Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb er nu nog maar 1x opgezeten maar ze 'werkt' niet vaker dan 3x in de week (longeren inbegrepen dus) ze is nog jong, hou haar liever fris in dr koppie!
Die van mij loopt hele dagen in een groep van 6 buiten en daar kan ze ook prima dr energie kwijt hoor
crossmonster schreef:Dagelijks rijden betekend niet per definitie dagelijks echt trainen.
Brando090309 schreef:Wel hij komt eigenlijk bijna dagelijks buiten samen met onze andere 4-jarige merrie dus op zich heeft hij plaats en ruimte om eens goed gek te doen. En ik moet zeggen dat hij dat ook bijna altijd doet als hij op de weide komt! 10 minuten rondstormen is geen uitzondering voor hem...
.xmarliez schreef:Iedere dag aan het werk vind ik veel te veel gevraagd van zo een jong ding. 3 jaar vind ik sowieso al erg vroeg maar dat is voor iedereen verschillend.
Ik vind het niet meer dan normaal dat een 3 jarig paard niet meer dan 1 keer in de week belast wordt qua rijden. 1 keer in de week is meer dan voldoende, de spieren en botten hebben ook de tijd nodig om aan het ruitergewicht te wennen.
De rest van de week kun je oneindig veel dingen doen, buiten wandelen om hem zo aan het verkeer te laten wennen, longeren en dan vooral zoeken naar de balans aan de longe, rechtricht oefeningen aan de hand om draagkracht en zo verzameling te ontwikkelen (hier kun je sowieso mee doorgaan hoe oud ze ook zijn) en nog meerdere grondspelletjes/oefeningen om zo aan jullie band te werken.
3 jarige paarden leren snel en zijn erg gevoelig. Laat ze niet direct zwaar werk doen dat kunnen ze nog helemaal niet aan, lichamelijk niet en geestelijk al helemaal niet. Geef ze de tijd alles te kunnen verwerken (zet hem in het land met soortgenoten). Geef hem ook de kans nog jong te kunnen zijn ondanks dat je er al op gaat, speel met hem, werk aan vertrouwen, wederzijds begrip en respect. Niks is zo belangrijk als dat.. gymnatiseren en dressuurmatig trainen kan ook op de grond om hem zo telkens verder klaar te maken voor het ruitergewicht te kunnen dragen. Laat hem zijn balans zoeken aan de longe dan zal hij ook sneller balans krijgen met jou erop. Vraag de eerste tijd nog niet veel van hem in het zadel, alleen maar erop zitten en blij zijn dat hij braaf is. Beloon hem telkens voor het goede en negeer het slechte en het belangrijkste vraag om begeleiding, zorg dat er iemand is die jou paard eventueel vast kan houden en zo op de volte kan zetten en zorg dat diegene jouw spanningen weg haalt in jouw lichaam zo voorkom je namelijk spanning in het lichaam van je paard.
Werk naar ontspanning, balans en samenspel in het zadel.. Voor de dressuurmatige doortraining heb je nog jaren de tijd, gooi hem niet in het diepe en luister naar je paard.
Dit zal vast en zeker niet jouw methode zijn maar ik wil je laten zien dat er meerdere methodes zijn om een paard te laten wennen aan het ruitergewicht. Niets is zo belangrijk als een goede, stevige basis waar je later altijd op terug kunt vallen, geef hem de tijd en ruimte die hij nodig heeft.
Jeanine84 schreef:Met een sensibel paard is het niet per definitie een gevecht hoor, als je je 3 jarige geestelijk gaat overvragen dan wordt het pas een gevecht..voor die jonge dieren is het heel wat als ze dagelijks onder het zadel moeten en dagelijks hun aandacht bij de ruiter moeten hebben..die van mij heeft die dagen dat ze niks doet echt nodig..maar ieder zijn ding