Raakt ook een paard uitgekeken ergens op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Raakt ook een paard uitgekeken ergens op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:48

Hallo,

vroeg me toch eens af. of dit vervelend is voor het paard...

Ik maak sinds kort bijna elke week (zaterdag of zondag) samen met mijn vriend een lange tocht van 3 to 5 uur.
Meestal blijven we alleen stappen omdat het al zo lang is.
We gaan steeds een andere kant op en verkennen nieuwe routes.
Dit hebben we al ongeveer 5 weekenden achter elkaar gedaan (en vind het eigenlijk zo leuk dat ik eigenlijk wel vaker wil gaan :D :o ), de dag erna krijgen onze paardjes rust en staan ze lekker op de wei (staan sowieso de hele dag op de wei en soms als wel meer dan 1 dag rust ligt eraan wat ze gedaan hebben maar dan gaan we wel naar ze toe). Verder hebben we 1x per week les, doen we beetje dressuur, soms een sprongetje, longeren, gaan wandelen of ergens grazen met ze, doen af en toe schriktraining ernaast (vlaggen enz) en maken soms een klein buitenritje dus lijkt me afwisseling genoeg.

Zou een paard dit erg vinden of denk ik nu te menselijk?
Het paard van mijn vriend is een fries van 11 jaar en mijn merrie is 21 maar nog zo fit als wat.
Ze krijgen elke dag van ons als aanvulling op het gewone voer nog slobber of musli of maïs, zemelen of lucerne. verder krijgen ze nog kuil of hooi. En als we zolang hebben gereden krijgen ze natuurlijk wat extra :D

LadyJ

Re: Raakt ook een paard uitgekeken ergens op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:51

O ja volgens mijn vriend doen ze dat liever als rondjes lopen in de bak hahah ;-)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:51

Heb je het idee dan dat je paard erop uitgekeken is?
(Het lijkt mij trouwens niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:53

een paard kan zeker ergens op uitgekeken raken. Maar dit gebeurd niet zo snel omdat hun geheugen daar niet voor meewerkt. Ik kan je niet precies uitleggen waarom.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:57

Pollewoppy;
Nee dat heb ik niet maar daar ben ik bang voor, wil het zo leuk mogelijk voor ze houden natuurlijk, en vroeg me dat gewoon af.

Joolien;
Tja soms denk ik ook weleens, die paarden van vroeger moesten elke dag zoveel lopen, dus die van ons hebben maar een luxe leven. Raar eigenlijk dat ze dat niet meer weten dan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:58

Ik denk dat een paard een beter mens is :D

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:44

Ik denk niet dat paarden uitgekeken raken op een buitenrit elk weekend. :)
Maar ik denk dat ze bijv. elke dag rondjes rijden in de bak wel op uitgekeken zullen raken. :z

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:49

paaren kunnen zeker ergens op uitgekeken raken!
maar de meesten hebben daar met buitenritten niet last van, heel toevallig :P

ik ken paarden die als ze 2 dagen achter elkaar hetzelfde moeten doen ze de 3e dag niet meer te vangen zijn...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:55

Ten eerste zou ik juist op een tocht van een paar uur af en toe draven en galopperen, voor je eigen lichaam fijn (na een paar uur stappen voel ik het echt wel in mijn lichaam, even een drafje en alles is weer lekker los en ik zit weer rechtop), en voor je paard is het juist iets dat hem actief en alert houdt in plaats van sjok-sjok ;)

Verder... Na een lange tocht NOOIT extra voer geven (behalve een appel ofzo, maar geen extra krachtvoer), nooit van maandagziekte gehoord?

Verder denk ik dat je genoeg afwiiseling hebt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:02

Ik vind dat jullie je paarden juist veel afwisseling geven. Hartstikke goed dus!

Van altijd maar hetzelfde riedeltje moeten doen in een rijbak of paddock raken ze imo snel op uitgekeken.
Dat is bij jullie dus niet aan de orde.
Wel zou ik de buitenritten wat gaan afwisselen met draffen en galoppen, dat vinden ze heerlijk! En heuveltjes rijden, als die er zijn, en lekker door het water banjeren als dat mogelijk is, dat soort dingen.

90_m_arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:10

Ik denk ook dat je behoorlijk wat afwisseling voor je paard hebt! :)
Over het algemeen krijgen paarden ook niet snel genoeg van buitenritjes (tenzij ze in de zomer weer geplaagd worden door alle vliegen natuurlijk)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:10

Animal_ABC schreef:
Ten eerste zou ik juist op een tocht van een paar uur af en toe draven en galopperen, voor je eigen lichaam fijn (na een paar uur stappen voel ik het echt wel in mijn lichaam, even een drafje en alles is weer lekker los en ik zit weer rechtop), en voor je paard is het juist iets dat hem actief en alert houdt in plaats van sjok-sjok ;)

Verder... Na een lange tocht NOOIT extra voer geven (behalve een appel ofzo, maar geen extra krachtvoer), nooit van maandagziekte gehoord?

Verder denk ik dat je genoeg afwiiseling hebt hoor!

We stappen juist zoveel omdat het toch al extra lang is voor ze (en ze is toch al 21 dus ben een beetje voorzichtig met haar dat ik haar niet overvraag, misschien te voorzichtig maar wil nog lang van haar genieten :o )

en dat krachtvoer, dit geven wij elke dag aan ze dus ze zijn het gewend (als je in mijn profiel kijkt zien ze toch niet al te slecht uit, toch? :o ), alleen geef je dan een handje extra of idd een wortel of een appel erin. De maandag ziekte was volgens mij toch als je lang niks met je paard doet en dan ineens in 1x teveel en daarna weer laat staan, maar zoals ik al zei die van ons zijn gewoon op conditie en er wordt bijna elke dag wat met ze gedaan. Misschien heb ik het verkeerd? Als dat zo is zou ik graag willen weten wat er dan mee wordt bedoeld, misschien kunnen we er iets van leren...

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:13

Joviban:

hihihi ik krijg ze met geen mogelijkheid het water in, tips?
We gaan binnenkort eens mee met een paard die wel erin gaat dus misschien gaan ze er dan in.

Ik hoor van meerdere mensen dat draven en ene galopje wel kan, dat doen we ook als we een gewone rit maken maar is dat niet teveel op zo een lange rit? (tenminste voor die van mij want ze is toch al 21)

90_m_arie:
We hebben hele goede vliegenspray, echt nog nooit zo een goede gehad, maar helemaal voorkomen kan je het niet, we vermijden wel sommige plaatsen als we weten dat er heel veel steekvliegen zitten maar zoals ik al zei, helemaal ontkom je er helaas niet aan.

lovepieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:31

ik denk niet zozeer dat je paard heel snel uitgekeken raakt op een bak, zolang je maar wel blijft varieren!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:32

LadyJ schreef:
Joviban:

hihihi ik krijg ze met geen mogelijkheid het water in, tips?
We gaan binnenkort eens mee met een paard die wel erin gaat dus misschien gaan ze er dan in.

Ik hoor van meerdere mensen dat draven en ene galopje wel kan, dat doen we ook als we een gewone rit maken maar is dat niet teveel op zo een lange rit? (tenminste voor die van mij want ze is toch al 21)

Tips voor het water in gaan:
- wat jullie al gaan doen, een paard mee die het wel durft, misschien durft jouw paard het dan ook
- afstappen en je paard aan de hand mee het water in leiden (niet meteen te diep gaan :D )

Wanneer je je paard in eigen tempo laat draven (en galopperen), dan wordt ze daar niet moe van. Vooral een lekker duur-drafje is minder intensief voor ze dan urenlang stappen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:28

Joviban;

Aan de hand meenemen lukte niet heb ik al geprobeerd, dan maar even kijken of ze het doen als een ander mee gaat die het wel durft.

Kunnen we idd weleens proberen klein drafje tussendoor. Wordt het misschien ook wat spannender voor ze en hou het wel in de gaten dat ze niet te moe worden dan.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:30

Ik weet wel zeker dat een paard het zat word als je alleen maar aan dressuur doet ;)
Elk paard is natuurlijk verschillend, de 1 vind het leuk om vaak voor je te werken en de ander niet.

Ik vind afwisseling belanrijk, voor mezelf en voor me paard.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:33

LadyJ schreef:
en dat krachtvoer, dit geven wij elke dag aan ze dus ze zijn het gewend (als je in mijn profiel kijkt zien ze toch niet al te slecht uit, toch? :o ), alleen geef je dan een handje extra of idd een wortel of een appel erin. De maandag ziekte was volgens mij toch als je lang niks met je paard doet en dan ineens in 1x teveel en daarna weer laat staan, maar zoals ik al zei die van ons zijn gewoon op conditie en er wordt bijna elke dag wat met ze gedaan. Misschien heb ik het verkeerd? Als dat zo is zou ik graag willen weten wat er dan mee wordt bedoeld, misschien kunnen we er iets van leren...

Extra voeren NA een inspanning is niet goed, die extra energie kunnen ze niet meer kwijt. Eventueel wel van tevoren, maar als je paard een goede basisconditie heeft is dat echt niet nodig. Wij trekken 4 dagen door de Ardennen zonder extra te gaan voeren.
Maar als het een handje extra is zal het niet veel kwaad kunnen ;)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:44

Ik denk het eigenlijk wel, want alleen rondjes lopen in de bak lijkt mij ook niet doen dan weet ie gewoon wat ie moet doen. Dus ik zou gewoon niet elke keer het zelfde doen maar zoals meerdere zeggen afwisselende dingen doen. :)

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:43

ik denk niet dat je paard ergens op uitgekeken raakt en vooral niet als je steeds een andere route rijd.
ik denk dat het juist suf is als je steeds in de bak blijft.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:57

ja ik weet zeker dat een paard erop kan uitgekeken raken.
wedstrijd paarden gaan zelfs minder presteren als ze elke x hetzelfde proefje doen ...als je dan tussen door eens springt en buiten ritje doet...gaan ze veel beter presteren en vinden ze het weer leuk

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:51

Animal_ABC schreef:

Even voor de duidelijkheid:
Maandag ziekte ontstaat wanneer je op de dagen dat een zwaar getraind paard rust heeft toch het volledige rantsoen geeft.
De dagen dat een paard werkt krijgt een paard het volledige rantsoen en de dagen dat een paard niet werkt dus minder.

Nog even te tekst uit Wikipedia:
Maandagziekte of tying up is een spierprobleem dat vooral voorkomt bij paarden die de dag ervoor niet gewerkt hebben, terwijl het voerpatroon niet veranderd is. Het kan heel ernstig en soms zelfs levensbedreigend zijn. Maar meest gaat het om een lichtere vorm. Paarden met tying up zijn stijf en willen liever niet lopen.

In de volkmond heet de ziekte maandagziekte omdat het vroeger veel voorkwam bij werkpaarden die dan het weekend stil hadden gestaan. De spieren kunnen de afvalstoffen niet goed verwerken en daardoor krijgt het paard verschrikkelijke pijn in alle spieren.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:47

Schangah;
Bedankt voor de info

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:38

Paarden kunnen zeker ergens op uitgekeken raken! Maar ik denk dat jullie toch wel veel afwisseling hebben, en dat ze hier niet zo heel snel op uitgekeken raken. Toch bijna iedere dag iets anders te doen!

Evy_duce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:45

nee ik denk niet echt dat hij daarop uitgekeken raakt.. omdat hij toch iedere keer in een andere omgeving is met nieuwe situaties(A)