Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:30

Een stelling/discussie waar heel wat antwoorden op zullen volgen denk ik.

Mijn collega heeft vroeger 2 paarden gehad. Omdat ik zelf paarden heb praten we ook veel over paarden. Tot hij hoorde dat ik bijrijders had.

Dan zei hij opeens: 'meen jij dat nu? Ik heb totaaaal géén respect voor mensen met bijrijders! Dat is paarden hebben om te hebben en er zelf niets voor willen doen'.

Ik heb 3 paarden, een bejaarde merrie, een jonge haflingermerrie en een 16-jarige trakehnermerrie, die is van mijn vriend dus hij rijdt daarmee.

Wegens medische redenen kan ik zelf niet meer fulltime rijden. Ik heb de haflinger gekocht met de hoop dat rijden pijnvrij ging worden maar helaas. Omdat de merrie té goed is wil ik haar niet wegdoen, dus heb ik een bijrijder voor haar gezocht zodat ze de training krijgt die ze nodig heeft. Mijn vriend rijdt regelmatig met zijn eigen paard en mijn oudste merrie mag gewoon niet veel meer gereden worden. Omdat ik te zwaar ben voor haar zwakke rug heb ik een slanke bijrijder voor haar gezocht.

Dus ik ben het totaal oneens met zijn stelling. Ik mest zelf de wei uit, poets zelf, onderhoud alles zelf. Het enige dat mijn bijrijders moeten doen is rijden.

Dus ik vraag mij af dat waarom, als het niet anders kan, er geen respect zou zijn voor mensen met bijrijders?

Brand los :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:33

wat een onzin zeg!
ik vind dat je dan juist wel om je paard geeft, je zou hem ook gewoon op stal kunnen laten staan, en dat is natuurlijk niet leuk voor het paard. Neehoor, ik vind het juist goed dat er bijrijders gezocht worden.. :) Ik rijd al jaren paarden voor andere mensen en die mensen hebben echt wel het beste met hun paard voor.. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:36

Nou, ik vind dat je groot gelijk hebt, dat je een bijrijder hebt. Ik zit in een zelfde soort situatie en het rijden is voor mij met periodes wat moeizaam. Daarom heb ik destijds ook een bijrijdster gezocht. Toen had ik 2 rijpaarden en nu helaas maar 1 meer. Maar ik heb haar toch aangehouden om ook op dat 1 paard nog te rijden. Waarom? Omdat zij plezier aan hem heeft en hij aan haar.
Over een tijdje is mijn jonkie ook aan de beurt om beleerd te worden en dan kan ik altijd kijken hoe verder. En ik doe dus ook gewoon alles zelf. Zij komt hier alleen om te rijden en hem een beetje te vertroetelen en meer hoeft ook niet.
Vreemd dat er zo op gereageerd wordt. Heb ik zelf nog niet meegemaakt dat iemand zo reageerde...

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:39

Het ligt totaal aan de reden waarom iemand een bijrijder heeft.
Er zitten namelijk ook mensen bij die een paard aanschaffen waarbij het na een tijdje toch wel tegenvalt om het paard de beweging te geven die het nodig heeft, zeker bij slecht weer of op momenten dat ze liever iets anders doen.
Dan schakelen ze maar een bijrijder in, zodat ze zelf niet zo veel moeite moeten doen om het paard toch beweging te geven.

Gelukkig zitten er ook mensen tussen die wegens medische redenen, werk, kinderen of een andere gegronde reden er niet altijd voor hun paard kunnen zijn.
Dan doen die mensen er in mijn ogen erg goed aan om een bijrijder voor hun paard te zoeken. Dat doen ze namelijk in belang van het paard, en niet in het belang van hunzelf.

anneliesdj

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:41

Ik ben het deels wel met hem eens, snap zijn gedachtegan wel. Maar het is natuurlijk niet altijd zo zwart/wit als het lijkt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:41

Annouk schreef:
Er zitten namelijk ook mensen bij die een paard aanschaffen waarbij het na een tijdje toch wel tegenvalt om het paard de beweging te geven die het nodig heeft, zeker bij slecht weer of op momenten dat ze liever iets anders doen.
Dan schakelen ze maar een bijrijder in, zodat ze zelf niet zo veel moeite moeten doen om het paard toch beweging te geven.

Dan nog vind ik dat ze een prima keuze maken.
Een bijrijder zoeken is dan toch VELE malen beter dan het paard niet genoeg beweging geven?
Juist top dat mensen die oplossing gebruiken zodat het paard niet de dupe wordt van het tegenvallen van het onderhouden van het paard.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:42

Hahahahahahahahahaha....Wat een KUL!!!!! Het is toch aan jou wat je met je paarden doet??? Medisch gezien of niet??? Kijkend naar je paard kun je er net zo goed dubbel-en-dwars van genieten, daar hoef je 'm zelf toch niet voor te trainen!!! En trouwens...ik heb zo ontzettend veel lol met mijn bijrijdsters dat ik daar ook reuze van geniet!!!! Groetjes, Tessa.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:42

Ik heb een bijrijder omdat ik zelf niet meer kan rijden omdat ik te groot ben geworden.
Ik wil haar na 10 jaar en op 19jarige leeftijd niet meer verkopen. Ze is een zeer belangrijk deel van mijn leven geworden.

Dat ik een bijrijder heb gezocht is dus juist omdat ik van mijn pony hou.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:43

Sommige mensen hebben imo inderdaad een bijrijder voor puur gemak voor zichzelf.
Maar ook mensen zoals jij, uit noodzaak. Dus ik vind zijn opmerking niet zo kunnen, hij scheert iedereen over één kam.

Waren er maar een hoop mensen die een paard hebben voor het hebben (dus er niet naar omkijken) die naar een bijrijder zochten....
Maar helaas...

Annouk

Natasja91 schreef:
Een bijrijder zoeken is dan toch VELE malen beter dan het paard niet genoeg beweging geven?
Juist top dat mensen die oplossing gebruiken zodat het paard niet de dupe wordt van het tegenvallen van het onderhouden van het paard.

Daar zeg je wat,
maar je hebt toch een paard voor jezelf en niet voor iemand anders?

Het gaat mij om de toewijding die jij naar een paard toe hebt.
Heb je geen zin, is het slecht weer, ben je moe: jammer, maar je gaat.
Je hebt gelijk hoor, het is goed dat ook die mensen het doen,
maar respect heb ik daar ook niet voor.
;)
Laatst bijgewerkt door Annouk op 12-07-09 19:44, in het totaal 3 keer bewerkt

__AM

Ik zie er 2 kanten van!
Je kunt een bijrijder nemen om de reden die jij hebt. Maar ik heb ook vaak zat meegemaakt, dat iemand een verzorgster/bijrijder voor haar paard zocht, zodat ze er zelf niks aan hoefte te doen, maar dat ze wel kon zeggen dat ze een eigen pony had.
Dus ik heb respect voor mensen met bijrijders als ze het om een goede reden doen. :j

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:44

Pffffffff wat een mening weer...
Ok...
1- Ook deze collega heeft recht op een eigen mening, waarvan akte....
2- Maar jongejonge....waar hebben we het over?
Ik heb 2 paarden, mijn 18 jaar oude merrie en mijn ruin van 12, daarnaast 2 gezelschap pony's.
Ik ben alleenstaande moeder van 1 dochter van 3 (niet mijn keuze om alleen te staan) en werk 3 dagen (hms was ook niet echt mijn keuze) direct gevolg is echter wel dat het leven nogal druk is. Paarden staan 24/7 buiten dus staan niet te kwijnen op stal maar kunnen wel meer aandacht gebruiken als dat ze nu van mij kunnen krijgen.
Dus ik heb heel lang en hard gezocht om een meisje te vinden die graag met mijn dieren bezig is, mij daarnaast van een stukje stalwerk verlost en daarvoor kan leren rijden op een wat andere manier als op een manege..........
Is dit dan een slechte beslissing????
Heel eerlijk gezegd had ik ook liever alle tijd om alles voor mijn dieren zelf te doen.......
Ik vind het nu een win win situatie... Meisje blij, paarden blij en ik blij...

Ik heb eigenlijk weinig respect voor je collega die zo ongelovelijk kort door de bocht gaat.....

Wibo

anneliesdj schreef:
Ik ben het deels wel met hem eens, snap zijn gedachtegan wel. Maar het is natuurlijk niet altijd zo zwart/wit als het lijkt.

Idd, maar aan de andere kant ben ik het totaal niet met hem eens, vooral niet waarom je je bijrijders zoekt. Als je zelf gewoon niet elke dag kan rijden, vind ik het juist goed als je een bijrijder zoekt, het zou laf zijn als je het niet deed!

anneliesdj

Natasja91 schreef:
Annouk schreef:

In zo'n geval zou het wss een betere keuze zijn om het paard te verkopen zodat een ander er plezier van kan hebben.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:45

En waarom zou je je paard heel egoistisch alleen voor jezelf houden??? Dan zijn die manegepaarden zeker ook héééél zielig...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:46

Annouk schreef:
Daar zeg je wat,
maar je hebt toch een paard voor jezelf en niet voor iemand anders?

Het gaat mij om de toewijding die jij naar een paard toe hebt.
Heb je geen zin, is het slecht weer, ben je moe: jammer, maar je gaat.
Je hebt gelijk hoor, het is goed dat ook die mensen het doen,
maar respect heb ik daar ook niet voor.
;)

Oke op die manier.
Dat is inderdaad de ideaal-instelling die een heleboel mensen jammer genoeg missen :D

Annouk

anneliesdj schreef:
In zo'n geval zou het wss een betere keuze zijn om het paard te verkopen zodat een ander er plezier van kan hebben.

Vind ik ook.

anneliesdj

Wibo schreef:
anneliesdj schreef:

Idd, maar aan de andere kant ben ik het totaal niet met hem eens, vooral niet waarom je je bijrijders zoekt. Als je zelf gewoon niet elke dag kan rijden, vind ik het juist goed als je een bijrijder zoekt, het zou laf zijn als je het niet deed!

Ja klopt maar als je nu 3 paarden hebt maar elke dag maar één uur tijd om te rijden? Moet je dan een bijrijder zoeken voor die andere twee paarden? Of verkoop je er dan gewoon twee zodat je jezelf helemaal kunt richten op dat éne paard?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:47

anneliesdj schreef:

Lijkt me niet.
Als het tegenvalt om elke dag naar je paard te moeten, kan je er toch ook prima 4 dagen plezier van hebben en een ander de rest van de week te gunnen?
Zijn er 2 mensen blij ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:47

tessacheyenne schreef:
En waarom zou je je paard heel egoistisch alleen voor jezelf houden??? Dan zijn die manegepaarden zeker ook héééél zielig...

Doe eens rustig en kom eens met normale argumenten ipv van alles te schreeuwen, daar zijn discussie's niet voor bedoeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:50

En ik heb geen respect voor mensen die andermans keuzes niet respecteren :)
Het is toch ieders eigen keuze om een bijrijdster te nemen of niet? Om welke reden dan ook?
Het paard zal er geen last van hebben en waarschijnlijk alleen maar meer aandacht krijgen dan met alleen een eigenaar.
Waarom geen respect hebben voor mensen die het beste met hun paard voor hebben? En daarnaast ook nog iemand gelukkig maken met een bijrijdpaard? Hij weet niet eens de reden waarom je een bijrijdster hebt. Hij trekt er meteen zijn conclusies uit, zonder eerst te informeren. Sorry, maar dat vind ik dus respectloos. ;)

tessacheyenne

En ik denk dat half paardrijdend NL ervaring heeft opgedaan als verzorg(st)er of bijrijd(st)er!!! Wat kan daar in godsnaam nou verkeerd aan zijn???

anneliesdj

Natasja91 schreef:
anneliesdj schreef:

Lijkt me niet.
Als het tegenvalt om elke dag naar je paard te moeten, kan je er toch ook prima 4 dagen plezier van hebben en een ander de rest van de week te gunnen?
Zijn er 2 mensen blij ;)

Dat is niet zoals het hierboven geschetst wordt ;)
Citaat:

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:53

Heb vanaf mijn negende altijd eigen ponies en paarden gehad. Ben er wel eens een poosje tussenuit geweest maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan...
Toen ik kleine kinderen kreeg werd het wel eens knijp knijp om iedere dag of vijf keer in de week te rijden. Om die reden had ik ook een bijrijdster. Het kost wel even moeite en een flinke dosis geluk om iemand te vinden die bij je paard en jou eigen stijl van rijden past maar dit is altijd nog geslaagd. Vooral in de winter kies ik dan eerder voor een bijrijder dan dat ik mijn merrie laat staan. Ik vind het ook een win win situatie, paard blij ik blij en bijrijder blij.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:53

Tja, ik zal dan egoïstisch zijn, maar ik verkoop mijn paarden niet.
Ik zoek dan liever iemand die veel plezier aan het rijden heeft en dat stukje dan van mij overneemt. Ik blij, zij blij en paardje is ook heel blij. Ik doe dus wel alles zelf, maar als dat zoals hier door anderen omschreven ook moeilijk zou zijn, dan nog zou ik mijn paarden houden. Tenzij ze door mij/mijn situatie iets tekort zouden komen, dan werd het een andere zaak, misschien.
Moet er wel bij zetten, dat ik mijn paarden aan huis heb en dus sowieso altijd met ze bezig ben. Is denk ik anders, als je ze op een stal of manege hebt staan, maar dat is dan weer niet de manier waarop ik een paard wil houden... (andere discussie, weet ik ;) )