Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:10

Ik kom dit redelijk vaak tegen op Bokt, dat er steeds minder mensen zijn die écht kunnen rijden en echt paardengevoel hebben. Mensen die bij wijze van door het vuur gaan voor een verzorg/bijrijdpaard, die heel gemotiveerd zijn en door weer en wind komen.

Nu ben ik een best 'broekie' met mijn 22 jaar, maar wás vroeger dan echt alles beter? Hoefde je toen niet 5 bijrijders te verslijten voor je een fijne gevonden had? En leerde je toen nog wel echt rijden op de gewone manege?

Ik vraag me af hoe, als dat zo is, dit komt :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:12

Volgens mij zijn die mensen er best wel hoor. Die door weer en wind naar hun paard gaan. Het rijden, voornamelijk de dressuur is wat commercieler geworden...dat vind ik wel maar de tijden veranderen en tja, veel mensen hebben bijrijders...waarom dat zo is toegenomen....crisis? Of gewoon 'de tijden veranderen'....

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:14

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:15

Vroeger was paardrijden alleen voor mensen met veel geld, de maneges waren ook netter en er werd nog op een commando wijse manier les gegeven.
Tegenwoordig kan je overal paardrijles krijgen en overal paarden stallen.
En iedereen kan tegenwoordig ""rijden""
Ik zeg niet dat het vroeger beter was maar ik denk wel dat je meer paardenmensen had.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:17

Lianne, ik heb zelf geen paard, ben bijrijder, maar ken idd wel verhalen van eigenaren die tig mensen een kans hebben gegeven die het verprutst hebben :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:36

Hoor je dit niet altijd? Dat 't vroeger beter was? Waarschijnlijk roepen wij (zeg ik, als 20-er) dit over 40 jaar ook wel.

Wat vaak gebeurt is dat je de negatieve aspecten van nu, vergelijkt met de positieve aspecten van vroeger. Maar andersom doen mensen vaak niet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er medisch nu wel 't een en 't ander is verbeterd, of aan het tuig, of zo.

Is mijn idee..:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:37

ik ben ook 1 van de weinige die mazzel heeft gehad met bijrijdsters

1 vrouwtje heb ik 4 jr gehad,ze is even gestopt vanwege 2de zwangerschap en weer terug gekomen
een ander is er 2 jr geweest.

en allebei super meiden,met veel liefde voor mijn pony.

heb ook wel meiden gehad die na een proef periode afhaakte,maar dat hoort erbij.

ik heb geen idee waar het aan ligt, maar ik deed vroeger alles voor de pony`s waar mijn zus en ik mochten rijden
deze werden verhuurt op een camping en wij liepen de hele dag mee door weer of geen weer.

dat hoor je tegenwoordig een stuk minder, met slecht weer komen ze liever niet [ dat heb ik meegemaakt bij een ander ]

maar er zijn zat goede bijrijders ,alleen moet je ze even zoeken :+
Laatst bijgewerkt door mirgino op 11-07-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:39

ik ben het eens met DaniBanani ;)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:43

Ik heb geen idee hoe het vroeger was, al ken ik heel veel mensen met bijrijders en verzorgens die al jaren dezelfde hebben en daar ook heel tevreden mee zijn.
De twee eigenaren van de paarden die ik verzorg zijn tot nu toe ook super tevreden met mij, en ook met de andere meiden die daar komen.

Is het misschien niet omdat de mensen met goede verzorgers dat niet melden en de mensen die ontevreden zijn, hun negatieve gevoelens van zich af schrijven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:50

alles uit je jeugd is beter dan het heden, want je hebt er mooie herinneringen aan en het slechte vergeet je meestal.
Ik denk dat een deel ook komt omdat heden meer en meer mensen het zich kunnen veroorloven rijlessen te volgen en daarna een verzorgpaardje zoekn, net zoals er meer en meer mensen een paard hebben, maar het op een manege of pension stallen en er slechts 2-3x/week naartoe gaan. Niks tegen deze mensen, 'ty is wel een feit dat het aantal paarden en recreatieve ruiters de laatste jaren is toegenomen.
Vroeger hadden de meeste een paard aan huis en deden er dan ook alles zelf aan. Dus ja er is een verschuiving, of dit beter of slechter is, daar spreek ik me niet over uit.
Ik ben zelf bijrijder geweest en heb nu net de eerste "versleten". dame heeft wel alles over voor m'n paard, maar is gewoon niet geschikt qua rijkunsten. En daarmee wil ik niet zeggen dat ikzelf een geweldig ruiter ben. Heb ook overal met schade en schande geleerd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:16

Heino schreef:
Nu ben ik een best 'broekie' met mijn 22 jaar, maar wás vroeger dan echt alles beter?

Inderdaad, met 22 ben je nog een broekie, en jouw "vroeger" kan niet op eigen ervaring gebaseerd zijn. Vroeger was vooral beter dankzij selectieve geheugens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:19

Vroeger was het niet beter, vroeger was precies hetzelfde, je had wat wit, wat grijs en wat zwart. Het is inderdaad maar waar je aan wil terugdenken ;-)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:19

Citaat:
Vroeger was vooral beter dankzij selectieve geheugens.

Haha, prachtig hoe je dat verwoord :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:21

Wat ik altijd een hele mooie uitspraak vind is: Je hebt paardenmensen en je heb mensen met een paard. Ik heb zelf ook het idee dat delaatste factor steeds groter wordt. Ik ben dan ook nog maar 21 maar ik fietste vroeger ook altijd, weer of geen weer, naar mijn paard/verzorgpaarden. Had het er laatst nog over met een vriendin. Vind trouwens oo dat er steeds meer kinderen op jonge leeftijd al een pony hebben.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:26

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:29

er wordt teveel be-tutteld, mensen kopen een pony cq paard en er moet een binnenbaan in de buurt zijn want als het regent wordt je nat :P
velen haken af als het een tijdje slecht weer is, tja het is niet altijd even leuk maar als je op je paard zit maakt het dan nog uit? Ik heb plezier (ook paard) en wordt dan maar nat!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:30

Haha dat filmpje is goed :+ Heb ik hééél veel gedaan, beugeltjes er over en armzwaaien, dat was bijna iedere les..
Nu ik het bedenk, wij reden best wel veel zonder beugels. En schoten er in verhouding daarmee ook wel eens langs :P
(ps: ik ben 33, niet stokoud)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:35

Bandida schreef:
Vroeger was het niet beter, vroeger was precies hetzelfde, je had wat wit, wat grijs en wat zwart. Het is inderdaad maar waar je aan wil terugdenken ;-)

Ongetwijfeld, maar ik denk dat ook de media (ik denk aan internet, euh Bokt bv? ;) ) er aan bijdragen dat je eerder en veel meer negatieve dingen hoort.

Al heb ik wel het idee, maar dat kan iid ook aan mijzelf liggen, dat er steeds meer 'maffe' paarden rondlopen. Dat een paard dat gewoon ouderwetsch betrouwbaar is, stilstaat met opstijgen, niet in een boom hangt als er een grasspriet verkeerd ligt en waarbij het niet doodstil hoeft te wezen als je gaat rijden steeds meer iets bijzonders is...
En dan kom je denk ik toch weer bij die paardenmensen en mensen met paarden uit (hoe voed ik mijn paard op, maar ook meer eigenwijsheid als bv 'ik heb al drie jaar les gehad dus wat kan ik nog leren', mensen die niet willen leren maar na drie lessen op Grand Prix nivo willen kunnen springen bwv.

Desondanks zijn er ook verbeteringen, vind ik. Veel meer (informatie over de) verscheidenheid aan manieren van trainen en verzorging, meer (info over) verschillende disciplines en rassen en nieuwe materialen en geneeskundige dingen...

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:45

Anne_GTI schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=HiyrFBGH ... re=related

Mijn geheugen laat me nog niet in de steek hoor. :+

whaa ik mis mijn manege lessen, en ik ben nog maar 18.. :+

maar als ik af en toe op de manege kom zie ik ook nog kinderen die dit in de ponylesjes moeten oefenen. dus of het nou zoveel veranderd is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:46

xXLianneXx schreef:
Heino schreef:
Ik kom dit redelijk vaak tegen op Bokt, dat er steeds minder mensen zijn die écht kunnen rijden en echt paardengevoel hebben. Mensen die bij wijze van door het vuur gaan voor een verzorg/bijrijdpaard, die heel gemotiveerd zijn en door weer en wind komen.

Nu ben ik een best 'broekie' met mijn 22 jaar, maar wás vroeger dan echt alles beter? Hoefde je toen niet 5 bijrijders te verslijten voor je een fijne gevonden had? En leerde je toen nog wel echt rijden op de gewone manege?

Ik vraag me af hoe, als dat zo is, dit komt :)

nou dan heb jij nog geluk! ik heb een heel moeilijk paard en ik heb er zo'n 8 gehad en nog steeds niks gevonden..

ik heb er nu zo'n 17 gehad _O- ... Maar mijn huidige verzorgster heb ik alweer een jaar :j Ik heb ook zo'n gezellig paard hihi..

Als ik de verhalen hoor, werd er vroeger wel beter (of anders) les gegeven, en nu veel voorzichtiger.... Ik heb nooit zonder beugels oid leren rijden en dat kan ik dan ook nog steeds niet... Ik geloof best dat er verschil in zit :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:56

Anne_GTI schreef:

Een jaar nadat dat filmpje is gemaakt begon ik met ponylesjes, was het maar waar dat ik toen dit soort dingen deed. Pas sinds vorig jaar leer ik écht rijden :o

Ben het met pluizebolpum eens dat er te veel paarden zijn die niet meer "ouderwetsch" :D betrouwbaar zijn. Eea zal m.i. ook te maken hebben met ontwikkelingen in sport en fokkerij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 01:32

hestejente schreef:
Anne_GTI schreef:

Een jaar nadat dat filmpje is gemaakt begon ik met ponylesjes, was het maar waar dat ik toen dit soort dingen deed. Pas sinds vorig jaar leer ik écht rijden :o

Dergelijke lessen heb ik nog wel meegemaakt, begin jaren negentig zal dat geweest zijn. Desondanks kan ik niet zeggen dat ik van dat filmpje nou zo blij word. Ik wil niet zeggen dat het nu beter is, maar als het filmpje representatief is voor hoe het 'vroeger' ging was het toen ook niet zo geweldig.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 02:11

Denk niet dat het vroeger allemaal beter was. Wat betreft veel bijrijders verslijten ligt het er net aan wie je treft denk ik en op wat voor stal je staat en wat voor paard/pony je hebt. Zelf heb ik al bijna 6 jaar een bijrijdpaard die op een pensionstal staat met alleen een buitenbak en longeerbak. De meesten bij ons op stal hebben wel een bijrijdster en bij de 1 wisselt het sneller als bij de ander. De stal is niet echt makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken, dus mensen die daarvan afhankelijk zijn of anders moeten fietsen haken sneller af valt me op.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 02:15

ik denk dat die hetzelfde zijn! alleen omdat er meer mensen met paarden zijn nu heb je ook meer niet echte paardenmensen ertussen zitten ;) zo simpel is dat!!!

Ikzelf ben wel zoon paardenmens :D zeh niet dat ik een kei in rijden ben kwa dressuurmatig ofzo (NOG NIET!) maar het paardengevoel is heeeeeeel sterk aanwezig.

alé ze bestaan dus wel maar het is bijna logisch dat als er opeens 1000 mensen meer in de omg wonen die paardrijden/paard willen rijden of 1 bezitten dat je sneller een niet paardenmens aantreft als bijrijdster bv!

ik moest zoon oefeningen ook doen! en erna dingen in draf zonder beugels... niet super vaak in draf maar kwam wel voor, verder had je de spelletjes zoals tikkertje waar bij de ene groep wel galop mocht en bij de ander niet...dan heb ik ook nog een les gehad waar je dan sowieso 1 voor 1 in galop ging en soms erna even vrij mocht rijden in zowel stap/draf/galop kriskras door elkaar rechts en linksom om te zorgen dat je controle had over je paard maar toch ook op de andere deed letten..vond ik altijd leuk! en ging altijd super, tevens had ik 1 instructeur die zodra je je voeten verkeerd had staan (bij de beginnersgroep) dat je eraf moest en naast je paard mee rennen in draf een stukje..dan weer erop..gebeurde het weer dan weer eraf en mee rennen :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 03:08