3-jarige ruin, hoe zouden jullie te werk gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

3-jarige ruin, hoe zouden jullie te werk gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:27

Beste Bokkers,

Ik zit met de volgende vraag;

Sinds vorige week is mijn 3jarige ruin terug van een professionele stal waar hij zadelmak gemaakt is en nu is het (uiteraard) de bedoeling dat ik hem stillaan begin te rijden.
Nu komt het; op zich is hij heel lief en braaf maar hij heeft behoorlijk veel bloed en energie en volgens de eigenaar van de stal waar hij zadelmak gemaakt werd zou hij eigenlijk dagelijks moeten gewerkt worden.
Nu begint mijn gevoel een beetje tegen te werken, nl, ik ben zo blij met m'n ruin, hij heeft alles wat hij moet hebben (intelligent, mooi exterieur en een goed bewegingmechanisme) en ik vind het eigenlijk een beetje zwaar om het als 3 jarige meteen elke dag aan het werk te zetten. In het begin dacht ik 'ja, het moet dan maar' maar nu begin ik meer en meer zoiets te hebben van 'ja hij is nog maar 3 en ik wil hem graag nog lekker lang kunnen rijden'

Maar hoe zouden jullie hem dan aan het werk zetten zonder daarbij al teveel risico's te lopen?

Wat bijkomende info over m'n ruin;

8/8/06
+-1m64, bruin
Vader: Upperclass (Polansky - Doruto)
Moeder: Negro-Balzflug

foto's kan je in m'n profiel terugvinden bij paarden (Brando)

Even over mij:

Zelf ben ik een 25jarige amazone en ik heb wat ervaring met africhten van (jonge) paarden en ook het aanrijden van verreden paarden. Mijn vorige paard was 7 jaar als hij bij mij kwam en kende enkel de basis (en dan nog niet correct), hem heb ik aangereden tot Z-niveau maar door blessure is hij uit de sport gehaald. Ik heb enkele jonge paarden aangereden en uitgebracht op wedstrijd (van B tot M niveau) die niet in mijn eigendom waren.
Zelf heb ik ook wel een idee van hoe ik het zou willen aanpakken, maar ik wil graag ook even weten hoe andere mensen het zouden doen.

MarliesV

Re: 3-jarige ruin, hoe zouden jullie te werk gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:32

Ik zou een 3 jarige niet gelijk elke dag aan het werk zetten.

Mijn stelregel die ik eigenlijk vast houd is:
3 jaar is 3x 30 minuten per week
4 jaar is 4x 40 minuten per week.

Bij een paard met veel bloed en energie zou ik het misschien wat uitbereiden maar pas op dat je niet overvraagd. In het koppie moet het ook blijven kloppen hè.

Zou zowiezo hem eerst aan de longeerlijn doen voor het rijden. Is hij rustig op beide kanten dan gewoon er op, zit er echt veel in dan eerst uit laten razen.

Komt hij overdag veel los zodat hij z'n energie kwijt kan?
Of heb je de mogelijkheid om hem bijvoorbeeld op de dagen dat je niet echt aan het werk gaat hem een tijdje in de stapmolen te zetten?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:40

ja, dat dacht ik ook wel meteen, ik wil er toch wel een beetje zuinig op zijn...

Wel hij komt eigenlijk bijna dagelijks buiten samen met onze andere 4-jarige merrie dus op zich heeft hij plaats en ruimte om eens goed gek te doen. En ik moet zeggen dat hij dat ook bijna altijd doet als hij op de weide komt! 10 minuten rondstormen is geen uitzondering voor hem...

Ik zou hem idd zo'n 3X willen rijden per week maar 30min per keer zal denk ik niet haalbaar zijn, ik heb gemiddeld 20min nodig om hem aan de longe te werken voor hij echt rustig genoeg is om op te stappen. Maar misschien is nadien nog een 10tal minuten goed rijden dan ook voldoende voor hem?

Een stapmolen hebben we spijtig genoeg niet beschikbaar...

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:51

als ie echt zoveel energie heeft is het wel verstandig om hem dagelijks te rijden. zo leert hij daar mee omgaan.Als je het gevoel hebt dat je meer controle over hem hebt kun je wat afbouwen,maar zon paard leert er niets van als je drie keer in de week moet stoeien om hem rustig te maken.kun je hem beter elke dag 20 min rijden dan 3x in week een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:54

Is het echt energie of is hij nog wat sensibel en rillerig?

Vooraf longeren is maar een tijdelijke oplossing natuurlijk want hij bouwt gewoon conditie op.

Hij staat al buiten dus dat is al heel erg fijn voor hem om overtollige enrgie kwijt te raken. Hoeveel en welk krachtvoer krijgt hij daarnaast?

De meeste paarden moeten ook gewoon leren dat er niets aan de hand is en direct vanaf het opstappen normaal te doen. Wellicht is hij gewoon vlug, omdat hij het allemaal nog wat spannend vind. Dan zou ik er eerder vaak maar kort mee werken. Een paar minuten op beide handen longeren voor de ergste frisheid en het gevoel van het zadel en daarna er een paar minuutjes op. Simpel werk, maximaal 15 minuutjes onder het zadel.

Mijn merrie is nu vanaf december zadelmak en zeer sensibel. 3 x in de week onder het zadel werkt bij haar ook niet. Dan ben ik elke keer een half uur bezig om in een acceptabel tempo de bak rond te komen. Dus ik doe 5 keer per week kort rijden. Een rondje van 15 minuten door het dorp of een paar rondjes door de bak. Puur voor de gewenning en het opbouwen van routine. In die korte sessies krijg ik meer rust en meer training gedaan dan in die 3x 30 minuten waarin ik alleen maar aan het vechten en stressen ben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:58

Als hij echt zoveel energie heeft, dan zou ik hem nu gewoon lekker de winter laten uitrazen en rond zijn 4e beginnen met oppakken.

3x in de week 20 min rijden is voldoende vooraf wat longeer werk maar om hem gelijk 20 min te longeren en dan nog 20-30 min te rijden vind ik wel veel voor een jong paard

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:59

Dagelijks rijden betekend niet per definitie dagelijks echt trainen.

Je kunt het afwisselen met een keer longeren (zonder bijzet etc)
En wekelijks een bosritje.
En veel weidegang. En sober houden in het eten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:59

Je hebt aan het werk zetten en er mee werken...
Ik ben ook absoluut voor 1 dag werken 1 dag rust...
Maar als de mensen die je paard zadelmak gemaakt hebben je adviseren om hem dagelijks aan het werk te zetten, zou ik dat advies opvolgen en die mensen vragen wat je met je paard zou kunnen gaan doen, hoe lang en vooral wat te laten.
Zij hebben je paard op stal gehad en kunne je paard beoordelen, beter dan wij hier vanachter ons schermpje...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:00

Mijn kleintje staat ook hoog in het bloed (Placido (v. Animo), is nu 3.5 en ik beleer haar zelf..wat ik aan haar echt zie is dat het haar allemaal totaal geen moeite kost (intelligent dier) maar dat ze in haar koppie toch wel degelijk moe is :j Ik heb er nu nog maar 1x opgezeten maar ze 'werkt' niet vaker dan 3x in de week (longeren inbegrepen dus) ze is nog jong, hou haar liever fris in dr koppie!

Ik zou dus absoluut niet dagelijks werken met een 3 jarig paard :n Die van mij loopt hele dagen in een groep van 6 buiten en daar kan ze ook prima dr energie kwijt hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:05

crossmonster schreef:
Dagelijks rijden betekend niet per definitie dagelijks echt trainen.

Inderdaad voor een sensibel paard is het heel goed om dagelijks onder het zadel te komen. Maar 3 rondjes op elke hand stappen is natuurlijk niet echt lichamelijk werk te noemen. Voor de geestelijke ontwikkeling en routine is het wel erg goed. Dat heeft zoveel meerwaarde voor een sensibel paard dan 3 keer in de week in gevecht moeten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:07

Met een sensibel paard is het niet per definitie een gevecht hoor, als je je 3 jarige geestelijk gaat overvragen dan wordt het pas een gevecht..voor die jonge dieren is het heel wat als ze dagelijks onder het zadel moeten en dagelijks hun aandacht bij de ruiter moeten hebben..die van mij heeft die dagen dat ze niks doet echt nodig..maar ieder zijn ding :)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:08

wij hebben alleen maart jong spul op stal, en we doen ze liever iedere dag even onder het zadel (al is het maar 5 minuten er op stappen) dan 3 x in de week. Afhankelijk van het paard natuurlijk, maar zo'n bloedpaardje echt wel!

En verder veel op de wei, of aan de longe.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:08

Ik vind dat hij toch nog een beetje overbouwd staat dus zou ik er in de eerste 6 maanden niet te veel mee rijden. De vurigheid neemt wel wat af naar mate hij ouder zal worden. 3 jaar vind ik persoonlijk zo een lastige leeftijd, ze zitten vol energie maar mogen nog niet echt veel werken, imo wacht je dan beter nog een tijdje.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:15

@julliete:

Hij is idd nog wel wat rillerig en op dit moment heel erg sensibel, maar ik denk dat jouw werkwijze misschien wel een goede oplossing is voor hem...

@vancky: hij is op dit moment echt niet overbouwd, dat lijkt misschien op de foto zo (foto is van maart 2009) maar hij staat eigenlijk heel mooi in evenwicht, zeker voor een 3 jarig paard...

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:16

ach wat is werken....we hebben het niet over trainen.ik vind trouwens longeren voor een jong paard belastender dan rijden.en zoals bij elk paard en elk nivo , kijk naar je paard !

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:18

verder hebben we z'n voeding ook al aangepast, hij krijg nu dagelijks wat recreatiemengeling en veel ruwvoer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:19

Als ik jou was, zou ik dat advies van dagelijks rijden maar mooi aan m'n laars lappen.
Allereerst is 3 jaar nog veels te jong om mee te rijden (laat staan dagelijks) en zo te lezen heeft je paard nog zoveel energie en jongigheid dat hij er ook nog niet aan toe is om dagelijks in het gareel te lopen.
Ook vraag ik me af of het paard wel volop weidegang heeft, aangezien je dit schrijft:
Brando090309 schreef:
Wel hij komt eigenlijk bijna dagelijks buiten samen met onze andere 4-jarige merrie dus op zich heeft hij plaats en ruimte om eens goed gek te doen. En ik moet zeggen dat hij dat ook bijna altijd doet als hij op de weide komt! 10 minuten rondstormen is geen uitzondering voor hem...

'Eigenlijk bijna dagelijks" is dus niet standaard dagelijks. En hoe lang loopt hij dan in de wei?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:20

Iedere dag aan het werk vind ik veel te veel gevraagd van zo een jong ding. 3 jaar vind ik sowieso al erg vroeg maar dat is voor iedereen verschillend :) .

Ik vind het niet meer dan normaal dat een 3 jarig paard niet meer dan 1 keer in de week belast wordt qua rijden. 1 keer in de week is meer dan voldoende, de spieren en botten hebben ook de tijd nodig om aan het ruitergewicht te wennen.
De rest van de week kun je oneindig veel dingen doen, buiten wandelen om hem zo aan het verkeer te laten wennen, longeren en dan vooral zoeken naar de balans aan de longe, rechtricht oefeningen aan de hand om draagkracht en zo verzameling te ontwikkelen (hier kun je sowieso mee doorgaan hoe oud ze ook zijn) en nog meerdere grondspelletjes/oefeningen om zo aan jullie band te werken.

3 jarige paarden leren snel en zijn erg gevoelig. Laat ze niet direct zwaar werk doen dat kunnen ze nog helemaal niet aan, lichamelijk niet en geestelijk al helemaal niet. Geef ze de tijd alles te kunnen verwerken (zet hem in het land met soortgenoten). Geef hem ook de kans nog jong te kunnen zijn ondanks dat je er al op gaat, speel met hem, werk aan vertrouwen, wederzijds begrip en respect. Niks is zo belangrijk als dat.. gymnatiseren en dressuurmatig trainen kan ook op de grond om hem zo telkens verder klaar te maken voor het ruitergewicht te kunnen dragen. Laat hem zijn balans zoeken aan de longe dan zal hij ook sneller balans krijgen met jou erop. Vraag de eerste tijd nog niet veel van hem in het zadel, alleen maar erop zitten en blij zijn dat hij braaf is. Beloon hem telkens voor het goede en negeer het slechte en het belangrijkste vraag om begeleiding, zorg dat er iemand is die jou paard eventueel vast kan houden en zo op de volte kan zetten en zorg dat diegene jouw spanningen weg haalt in jouw lichaam zo voorkom je namelijk spanning in het lichaam van je paard.
Werk naar ontspanning, balans en samenspel in het zadel.. Voor de dressuurmatige doortraining heb je nog jaren de tijd, gooi hem niet in het diepe en luister naar je paard.

Dit zal vast en zeker niet jouw methode zijn maar ik wil je laten zien dat er meerdere methodes zijn om een paard te laten wennen aan het ruitergewicht. Niets is zo belangrijk als een goede, stevige basis waar je later altijd op terug kunt vallen, geef hem de tijd en ruimte die hij nodig heeft.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:22

Hij gaat dagelijks op de weide indien de weersomstandigheden dat toelaten, dan blijft hij 24/24 buiten....

Als het bv 30° graden is zet ik hem bv liever niet in de volle zon...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:27

Het is ook helemaal niet de bedoeling om het zwaar aan het werk te zetten, maar eerder om hem op een ontspannen manier de basis aan te leren. Het is niet dat hij op 5 jaar een proef jonge paarden MOET kunnen lopen...

Liefst zou ik 20min a 30min willen werken aan de basis; voor mij wil dat zeggen; werken aan de onstapping, evenwicht en gehoorzaamheid, daarvoor hoef je geen zware dressuuroefeningen te rijden...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:30

xmarliez schreef:
Iedere dag aan het werk vind ik veel te veel gevraagd van zo een jong ding. 3 jaar vind ik sowieso al erg vroeg maar dat is voor iedereen verschillend :) .

Ik vind het niet meer dan normaal dat een 3 jarig paard niet meer dan 1 keer in de week belast wordt qua rijden. 1 keer in de week is meer dan voldoende, de spieren en botten hebben ook de tijd nodig om aan het ruitergewicht te wennen.
De rest van de week kun je oneindig veel dingen doen, buiten wandelen om hem zo aan het verkeer te laten wennen, longeren en dan vooral zoeken naar de balans aan de longe, rechtricht oefeningen aan de hand om draagkracht en zo verzameling te ontwikkelen (hier kun je sowieso mee doorgaan hoe oud ze ook zijn) en nog meerdere grondspelletjes/oefeningen om zo aan jullie band te werken.

3 jarige paarden leren snel en zijn erg gevoelig. Laat ze niet direct zwaar werk doen dat kunnen ze nog helemaal niet aan, lichamelijk niet en geestelijk al helemaal niet. Geef ze de tijd alles te kunnen verwerken (zet hem in het land met soortgenoten). Geef hem ook de kans nog jong te kunnen zijn ondanks dat je er al op gaat, speel met hem, werk aan vertrouwen, wederzijds begrip en respect. Niks is zo belangrijk als dat.. gymnatiseren en dressuurmatig trainen kan ook op de grond om hem zo telkens verder klaar te maken voor het ruitergewicht te kunnen dragen. Laat hem zijn balans zoeken aan de longe dan zal hij ook sneller balans krijgen met jou erop. Vraag de eerste tijd nog niet veel van hem in het zadel, alleen maar erop zitten en blij zijn dat hij braaf is. Beloon hem telkens voor het goede en negeer het slechte en het belangrijkste vraag om begeleiding, zorg dat er iemand is die jou paard eventueel vast kan houden en zo op de volte kan zetten en zorg dat diegene jouw spanningen weg haalt in jouw lichaam zo voorkom je namelijk spanning in het lichaam van je paard.
Werk naar ontspanning, balans en samenspel in het zadel.. Voor de dressuurmatige doortraining heb je nog jaren de tijd, gooi hem niet in het diepe en luister naar je paard.

Dit zal vast en zeker niet jouw methode zijn maar ik wil je laten zien dat er meerdere methodes zijn om een paard te laten wennen aan het ruitergewicht. Niets is zo belangrijk als een goede, stevige basis waar je later altijd op terug kunt vallen, geef hem de tijd en ruimte die hij nodig heeft.

Waar haal je vandaan dat dit zeker niet mijn methode is? Ik heb nergens geschreven op welke manier ik het zou doen, ik schreef enkel maar hoe de persoon van de africhtingstal hem aan het werk wou zetten...

Ik geef je trouwens gelijk, vandaar dat ik ook zeg in m'n beginpost dat m'n gevoel zei dat elke dag werken voor een 3jarige toch wel veel is...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:33

Klinkt fijn zoals je aan het werk wil gaan :j .
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen door mijn laatste zinnen.. Doordat je jouw paard naar een africhtingstal hebt gedaan dacht ik dat mijn bovenstaande post niet jouw methode zou zijn.. dat heb ik dan fout gezien ;) . Het was geen aanval naar jou toe.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:36

Je paard is van juli 2006 dus ook echt net 3! Voor zo'n dier is het wel degelijk hard werken wat jij beschrijft (20 tot 30min onder het zadel) en dat dagelijks?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:37

Beter de beginpost lezen? :)

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik wou alleen maar even duidelijk maken dat ik GEEN voorstander ben om hem elke dag aan het werk te zetten.

Maar ik denk dat er wel uitzonderingen op de regel zijn en ik denk dat mijn ruin daar misschien wel onder valt... vandaar ;-)
Maar ik zou graag een goede 'tussenoplossing' vinden, als dat al mogelijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:38

Jeanine84 schreef:
Met een sensibel paard is het niet per definitie een gevecht hoor, als je je 3 jarige geestelijk gaat overvragen dan wordt het pas een gevecht..voor die jonge dieren is het heel wat als ze dagelijks onder het zadel moeten en dagelijks hun aandacht bij de ruiter moeten hebben..die van mij heeft die dagen dat ze niks doet echt nodig..maar ieder zijn ding :)

Persoonlijk vind ik dagelijks een paar rondjes stappen niet geestelijk overvragen. Ze hoeven eigenlijk helemaal niets dus de aandacht bij de ruiter houden valt ook wel mee. Het verschilt ook wel hoe je het aanpakt. Bij mij is het niet meer dan opstappen (bij erge spanning een paar keer herhalen) Paar rondjes links en rechtom, tussendoor een paar keer halthouden en van hand veranderen via welke route dan ook. Geen houding afdwingen, aan een losse teugel of met heel licht contact en alles in stap.

Juist omdat je het dagelijks (5x in de week) herhaalt wordt het een gewoonte en een gewoonte geeft rust in het koppie. Ze komen er heel snel achter dat het niets voorstelt, paar rondjes sjokken en dan weer lekker terug naar de vriendjes. Naar mijn idee geeft minder rijden elke keer net wat meer stess dan in het begin wat meer rijden. Met andere woorden; het leed is sneller geleden. Maar merk je dat je paard na 4 dagen waarin hij vlug was op dag 5 ineens aanzienlijk slomer is dan ben je te ver gegaan en heeft hij een paar dagen rust nodig om alles te verwerken.

Het is voor een heel groot deel aanvoelen door de ruiter. Is hij na een paar weken 5x per week kort 'trainen' stabiel geworden in zijn gedrag en reactie op de ruiter dan moet je die frequentie zeker afbouwen. Dan is de ruiter niet meer eng en heb je dat grondig in zijn harde schijf bevestigd. Het gaat in die eerste periode ook helemaal niet om overgangen en wendingen maar puur om het leren dat het rijden niet eng is. Vanuit die rust en dat vertrouwen kan je de hulpen verder gaan installeren.

Zelf vind ik het erg jammer dat trainingstallen niet in die volgorde werken, zeker bij rillerige en vlugge paarden. Eerst goed inprinten dat de ruiter niets is om voor weg te rennen en daarna pas aan de hulpen gaan sleutelen.