Wat is de waarde van een bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Wat is de waarde van een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:57

Hallo mede bokkers!

Ik ben wel erg benieuwd naar de antwoorden op de vraag in de topic titel.
Ik ben zelf zoals sommigen misschien weten een bitloos ruiter en tot voor een aantal jaar heb ik wel met bit gereden "omdat het moest", want eigenlijk wou ik het anders. Voor mij heeft het bit dus absoluut geen toegevoegde waarde, omdat ik hetzelfde kan zonder.

Maar wat is voor jullie nou de toegevoegde waarde van een bit? Waarom is een bit noodzakelijk?

Ik wil hier niet de zoveelste discussie over wel of geen bitloos en waarom met bit rijden nou zo slecht is of juist niet, die zijn er al genoeg (geweest).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:46

Ik heb eigenlijk geen idee wat de waarde van het bit is. Ik heb daar nooit zo over nagedacht.
Ik rijd met bit omdat mij dat zo geleerd is. Wel gebruik ik het zachtste bit wat er is, omdat ik vind dat mijn paard daar op moet kunnen reageren. Ik ga niet aan de slag met scherpe bitten. Bitloos heb ik nooit geprobeerd (Zonder zadel met halster telt vast niet mee? :D )

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:51

Wat mij betreft heeft een bit geen toegevoegde waarde :n
Je gebruikt het, of je gebruikt het niet.

Of wacht, laat ik het anders formuleren:
een bit heeft geen toegevoegde waarde, tenzij je paard er beter op loopt :)
En bitloos heeft ook geen toegevoegde waarde, tenzij je paard niet goed kan lopen met bit.

Ik meende dat je mag starten zonder bit, toch? (ben daar niet zo in thuis :o)
Voor wedstrijdruiters heeft het bit dan wél een toegevoegde waarde,
zonder kunnen ze nl. niet hun sport beoefenen zoals ze dat willen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:53

Ik heb ook altijd met bit gereden omdat "ik het zo geleerd heb". Ik wist niet beter, tuurlijk ging ik ook wel eens met een halster wat rondhobbelen maar ik wist niet dat je serieus kunt dressuren of springen zonder bit. Tot ik hier op bokt een foto topic zag van iemand die bitloos leuk aan het dressuren was. Nu rij ik inmiddels al weer 1,5 jaar bitloos :D

Destino

Re: Wat is de waarde van een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:17

Ik heb ook altijd met bit gereden omdat dat zo geleerd werd. Ook reed ik vroeger met halster en touw, maar dat valt niet onder bitloos.
De toegevoegde waarde van een bit vind ik moeilijk te bepalen. Ik rijd gewoon met een zacht bit en een zachte hand.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:21

In de lagere klassen (B/L ) oefeningen maakt het niet veel uit.
Maar wil je verder merk je dat je met een bit de hulpen nauwkeuriger kunt geven met minder ruis.
Wat dan prettiger werkt voor ruiter en paard omdat je dan meer oefeningen krijgt.
En dat is ook daarna met S&T, dan kun je de hulpen nog weer nauwkeuriger geven.
Wat natuurlijk wel vereist dat je handen goed stil en onafhankelijk werken.
En helaas zie je het daar vaak op mis gaan.
Zowel met als zonder bit.
En mag van mij wel extra opgelet worden en in proeven extra zwaar op gepunt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:16

Ik vraag me eigelijk af hoe de verzerking mee omgaat:heb eens gehoord dat als je niet de juiste optoming heb dus gewoon bijv met halster rijd/loopt de aanspakelijkheid anders word gedraaid

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:54

De waarde van een bit is ongeveer 25 euro voor een gewoon trensje, mylerbitten, KK-bitten en andere modellen bitten zijn duurder.

De toegevoegde waarde van een bit is voor mij dat ik met bit normaal kan rijden. Mijn paard heeft nogal een onderhals, nadat hij is ingereden heeft hij vier jaar op de voorhand en op zijn mond leunend rondgesloft en nu moet hij weer een echt rijpaard worden. Doordat hij zo vreselijk sterk is in zijn hals hangt hij als een bezetene. Aangezien mijn vierganger nog een beetje wiebelig is in tölt wil ik hem graag met een constant contact rijden en zonder bit gaat dat niet, dan dondert hij nog net niet letterlijk voorover. Dus voor mij en mijn paard werkt bitloos niet.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:18

veel zeggen dat bitloos paard vriendelijk is en een bit niet maar een bit is ook paard vriendelijk als je het niet misbruikt je kan bitloos even veel je paard pijn doen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:19

Hestejente, bedankt voor je opmerking, maar ik denk dat het zo ook wel duidelijk is :)

paarden15, daar gaat het niet over, het gaat erover dat ik me afvraag wat jullie de (meer)waarde van een bit vinden, niet of bitloos beter is dan een bit.

Barcelano, ik heb het toen ik voor het eerst naar buiten ging nagevraagd hoe het met de verzekering zat bitloos. Ze wisten het zo niet zeker, maar aangezien ik een ruiterbewijs heb zou eventuele schade sowieso gedekt zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:43

ik rij dressuur met bit (enkelgebroken bustrens) omdat mijn pony daar goed op reageert en er fijn mee loopt.

ik rij weleens bitloos,maar meestal relaxt met een lang teugeltje buiten.

zo bevalt het ons beiden prima,en waarom zou ik iets veranderen wat al goed bevalt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:29

Vorame ik wil toch graag even op jouw opmerking inhaken.

Ik heb namelijk de overstap naar bitloos gemaakt op het moment dat ik mijn paard ongeveer op L2 niveau trainde. Ik was toen bezig met schouderbinnenwaarts en travers wat beter te krijgen. Nadat ik bitloos ben gaan rijden ging dit al snel juist veel beter en ben ik ook begonnen met appuyeren.

Ik vraag me zelf ook wel eens af waardoor dit toen beter ging, ik ben bitloos wel meer bewust geworden van wat je met been en zit kunt doen en dus ook nog meer op been en zit gaan rijden, of misschien komt het door de optoming, ik weet het niet.

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:35

het paard is het gevoeligst in de mond, ik denk omdat je dan meer uitwerking hebt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:37

Ik weet niet hoe jou handhouding is, maar heb je een niet helemaal rustige hand heb je juist meer ruis met een bit omdat je duidelijk inwerkt.
Daardoor kan het juist zijn dat hij de oefeningen niet prettig vind.

Bewust zijn over de zit is het voornaamste wat er is, met of zonder bit.
Als ik les geef en mensen doen teveel van voren dan leg ik een knoop in de teugels en ze mogen die pas aannemen als alle gangen gaan en er grote figuren zoals van hand veranderen voltes gereden kunnen worden zonder de hand.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:08

Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat ik wel een rustige hand heb :+ Nee serieus, dat weet ik echt zeker.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:56

Daan_Ordeal schreef:
Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat ik wel een rustige hand heb :+ Nee serieus, dat weet ik echt zeker.

Ik ken je niet.
Maar die ken ik meer die dat beweerde, maar waar dan toch het euvel lag.
Het grappige is dat het meerendeel van de ruiters denkt een zachte te hebben.
Maar ga eens kijken in lessen of op concours?
Bij hoeveel klopt het zelfbeeld ook?

Nogmaals, jou ken ik niet.
Maar ik heb wel vaker mensen gezien die allerlei bitten probeerde, maar er gewoon 1 oplossing was. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

Ik was al bang voor zo'n reactie... En logisch hoor, zou ik zelf waarschijnlijk ook denken ;)

In het topic in mijn onderschrift staan trouwens rijfoto's waarop je kunt zien dat mijn handen in ieder geval niet alle kanten op gaan en ik niet veel druk op de teugels heb. Maar ook foto's kunnen natuurlijk de werkelijkheid verbloemen ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:21

Ik heb mijn paard bitloos ingereden en dat gaat erg goed, hij is rustiger met zijn hoofd. Het sturen etc pakt hij ook goed op.
Ik heb wel het idee dat je bitloos meer met je zit en benen moet werken ipv je handen. Het is even een omschakeling, maar best goed te doen. Ik denk dat je het gewoon per paard en per individu moet zien, bij sommige combinaties kan het heel goed en bij andere simpelweg niet. Dan moet je een andere oplossing zoeken en als die bij met bit rijden ligt is dat ook prima!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:24

ben benieuwd hoe je een paard eenhandig, rond gereden, nageeflijk kunt sturen en showen zonder bit.
dat is voor mij dus de toegevoegde waarde.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:30

voor mij heeft het bit de meerwaarde van duidelijke hulpen.

Ik ben begonnen met mijn paardje bitloos in te rijden, (met een side pull) maar op de een of andere manier kreeg ik het stuur er niet helemaal goed op.
(was ook voor het eerst dat ik een paardje bitloos beleerde)

Op aanraden van mijn instructrice toch eens een dubbelgebroken bitje er bij gepakt. En ik moet zeggen.. vanaf dat moment gaat het veel beter.. het stuur zat er bijna direct op, terwijl ik toch dezelfde hulpen gaf.

mijn conclusie is dus bit is duidelijker.

maar dat zal niet voor elke combinatie gelden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:14

NenaC schreef:
Ik heb mijn paard bitloos ingereden en dat gaat erg goed, hij is rustiger met zijn hoofd. Het sturen etc pakt hij ook goed op.
Ik heb wel het idee dat je bitloos meer met je zit en benen moet werken ipv je handen. Het is even een omschakeling, maar best goed te doen. Ik denk dat je het gewoon per paard en per individu moet zien, bij sommige combinaties kan het heel goed en bij andere simpelweg niet. Dan moet je een andere oplossing zoeken en als die bij met bit rijden ligt is dat ook prima!

Met die zin ben ik het niet eens.
Met bit moet dat ook.
Helaas zijn er teveel lesgevers die daar te weinig nadruk op leggen.
Gelukkig ook een heleboel wel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:53

Met bit moet dat ook ja, helaas wijst de praktijk uit dat veel mensen teveel met hun hand doen (ongeacht of er bit of bitloos gereden wordt). Maar ik denk dat bitloos voor sommige ruiters wel een eyeopener kan zijn wat dat betreft. Bitloos heeft een rukje hier en een plukje daar volgens mij gewoon wat minder zin.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:07

Daan_Ordeal schreef:
Met bit moet dat ook ja, helaas wijst de praktijk uit dat veel mensen teveel met hun hand doen (ongeacht of er bit of bitloos gereden wordt). Maar ik denk dat bitloos voor sommige ruiters wel een eyeopener kan zijn wat dat betreft. Bitloos heeft een rukje hier en een plukje daar volgens mij gewoon wat minder zin.

Dat heeft ook minder zin, vandaar dat sommige paarden bitloos ook meer ontspannen lopen, de rukjes komen net wat minder binnen.
Al ligt dat natuurlijk ook aan de optoming.
Maar ik lees zo vaak dat je met bit minder met zit moet doen en persoonlijk krijg ik een beetje kromme tenen van dergelijk uitspraken. :D
Dat mensen het licht pas zien bitloos, zegt iets over de les die deze persoon daarvoor heeft gehad.
Niet over de manier waarop met een bit gereden hoort te worden. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:44

Ben ik helemaal met je eens :j
Daarom zeg ik ook altijd dat de overgang naar bitloos zeer waarschijnlijk probleemloos zal verlopen als je met bit al op de juiste wijze rijdt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:49

Daan_Ordeal schreef:
Ben ik helemaal met je eens :j
Daarom zeg ik ook altijd dat de overgang naar bitloos zeer waarschijnlijk probleemloos zal verlopen als je met bit al op de juiste wijze rijdt.

En daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens. :)