Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 13:01

Mijn ruin is in deze tijd van het jaar altijd erg hyper,en uit voorzorg doe ik er dan een slof aan of martingaal.wie rijdt ook met slof of martingaal naar buiten? en wat vinden jullie ervan dat je het uit voorzorg eraan doet als je weet dat hij erg druk is in het voorjaar ;)

_danieke_

Re: Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

ik vind er niks mis mee. mits je op tijd ontspant en lang laat als het goed en rustig gaat ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:04

Ik heb Vibeke een tijdje met slof gereden buiten.
Hing helemaal los, maar zodra ze gek wou doen, ging ie even strak, daarna los.
Nu kan ze zonder, elke keer als ik een kneepje geef van '' Ho peerd,'' gaat ze al langzamer.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:05

_danieke_ schreef:
ik vind er niks mis mee. mits je op tijd ontspant en lang laat als het goed en rustig gaat ;)

Helemaal mee eens...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:07

Ik heb een tijdje met slof buiten gereden op de Gelderse merrie van mijn opa.
Die kon echt even wegspurten met weggedrukte rug en haar "kop erop". Dan had ik gewoon niets meer te vertellen, met slof kon ik haar hoofd weer laag krijgen waardoor ze terug kwam.
Ik had de slof gewoon los hangen en gebruikte hem alleen als het nodig was.
Gelukkig doet ze dit niet meer en kan ik gewoon met haar buiten rijden.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 13:17

Brainless schreef:
Ik heb een tijdje met slof buiten gereden op de Gelderse merrie van mijn opa.
Die kon echt even wegspurten met weggedrukte rug en haar "kop erop". Dan had ik gewoon niets meer te vertellen, met slof kon ik haar hoofd weer laag krijgen waardoor ze terug kwam.
Ik had de slof gewoon los hangen en gebruikte hem alleen als het nodig was.
Gelukkig doet ze dit niet meer en kan ik gewoon met haar buiten rijden.

Nou dit doet de mijne dus ook nou,maar weet waardoor het komt door het voorjaar,en het gras waar nu veel energie inzit natuurlijk :Y) normaal rijdt ik alleen met martingaal eraan,maar daar krijg ik hem nou niet mee terug asl hij de kop er zo op zet,met slof heb je net iets meer te vertellen inderdaad,en heb de slof er ook los bijhangen en gebruik alleen als nodig is... ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:19

Ik :+
Ik ga normaal altijd met martingaal, maar omdat mijn ruintje pas op zijn 10e gecastreert is, heeft hij in het voorjaar wat probleempjes. Namelijk; ervandoor gaan en steigeren. Nou is de slof niet geweldig, maar hierdoor kan ik wel veilig naarbuiten zonder dat mijn paard er de hele tijd vandoor gaat :)

edit-Ik maak wel een knoop in de slof, ik gebruik hem niet de hele tijd, en door die knoop kan het paard er niet over struikelen en heeft hij er geen last van.
Laatst bijgewerkt door sethlover op 08-05-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:19

Ik heb heeeel in het begin met mijn draak met een bijzetteugel buiten gereden (liep tussen de benen door en dan aan een longeerbitstukje vast), zodat hij niet helemaal zijn hoofd naar voren kon strekken. Had te maken met zijn puberteit :=
Nu heeft hij niets meer nodig gelukkig :) maar ik kan mij het gevoel wel voorstellen dat je een extra veiligheid wil inbouwen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:22

Even de knuppel in het hoenderhok :

Een martingaal vind ik geen probleem, maar buitenrijden met een slof is levensgevaarlijk.
Als je dan, net als wij doen, in de Ardennen gaat rijden op oneffen ondergrond, wordt de kans wel heel groot dat je paard valt. Het paard ziet niets meer, als hij met zijn neus tegen zijn borst loopt, en als de slof te los hangt, kan hij erin verstrikken bij hellingen naar boven of beneden.
Om wat te gaan stappen op asfalt, akkoord, maar een echte buitenrit met slof :\
Als je een slof nodig hebt om buiten te rijden, zou je beter met je paard in de bak blijven.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:30

Sevke, ik denk niet dat ze het over een buitenrit in de Ardennen heeft hoor, Nederland is net iets vlakker he ;-) in de Ardennen zou ik persoonlijk ook geen slof aandoen, daar heb je idd een punt dat het in zo'n geval gevaarlijk kan zijn. Maar om gewoon een kleine wandeling te maken, zie ik het probleem niet van in eigenlijk...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:31

sevke schreef:

Een martingaal vind ik geen probleem, maar buitenrijden met een slof is levensgevaarlijk.
Als je dan, net als wij doen, in de Ardennen gaat rijden op oneffen ondergrond, wordt de kans wel heel groot dat je paard valt. Het paard ziet niets meer, als hij met zijn neus tegen zijn borst loopt, en als de slof te los hangt, kan hij erin verstrikken bij hellingen naar boven of beneden.
Als je een slof nodig hebt om buiten te rijden, zou je beter met je paard in de bak blijven.

hmm hier ben ik het niet mee eens. teneerste een paard kan ook struikelen als je hem gewoon aan de teugel hebt. ten tweede als je het goed doet pak je de slof erbij als hij druk wordt en wil rennen. en ten derde je laat de slof niet zolang dat hij op de grond komt, anders kun je hem namelijk nooit optijd erbij pakken. en het is gewoon oppassen waar je rijdt !

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:43

Ooit al de "serieuzere" buitenrit gedaan ? Wij wel :) Ik heb het niet over een kwartiertje stappen over asfalt.

Na 100den uren in het zadel door bos en hei en veld weet ik al dat een paard, dat gewend is van tochten te doen, zelden of nooit uit zichzelf valt. Op hele moeilijke parcours laat je het paard gewoon los zijn eigen weg zoeken en stoor je hem vooral niet met de teugels. Een paard dient de verantwoordelijkheid te nemen te zien waar hij zijn voeten zet. Daar heeft hij geen ruiter voor nodig. Een fout van veel ruiters is, dat ze teveel denken voor hun paard, waardoor hun paarden niet meer uit zichzelf denken. En dan gaat het mis. Mijn zus had ooit een paard die tegen een lantaarnpaal zou aangelopen hebben, had ze hem er niet omheen gestuurd, en een vriend van ons is verleden jaar tijdens een bosrit tegen een boom aangeknald, omdat zijn paard, met slof gereden, er toch vandoor ging, neus tegen de borst. Paard zag niks meer en boem !
De enige uitzondering zijn hoefijzers op hellingen in asfalt. Dat is linke boel, en hier houd je wel best je teugels erbij, want soms lijkt het wel of ze op rolschaatsen staan.

Mijn paarden zijn heel vastvoetig. Als we een hele steile helling afmoeten in het bos, gaat Flyer gewoon zitten, laat zich "schuiven" en remt met de voorbenen. Nooit heeft hij zelfs maar een schrammetje. Als je bij zulke zaken je teugels gaat gebruiken, gaat het gegarandeerd mis.

Met hetgeen Brando zegt ben ik het wel eens. Voor een rustig ritje op vlakke baan, waarom niet ?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:48

ja oke dat is waar, maar ik denk niet dat de ts zulke ritten bedoeld ! en als het op een gewoon buitenritje is, vind ik dat je best met slof kan rijden en het ook niet gevaarlijk is. maar zoals die ritten die sevke maakt zou ik het ook niet doen ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:53

och ja, elk zijn plezier. Mij moet je niet vragen een parcours van 1m10 te springen, hoor :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:53

ik gebruik hem ook, maar heb hem altijd helemaal los hangen (zodat hij er niet in kan gestaan hoor) en het is meer voor het idee.
Zo is het altijd al bij hem gedaan (vorige eigenaren) dus ga hem er nu niet ineens afhalen...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:54

Ik wel in ieder geval, ik ben ook al ettelijke keren gaan rondhobbelen in de Ardennen maar voor ons is het net is dichter bij de deur he :-) Zij hebben nooit geen problemen gehad, ik denk dat het in zo'n geval meer aangeraden is om dan een martingaal ofzo aan te doen...

Ik vind je uitspraak trouwens geweldig: "Even de knuppel in het hoenderhok" :D

Maar idd, het valt wel een beetje te zien van wat de TS bedoeld met 'buitenritten'... hebben we het dan over een rustige tocht of over serieuze buitenritten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:56

sevke.. lees de beginpost nog eens.. en de eerste 5/6 reacties...
hier gaat het om een loshangende(wel veilig hangende) slof... dus niets paard met kin op de borst...

ik gebruik die ondingen niet meer... heb er een gruwelijke hekel aan gekregen...
dat andere ze gebruiken.. prima.. mits goed gebruik...

sevke, jullie maken wel heerlijke ritten daar geloof ik :D dan kan ik begrijpen in zulk gebied dat je je paard de weg moet laten sturen :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:00

sevke schreef:

Dan ga je er dus vanuit dat iemand met een slof, altijd het paard met z'n neus tegen z'n borst rijdt. Dat slaat natuurlijk al nergens op.

Ik ben een paar jaar geleden ook met slof begonnen op de buitenrit. Paard stond er om bekend dat aangaloperen nooit meer stoppen betekende. En daar had ik weinig zin in. Eigenlijk mocht het paard de hele weg met z'n hoofd in een normale buiterrijhouding lopen, behalve als ze echt heel sterk werd, dan pakte ik de slof er even bij om iets meer te vertellen te hebben.

Veel buitenrijden gaf het paard al veel meer rust, dus na een tijdje ben ik overgestapt op een thiedemann en tegenwoordig heb ik helemaal niets meer nodig. Gewoon op hoofdstel en trensje gaat nu prima :D .

Dus ik ben een voorstander! Zeker als het gebruikt wordt voor je eigen veiligheid. Ik had ook voor mijn veiligheid gewoon binnen kunnen blijven, maar dan had ze het nooit geleerd. Dus dit was voor mij een prima oplossing. Heeft een paar jaar geduurd, maar nu is het allemaal prima.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:19

Anoeska schreef:
Dan ga je er dus vanuit dat iemand met een slof, altijd het paard met z'n neus tegen z'n borst rijdt. Dat slaat natuurlijk al nergens op.

Waar lees jij dat ?

Als je de slof moet aannemen bij een paard dat te fel doorgaloppeert, dan zal het met zijn neus tegen de borst lopen, ja. En op dat moment vind ik het gevaarlijk.
En als hij te los hangt, is het ook gevaarlijk. Dat schrijf ik. Letterlijk.

en ik voeg er nog even aan toe : als hij niet aangenomen wordt, en hij hangt ook niet te los, heeft hij eigenlijk geen nut, en kun je het onding gewoon weglaten, want dan zit het probleem tussen JOUW oren en niet tussen die van je paard.

@jolliegirl : je bent altijd welkom om mee te rijden, hoor ! We hebben al een trektocht gepland in Belgisch Limburg binnenkort, in de Ardennen en kijken nu ook uit in de richting van de Eiffel :D
Laatst bijgewerkt door sevke op 08-05-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:21

Als ik mijn slof aannam liep hij echt niet met zijn neus tegen zijn borst... ik had m niet door de voorbenen maar aan de zijkant van het zadel....
ook dat is een verschil... hoe je hem om hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:22

Ik heb de slof dan ook niet tussen de voorbenen vast maar aan de zijkant. Zo kan een paard rustig met lange teugel en slof lopen zonder de kans dat hij er in stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:24

Ik heb het een tijdje gedaan omdat ik mezelf dan zekerder voelde maar heb hem er nooit bij hoeven pakken (thank god) Nu is hij weer af en crossen we vrolijk rond!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:28

Hoe je hem om hebt speelt idd een rol. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik ben niet zo van de hulpteugels.
Mijn instructeur plachtte altijd te zeggen : "hulpteugels beginnen waar de kunde stopt."
En dat heb ik altijd onthouden :D

@Blingh : zie je wel ! Probleem zit tussen de oortjes van de ruiter, ipv tussen deze van het paard.
In Amerika zeggen ze : "Go loose. You have a better horse than you think" :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:38

Ik heb de merrie eerst verschillende keren buiten zonder slof gereden.
Maar omdat ik er absoluut geen scherp bit in wilde hangen en ik van ontspannen ritjes hou, heb ik (3x) de slof eraan gehangen.
In de bak is ze gewoon te rijden. Maar buiten wilde ze weleens als een tuiger haar kop erop zetten en er "vandoor" gaan.
Nu doet ze dat niet meer, en heb ik de slof ook niet meer nodig.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:47

Pak dan ipv een slof, gewoon een thiedemann teugel.
Die worden op menig renstal ook gebruikt bij buitenritten.
Geen gehannes met loshangende hulpteugels en hij schakelt in zodra het paard "te" heftig wordt.

Heb helaas teveel ellende gezien met een slof. Ook bij zogenaamde goede Z2 en hogere ruiters. Ding mag wat mij betreft verboden worden.