Wat doen jullie wanneer je paard de ring niet in wilt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

Wat doen jullie wanneer je paard de ring niet in wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:50

zie titel..
Ik heb het zelf niet meegemaakt maar zag het vorige week op wedstrijd. Paard weigerde de ring in te gaan. Ruiter gaf eerst been maar paard ging niet. Later stapte ze af en probeerde het zo maar ook dat wou niet. Uiteindelijk na een hoop gedraai stapte hij braaf de ring in, maar het duurde zeker wel een minuut of 10. Jury keek steeds geirriteerder haha.. kan het me wel voorstellen.
Hebben jullie die wel eens gehad? en hoe hebben jullie dit toen opgelost? Wat deed de jury?

Groeten, Jeroen.

isabelleke

Re: Wat doen jullie wanneer je paard de ring niet in wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:54

ik heb dit gehad, paard was vier en weinig wedstrijdervaring,
maar dat waren winterwedstrijden met weinig deelnemers dus trainer ging even met de jury spreken
en wij mochten blijven proberen, het is uiteindelijk gelukt
we waren wel uitgesloten maar dit kwam door een veelvoud aan fouten
in die ring op die plaats heeft hij trouwens nog moeilijk gedaan later

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:46

Ff iemand aan de hand laten nemen of achter een ander paard aan. Als ze eenmaal binnen zijn dan is het meestal goed. En de volgende keer in draf of galop de ring in.
het is nou eenmaal niet zo handig om op concours met je paard te gaan staan stoeien, krijg je zo'n slechte naam van.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:49

hmm ken het probleem. achterwaarts wil soms ook wel helpen.
suc6 ermee

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:07

Ik had dit op de manege, gewoon een wedstrijd voor de lol, maar ik was wel overstuur :=
maar mijn moeder had die pony waar ik op reed naar de bak toe geleid en toen liep ze wel braaf :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:09

ik heb het nog niet gehad, maar ik zou denk ik even vragen ofdat iemand mn poown even aan zn hoofdstel probeert te begeleiden de ring in, dan kun je zelf indien nodig nog beenhulp gaan geven..

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:17

Kheb een keer gehad dan mijn vzpaard de ring uitvloog in galop ( was wel onderling). Toen been gegeven, werkte niet, tik gegeven, werkte ook niet en toen de eigenaar even gevraagt om te helpen, die was aan het filmen, dus was best leuk om weer terug te zien. Je kon de teugels ook niet goed houden, dan ging hij steigeren. Had ie geleerd.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:17

Ja.. die ruiter was dus helemaal alleen, althans er was niemand in de buurt die hielp.. dus das vrij lastig haha. haha caitje, dat moet idd een leuke film zijn geworden :P

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:23

Ja, heb echt gelachen. Wans (4 jarige lompe belg) vloog uit de bocht tijdens de galop. Gelukkig was het een hele aardige jury.

wendy66063

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:26

wij hadden een buitenbak en daar wou het paard datik eed niet in toen ging ik achterwaarts en dat werkte het was geen wit licht en ze dacht nu hoef ik niet de buitenbak in hihi.

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:29

hebt het vroeger met mijn pony wel eens meegemaakt zwaar irritant. heb haar toen ook omgedraaid en achterwaarts de ring in gereden. ze was erin voor dat ze er erg in had

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:31

Ja achterwaarts zou waarschijnlijk geen 10 minuten geduurt hebben.. maarja. dan ben je de ring in en moet je nog opstappen.. gezien dat ook niet zo makkelijk ging haha weet ik niet of dat een succes was.. :+

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:00

Even doorzetten, opnieuw aanrijden en dan maar iemand erbij halen. Heb altijd een voorlezer bij me :) Of desnoods de voorlezer van de vorige combi of weet ik veel wie, er is altijd wel iemand in de buurt. Is er echt niemand, dan zou ik inderdaad afstappen, maar liever niet.
Het heeft geen zin om voor je proef ruzie te gaan maken met je paard omdat hij niet naar binnen wil. Ten eerste al niet omdat je daar in je proef ook gegarandeerd last van hebt. Ten tweede omdat de jury je dan ook niet zo positief meer bekijkt. Ten derde omdat je de andere paarden ermee overstuur kan maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:20

Ik probeer in een volle draf de ring in te gaan. Verder hangt het af van de reden, een paard wat bijv. wat angstig is voor een bloembakje bij de ingang of de eerste confrontatie met bijtende witte hekjes benader ik heel anders (even mee laten pakken aan de hand, laten kijken en dan erin, een ander paard volgen,..) dan een paard wat gewoon aan het staken is omdat ik op wedstrijd in eerste instantie toch voorzichtiger ben om hem aan te pakken (na een zomer staken krijgt mijn paard tegenwoordig bij de eerste kleine stop al een zwieper en ik heb me voorgenomen dat op wedstrijd ook gewoon te doen :j . Mijn fout = ik oplossen )

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:21

ik heb geen ervaring, maar er gewoon rustig tegen praten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:37

Ik zou zo niet weten of ik wel af zou mogen stappen om de baan op te gaan (zou bij mijn paard in ieder geval wel werken, dat weet ik zeker. Maar ja, die reglementen he) 'm Door iemand aan de hand mee laten nemen mag in ieder geval niet (hoe dat bij de KNHS is weet ik niet, maar bij de proeven waarvoor ik me opgeef mag het dacht ik niet) Achteruit zou ook nog kunnen, maar paard zal voldoende gestresst zijn om (vooruit ;) ) vol gas de baan op te stormen, in welke gang maakt me echt niet uit :Y)

Het ligt er maar net aan wat bij je paard werkt, dat soort dingen hoor je te weten. Als ik bijvoorbeeld levensgevaarlijke, paardverslindende hekjes tegenkom waar hij, al dan niet zogenaamd, niet langs durft, helpt aaien en lief praten geen ruk. Aan de hand krijg ik 'm uiteindelijk wel mee, dat doe ik ook wanneer hij écht onzeker is. En wanneer hij loopt te ******** is het gewoon omkeren, been, en dan achteruit erlangs (aangezien hij bij alleen been heel hard achteruit loopt, de verkeerde kant op dus) en/of een tikje op zijn schouder. Tikje op de achterhand werkt niet. Maar zoals ik al zei, je hoort van jouw specifieke paard te weten hoe je 'm langs/in iets engs krijgt. Mijn paard heeft bijvoorbeeld niet zo vaak op de trailer gestaan in zijn leven, en de meest efficiënte methode om hem er in te krijgen is om voor hem te gaan staan, waarvan iedereen dus zegt dat het het echt absoluut nooit mag doen. Voor ons werkt het dus ik doe dat wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-07-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:37

Het hangt inderdaad van de reden af.

Ohhhhh ik heb dit met mijn paard al zó vreselijk vaak gehad…niet normaal meer! Ik heb al zó vaak voor banketstaaf gestaan! Maar eigenlijk is het me altijd wel gelukt.
Hij wil niet bij de andere paarden in de losrijring vandaan…maar buiten ging het meestel nog wel. Het is heftiger als ik van bv. een binnen inrijbak naar een buitenbaan moet en ik hang meteen in een dakgoot als ik daarbij de combinatie moet passeren die van buitenring naar weer inrijring gaat…

Vorig jaar nog, stond ik met mijn paard bóvenop het terras. Hij wilde de ring niet in. Dan moet ik meteen maar afstappen anders komt hij méters de lucht in. Hij was me te snel af, draaide zich op het pad al om (hou ik al niet van, door uitglijrisico’s), stond bovenop een heuvel zand dat daar lag om in een nieuwe rijbaan te leggen, stond met voorbenen bovenop de heuvel en achterbenen nog onderaan. Toen begon ik alweer peentjes te poepen met mijn hart in mijn strot (1x steigeren en je klapt achterover). Via de zandheuvel kwam ik op het terras (verhoging van ong. 80 cm) voor de kantine terecht. Daar kon ik eraf springen. Met hart in mijn strot paard via zandheuvel weer op de ‘begane grond’ geleid, aan de hand de ring in genomen, hard geduimd ‘dattie ut nu wel zou doen’ en hij liep keurig zijn rondje (en 228 punten in de Z2 bij elkaar). (Maar o wee al had hij toen opeens een paard gezien; dan beseft hij van: hey ik ben alleen hier, is niet leuk, pleite wezen!)

Op een andere stal waar ik in pension stond, wilde hij steevast niet van binnenbak naar buitenbak, welke ongeveer parallel aan elkaar lagen. Met mijn toenmalige instructeur (Els Schotman) van alles geprobeerd. Allerlei dressuurtrucjes erbij gehaald…schoudertje voor om af te leiden…nou dat deed hij keurig, tot op een bepaald punt en toen sleurde hij mevrouw dus gewoon mee. Ik stopte ergens vlakbij het weiland en daar ben ik maar weer afgestapt. Mijn paard weet de afdakken feilloos te vinden (en weet dat ik dan niets meer durf te doen).
Op den duur werd ik zo pissig dat ik dacht: de dood of de gladiolen. Als ik hem dan énigszins voelde afremmen, trapte ik keihard mijn hakken erin, ging ik in volle galop over het pad, huppa, zó de buitenbak in en dan was het meestal ook goed. Later was hij dúsdanig erop ingesteld, hoefde alleen mijn benen af te steken en hij ging al….Tja, je moet toch wat.

Het is dus een kwestie van uitvinden wat het beste werkt en tja, soms kunnen het wel linkerds worden. Niet bang zijn en goed voorwaarts houden maar ja, sommige paarden vliegen dan ook, nadat ze tempo hebben gemaakt, heel hard in de ankers (de mijne bv.) en dan moet je toch wel wat lucht en lef overhebben om ze daar nógmaals doorheen te krijgen.

Zo is die van mij in het verleden ook al eens over de bankingang (hek) heen geklommen van 1.20 m hoog. Ik kreeg hem met rijden niet voorbij de E-B-lijn, gilde tegen mijn toenmalige vriend dat hij de ingang moest dichtdoen. paard stopt ervoor, steigert 2x en klimt zo met mij en al erop erover…nou dan poep je echt alle kleuren hoor…geen houden aan dan!

Het is en blijft gewoon een lastig probleem, wat bv. bij mijn paard makkelijk te verklaren is: hij wil niet bij de andere paarden vandaan…

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:04

ligt eraan of ie bang is of alleen niet wil :D
als ie bang is praten en iemand mee laten lopen.

en als ie gwn niet wil dan gewoon iemand ook mee laten lopen dan gaan ze meestal wel of een tikje met de zweep geven.
en als ze dan de ring ingaan niet vergeten te belonen!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:39

Gewoon even iemand mee laten lopen die het paard kent, dan gaat het bij mij meestal wel. :j Ookal heb ik dit (gelukkig) niet vaak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:44

als ik weet dat een paard de ring niet inwil, dan rij ik in volle vaart aan..........

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:05

KiWiKo schreef:
als ik weet dat een paard de ring niet inwil, dan rij ik in volle vaart aan..........

Ja, volgas en niet aarzelen want als je zelf al wat twijfelt lukt het niet. Werkt meestal prima.
En je hebt direct de jury bij de les als je in gillende galop binnen komt. :D Wel zorgen dat hij dan op het laatste moment niet alsnog weigert want dan lig je alleen in de wedstrijd ring. :D _O- .

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:14

ik had het met de groningse kampioenschappen vorig jaar.. ik moest als aller eerste starten en mijn pony vertikte het om de ring in te gaan..
toen was mijn vader even meegelopen en toen liep hij er zo in :D
heeft wel 5min geduurt maar de jury nam de tijd wel

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:15

idd, gewoon in ruim tempo erop af gaan, en als die er niet in wilt, krijg die van mij iig een tikje op zn billen, anders gewoon iemand vragen die hem ff meeneemt aan de hand, komt altijd wel goed lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:02

Ik zou waarschijnlijk proberen om gewoon volle draf binnen te gaan. Wij moeten rond de ring rijden bij het "verkennen" dus achterwaarts de ring in gaan telt als programma fout vrees ik. Wilt ie dan niet en het is echt flauw doen zou die een hele mooie zwieper op zijn of haar kont krijgen :=

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:08

Ja goed zo, eens flink meppen zodat hij de volgende keer zeker niet binnen wilt... :+
Beste is kalm blijven en gewoon volhouden, of iemand die hem vast neemt en even meegaat... Ik denk dat vechten tegen een paard met angst of verzet alleen maar een tegenovergestelde reactie geeft...