Waar oh waar is de rust gebleven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Waar oh waar is de rust gebleven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 20:17

Overal waar ik kom.. ok bijna overal, worden paarden heel snel boven hun tempo gereden.
dit gaat ten koste van de gangen, de pas word afgebroken.
De paarden pas word al snel een shetlander pasje.
tuurlijk moet een paard actief zijn, maar waar is toch die rust en ontspanning gebleven?

Ik vraag mij werkelijk af waar de rust is gebleven en of dit dan het nieuwe paardrijden word.

Zouden jullie mij kunnen vertellen of jullie dit ook zien en of ook doen en zo ja waarom?

groetjes

AnnemiekvM

Re: Waar oh waar is de rust gebleven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:18

Ik denk dat mensen impuls en snel doorkarren door elkaar heen halen?! Maar ik zie het idd ook regelmatig.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:20

Ik denk dat activiteit en hard rijden nog al eens verwisseld worden bij een ruiter.

Meer activiteit?? Ok, dan geven we toch gas...

Maarja, zo werkt dat dus niet!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:20

het valt mij sowieso op de manier van rijden van enorm veel mensen. en idd het maar vooruit jakkeren paard niet op eigen benen laten lopen en veel te veel over het tempo heen.
mijn paard loopt op zn eigen tempo en maakt daardoor zn passen keurig af.

zag van het weekeind nog een mooi voorbeeld. meske was los aan het rijden voor wedstrijd paard werd ontiegelijk aan gehangen en gesleurd liep met zn kin tegen onderkant hals en maar been geven kwam het beestje in verzet stijgeren niet meer vooruit willen(als mijn paard dat doet ga ik toch wel even nadenken). en maar been geven en naar voren schoppen maar van voren werd hij zo tegengehouden. dit is dus juist het tegenovergestelde maar was dus gewoon jammer voor het paard. beestje had zoveel kwaliteit in zich.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 20:27

ik kom ook regelmatig bij mensen en dan gaat het zo snel dat het paard echt pony pasjes maakt.. zo zonde!!!
t liefste zou ik dan even een paar tips mee geven want ik weet dat niet iedereen het bewust doet en dat t anders "langzaam" aan voelt. maar ja, neit iedereen is daarvan gediend..

toch vind ik het vreselijk jammer, dat gepluk in die mond das ook een drama en zie ik ook steeds meer. als of instructie daar niet meer op let en alleen maar naar t krulletje in de hals, verder word het complete plaatje al snel vergeten..
paarden met echt potentie raken hun gangen kwijt.. zonde zonde zonde..

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:30

Het vreemdste wat ik daarin tegengekomen ben (en nu nog wel eens hoor) is dat "voorwaarts" en "hard door de bak jagen" door elkaar gehaald worden..... Mijn instructrice doet gelukkig de moeite om de verschillen allemaal duidelijk uit te leggen en zo mogelijk om je ook zelf te laten voelen wat het verschil is.

TaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:05

Ook ik zie dit regelmatig. En wat de logica hierachter is?
Ik heb altijd geleerd dat je moet zorgen dat de motor onder je blijft en niet voor je uit laat lopen.
Dit gebeurd als je je paard "vol gas"door de bak laat lopen.
Ik denk dat veel mensen denken dat dit er spectaculairder uit ziet maar dat ze vervolgens beginnen te zeuren : "ik hou hem niet meer".

@ bergje: fijn dat jij een instructrice hebt die het jou heel duidelijk uitlegt.
Ik denk dat het daar bij sommige mensen ook aan schort, dat er niet uitgelegd wordt waarom en dat ze dan maar wat gaan doen als er zelf (zonder les) gereden wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:38

Goede vraag, de mens is een ongeduldig wezen. Gaat daardoor boven het tempo rijden en rare methodes gebruiken, om zogenaamd sneller het doel te bereiken. Verschillende wegen naar Rome, maar een correcte weg aangepast per paard.

notska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:58

Soms kan een beetje voorwaarts rijden geen kwaad maar over het algemeen lijkt met dat niet zo goed voor de juiste spierontwikkeling.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:06

Ik ben het helemaal met je eens op concour zie je ook heel vaak paarden over hun tempo en geen rust in de proeven dat vind ik erg jammer. Het lijkt wel alsof ze vergeten terug te rijden na het voorwaarts rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:38

Ik zie het ook steeds vaker.
En ik maak het zelf ook mee, want mijn pony loopt ook snel boven haar tempo. Niet omdat ik dat doe/wil, maar omdat dat gewoon in haar zit. Ik probeer haar juist zoveel mogelijk te verzamelen! Maar dat lukt me niet altijd. Maar daar heb ik les voor :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:47

Wellicht word er door een (behoorlijk) aantal ruiters het voorwaarts verward met snel-rijden.

Ook misschien in de hand gewerkt door opmerkingen op de coupon: Paard/pony was niet voorwaarts genoeg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:52

modie schreef:
Wellicht word er door een (behoorlijk) aantal ruiters het voorwaarts verward met snel-rijden.

Daar ga ik wel in mee.
Voorwaarts heeft ook niets met snelheid te doen.
Ieder paard heeft zijn eigen arbeidstempo, dus beweging afloop.
Die in takt (tijd gelijke beweging afloop) moet zijn.
Een paard is voorwaarts, wanneer als hij reageerd op de voorwaartsdrijvende hulpen.
Dat boven het tempo gaan van de paarden, noemt men overijlt.
Dan krijg je zo´n gevoel of de combinatie met de laatste trein mee wil.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:57

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaker het omgekeerde tegenkom:
paard zo vasthouden uit angst de controle te verliezen, waardoor het paard loopt te "trutten".
Of trekken en plukken van voren om zo de oprichting er in te tillen, wat ten koste gaat van het voorwaartse.
Kortom...ik zie veel meer ruiters rijden met de handrem er op, dan met het gas er op.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:02

polly2 schreef:
paard zo vasthouden uit angst de controle te verliezen, waardoor het paard loopt te "trutten".
Of trekken en plukken van voren om zo de oprichting er in te tillen, wat ten koste gaat van het voorwaartse.
Kortom...ik zie veel meer ruiters rijden met de handrem er op, dan met het gas er op.

Dat gebeurt heel erg veel, de handrem erop.
Of zoals ik vaak zie: de teugels als gas en rem gebruiken.

Maar zelfs dan, kan paard/pony nog te snel gaan. Te snel in bewegings-afwikkeling.
Wat ik dus heel vaak zie, bij temperamentvolle paarden/pony's

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:00

modie schreef:
Dat gebeurt heel erg veel, de handrem erop.
Of zoals ik vaak zie: de teugels als gas en rem gebruiken.

Dat ziet men heel veel bij de Nederlandse topruiters.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:51

Ik vind overigens wel dar er een verschil is in voorwaards en voorwaards.

Zolang het paard zijn pas af kan maken, dan is het niet erg als het wat hjarder gaat.
Maar zodra de passen niet meer afgemaakt worden, dan gaat het mis.

Mijn jonge paard lopt ook vaak hard, waardoor het vaak gehaast uitziet, maarja, als ik hem ga tegen zitten houden, dan gaat de voorwaardse gang eruit, en dat is natuurlijk ook niet wat je wilt!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:53

Toch zie ik liever een diertje dat uit zichzelf meer voorwaarts wil maar wat dus niet hoeft..
als dat een beestje zijn best doet en de ruiter stopt maar niet met drijven om het nog harder te laten lopen..
dat rijdt toch ook niet lekker meer??
je bent als ruiter zijnde hartstikke kapot na een half uurtje zo te moeten rijden..
ik wou dat paarden gewoon eens geaccepteert werden zoals ze zijn en verbetert worden op de punten waarop het kan.
Niet op punten waarop het dier gewoon niet meer kan geven!
vind dit in en in triest, vooral omdat je ziet dat het dier het best probeerd... en dan nog is de ruiter aan t drijven, tikken met sporen en zweep.. en niet tevreden, een beloning kan t beest vergeten.. zonde van de combi..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:58

polly2 schreef:

Dit is ook mijn visie !

Ik zie liever iemand die wat gehaast rijd, dan iemand met de handrem erop.

De eerste is makkelijker te corrigeren.
Voorwaarts is immers het belangrijkste facet in het rijden.
Zonder voorwaarts kun je niets anders aanvangen.

Dus nee ben het niet met TS eens. Ik zie liever paarden die wat over het tempo gereden worden.

Overigens is dit zowiezo niet verkeerd om te doen bij groene paarden, eerste tijd net wat boven het tempo om te voorkomen dat dier een plakkerd aan het been word ;)

Natuurlijk zijn er mensen die te gehaast rijden, maar hey een goede instructie kan daar echt wel wat mee ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:04

En om mijn visie wat kracht bij te zetten , zonder voorwaarts krijg je oa dit soort taferelen :

Word al moe als ik ernaar kijk!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:09

@CM
dit is niet echt het overhaaste wat ik bedoel..
ik bedoel het in de manier van de pas niet af kunnen maken omdat het zo gepushed wordt.
daarbij is het vaak de instructie die dit aanmoedigd of niet eens ziet!!

Een voorwaarts paard is wat anders dan een paard wat over zijn tempo heen word gejaagd!
hier komen dus blijkbaar al de mis verstanden.

en ik ben het met geen van beide eens, niet te snel en niet te langzaam.. geen van beide keur ik goed.
nogmaals, elk paard heeft een eigen tempo en ik wou dat daar eens naar gekeken werd.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:19

tog heb ik liever dat mij paard onder mij blijft lopen. Ik heb zelf mooi matriaal in mijn handen wat dat betreft. Ik heb 2 paarden, de merrie loopt voor mijn tempo en de ruin achter. Bij de ruin moet ik constand mijn been erbij houden. Verzwak ik met mijn aandacht dan neemt meneer het ervan. Die rijd ik veel de middendraf in en heel veel overgangen.
De merry loopt dus voor haar tempo. Als ik er niks aan doe loopt ze op het laatst met haar kop omhoog door de bak te scheuren alsof er een geest achter haar aan zit. Di rijd ik dus regelmatig terug in haar tempo maar ook hier vergeet ik de overgangen niet en vraag ik haar vooral vanuit alle rust die overgang in te zetten.
Allebij is heel lastig om te rijden en ik ben altijd supperblij als ik eens inm de zoveel tijd eens een paardje rijd wat gewoon lekker voorwaarts is. Maar ik vind een paard achter het been makkelijker te rijden dan een paard voor het been.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:24

Klopt helemaal wat hier word verteld.
Ik heb zelf 3 Goede sport paarden, Maar ik zie overal, mensen die te graag uit de B willen aangezien dat zo "laag klinkt" En wanneer krijgen we dan de robotpaarden? Die wél alles goed doen? Want ach, paarden zijn dieren, en die leren veel te langzaam.

Mensen koop dan geen paard. Alsjeblieft zeg!!
Lervis ( mijn shet. ) Rijd nou met zijn bijrijdertje lekker in de B.
Ze wilt al heel snel in de L of M rijden.. Ik zei al, meid wacht toch maar even lekker :o Met Lervis _O- ( Lervis is een echte boeren knol en kan niet eens beetje nagevenlijk lopen! :') )

EDIT: schrijf ik bijna mijn eigen Lervis verkeerd :=

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:53

He hoi,
Ik weet wat je bedoelt ;)
Ben er nu mee bezig en merk echt dat mijn paard nu beter zijn pas af kan maken.
Wel interessant om te lezen wat anderen mensen ervaren en hier van vinden.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:27

Ik ben zon typische ruiter met de handrem omdat t allemaal vaak al te snel gaat voor me (angsthaas)
Maar door dat filmpje ben ik er niet meer zo zeker van of dat t meest veilige is... ;)