Pittig, een paard beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Pittig, een paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:15

Hoi bokkers..

Momenteel lees ik veel verhalen hier van zadelmakmaak en inrijdproblemen hier op bokt.
Ik ben daar momenteel zelf ook mee bezig, en het gaat goed, we hebben weinig problemen, maar
ik moet zeggen.. ik vind het pittig.
Heel leuk, maar best een hele klus, een jong paard opvoeden.

Het is voor het eerst dat ik het zelfstandig doe, ik heb het wel al een aantal keer als de meehelper gedaan.
Ik heb een goede instructrice, en een stalhouder met verstand van zaken, en daar ben ik erg
blij mee.

Toch heb ik nog geen seconde spijt gehad van de keuze om pablo te kopen, ik geniet er ook heel erg
veel van.

Nou vroeg ik me af, hoe ervaren jullie het zadelmak maken en inrijden van een jong paard.

merel90

Re: Pittig, een paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:32

Ik ben nu zelf bezig met mijn tweede jonge paard, en vind het echt ontzettend leuk om te doen.
Het is pittig, maar dat vind ik juist de uitdaging. Het zadelmak maken stelt (relatief) weinig voor, maar het júist doorrijden, daar dit de echte uitdaging vind ik. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:35

ik vind het zelf geweldig dat alle dingen die mijn paardje kent dat ik hem dat geleerd heb
verder kan ik ook alleen mezelf de schuld geven met de foutjes die er in zitten ;)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:38

ik heb een meisje geholpen met het inrijden van mijn welsh A pony. Zelf het voorwerk al gedaan, zadel en hoofdstel e.d., erachter gelopen, druk in stijgbeugels en hangen e.d. een vriendin van mij heeft het als eerste opgezeten, daarna kwam het meisje. een half jaar later gaat het hartstikke leuk, ze leert heel snel en is nu netjes aan de hulpen en we zijn nu soms bezig met wijken, achterwaarts e.d. dat pakt ze ook vrij gemakkelijk op.
ik heb haar ook zelf voor de kar beleerd en vandaag was de dag dat ze er voor het eest voor ging, ook nu weer ruim van te voren de tijd genomen met de voorbereiding en dus vandaag ook geen enkel probleem (alsof ze er al jaren voorliep). het geeft echt wel een kick om zoiets te doen vind ik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:44

Verschilt per paard
Toen ik voor het eerst op een volledig groen paard zat vond ik het superspannend maar het was er een die alles gewoon over zich heen liet komen. Inrijden en door rijden ging super.
Daarna heb ik er op nog twee gezeten wie we alleen ruitermak hebben gemaakt, en dat ging ook gewoon, maar wel waren ze echt verschillend.

Paard wat ik nou heb, daar heb ik vorig jaar een paar weken op gereden. Nu na een jaar wil ik er wel graag weer op. Heb een vrij angstig paard wat snel de benen neemt :=

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:45

He Fitz,

Ik heb naast Donya ook een welsh a zadel en ruitermak gemaakt.
Bij Donya vond ik het erg makkelijk gaan, ik kende haar door en door. Ik deed al erg vaak grondwerk met haar en ze ging vanaf haar tweede mee als handpaard. Het was een soort van vanzelfsprekend.
Ik vond het opvoeden naast het zadel en ruitermak maken van Donya moeilijker. Je moet iedere dag net zo consequent zijn als die dag ervoor. Altijd op je hoede, want het is een jong paard, nog meer als bij een wat ouder paard.
Ik vond mezelf wel eens in een negatieve spiraal zitten, zij was alleen maar aan het klooien en ik alleen maar aan het straffen, had ik het idee.
Het inrijden vond ik superleuk, ze leert megasnel en de hulpen zaten er snel in.

Bij de welsh a was het een ander verhaal. Die kende ik 2 weken en die moest ik gelijk inrijden. Heel erg aftasten en paard leren kennen tijdens het zadelmak en ruitermak maken. Daarom vond ik heel veel moeilijker. Ik snapte soms haar reacties niet helemaal en moest ook erg wennen aan het hele hete van die welshjes :D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:46

Ik heb meerdere paarden ingereden en zadelmak gemaakt. Ik vind het elke keer weer een geweldig iets om te doen. Maar dit keer is het anders, ik ben namelijk mijn eigen paard aan het inrijden. Ik doe het ook helemaal alleen, omdat ik nog geen instructie gevonden heb (ben overigens wel dringend op zoek).
Het blijft heel moeilijk, maar ook heb ik van elk paard wat ik heb ingereden wel iets geleerd wat ik weer als ervaring meeneem naar de volgende.
Ik vind het ook heel bijzonder en speciaal dat het betreffende paard genoeg vertrouwen in je heeft om het allemaal maar toe te laten.
Dus heel speciaal, maar inderdaad ook heel pittig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:51

Ik heb geen ervaring met het zadelmak maken zelf, maar wel met het doorrijden. Mijn E-pony heb ik samen met mijn instructrise doorgereden. Mijn huidige paard ben ik zelf aan het doorrijden en verder beleren, natuurlijk wel onder goede begeleiding.

Ik vind het heel moeilijk omdat je echt heel consequent moet wezen voor je paard, maar ook voor je zelf.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:52

Same here..
Ik vind het ook best wel pittig, af en toe twijfel ik zelfs wel eens of ik echt wel goed bezig ben. Maar gelukkig maakt het vertrouwen in mijn begeleiding het gebrek aan zelfvertrouwen weer goed. ;)

Waar ik alleen wel soms tegen aan loop, ik krijg echt onwijs veel tegenstrijdige adviezen... :? (gevraagd en ongevraagd)
De een zegt; Niet zo lang blijven miepen, gewoon op dat paard gaan zitten en goed vasthouden. De ander is juist van de rustige aanpak, alles stap voor stap en veel blijven herhalen. Best wel verwarrend af en toe, ik ga er soms wel door twijfelen..

Ikzelf doe het liefst een beetje rustig aan. Mijn paard is goed van vertrouwen en vreselijk lief. Hij zal nooit iemand opzettelijk kwaad doen. Hij is alleen wel een klein beetje angstig aangelegd af en toe, vooral met nieuwe dingen zoals een zadel en ruiter op zijn rug.
Ik wil hem niet overdonderen en bang maken, en de rustige aanpak lijkt daar het beste bij te werken.
Klinkt misschien soft, maar in dit geval is het gewoon het beste.

Het allermooiste vind ik om te zien hoe mijn paard zijn best doet voor mij. Het gaat dan wel niet allemaal perfect in één keer, maar juist het hele leerproces is zo leuk om samen door te maken. Het maakt onze band ook weer een stuk sterker.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:57

Waar ik alleen wel soms tegen aan loop, ik krijg echt onwijs veel tegenstrijdige adviezen... :? (gevraagd en ongevraagd)
De een zegt; Niet zo lang blijven miepen, gewoon op dat paard gaan zitten en goed vasthouden. De ander is juist van de rustige aanpak, alles stap voor stap en veel blijven herhalen. Best wel verwarrend af en toe, ik ga er soms wel door twijfelen..

gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. Ik heb hier ook wel eens 'last' van. Vooral ook mensen die ongevraagd advies geven. Ik heb een paar mensen die ik serieus neem en de rest gaat me echt het ene oor in en het andere weer uit :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:05

Ik ben nu bezig met mijn pony in te rijden. Ik doe dit onder begeleiding van een instructrice die zelf vaker paarden inrijdt als 'baan' om het zo maar te zeggen. Zelf vind ik het ook erg pittig, gelukkig doet mijn paard het super. In de anderhalve maand dat ie onder het zadel is ben ik er twee maal naast beland, de waarom is beetje onduidelijk maar ik denk persoonlijk (en instructrice denkt het ook) dat het aan het bit lag. Ik experimenteerde met een dunner bit en die twee keer lag ik ernaast. Sindsdien ben ik gewoon wat nerveuzer op zijn rug maar mijn instructrice weet me goed te motiveren. Ik heb er nu weer twee keer zelfstandig op gereden, maar voor de zekerheid zit ik er de eerste vijf à tien minuten aan de longeerlijn op. Gelukkig vind ik het nog steeds erg leuk en stap ik nog steeds met plezier op, het rijden gaat nu ook goed, heb zelfs een klein galopje zelfstandig gedaan :j

Over het twijfelen kan ik heel goed meepraten, maar ik luister vooral naar mijn instructrice en naar m'n paard. En ik neem al helemaal geen adviezen of commentaar aan van iemand die het zelf nog nooit gedaan heeft. Naar mijn mening is een paard beleren een uniek iets wat je echt eens zelf gedaan moet hebben voor je er iets zinnigs over kunt zeggen :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:05

idd, die tegenstrijdige adviezen.. heel vervelend.. maar ik heb geleed op mijn eigen gevoel te vertrouwen.
En dat lukt aardig. moet ik zeggen.

Natuurlijk vraag ik me ook af en toe af of ik wel goed bezig ben, maar mijn paardje geeft goed aan of ik goed of fout bezig ben.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:08

Bij mij is het door de verkeerde begeleiding eerst compleet misgegaan. Gelukkig heb ik naar mijn paard geluisterd, heb ik hem een half jaar stilgezet en weer terug naar "niks" (grondwerk + wandelen) en toen weer in het voorjaar met nieuwe begeleiding het opgepakt. Nu gaat het super, ik heb mijn paard weer terug en hij heeft er weer vertrouwen en plezier in. (ben vorige week voor het eerst met hem naar het bos geweest, hij was geweldig !! )

Vertrouw op je gevoel en luister naar je paard je instructrice heeft lang niet altijd gelijk. Het kan prima :)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:16

Ergens toch wel fijn om te horen dat er meer mensen zijn, die last hebben van zulke tegenstrijdige adviezen. :+ dat hoort er dus ook een beetje bij..

Splash_ schreef:
ben vorige week voor het eerst met hem naar het bos geweest, hij was geweldig !!

Wauw, leuk zeg! ik ben jaloers!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:11

Inderdaad, dat tegenstrijdige commentaar herken ik ook wel, erg vervelend.
Zelf ben ik van mening dat de ruiter zelf het beste weet hoe zijn/haar paard in elkaar steekt, dus dat je toch je eigen gevoel moet volgen. Ik vertrouw zelf heel erg op mijn intuïtie en gevoel, elk paard heeft weer een andere benadering nodig, maar dat vind ik ook het interessante eraan.

Als ik even een terugval met mijn paard heb ga ik ook soms wel twijfelen of ik alles wel goed doe, maar ik heb nu echt superfijne begeleiding waar ik volledig op vertrouw, dus dat scheelt heel veel :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:16

Die van mij komt eindelijk met 1.5 week van het land af en dan gaan wij ook beginnen! Ik vind het geweldig die hele opvoeding vanaf het begin! Heb vaker jonge paarden beleerd en opgeleid maar dit is mijn eerste eigen paard en ik heb er onwijs veel zin in! In de omgang is ze erg braaf..maar aangezien ze wel redelijk hoog in het bloed staat ben ik heel benieuwd hoe ze het onder het zadel gaat doen :))

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:18

Ik heb mijn eerste pony zelf ingereden en dat ging prima, ons paard is ook allemaal goed gegaan. Maar toen we 2 jaar terug bezig waren met de dochter daarvan hadden we al snel door dat we er niet zelf verder mee gingen prutsen en hebben haar dan ook naar een prof gebracht. Er zat voor ons teveel risico aan. Volgend jaar hebben we weer 2 jonge dieren op stal, we gaan ze zelf zadelmak maken en dan laten doorrijden bij een prof.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:24

Bij ons lukt het aardig! Wij zijn nu zo'n 3maand ingereden, alles wordt rustig op gebouwd, met eerst wat piste werk en dan eerste buitenritten en momenteel alles wat door elkaar :P
Maar inderdaad het gaat er soms pittig aan toe, vooral als we met twee zijn, mijn jonge fjord (3) en een jong haf (4) en als de haf die de leiding pakt onzeker wordt, ik kan zeggen dat we dan meer achteruit dan vooruit gaan! Maar alleen is het een schatje, of ook met de bomproof 12jarige er bij geen enkel probleem.
En het grondwerk dat voor het rijden op trainingschema stond (nu nog steeds maar iets minder) heeft erg goed gedaan voor ons beiden en ik merk dat hij veel meer respect voor me heeft.
Ik vind het zalig zo'n jong beestje leren en zoeken naar de beste manier om alles goed aan te leren.

Veel geluk met inrijden!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:25

Ik ben ook weer bezig met een pony te beleren :) Dit is het 4de paard/pony dat ik beleerd heb en ik merk dat je echt groeit naargelang de ervaring die je opdoet. Ik vind het echt heerlijk om te doen en elk jaar staat er al een nieuwe klaar! Het idee 'ik ben de eerste persoon die ooit op zijn rug heeft gezeten' vind ik altijd speciaal :)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:07

Haa die fitz !

Ben ondertussen de tel wel een heel eind kwijt geraakt.
Met een paard ijnrijden worden de keuzes vaak aan de ruiter zelf overgelaten, komt er een paard waar je een klik mee hebt dan ga je je gang maar, denk jij dat 'ie klaar is voor een hoofstel of zadel idem. Alles stap voor stap op tempo van het paard.
Heeft tot noch toe altijd als een trein gewerkt.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:31

Leuk dit topic!

Ik ben ook bezig met mijn paard, en herken veel dingen hier. Ook ik heb veel verschillende adviezen gehad. Je paard overdonderen of juist niet, gewoon gaan draven gelijk of eerst de stap bevestigen en halthouden etc.

Ik neem een beetje een tussen weg, 3 weken lang minimaal 4x per week erop, maar dan dus wel rustig aan en niet gelijk draven oid. Denk dat als ik er dan dus over 3 weken 15 x heb opgezeten (heb er nu 2x echt opgezeten) ik vast wel kan ronddraven haha! Daarna krijgt hij 2 weken vakantie en mag hij in het land lopen en daarna gewoon 2x per week dressuur les 30 min en 1x per week het bos in :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:35

Ik heb inmiddels ook een tweede paard beleerd, en ik vond het ook pittig ;) alles wat erbij komt kijken, waar je op moet letten, en alles zo goed juist mogelijk aanleren.
Ik heb vaak geroepen het hierna niet meer te doen, maar merk nu toch wel erg veel profijt dat mijn pony is ingereden naar mijn wensen ;) Ook geeft het veel voldoening als je van mensen te horen krijgt dat je paard prima aan de hulpen staat, en een lekker zacht mondje heeft.
Ik pak het overigens wel heel rustig aan.. paard komt zo uit het land, eerst een tijd lang grondwerk, aan de hand wandelen, verkeersmak maken, na een tijd eens rustig een keer een zadeltje erop, hoofdstelletje in. mijn tweede pony heb ik overigens in het bos en bitloos ingereden, alles op ons dooie gemakje, en ben na een aantal maanden pas echt in de bak begonnen, en leren wennen aan het bit. Dit is ons zeer goed bevallen.
Of ik het nog voor een derde keer zou doen, durf ik zo niet te zeggen :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:38

Ik heb nooit echt een paard beleerd, maar ben nu wel een groen paard aan het doorrijden. Hij is 4 weken onder het zadel. Hij doet het erg netjes, maar is in de omgang veel te dominant! Hij heeft nog erg veel opvoeding nodig. Ik vind opvoeden/doorrijden ook al pittig zat!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:40

mn 1ste keer vond het geweldig. paard heb ik nu nog steeds en is erg goed bevallen. sinds 2 maanden ander paard erbij een jaarling waarbij het ook de bedoeling is alles zelf te doen. andere paard had ik ook vanaf 1 jaar. bevalt me het beste.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:30

ik heb 3 pony's zadelmak gemaakt
1 shetlander, maar dat stelt natuurlijk niet veel voor :o (ook al is het wel een best moeilijke shetlander en reed ik zelf ook nog niet zo lang)

en 2 welsh A 'tjes die waren heel verschillend, bij de een stapte ik er zo op en begonnen later de problemen pas.
ze kan geweldig goed bokken! (en nu nog steeds) dus we hadden een tijd dat ik erop zat en er 2 tellen later al weer af lag.
mijn instructrice is er toen zelfs een x op gaan zitten (haha zie je het al voor je? een volwassen vrouw op een welsh A :D ) nu bokt ze bijna nooit meer maar in die tijd was dat echt heel erg.
heb natuurlijk wel gewoon volgehouden en uiteindelijk kwam alles goed.

de tweede pony kwam van een vriendin van mijn instructrice en die vrouw heeft dus absoluut geen enkel benul van hoe ze een paard moet opvoeden.
dus eigenlijk moest dat paardje gewoon alles nog leren.
ze had ook totaal geen respect voor mensen omdat ze ook gewoon een beetje de baas speelde over har baasje.
bij die pony ging het eerst gewoon super, ze bood vanaf de allereerste dag al aanleuning en ze liep met haar neus over de grond, ook in galop!
en van de een op de andere dag ging ze ontzettend rennen en bokken.
we begonnen haast te denken dat er iets was gebeurd met rijden ofzo maar dat kon natuurlijk niet want wij waren de enige die op haar gereden hadden.
ze is tot op de dag van vandaag nog erg onstuimig maar het meeste is er nu gelukkig wel uit