Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:30

(Ik heb toestemming voor dit verzameltopic, maar let wel even op de regels!!!)

Ik ben nu inmiddels zelf een tijdje bezig met rechtrichten en wilde graag een topic waarin je elkaar tips kunt geven over hoe je bepaalde oefeningen moet doen, waar je bij je paard meer op moet letten, wat er precies mis gaat bij een bepaald paard (en wat niet). Maar zo'n topic kon ik eigenlijk niet vinden. Bij deze wel dus!

DOEL VAN HET TOPIC
Beter begrijpen waarom een paard beweegt zoals hij beweegt.
Beter begrijpen waarom er bij een bepaald paard iets mis gaat in die beweging
Beter begrijpen wat voor problemen dat op kan leveren (bij dat paard en algemeen)
Beter begrijpen hoe je als ruiter het beste mee kunt gaan in de beweging
Beter begrijpen waarom je zelf rijdt zoals je rijdt en zit zoals je zit (op dat bepaalde paard)
Beter begrijpen wanneer je bepaalde dingen moet doen of laten (bv aandrijven)
Beter leren voelen of zien hoe je paard loopt (of dat van een ander)
Elkaar HELPEN in het bereiken van zoveel mogelijk harmonie in je paard en samen met je paard

Let even op deze punten voordat je post!

Algemeen:
* Geef alleen commentaar of tips als je weet waar je over praat. M.a.w. dit topic is echt alleen bedoeld voor "rechtrichters"!!! Geinteresseerden zijn zeker welkom, maar heb je zelf bv geen les erin (en ook niet gekeken bij lessen) en geen idee wat de bedoeling is, stel gewoon je vragen, maar geef a.u.b. zelf geen commentaar of tips bij de foto's, dat werkt dan alleen verwarrend! Het is bovendien heel irritant als iemand een paard heeft met een serieus probleem (bv heupprobleem) en allang blij bent dat hij z'n hoofd laat zakken en dat dan iemand roept "hee, hij loopt op de voorhand". Dan denk je echt ja duhhuh.
* Rechtrichten is best lastig en je begint er vaak mee omdat je paard een bepaald probleem heeft. Dat kan dus niet allemaal in 1x voor de bakker zijn, de weg naar volledige harmonie en balans is vaak lang en vol struikelblokken. Probeer je verbetertips dus opbouwend te brengen en mensen die foto's of links posten: vat tips dus ook zo op!
* Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben. Ook op rechtrichtgebied zijn er weer verschillende stromingen en er zijn meer wegen naar Rome. De een werkt wel met druk, de ander niet. Soms wordt meer met lichaamstaal gewerkt, dat kan ook. Wees gewoon geinteresseerd in elkaars mening en probeer niet al te zwart/wit te denken in dit topic. Ben je het structureel niet eens met iemand, laat dan beide meningen naast elkaar bestaan ("probeer dat nu eens, bokkers!!! ). Ook DAT heeft namelijk nut voor diegene waar het over gaat en die kan vervolgens haar eigen plan trekken ;-). Maak er geen ellenlange discussies van.

Over het posten van foto's:
* Geef bij foto's voldoende info over wat voor paard je hebt. Vermeld minimaal:
- naam van je paard
- zijn/haar leeftijd
- hoe lang je al bezig bent met RR en wat voor oefeningen doe je
- een beetje de geschiedenis van je paard, o.a. lichamelijke beperkingen
- Specifiek probleem met rechtrichten
En eventueel, als je het leuk vindt:
- was voor jou de aanleiding bv een fysiek probleem of heb je ambities in klassieke dressuur?
- Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten
- Wat je al bereikt hebt
- Wat je doelen zijn.
* Je mag TWEE foto's direct in beeld plaatsen, de rest moet in links. Nummer deze links liefst ook nog, dat is duidelijker bij het reageren.
* Laat de twee zichtbare foto's de foto's zijn waar het probleem van jouw paard het beste zichtbaar is (licht dat probleem a.u.b. goed toe!).
* Voor veel oefeningen heeft een foto het meest zin op het moment dat het (binnen) achterbeen onder de massa treedt (lijkt mij).
* Zet bij foto's wat voor oefening het is.
* Filmpjes zijn vaak erg verhelderend.
* Doe je niet aan rechtrichten maar wil je wel graag een foto plaatsen, bijvoorbeeld omdat je paard een bepaald probleem heeft en je wilt weten of rechtrichten daarvoor zin heeft, dan kan dat. Het handigste is dan om een foto te plaatsen waarbij je je paard op een volte aan het halster linksom en rechtsom laat stappen terwijl je er naast loopt. Kies dan precies het moment dat je paard zijn binnenachterbeen gaat neerzetten. Dus altijd TWEE foto's doen: 1 x links, 1x rechts.

Over het commentaar c.q. tips geven op foto's
* Vermeld bij je commentaar of tips minimaal boktnaam+naam paard en de pagina als het niet meer dezelfde pagina is. Anders wordt het zo'n gezoek.
* Vermeld niet alleen wat je niet goed vindt gaan, maar vermeld ook wat je vindt dat WEL goed gaat. Leg ook uit waarom je dat allemaal vindt.
* Vermeld (hoeft natuurlijk niet bij elke reactie) hoeveel RR-ervaring je hebt (neem je les of geef je les?).
* Lesgevers in RR zijn natuurlijk ook juist van harte welkom, graag zelfs, maar vlieg elkaar niet in de haren over methodes, het is al moeilijk genoeg mensen!
* Je mag gerust commentaar geven op je eigen foto's.

Wat is NIET de bedoeling:
* Commentaar geven terwijl je helemaal niet snapt waar het over gaat.
* Commentaar geven op andere zaken (cap, omgeving, bak, bandages, dat doet er allemaal even niet toe). Als je wilt doorbabbelen over het dragen van een cap, kun je hier terecht: spiritoes @ [WN-AM] Waarom geen cap willen dragen? of andere topics.
* Teveel off-topic gaan. Er is al een (zo te zien) gezellig HK-topic over rechtrichten, dat staat hier. [HK] OS 2012 wordt mooi met ons rechtrichters!!!!! Deel 6

Voor alle duidelijkheid, zal ik straks zelf even de spits afbijten. Ik hoop dat het een zinvol topic wordt waar we met z'n allen veel van kunnen leren.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 02-08-09 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:32

Zo, nu even ter zake ;-)

Naam paard : Torop vd Pakop, Arabier
Leeftijd: 18 jaar inmiddels
Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: aantal maanden bezig (4?). Ik ben nog niet verder dan: stap en draf op de cirkel en op de hoefslag aan de hand en ohz. En schouderbinnenwaarts op de cirkel en hoefslag adh (onder het zadel lukt me echt nog niet goed). Ik heb nog geen travers of renvers gehad.
Geschiedenis van paard: ex renpaard (maar heeft niet zo lang op de renbaan gelopen), gefokt voor de sprint. Op zijn 9e tot recreatiepaard omgeschoold. Hij heeft niet echt lichamelijke beperkingen of problemen, het is fysiek een sterk en hard paardje. Mentaal is hij wat zwakker, hij heeft een enorme will-to-please, maar heeft af en toe moeite om rustig te blijven en te ontspannen. Maar als dat lukt (en daar werk ik dus al 10 jaar aan) kan hij het juist heel goed en wordt dan zo zacht als een pakje boter ;-).
Aanleiding RR: ik kon merken dat hij steeds schever werd. Ik reed normaal graag met een halster en had normaal gesproken nooit problemen hem dan nageeflijk te rijden, maar nadat hij een keer kreupel was geweest lukte dat opeens niet meer en ik kon zien en voelen dat hij z'n rug vasthield. Ik kreeg dat zelf ook niet meer echt goed. Hij begon ook steeds meer te protesteren tegen het zadel. Toen een jaar later de situatie nog niet echt verbeterd was en de hoefsmid ook nog zei dat ze kon zien dat zijn hoeven ongelijk afsleten en dat hij scheef was, dacht ik: nu moet ik weleens in actie komen! Toen ben ik met lessen begonnen, hoewel ik het niet echt aantrekkelijk vond (het leek me erg saai).
Specifieke probleem: Torop is linksgebogen en het grootste probleem zit in de achterhand op de rechtervolte. Hij trekt zijn achterbenen veel te weinig op, daarom krijgt hij zo'n "kippeloopje" en zijn rug blijft erg stijf. Dit doet hij overigens aan de hand veel meer dan ohz. Het gevolg is dat hij niet "deint", maar "schokt" en daar komt dus het doorzitprobleem grotendeels vandaan. Mijn doel is dus zijn achterhand soepeler maken door hem zijn benen veel beter op te laten tillen en onder zijn centrum te laten plaatsen. We proberen meer te "swingen en te deinen". Maar vooral rechtsom is dat wel erg lastig want hij zwaait liever dat been buitenlangs dan dat hij het optilt! Daar doe ik nu trouwens apart mijn eigen oefeningen voor. Zijn voorhand is juist heel soepel en buigzaam, hoewel hij wel op rechts de neiging heeft zijn hoofd te kantelen.
Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: heb zelf fysiek geen beperkingen en mentaal trek ik het ook nog wel aardig meestal ;-), hoewel hij best weleens een drammertje kan zijn. Maar vroeger was hij een stuk erger hihi. Wat ik wel erg lastig vind en dan vooral op Torop is: doorzitten (ik snap inmiddels dus waarom). Ik reed altijd wel veel met barebackpad en deed altijd al veel grondwerk, dat is nu een voordeel. Ik heb dit paard al 10 jaar, kan er dus op zich mee lezen, schrijven en rekenen.
Wat al bereikt: nou, ik kan inmiddels op hem doorzitten bijvoorbeeld! Yeah!!! Ook de hoefsmid merkt dat hij rechter wordt. Het lukt weer om zonder bit en zonder wringen nageeflijkheid te krijgen, daar ben ik erg tevreden over. Minder rugproblemen (gevoelig ruggetje qua spieren, zal wel een reden hebben).
Doelen: ik rijd ook regelmatig zonder optoming en het lijkt me ontzettend gaaf om dan ook een bepaalde graad van verzameling te kunnen bereiken. Is me nog nooit echt gelukt dus ik ben benieuwd of dat er uiteindelijk, ooit , nog eens in zit. Ik wil wel graag verder met klassieke dressuur nu, ik ben benieuwd of hij daar nog wat verder in kan komen.

De foto's die het probleem laten zien
Dit is linksom zijn "goeie" kant:
Afbeelding

Dit is rechtsom zijn "slechte" kant. Je ziet hier heel goed dat hij zijn hoofd lichtjes kantelt (dat valt hier nog mee hoor) en dat hij zijn binnenachterbeen achter het voorbeen zet ipv onder de massa. Hier ben ik net begonnen, hier moeten we dus elke keer weer even doorheen werken, maar het gaat dus wel steeds beter.
Afbeelding

In stap op de volte rechtsom (moeilijke kant, hier zijn we alweer een stuk verder en heb ik best een mooie stelling vind ik)
1. http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMQMDVF.jpg

Stap op de hoefslag linksom (makkelijke kant) adh
2. http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFKLBBAT.jpg
3. http://www.mijnalbum.nl/Foto-X34WD8NA.jpg

Stap op de hoefslag rechtsom (moeilijke kant), hij kantelt zijn hoofd nog steeds weleens wat en vindt het moeilijk om hier stelling te nemen zonder te kantelen.
4. http://www.mijnalbum.nl/Foto-AAWU8TZO.jpg
5. http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NKMDJHR.jpg
Kijk, hij plaatst zijn achterbenen net iets binnen de hoefslag. Kan iemand me uitleggen waarom hij dat nou precies doet? Want het valt me elke keer op.
6. http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDXAHRFJ.jpg
7. http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJCBRBES.jpg

Schouderbinnenwaarts op de hoefslag adh rechtsom (van linksom geen goeie foto)
8. http://www.mijnalbum.nl/Foto-KGUXI434.jpg
9. http://www.mijnalbum.nl/Foto-4IFPY3IC.jpg

Stap op de volte rechtsom (moeilijke kant) ohz
10. http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQ6BM8IU.jpg

Stap op de volte linksom (makkelijke kant)ohz
11. http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZBXWWD3.jpg

Draf op de volte rechtsom (moeilijke kant) ohz, we raken toevallig de hoefslag hier.
12. http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJM7P7JL.jpg
Hier ben ik dus echt al tevreden mee, iets stelling en binnenachterbeen toch best goed geplaatst.
13. http://www.mijnalbum.nl/Foto-MYTXF8VF.jpg

Draf op de volte linksom (makkelijke kant)ohz
14. http://www.mijnalbum.nl/Foto-ATRJVDW6.jpg
15. http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLXSRRB6.jpg

Brand maar los met het commentaar, ik wil er graag wat van opsteken.
Bij de schouderbinnenwaarts weet ik bijvoorbeeld nooit goed hoeveel stelling ik moet vragen en vraag me continu af of ik het eigenlijk wel goed doe!

nanoeh

Re: Rips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:37

hooi !!

mijn paardje galopeert scheef op de rechterhand.. :+
weet iemand hoe dat goed komt ??
Kraker mischien ?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:37

of is dit tropic hier niet voor ?
ja ik heb het wel een stukkie gelzen maar niet helemaal anders zit ik hier morge nog :P

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:39

Geeft niet.
Maar kijk even bij het laatste punt over het plaatsen van foto's (voor als je niet met rechtrichten bezig bent).
Je kunt altijd even PB-en en probeer duidelijke foto's te maken bv van de galop
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 02-08-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:39

maar ik blijf heir ff :) mischien weet iemand hoe het over gaat want jou paardje heeft het zo te zien ook rechts..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:43

Ja is goed !! zal ik doen.. zijn achterhand is zo naar binnen toe gewezen in galop jheel lastig :P haha

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:49

Twee foto's van het probleem, rest dan graag in link.
Misschien kan iemand je wel goeie tips geven.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:04

Een vraagje van iemand die niet bezig is met rechtrichten maar zeker interesse heeft:

Gaan jullie nou eerst even stappen, draven en galopperen voordat je aan het werk in stap begint? Of kan het maar zo zijn dat je gewoon niet draaft en galoppeert omdat je de buiging nog niet bevestigd hebt?

Voor mij zou dat al een uitdaging zijn omdat ik echt eerst aan een half lang teugeltje alle gangen gehad moet hebben voordat er (zonder geruk en gepluk) wat buiging in zit!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:57

Heb je zelf eigenlijk ook les in dat rechtrichten? Wanneer je goed bezig bent met je paard ben je als het goed is continue bezig met rechtrichten.

Schouderbinnenwaarts

Bij schouderbinnenwaarts is het paard licht naar binnen gesteld en is het gebogen van nek tot staart. De beenzetting loopt over 3 sporen. Het binnenachterbeen wordt midden onder de massa gebracht en volgt het zelfde spoor als het buitenvoorbeen.

Het is belangrijk dat bij de inzet de voorbenen van de hoefslag geleid worden en dat de achterbenen op de hoefslag blijven lopen. Uitzwaaien met de achterhand wordt als een grote fout beschouwd.

Afhankelijk van de oefening die volgt na de schouderbinnenwaarts wordt het paard weer rechtgesteld met behulp van de buitenteugel en het binnenbeen door de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. Als er een wending volgt na de schouderbinnenwaarts (bij B door een S van hand veranderen) wordt er niet rechtgesteld. Op het einde van de lange zijde wordt het paard wel rechtgesteld want de oefening duurt tot de hoekletter (6 meter uit de hoek) en een hoek wordt pas 3 meter na de letter ingezet (theoretisch).

Doel van de oefening is het verbeteren van de souplesse, de balans en het controleren van de voorhand. Met schouderbinnenwaarts worden de achterbenen verder onder de massa gebracht waardoor er meer gewicht van de voorhand wordt overgenomen op de achterhand. De oefening heeft een versterkend en verzamelend effect. Daarnaast is het de meest geschikte oefening om een paard recht te richten.

Verder zeg je dat je zelf fysiek geen beperkingen hebt. Heb je dat al eens vanaf de grond bevestigd gekregen van een goede intructeur? In mijn ogen heeft edereen wel een fysieke beperking. Bijvoorbeeld wanneer je rechtshandig bent dan ben je vaak ook sterker in je rechterhand. Of je zit een tikkie scheef, dat merk je doordat je op de ene beugel minder druk hebt dan op de andere. Of je zit wat te ver voorover of juist achterover. Onderschat die dingen niet.

Verder is mijn bescheiden mening dat je pas voelt wat je paard aan het doen is wanneer je er ook daadwerkelijk op zit. Behalve wat longeerwerk ter afwisseling corrigeer ik niks vanaf de grond want dan kan ik niet voelen wat het paard met zijn lichaam doet. Weet je zeker dat je paard links gebogen is? Welke kant heb je meer contact met de mond, links of rechts? Welke kant is het grootste probleem qua aanspringen in galop?

En met welke reden ga je doorzitten? Wanneer ik het verhaal zo lees kun je beter eerst met lichtrijden beginnen en wanneer je het voor elkaar gekregen hebt dat je paard niet meer scheef is dan pas gaan doorzitten. Veel ruiters gaan met doorzitten bepaalde delen van hun lijf onbewust vasthouden wat alleen maar averechts werkt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:45

Jammer, je geeft geen commentaar direct op de foto's en dat is juist de bedoeling in dit topic. Het gaat om de oefeningen die iemand doet, of iemand (die dezelfde oefeningen doet) vindt dat die goed of fout gaan, of er nog wat te verbeteren is, of bepaalde problemen naar voren komen......

Dus als je zelf aan rechtrichten doet, zou je daar dan eerst mee willen beginnen? Dan krijgen we een beetje een zinvolle opbouw. En dan zal ik ook op de rest in gaan. Ik stel bijvoorbeeld dat mijn paard linksgebogen is (voor het grootste deel van de tijd), maar mocht jij daar nou bijvoorbeeld een ander idee over hebben (wie weet), vermeld dan even uit welke foto je dat afleidt.

Sanny_lief schreef:
Een vraagje van iemand die niet bezig is met rechtrichten maar zeker interesse heeft:
Gaan jullie nou eerst even stappen, draven en galopperen voordat je aan het werk in stap begint? Of kan het maar zo zijn dat je gewoon niet draaft en galoppeert omdat je de buiging nog niet bevestigd hebt?

Ik zie rechtrichten vooral als stretching en is voor mij dus onderdeel van de warming-up. En dat voer ik uit net zoals ik het zelf zou doen als ik een eind zou willen hardlopen. Eerst een klein beetje stretchen (RR), ik doe bv ook wat massage en rekken met m'n paard voor ik begin. Dan laat ik hem een paar rondjes rustig draven of stap hem een beetje in, en dan begin ik echt te oefenen (RR). Ik denk wel dat het beter is als je paard wat warm is voordat je echt gaat "rekken".

Maar dat is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk.

Overigens, ook al heb ik dit topic geopend, ben bepaald niet de expert op dit gebied hoor, heb zelf nog niet eens zo heel lang les.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:06

Hmm, ik had hier vannacht al een stipje gezet maar kon het vanmorgen niet meer terug vinden. Maar toch weer gevonden :D

Mij lijkt dat wanneer hij zijn achterbenen iets naar binnen plaats op zijn makkelijke kant dat hij zijn moeilijke, korte kant nóg korter maakt (en dus minder belast, wat makkelijker is voor hem).

Ik heb het idee dat hij bij de schouderbinnen adh zijn achterhand te veel uitzwaait waardoor de buiging niet is zoals het hoort. Is het geen idee om met lange lijnen te werken? Dan kan je dat gemakkelijker corrigeren :)

Verder vind ik dat je zelf een heel nette zit hebt. Je blijft zelf zo op het oog netjes recht zitten ipv dat je door hem op een kant gegooid wordt (waar mensen toch snel de neiging toe hebben)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:15

[quote="HannahFrouk"]Jammer, je geeft geen commentaar direct op de foto's en dat is juist de bedoeling in dit topic. Het gaat om de oefeningen die iemand doet, of iemand (die dezelfde oefeningen doet) vindt dat die goed of fout gaan, of er nog wat te verbeteren is, of bepaalde problemen naar voren komen......

Dus als je zelf aan rechtrichten doet, zou je daar dan eerst mee willen beginnen? Dan krijgen we een beetje een zinvolle opbouw. En dan zal ik ook op de rest in gaan. Ik stel bijvoorbeeld dat mijn paard linksgebogen is (voor het grootste deel van de tijd), maar mocht jij daar nou bijvoorbeeld een ander idee over hebben (wie weet), vermeld dan even uit welke foto je dat afleidt.

quote]
Voor ik commentaar geef op wat dan ook vraag ik eerst wat meer achtergrondinformatie. Wanneer je les wil van iemand neem ik aan dat die ook niet zomaar out of the bleu begint met lesgeven maar vraagt wat volgens jou de problemen zijn.. Adhv plaatjes kun je wel iets opmaken, maar ik wil graag weten waar je tegenaan loopt, welke kant je paard vastpakt ed. Dan kan ik er ook wat meer van zeggen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:29

Nog even wat extra info voor Maikeltje

1) Ja ik heb les, een maand of 4-5 nu. Dit bevalt mij ook heel goed en natuurlijk is daar ook uitgebreid aan de orde gekomen tegen wat voor problemen ik aanloop. Dat zijn de problemen die ik heb omschreven. O.a. dat het opeens niet meer lukte om hem ontspannen te laten nageven zonder een bit te gebruiken, ik had echt zoiets van: waarom kon dat nou eerst wel en nu opeens niet meer? Ik wist alleen niet hoe ik het vervolgens op kon lossen en met welke oefeningen ik het beste kon doen. Daarom ben ik toen les gaan nemen.

2) Ik heb fysiek geen “merkbare” beperkingen, maar natuurlijk zal ook voor mij gelden dat ik naar de ene kant buigzamer ben dan naar de andere kant (logisch). Maar er is op dit moment niet echt iets waar ik specifiek tegenaan loop, hoewel ik het linksom veel lastiger vind om met mijn bekken goed te zitten dan rechtsom. En er zijn nog wel meer dingen waar ik op moet letten (handen gelijkhouden e.d.).

3) Ja, ik weet zeker dat mijn paard over het algemeen linksgebogen is maar ook dat is natuurlijk geen keihard iets. Er kunnen meerdere problemen tegelijk spelen en ik had begrepen als je een tijdje bezig bent, het probleem van je paard zich opeens kan verplaatsen van de ene naar de andere kant. Op zich doet dat er ook niet zoveel toe, het gaat om wat je op de foto’s ziet en hoe je DAT zou beoordelen. Ik merk zelf, nu ik erop let, goed dat hij linksgebogen is omdat hij: nooit over zijn rechterschouder achterom zal kijken (doet hij altijd links), zijn rechtergalop een stuk sneller en minder verzameld is als zijn linkergalop en hij gewoon veel moeilijker buigt naar rechts.

4) Om welke reden ik door ga zitten. Ja weet je, heel simpel, "gewoon" omdat ik jarenlang dressuur heb gereden en daar hoort nu eenmaal een stukje doorzitten bij. Doorzitten ging altijd al erg moeilijk bij mijn paard (maar op m'n andere paard heb ik er geen probleem mee). Het valt nu dus dubbel op dat dat sinds we aan het rechtrichten zijn dat steeds en steeds makkelijker begint te gaan. Ik oefen trouwens het rechtrichten OHZ het liefst met BBP omdat ik dan veel beter kan voelen wat ik doe, en dan zit er weinig anders op dan dat je doorzit natuurlijk. Maar het gaat nu eigenlijk al heel gemakkelijk, ik vind dat een heel verschil en een enorme vooruitgang.

Heino, wat het schouderbinnenwaarts betreft, bedoel je dat je ziet dat hij zijn achterbenen aan de buitenkant buiten de hoefslag zet? Ik vind het schouderbinnenwaarts nog niet lekker gaan, soms voel ik wel dat er een paar passen goed gaan, maar het kwartje is bij ons nog niet gevallen (ik kan er wel iets uitpersen wat er redelijk uitziet, maar gevoelsmatig buigt alles nog niet zoals het zou moeten). Dus juist die links zou ik graag commentaar op hebben.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:42

Hallo allemaal! Ik kom me hier even bijvoegen. Ik ben sindskort ook begonnen met het rechtrichten van mijn bijrijdpaard.
Haar naam is Razelma, maar meestal noemen we haar Missy, ze is 11 jaar oud. Razelma heeft problemen gehad met haar hoef linksvoor. Wat daar precies mee was weet ik niet, dat was voor mijn tijd. Nu heeft ze er geen last meer van gelukkig, ook heeft Razelma last van haar atlas waardoor het laatste stukje nageeflijkheid niet te zien in bij ons en er waarschijnlijk ook nooit komt. Misschien nu we les hebben van een goede instructrice dat dat vanzelf weer gaat komen maar dat is niet zeker. Specifieke problemen met het rechtrichten zijn er nu nog niet. Wel zijn we er achter gekomen wat dus haar slechte en haar goede kant is. Drie keer raden, rechts is de slechte kant. Waarschijnlijk heeft ze door het scheef lopen dus ook last gehad van haar hoef omdat die teveel werd belast. De aanleiding van het rechtrichten is voornamelijk omdat het beter is voor Razelma zelf. Uiteindelijk zou ik ooit wel met haar willen starten maar eerst wil ik dat we samen alles op orde hebben. Omdat we pas afgelopen donderdag begonnen zijn heb ik nog geen doelen bereikt. Wel een doel is dat ze uiteindelijk 'recht' is en dat we in ieder geval ooit de B door komen ;).

Foto's heb ik nu even niet, ik ga zo even zoeken naar foto's waarbij het goed zichtbaar is. Wel heb ik een filmpje en die ga ik nu even nakijken of het daar ook zichtbaar is.

Om Razelma 'recht' te krijgen rijd ik linksom (met haar goede kant, dus de kant waar ze meer druk op zet) met een beetje contrastelling, niet continue maar wel zo vaak mogelijk. Rechtsom (haar slechte kant, de kant die (bijna) geen druk krijgt) leun ik wat meer naar rechts zodat ze meer gewicht op dat been moet zetten. Ook rijd ik niet meer op de hoefslag, zo kan ik beter aanvoelen wat ze zelf doet. Ik merkte toen ik dit uitvoerde direct dat ze zich langer maakte in d'r rug en dat ze meer begon te ontspannen. Ze maakte zichzelf helemaal lang en ging lekker met haar neus omlaag. Dit alles doe ik naar aanleiding van onze eerste les afgelopen donderdag.

Nu ga ik opzoek naar foto's, dat filmpje kijken en evt. alles uploaden :).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:50

Gaat met name om foto 9. Hij lijkt in zijn achterhand niet goed te buigen, maar zijn achterhand naar buiten te keren
Voor mijn gevoel (voor zover ik kan zien op de foto) spoort zijn rechterachterbeen niet in zijn linkervoorbeen, maar heb je zegmaar vier sporen :) Wat lastiger voor hem is, en hij dus sneller zijn kont er uit gooit. Maar moet zeggen dat ik het lastig vind om goed te kunnen beoordelen zo vanaf foto.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:07

Okay, ik heb even gekeken.
Afbeelding
Je ziet hier duidelijk dat Razelma haar hoofd op de rechterhand meer naar binnen 'drukt'. Dit proberen we dus op te lossen met een klein beetje contrastelling.

Ik heb ook een filmpje waarbij je duidelijk ziet dat ik op de linkerhand wat meer naar rechts zit.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:07

Nu zie ik wel beter wat je bedoelt, Heino
Dat is dus idd een van de problemen, dat hij zijn achterhand moeilijk buigt.

Wat zou jij doen om dit zo goed mogelijk op te lossen bij deze oefening (sbw) bij Torop? (dus gewoon dezelfde oefening, zonder lange lijnen oid).

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:07

Hoi HF, Goei topic! je gaat me hier vaak vinden denk ik. :j Mijn manier van denken is misschien anders dan gebruikelijk, maar ik let eigenlijk vooral op de al dan niet vierkante zit van de ruiter, en daar hamer ik dan tot in den treure op ~~}> ... (vraag maar aan Breghje hier op Bokt :D ) Dit is in geen enkele manier persoonlijk en altijd alleen opbouwend bedoeld.
Nou, komt-ie hoor; ik begin trouwens direct met de ohz foto's, omdat ik te weinig kijk heb op het adh werk op jouw manier.
(note: L = links; R = rechts)

Algemene observatie; je trekt je benen op, niet doen! Zo kan je niet ontspannen zitten. Lekker laten hangen.

10: R schouder ontspannen; niet wringen in je schouders om je buitenhand mee naar voren te geven. Draaien vanuit je taille, dat is genoeg.

11: idem aan 10, er zit ook een knik in je taillegebied L, wat er op lijkt te duiden dat je je binnenbeen optrekt.

12: L voet zit lager dan R, je trekt dus je R been op, wat je gewicht naar L verplaatst. L schouder ontspannen. Niet wringen, zie 10.

14: Je gewicht hangt naar L, blijf in het midden van je paard zitten. R schouder ontspannen, er lijkt meer druk op je L teugel dan R. Torop is geknikt in het schoftgebied, dus minder stelling vragen en meer buiging.

15: Zie 14, knik in je L taille; L knie laag, R schouder laag, en ontspannen.

Wat mij dus vooral opvalt zijn twee dingen;
1) de spanning in je schouders, die lijkt te komen uit het mee willen geven van je buitenhand. Mijn raad zou zijn: Niet gaan wringen, alleen draaien in je taille, dat is echt genoeg, probeer het maar eens op je stoel; handen in rijhouding, verder je armen niet bewegen, ALLEEN draaien vanuit je taille, en je zult zien dat je binnenhand naar binnen gaat, en je buitenhand naar voren, precies zoveel als nodig is om een bepaalde bocht te maken, bv een volte of wending. Probeer je bovenlichaam altijd haaks op de richting te houden waar je naartoe rijdt en niet overdreven te gaan wringen met je schouders omdat je nou eenmaal mee moet kijken. Wees subtiel in je hulpen.
2) het optrekken van je benen. Als je spanning hebt in je bovenbenen omdat je je benen optrekt, kan je nooit ontspannen zijn in je heupen. Lekker laten hangen dus!

Edit; gruwelijke typo :o

Als afsluiter: Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, ik ben slechts een leek die zwaar geinteresseerd is in de mechaniek van het paardrijden en de logica erachter. Het enige wat ik doe is kijken. Kijken naar hoe de ruiter zit, en hoe het paard daarop reageert. Je kunt mijn optiek wel of niet appreciëren, dat is geheel en al jullie beslissing.
Laatst bijgewerkt door Anne Marie op 02-08-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Casinolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:12

- naam van je paard Casino
- zijn/haar leeftijd 10 jaar
- hoe lang je al bezig bent met RR en wat voor oefeningen doe je Iets meer als een halfjaar, rechtmaken op de hoefslag, overgangen rijden
- een beetje de geschiedenis van je paard, o.a. lichamelijke beperkingen In zijn linkerachterbeen een verkorte spier
- Specifiek probleem met rechtrichten Linksachter activeren
En eventueel, als je het leuk vindt:
- was voor jou de aanleiding bv een fysiek probleem of heb je ambities in klassieke dressuur? Ambities in klassieke dressuur
- Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten Sterke punten doorzettingsvermogen en traint goed zwakke punten mijzelf niet vastzetten tijdens een proef oefenen
- Wat je al bereikt hebt Z1 startgerechtigd
- Wat je doelen zijn. Z2+1
* Je mag TWEE foto's direct in beeld plaatsen, de rest moet in links. Nummer deze links liefst ook nog, dat is duidelijker bij het reageren.
* Laat de twee zichtbare foto's de foto's zijn waar het probleem van jouw paard het beste zichtbaar is (licht dat probleem a.u.b. goed toe!).
* Voor veel oefeningen heeft een foto het meest zin op het moment dat het (binnen) achterbeen onder de massa treedt (lijkt mij).
* Zet bij foto's wat voor oefening het is.
* Filmpjes zijn vaak erg verhelderend.
* Doe je niet aan rechtrichten maar wil je wel graag een foto plaatsen, bijvoorbeeld omdat je paard een bepaald probleem heeft en je wilt weten of rechtrichten daarvoor zin heeft, dan kan dat. Het handigste is dan om een foto te plaatsen waarbij je je paard op een volte aan het halster linksom en rechtsom laat stappen terwijl je er naast loopt. Kies dan precies het moment dat je paard zijn binnenachterbeen gaat neerzetten. Dus altijd TWEE foto's doen: 1 x links, 1x rechts.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:16

interesant dit topic ik ga dit volgen,
zeer leerzaam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:17

Heino schreef:
Gaat met name om foto 9. Hij lijkt in zijn achterhand niet goed te buigen, maar zijn achterhand naar buiten te keren
Voor mijn gevoel (voor zover ik kan zien op de foto) spoort zijn rechterachterbeen niet in zijn linkervoorbeen, maar heb je zegmaar vier sporen :) Wat lastiger voor hem is, en hij dus sneller zijn kont er uit gooit. Maar moet zeggen dat ik het lastig vind om goed te kunnen beoordelen zo vanaf foto.

Ik heb alleen even deze foto's bekeken de rest volgt later.

Ik denk dat 4 sporen geen probleem is op het moment dat het paard nog moeite heeft met deze oefening.
Ik zie wel dat hij de neiging heeft zijn achterhand eruit te gooien. Misschien dat je dat een beetje kan corrigeren door je hulp niet hoog bij de hals te geven maar meer op de schouder.

Als je met een kaptoom werkt tijdens het werken aan de hand kan je de teugels aan beiden kanten vast maken en met de buitenteugel de schouder begrenzen. Een kaptoom werkt sowieso fijn bij dit soort oefningen.

Verder zou ik zolang je paard de oefening, schouderbinnenwaarts, aan de hand nog niet voldoende beheerst het onder het zadel even laten voor wat het is.

Ik neem aan de je dite site http://www.paardenbegrijpen.nl al kent?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:22

Kijk hier hebben we alvast wat aan ;-)
Ik ga nog reageren hoor, nu eventjes geen tijd.
Maar ik zie nu idd al 100 dingen die ik fout doe (ok, 99).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:24

maikeltje schreef:
Verder is mijn bescheiden mening dat je pas voelt wat je paard aan het doen is wanneer je er ook daadwerkelijk op zit. .

Dat klinkt heel mooi maar hoeveel mensen kunnen dat ook daadwerkelijk voelen? Met werk aan de hand kan je vaak heel duidelijk zien met welke punten je paard moeiten heeft. Als je er later op rijd herken je die dingen dan ook weer.
Bovendien kan je aan de hand veel dingen corrigeren zonder het ruitergewicht als stoorzender te hebben.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:26

HannahFrouk schreef:
Sanny_lief schreef:

Ik zie rechtrichten vooral als stretching en is voor mij dus onderdeel van de warming-up. En dat voer ik uit net zoals ik het zelf zou doen als ik een eind zou willen hardlopen. Eerst een klein beetje stretchen (RR), ik doe bv ook wat massage en rekken met m'n paard voor ik begin. Dan laat ik hem een paar rondjes rustig draven of stap hem een beetje in, en dan begin ik echt te oefenen (RR). Ik denk wel dat het beter is als je paard wat warm is voordat je echt gaat "rekken".

Nee okay dan zitten we op een lijn. In stap even kijken hoe soepel we vandaag zijn en daarna eerst even de spiertjes stretchbaar maken en dan lekker stretchen! Dank je. *D