Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:27

Zoals de titel al zegt, waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?
Dat ondervind ik zo dat het moeilijk te rijden is dus werkelijk zuiver te rijden is.
Het is vooal moeilijk omdat het de enigste zijgang is in contrastelling?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:29

Ehm ik vind een travers en appyement toch een veel lastigere zijgang? Wat bedoel je met contra stelling? Niet kijken in de richting waar het paard heen gaat? Dat wordt bij het wijken toch ook gedaan?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:30

Nou ik vind schouderbinnenwaarts helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. In de les ben ik nu bezig met drafappuyementen en die vind ik veel moeilijker.
Geef je wel de juiste hulpen in het schouderbinnenwaarts (buitenteugel binnenbeen?)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:31

Moeilijk :P ? Bij mijn instructeurs [en dus ook bij het paard wat ik van hen gekocht heb] wordt dit al d.m.v. grondwerken aangeleerd en als ze net onder het zadel zijn lopen ze deze oefening dus al als loswerken van het paard en het binnenachterbeen onder laten treden voor het versterken van de achterhand. Ik vind het reuze meevallen maar dat zal voor ieder persoon opzich verschillen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:32

Hier nog 1 die niet veel problemen heeft met SB en het ook al vrij vroeg bij jonge paarden meeneemt.
Appuyeren is een stuk 'gevorderder' in mijn ervaring.

Anoeska

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:34

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met contrastelling. Als ik linksom in de bak rij, dan rij ik ook mijn schouderbinnenwaarts naar links, en heb ik dus zeker geen contrastelling.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:34

x_Quinta_x schreef:
Nou ik vind schouderbinnenwaarts helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. In de les ben ik nu bezig met drafappuyementen en die vind ik veel moeilijker.
Geef je wel de juiste hulpen in het schouderbinnenwaarts (buitenteugel binnenbeen?)

Kunt u mij dan precies beschrijven, hoe u schouderbinnenwaarts rijdt?
De schouder moet toch als enige naar binnengebracht worden.
Het paard heeft toch een lichte stelling (niet meer als een paard hoeft te hebben wanneer het op een rechtelijn is) naar de zijde waar hij/zij vandaan komt?
En natuurlijk is aan die zijde de buiging, omdat buiging alleen kan wanneer het paard gesteld is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:36

Vind zelf de appuyementen het lekkerste om te rijden,
echt meegaan in de beweging. Wijken vind ik voor mijn gevoel altijd wat meer tegen de beweging.
Schouderbinnenwaarts vind ik zelf juist een van de makkelijkere,
juist niet tegen de beweging in, travers eigenlijk ook niet.

Maar leer het ze maar eens aan :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:38

Anoeska schreef:
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met contrastelling. Als ik linksom in de bak rij, dan rij ik ook mijn schouderbinnenwaarts naar links, en heb ik dus zeker geen contrastelling.

Contrastelling is stelling tegenovergesteld van de richting waarvan ik rij.
Dat doet het paard toch, als u op de linkerhand rij, dan is het paard linksgesteld bij schouderbinnen waarts en gaat naar rechts.
Het is toch een zijgang, net zo als Rensver en Travers waarbij het paard gesteld is in de richting van de beweging. (waar hij naar toe gaat)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:41

Drunksheep schreef:
Moeilijk :P ? Bij mijn instructeurs [en dus ook bij het paard wat ik van hen gekocht heb] wordt dit al d.m.v. grondwerken aangeleerd en als ze net onder het zadel zijn lopen ze deze oefening dus al als loswerken van het paard en het binnenachterbeen onder laten treden voor het versterken van de achterhand. Ik vind het reuze meevallen maar dat zal voor ieder persoon opzich verschillen.

Schouderbinnenwaart is toch een zijgang, die rijdt men toch in verzamelde draf.
Wanneer ik de achterhand eronderrij, en dat doet u toch met schouderbinnenwaarts, het binnenachterbeen meer onder laten treden.
Verwisseld u het niet met schoudervoor, dat is niet verzameld.
Aan de hand kan men niet schouderbinnenwaarts oefenen, men moet het paard van achteren naar voren daarbij rijden, dus ook drijven.
Wel zou ik me kunnen voorstellen het te oefenen aan de langeteugel, maar dat is nog moeilijker als rijden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:46

Schouderbinnenwaarts kan evengoed worden uitgevoerd in stap :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:46

Waarom niet SB aan de hand oefenen? Sinds wanneer kan dat dan niet meer? :?
En het kan inderdaad net zo goed in stap?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:47

Ik vind schouderbinnenwaards een van de makkelijkste "zijgang"

Ik heb juist moeilijkheden met het wijken.
Klinkt misschien raar maar ik heb een heel los paard.
En zijn lossigheid is dus ook het probleem.

toen hij net onder het zadel was was hij heel slingerig in het afwenden en met een gebroken lijn.
Nu ik hem wat meer bij elkaar kan rijden heb ik dat niet meer.

Alleen krult mijn paard zich lekker om mijn been tijdens het wijken.
Dan zeggen ze op stal vraag dan stelling de andere kant op.
Maar dat gaat ook niet zo makkelijk.
Ik moet hem recht houden.
Vind dat zo moeilijk.

Ik denk als dat scharen er straks goed inzit dat een appyement ook niet heel moeilijk meer is.
Maar eerst moet de rest bevestigt zijn voordat ik daaraan begin.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:52

Mij is altijd geleerd buitenteugel binnenbeen en mijn schouders draaien mee naar binnen, maar met mijn heupen "duw" ik mijn paard naar buiten.
Meestal rij ik eerst goed de hoek uit en verzamel ik mijn paard al wat op voorhand. Dan draai ik mijn beide schouders naar binnen, want je moet denken 'mijn schouders zijn de schouders van het paard'. Mijn heupen blijven recht of draaien iets meer naar buiten want ik wil dat de achterhand op de hoefslag blijft.
Tegelijkertijd als ik met mijn heuepn en schouders draai, sluit ik mijn binnenteugel op.
Mijn binnenbeen is op de singel en het buitenbeen erachter want het paard moet eigenlijk om mijn binnenbeen gebogen zitten.
En met mijn binnenbeen drijf ik bij om het binnenachterbeen te activeren.
Mijn paard wordt pas recht als ik terug mijn schouders rechtdraai.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:11

Wijken voor de kuit, is een losmakende oefening.
Het is de eerste oefening waarbij ik mijn paard leer op de éénzijdige kuitdruk te reageren.
Wijken voor de kuit is een zijwaartse beweging, het is geen zijgang.
Waarom geen zijgang, het paard is er niet gebogen, wel gesteld.
De binnen kuit, ligt een handbreedte achter de singel, dus daarom kan het paard niet buigen.
De buitenkuit is niet aktief, maar begrenzend, en ligt zoals elke begrenzend been een handbreedte achter de singel.

Schouderbinnewaarts is een basiszijgang, die in een verzameld tempo wordt gereden.
Hetzij in draf of in Galop.
In stap heeft het geen nut, u kunt u paard daar in voorbereiden om het in draf uit te voeren.
Schouderbinnenwaarts is de basis van elke zijgang.
Het paard spoort met het binnenachterbeen in de spoor van het buitenvoorbeen.
Het rechterachterbeen gaat op haar eigen spoor, zoals ook het binnenvoorbeen, dus het paard gaat op 3 sporen.
Het moeilijke van schouderbinnenwaarts is, dat de schouder van het paard naar binnengebracht moet worden, de tonen van de voorbenen zijn licht in de baan gericht.
De achterbenen (hoeven, gaan rechtuit) gaan rechtuit.
En niet zo als men veel zien net als de voorhoeven de toon (voorkanthoef) naar binnen gericht.

Het paard is gebogen op de rechtelijn, en gaat in contrastelling.

Zelf denk ik, en daarom heb ik de vraag gesteld, dat men er te licht over denkt, en dat velen schouderbinnenwaarts verwisseld met schoudervoor.

Schouderbinnenwaarts is een verzamelende oefening om het binnenbeen meer onder te laten treden.
Dit wil zeggen dat schouderbinnenwaarts geen nut heeft, wanneer ik het rij als wijken voor de kuit.

Hoe wilt u een paard buigen aan de hand??? De lengtebuiging (ribbenbuiging) ik spreek niet over hals inbuigen.
Ik spreek niet over aan de langeteugel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:13

Ik heb genoeg paarden onder het zadel gehad, en genoeg paarden onder het zadel gezien, en ik merk dat de meesten het SB keurig kunnen uitvoeren. Veelal krijgen de paarden/zie ik dat combinaties problemen krijgen met "hogere" oefeningen als het Appuyeren...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:16

Nou mijn paard is wel gebogen (dus voor hem wel zijgang ;) )
Ik krijg hem juist niet recht.

Maar ik doe mijn kuit net iets achter de singel.
Hij reageert daar goed op, gaat direct opzij.
Alleen als ik bijvoorbeeld wijk voor het rechterbeen.
Dan gaat zijn kont en zijn hoofd naar rechts.
Ik kan hem niet rechthouden.
En ook niet als ik een zweepje erbij heb om te begrenzen.
ik sla er niet mee, maar heb hem gewoon vast.

Ik heb nu besloten het niett meer te oefenen thuis.
Ben veelste bang dat ik het hem verkeerd aanleer.
Ik doe het wel in de les bij Loes Corsel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:18

MLoeser schreef:
Ik heb genoeg paarden onder het zadel gehad, en genoeg paarden onder het zadel gezien, en ik merk dat de meesten het SB keurig kunnen uitvoeren. Veelal krijgen de paarden/zie ik dat combinaties problemen krijgen met "hogere" oefeningen als het Appuyeren...

Dat u dat allemaal kunt, dat is geweldig.
Maar ik zou graag willen weten hoe u het uitvoert, kunt u mij misschien een omschrijving geven.
Schouderbinnenwaarts bedoel ik natuurlijk, geen schoudervoor.
Zelf vind ik het de moeilijkste zijgang, om het perfekt uit te voeren, een enorme gymnastische oefening dat wel, maar om de schouder van een paard werkelijk los te krijgen vind ik een zwaar iets.
En de achterhand rechtuit te laten gaan, de buiging om het binnenbeen, en het buitenbeen de begrenzing te geven zodat de achterbenen rechtuitsporen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:24

daantjuhhh schreef:
Nou mijn paard is wel gebogen (dus voor hem wel zijgang ;) )
Ik krijg hem juist niet recht.

Maar ik doe mijn kuit net iets achter de singel.
Hij reageert daar goed op, gaat direct opzij.
Alleen als ik bijvoorbeeld wijk voor het rechterbeen.
Dan gaat zijn kont en zijn hoofd naar rechts.
Ik kan hem niet rechthouden.
En ook niet als ik een zweepje erbij heb om te begrenzen.
ik sla er niet mee, maar heb hem gewoon vast.

Ik heb nu besloten het niett meer te oefenen thuis.
Ben veelste bang dat ik het hem verkeerd aanleer.
Ik doe het wel in de les bij Loes Corsel.

Dus je beschrijving is hier het wijken voor de kuit??

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

het IS niet de moeilijkste zijgang, jij VINDT het een moeilijke oefening.

HIERkun je onder andere lezen over het hoe en wat van schouderbinnenwaarts. Nog handiger lijkt het me om goed les te nemen voordat je aan dit soort oefeningen begint.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

Ooh, nee bij lange na niet.

Ik ben heel slecht in het theoretisch uitleggen van zulke dingen.
Net zoals het snappen.

Dan moet ik echt op mijn paard zitten en voelen terwijl iemand mij uitleg geeft.
Ik doe het daarom alleen maar in de les.
Ben veelste bang dat ik mijn jonge dier anders verkloot.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:27

Drunksheep schreef:
Schouderbinnenwaarts kan evengoed worden uitgevoerd in stap :)

In principe kan het in alle gangen en alle tempo's en ik zie het verband met verzamelen niet per definitie.
Ik gebruik de oefening juist vaak in het losrijden om het paard losser en gehoorzamer te maken. Als het paard wat lekkerder er doorheen is pak ik ook steeds meer het achterbeen erbij maar het fijne van SB is juist dat je er echt mee kan spelen.
Ik kan ook niet bedenken wat er zou zijn met contrastelling. SB is juist naast het wijken een relatief makkelijke oefening om te leren aan ruiters en paarden omdat je ze eigenlijk vanuit een "wending" meeneemt de lange zijde op met de buitenteugel en het binnenbeen, mede doordat ze de linkerstelling op de linkerhand en vv hebben. Het is ook voor de ruiter vaak makkelijk te visualiseren dat in feite 3 poren zichtbaar moeten zijn van voor af gezien.

Mijn ervaring is juist dat travers en helemaal renvers tot hele bijzondere uitvoeringen uitpakt met verbuigen en verkeerde stelling. Appuyeren vind ik persoonlijk weer minder lastig dan travers. Renvers is volgens mij redelijk uit de gratie, zie het eigenlijk nooit dat mensen die oefening nog rijden en zelf doe ik het ook niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:31

daantjuhhh schreef:
Ooh, nee bij lange na niet.

Ik ben heel slecht in het theoretisch uitleggen van zulke dingen.
Net zoals het snappen.

Dan moet ik echt op mijn paard zitten en voelen terwijl iemand mij uitleg geeft.
Ik doe het daarom alleen maar in de les.
Ben veelste bang dat ik mijn jonge dier anders verkloot
.

Diep respect hiervoor. Off topic maar moest het even kwijt. Je zet de oefening wel correct in.

@Professor, SV is een lichtere vorm van SB die in feite veel lastiger is omdat je snel geneigd bent teveel te doen. Als je SV goed beheerst kom je een heel eind met SB en vv.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:32

schouderbinnenwaarts vind ik niet zo moeilijk mijn pony heeft er ook geen moeite mee en leerde het in 2dagen.
Traver en appuyement vind mijn pony het moeilijkst en ik ook.

:D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:32

Zaina schreef:
het IS niet de moeilijkste zijgang, jij VINDT het een moeilijke oefening.

HIERkun je onder andere lezen over het hoe en wat van schouderbinnenwaarts. Nog handiger lijkt het me om goed les te nemen voordat je aan dit soort oefeningen begint.

Heb het gelezen.
Op de tekening heeft u dat gezien, minder stelling, op de foto veel stelling?
Heeft u gezien dat op de tekening de achterbenen rechtuit gaan, dus de toon van de hoef?
Maar op de foto niet?
Dat op de foto in stap is, omdat de combinatie het aan het verbeteren is en aan het leren.
Maar het is nog geen schouderbinnenwaarts die perfekt is bij lange na niet.