je je paard zelf naar de hum hum heb gereden, en dat is niet leuk om te horen. Sommige mensen die dit te horen krijgen zien hem nooit meer terug omdat ze dat niet willen horen, je denkt als paardeneigenaar dat je goed bezig bent tot dat iemand je op de feiten wijst en blijkt dat je zelf mede schuldig bent aan de problemen. Of dat nou door ADB wordt gezegd of iemand anders (er leiden meerdere wegen naar Rome) maakt geen verschil vindt ik, als diegene maar weet waar hij/zij me bezig is en over praat ;) Antoine pretendeerd juist dat er heel vaak verkeerd getraind wordt en dat dat ten kosten gaat van het paard.
Ik zelf vindt het een hele fijne man om mee te trainen en mee te praten, omdat hij eerlijk is naar het paard toe en niet alleen maar kijkt naar hoe het plaatje eruit ziet.

@Knollentuin Zijn trainers/instructeurs volgen niet even een cursusje van een paar dagen. De mensen die hij opleidt moeten verschillende certificaten halen en niveau's bereiken om uberhaupt les te mogen geven hier in of probleem paarden te helpen. Daar naast blijven de mensen die hij heeft opgeleid en die les geven hierin wekelijks trainen bij hem.
Dat wat je zegt over een bijdragen afdragen is echt completen onzin.

Mochten er mensen nieuwsgierig zijn, zijn jullie hierbij van harte uitgenodigd om eens zelf een kijkje te komen nemen of met Antoine zelf eens te spreken. www.stalmireille.nl :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:23

Voor TS: Rechtrichten is de basis van de dressuur, voor een uitgebreide uitleg kan je onderin mijn profiel kijken daar staat het duidelijk in uitgelegd :)