mick75 schreef:Iemand bij mij op stal longeert altijd minstens een uur, met bijzet. En is dan hoogst verbaasd dat haar paard buiten adem is na dat uur en een echte cooling-down nodig heeft in de zin van rustig uitdraven/ stappen. Zij longeert heel correct, maar heeft duidelijk de zwaarte van de training niet begrepen, anders zou ze ook beseffen dat 20 minuten tot hooguit een half uur echt meer dan genoeg is en wat belasting betreft vergelijkbaar met een middelzware training van 1 uur exclusief los- en uitrijden!
Ik moet een van de paarden van de fysio ook minstens drie keer per week een half uur laten galopperen aan de longe, met bijzet. Incl. loswerken en cooling down ben je dan ook snel een uur bezig met longeren hoor.
Dit is overigens om bepaalde spieren te ontwikkelen die het paard alleen bij het galopperen gebruikt. Paard zelf is bij het rijden nog wat onhandig in galop ivm balansgebrek en kan onder de man geen half uur aaneengesloten galopperen.
Overigens is 20 minuten longeren (vochtig op hals en binnenkant billen en fit) hier echt niet vergelijkbaar met een paard een uur gewoon doortrainen onder het zadel (vochtig over hele lijf en moe), maar dat kan aan mijn (longeer)capaciteiten liggen
Voordelen:
- paard stoom af laten blazen zonder ruiter
- training zonder storing van de ruiter
- spieren ontwikkelen voor zadelmak maken
- afwisseling in training
- vrij opwarmen voor je erop stapt
- ...
Nadelen:
- belasting van de pezen
- minder complete inwerking (ruiterhulpen zijn imo niet volledig te compenseren, ook niet met dubbele longe)