Stalgenoot rijdt op kreupel paard. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Stalgenoot rijdt op kreupel paard. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:20

Bij mij op stal staat iemand die een paard heeft om te rijden. Maakt niet uit of hij nu goed loopt of niet.
Nou kwam hij eergisteren kreupel het land uit. Ik het netjes gezegt, gaat ze gisteren gewoon 2 uur het bos in!

Ze heeft een instructrice die zelf niet kan en durft te rijden. Ze zijn met een soort recht richten bezig, maar het paard loopt er heel niet goed door. En ze blijven maar doorgaan.

Haar vorige instructrice is gestopt met lesgeven, omdat haar paard kreupel was en zij steeds stug bleef doorrijden. OP het advies, geef hem eens de tijd om te herstellen kwam het antwoord: Ik heb mijn paard om te rijden en niet om alleen maar op de wei te zetten.

Wat zouden jullie doen?

Miran_da

Re: Stalgenoot rijdt op kreupel paard. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:23

ik zou ff heel goed met der gaan praten en haar duidelijk gaan maken wat de consequenties zijn als je door blijft rijden...
en als dat niet helpt kan je de eigenaresse van stal niet inlichten dat zij misschien het kan zeggen tegen dat meisje...??

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:23

ja lastig he ,kun je het niet aan de staleigenaren kwijt ?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:25

Meisje is 40 +

De staleigenaren houden zich hier buiten. Ze zeggen: Je hebt je best gedaan. Als zij niet wil luisteren, kun je er niets aandoen.
Maar ik zal nog wel een keer vragen of zij een keer met haar willen praten.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:25

ligt er aan wat de reden is van de kreupelheid. als het een paard is met arthrose is het niet altijd aangewezen om hem volledig op rust te zetten, maar dan is het beter om hem in beweging te houden. 2 uur rijden is dan wel wat veel, maar kijk naar het paard: heeft hij er plezier in om in het bos te lopen? staat hij anders de hele dag te chagrijnen? zo te horen is de kreupelheid al langere tijd aanwezig, dus niet door een blessure of iets dergelijks. ik zou aan haar vragen hoe het zit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:30

Jeetje, wat een vervelend verhaal!

is er wel eens een VA bij dit paard geweest? En hebben meerdere stalgenoten haar ook aangesproken hierover? Hoe reageert ze als je het zegt?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:32

Gulpje schreef:
Jeetje, wat een vervelend verhaal!

is er wel eens een VA bij dit paard geweest? En hebben meerdere stalgenoten haar ook aangesproken hierover? Hoe reageert ze als je het zegt?

Haar vriendin deed hetzelfde. Na 3 maanden toch maar naar de kliniek. Pees bijna door. Nu afwachten of dat uberhaupt ooit nog goed komt. Je zou denken dat je daar wel van leert....
Toen ze erop werd aangesproken zei ze dat ze een paard heeft om op te rijden.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:32

ik zou het idd nog een keer proberen vraag waarom ze je niet normaal te woord wilt staan

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:33

Miran_Heidi schreef:
ik zou het idd nog een keer proberen vraag waarom ze je niet normaal te woord wilt staan

Dat mot ik zeker doen. Ben daar niet zo goed in, maar ga het gewoon op een rustige manier vragen. Wie weet helpt dat?

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:34

wordt dit paard elke dag bereden of juist heel onregelmatig?

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:34

jeetje het lijkt me idd een beetje een kribberige vrouw die echt geen zin heeft om naar iemand te luisteren.....

wat jammer dat dan mensen dit kunnen doen die alleen maar aan hun eigen denken inplaats van aan hun paardje

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:36

jeetje nee met een peesblessure moet je echt niet gaan rijden. dit klinkt echt heel fout.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:36

saswes schreef:
wordt dit paard elke dag bereden of juist heel onregelmatig?

Dit paard wordt regelmatig bereden. Er wordt verder ook echt goed voor gezorgd, maar dit vind ik niet kunnen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:37

saswes schreef:
jeetje nee met een peesblessure moet je echt niet gaan rijden. dit klinkt echt heel fout.

Het paard met de peesblessure is van haar vriendin. Daar wordt gelukkig niet op gereden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:39

Misschien de DB bellen als er niets verbeterd?

Ze overtreed volgens mij 2 regels
1. DIer onnodig medische verzorging onthouden
2. Pijn doen=mishandeling

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:40

kan je het niet dan via die vriendin zeggen ??
dat zij het dan tegen die vrouw zegt??
misschien werkt dat...

hoop echt voor je dat het goed gaat komen want dit is echt zielig voor het beestje

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:40

Je zou toch denken dat ze haar lesje wel geleerd zou hebben met het paard van haar vriendin!
Misschien een goed argument om te gebruiken? Als ze zo doorgaat kan ze misschien nooit meer rijden, en dan?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:42

Dat ga ik zeker aandragen. Even wat moed bij elkaar rapen en haar dan toch aanspreken. Maar ben er niet zo goed in helaas. Maar vind het eigenlijk mijn verantwoordelijkheid om voor het paard op te komen, dus dat ga ik wel proberen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:42

als ze dan zo nodig wil rijden lijkt het mij dat ze voor het behoud van het paard zo snel mogelijk een diagnose moet hebben, nu er misschien nog iets aan gedaan kan worden hetzij met een rustperiode hetzij met medicijnen en/of aangepast beslag. straks heeft ze gewoon niks meer om op te rijden...

zou het niet kunnen dat ze de VA niet kan betalen? niet zo gek gedacht toch in deze tijden van crisis. natuurlijk moet je als je een paard hebt de konsekwenties dragen en er goed voor zorgen, maar wegdoen is ook geen optie meer met een kreupel paard.
Laatst bijgewerkt door saswes op 04-05-09 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:42

Ik weet niet, ik vind het heel dubbel.
Ik heb mijn paard ook een keer heel erg kreupel gehad aan zijn linkerachterbeen door een probleem met zijn spieren én tóch moest ik van de DA gewoon rijden. En dan niet werken, maar BEWEGEN. En dus ging ik dagelijks een uur over het harde stappen en geloof me: dat zag er ook niet al te best uit. Maar na een half uur was hij "gesmeerd" en liep hij beter... en die tijd werd steeds korter, dan een kwartier en dan de eerste 5 minuten kreupel en dan was het goed...

Ik weet niet wat je stalgenoot in het bos heeft gedaan, maar als zij 2 uur heeft gestapt, bij wijze van, dan zie ik daar niet veel kwaad in. Als het op advies van de DA is...

Met andere woorden: ik kan met de info die hier gegeven wordt, heel weinig :)
Net afhankelijk van de omstandigheden wat goed voor het paard is.
Ik ben ook van mening dat ongeacht blessure dat rust roest... maar wel alles op advies van een DA doen!!

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:44

ja ik hoop dat het je gaat lukken je moet gewoon denken aan het paardje waar het omgaat dan gaat het je echt lukken geloof me ....

je moet erin geloven en zeggen dat je het kan in je hoofd..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:45

Ik zou er gewoon een DA bij halen zonder dat ze het weet. Misschien kan die aan haar uitleggen dat dit echt niet goed is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:46

Helaas is de DA er niet bij geweest.
En ik weet dat zij geen stapritjes maakt. Ze is geen wilde ruiter, maar rijd gewoon in draf en galop. Dit doet zij ook in de bak.
Dan was hij deze week kreupel, daarvoor wat onregelmatig.

En DA erbij halen zonder haar medeweten lijkt mij niet slim. Ik ga haar wel adviseren er een DA ernaar te laten lijken.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:46

ja dat zou ook nog een idee wezen gewoon de da bellen zonder dat ze het weten maar dat zou ik dan in overleg met de staleigenaresse doen want straks wordt jij weggeschopt door dit allemaal

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:49

DA ernaar laten kijken zonder medeweten van stalgenoot zou ik ook niet doen. Wat moet er straks met de rekening worden gedaan??

Ik kan me je frustratie wel snappen, maar hoe hard het ook is.. soms moet je horen, zien en zwijgen...
Hard, maar waar. Weet er helaas ook alles van :x