Hoe leer ik mijn paard piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadatbenik

Hoe leer ik mijn paard piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:13

Hallo,

Ik rij sinds kort een paard en het gaat steeds beter en beter.
Ondertussen zijn we zover dat we wat meer kunnen gaan proberen.
Nu wil ik dus proberen om hem piaffe te leren.
Ik heb het zelf wel eerder gedaan maar dat is al wel langlang geleden.
& dat was met een paard die het sowieso al kon.
De vraag is dus: Hoe leer ik mijn paard piaffe, wat moet ik doen waar moet ik op letten, wat moet ik niet doen enzenz.

Liefs, Ik hou jullie op de hoogte hoe het zal gaan lopen.

ItsMe2

Re: Hoe leer ik mijn paard piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:15

Les nemen :+

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:17

lijkt me een beetje niet helemaal logisch.... als je op zo'n niveau rijd, dat je je paard al de piaffe kan leren, dan ga je lijkt mij niet vragen hoe je je paard de piaffe moet leren :+

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:17

OMG

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:19

Is het toevallig bijna vakantie oid? :=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:21

jadatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:24

Uhm sorry hoor ik zit egt niet te wachten op allemaal negatief commentaar hoor.. ik heb het 1 x gedaan op een paard wat het kon en toen is mij terplekke verteld wat je moet doen en zoals ik zei is dat al erg lang geleden. Duidelijk. dus ik vroeg om tips, niet op negatief commentaar dan is het ook vrij kansloos uberhaupt dr op te reageren. Als je gaat lopen zeiken doe je dat maar bij je buurman ofzo. DOEI

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:26

eerst zorgen dat je paard heel goed kan verzamelen en achter onder kan brengen en kan gaan zitten zonder aan de voorkant te zitten trekken en in zn ribben te schoppen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:27

Welk niveau rijd je nu dan? Maar les nemen is de beste tip, wij kunnen dat niet uitleggen vanachter een beeldscherm en een instructeur kan je op het juiste moment corrigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:27

stang en trens erin hangen, slof erbij.......... en dan net zolang op zijn kont slaan tot dat het dier van gekkigheid niet meer weet waar hij heen moet.......... en dan heb je een soort van piaffe :) :)

wat je ook kan doen is de volgorde van africhting volgen.......... iets langere weg......... dat wel

jadatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:30

Dankje Mayflower_ daar heb ik teminste wat aan :) dankje
Jij hebt ook begrepen dat het hier om het paard gaat en neit om mij. ;)

Ik heb les btw ;) was ik vergeten nog te zeggen (A) alleen ik bedacht na me laatste les dat ik dat wou gaan leren aan me paard :P

KiWiKo, aan de ene andere kant, dan heb je wel een originele piaffe :D maar miss tog maar een beter idee om de volgorde van africhting te doen :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:31

KiWiKo schreef:
stang en trens erin hangen, slof erbij.......... en dan net zolang op zijn kont slaan tot dat het dier van gekkigheid niet meer weet waar hij heen moet.......... en dan heb je een soort van piaffe :) :)

zo is precies hoe ik het ook doe :D

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:31

KiWiKo schreef:

wat je ook kan doen is de volgorde van africhting volgen.......... iets langere weg......... dat wel

dat is indd een hele goeie... mr ik zou nog wel even wat extra spijkers aan je sporen doen, zodat ie nog ff wat feller reageert, dan leert ie t misschien wel binnen 20 minuten in plaats van binnen 21 minuten. want ja tijd is geld he!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:32

@ jadatbenik: je denkt toch niet dat iemand dit gelooft he! :+

Liezel1

Als jij niet vertelt hoever je bent in de africhting, hoe moeten wij hier dan antwoord op geven?

silfie35

@ jadatbenik: je denkt toch niet dat iemand dit gelooft he! :+

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:33

op welk niveau ben je nu met je paard? je kunt een paard niet zomaar de piaffe aanleren, daar gaat een lang leerweg aan vooraf.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:35

Ik doe het op dezelfde manier als KiWiKo gaat echt super. Mijn shetlander kon het binnen 19 minuten.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:39

Wyah_Rona schreef:
Ik doe het op dezelfde manier als KiWiKo gaat echt super. Mijn shetlander kon het binnen 19 minuten.

maar die manier werkt echt.... hoe groot is je shetlander? 85 cm? :+

omg :+

jadatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:40

nee dat geloof ik indd niet.

Natuurlijk verwacht ik niet van mijn paard dat hij zo in 1 x dat kan maar je moet ergens een x beginnen tog.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:42

jadatbenik schreef:
Uhm sorry hoor ik zit egt niet te wachten op allemaal negatief commentaar hoor.. ik heb het 1 x gedaan op een paard wat het kon en toen is mij terplekke verteld wat je moet doen en zoals ik zei is dat al erg lang geleden. Duidelijk. dus ik vroeg om tips, niet op negatief commentaar dan is het ook vrij kansloos uberhaupt dr op te reageren. Als je gaat lopen zeiken doe je dat maar bij je buurman ofzo. DOEI

Tsja je kan wel zo reageren maar je kan ook denken waarom er hier zo word gereageerd op jou, want als je op dat niveau zit (ondanks 1x uitleg etc...) dan weet je wel wat je moet samen met de gene die je begeleid. En zo als KiWiKo al voorstelde gewoon hard genoeg terug trekken en hard slaan (en ook zorgen dat je niet een soort galoppiaffe krijgt :') ) is ook een manier :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:50

Vind KiWiKo's uitleg zeer goed.

Wel de slof goed strak houden, sporen met extra scherpe wielen, en een zweep, en dan trekken, slaan en schoppen tegelijk, gaat het helemaal goed komen. :j

( :roll: )

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:55

Maar hoever ben je met de africhting op dit moment?

Kan het paard al een nette Z proef rijden?

Om de piaffe van een paard te vragen moet hij namelijk wel al spieren getraind hebben.

Als je nu bijvoorbeeld een L proef net door zou kunnen komen ben je met de africhting nog niet ver genoeg om dit van het paard te vragen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:56

Beste TS: het is altijd goed om een doel voor ogen te hebben. Maar je moet bij het begin beginnen en helaas, de piaffe zit daar niet bij. Eerst goed de basis voor elkaar hebben, dan telkens een stapje verder en dan, over een aantal jaren, komt die piaffe wel weer eens voorbij.
Heel veel succes. En je instructeur kun je volgende week natuurlijk ook gewoon vragen ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:56

TS: zou je wat meer informatie willen geven over jou en je paard.

Welke oefeningen doen jullie nu? Wat leer je in de les?
Op welk niveau rijd je?

Waarom wil je je paard piaffe aanleren? Wat is daar het doel van? Ga je de Grand Prix in?

Als je ons wat extra informatie geeft dan heeft de rest wat meer inzicht in jou en je paard.

Met een enkele openingspost als "hoe leer ik mijn paard piaffe" kan je helaas geen serieuze reacties verwachten op Bokt.