De 'Bokt-houding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soofenflo

De 'Bokt-houding'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:01

De laatste tijd zie ik op het HAW-forum steeds vaker mensen foto's van zichzelf plaatsen, waarna vaak dezelfde commentaren komen:

Vaak standaard in de trant van:
- Tenen naar binnen
- Piano-handjes
- Handen meer dragen
- Recht(er)op zitten
- Enzovoort

Het gevolg naar mijn idee van al deze commentaren is dat je nu veel foto's ziet verschijnen van amazones die drukker bezig zijn met krampachtig de rug hol te trekken, met hun tenen naar binnen, dan met het correct rijden van hun paard.
Dit komt niet ten goede aan het al gehele beeld van de amazone en het paard.
Op het moment dat je aan alle kanten aan jezelf aan het trekken bent om een bepaald beeld op de foto weer te geven, kan je naar mijn idee absoluut niet meer met het paard mee in zijn beweging, en belemmer je hem dan daarbij.

Ik ben uiteraard van mening dat een vlekkeloze houding zeer wenselijk is, maar die moet komen vanuit een goede balans te paard. En niet vanuit een krampachtige poging correct te zitten, zodat je niet al te veel afgebrand wordt door de Bokt-lezers op het HAW forum.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn mening vinden.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:24

Ik erger me vaak een beetje aan die reacties van tenen naar binnen, dat kan anatomisch gezien bijna niet. Je knie kan naar voren en naar achter buigen en niet van links naar rechts.
Ik weet verder niet of die reacties echt van invloed zijn op het rijden en het plaatsen van nieuwe foto's.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:26

Ik vind dat het afhankelijk is van de foto's in het topic.

Zit iemand op elke foto heel erg in elkaar gedoken, vind ik het terecht dat er iets van wordt gezegd.

Is het op één foto, dan denk ik, houd er lekker je mond over, of zeg ook duidelijk dat de andere foto's wél een fijn beeld geven.

En het is uiteindelijk nooit de bedoeling jezelf in een bepaalde houding te 'trekken'. Alleen heeft jouw houding wel invloed op de bewegingen, en eventuele belemmeringen daarvan, van je paard.

Maar ik ben het wel met je eens dat de focus soms wel heel erg op de houding van de ruiter lijkt te liggen, en dat mensen hier soms nogal op worden aangevallen, en dat dit niet ten goede zal komen aan de ontwikkeling en zekerheid van de ruiter in kwestie.

diktrom

Re: De 'Bokt-houding'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:32

Hmmm foto's zijn natuurlijk een moment opname en je kan je, zeker als je niet veel over de gangen en diverse momenten van de beweging weet, goed vergalopperen met je oordeel (om maar even in paardentermen te blijven)
Zag nl onlangs foto's van een meisje op een paard, allemaal in draf lichtrijdend. Ze kreeg commentaar dat ze de hele tijd doorzat, maar dat was echt niet zo alleen was het net het moment dat ze het zadel raakte in de draf.
Ik ben wel eens dat het momenteel een hot item is om GOED te zitten (volgens het plaatje), waardoor iedereen inderdaad als een soort stijve paspop op zijn paard zit. ook vind ik dat de zadels van tegenwoordig het bovenbeen van de ruiter teveel naar achteren dwingt, waardoor het bekken te veel naar voren wordt gekanteld en er automatisch een holle rug ontstaat. ik rijd momenteel veel zonder zadel en dan voel je goed dat je bekken van nature juist de andere kant op kantelt, waardoor je veel beter de bewegingen van het paard kan opvangen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:42

Je hebt je handen te hoog kan ik me ook zo aan irriteren :)) Aangezien het vriendelijker is voor de paardenmond is het juist een positief iets.
Maar inderdaad zie je eigenlijk altijd tenen naar binnen voorbij komen, ookal hebben sommige het nieteens erg of storend voor hun houding.

Maar ik denk niet dat het de oorzaak is dat sommige mensen nu zichzelf krampachtig in een houding proberen te pushen. :+

Trouwens als je gewoon rechtop staat, moeten je bekken dan naar voren, of naar achteren gekanteld worden bij het rijden? Als ik rijd merk ik het noit zo goed, en vroeg het me af aangezien mijn zit ook nog niet goed is.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:50

Ik heb ook altijd moeite om te onthouden wat "naar voren" of wat "naar achteren" gekanteld is bij het bekken.
IK bedoel dat de bovenzijde van je bekken naar voren of naar achteren gaat (Zitbeenknobbels dus tegenover gesteld)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:15

Enerzijds ben ik met je eens dat de commentaren niet altijd kloppen en ook niet altijd bevorderlijk zijn (maar dat is het risico van forumcommentaar sowieso wel een beetje, RT denk ik ook wel eens }:0 ).

Anderzijds vind ik het wel erg positief dat houding en zit de laatste tijd (en niet alleen op Bokt!) weer helemaal in the picture staan, want het is toch van enorme invloed op het gaan van het paard.

Pianohandjes geven een stuggere verbinding, met tenen naar buiten zit je op de buitenonderkant van je dijen en dus minder vast, minder in balans, en je beenhulpen zijn minder effectief, etc.
Probleem met veel Bokkers is alleen dat ze naar die tenen gaan zitten kijken ipv naar de oorzaak zodat mensen die dat proberen idd gaan verkrampen, maar dat probleem is ook alom bij instructeurs nog aanwezig. Commentaar is altijd naar beste kunnen gegeven en aan de TS om zin, onzin en de kern van waarheid eruit te filteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:16

diktrom schreef:
Ik heb ook altijd moeite om te onthouden wat "naar voren" of wat "naar achteren" gekanteld is bij het bekken.
IK bedoel dat de bovenzijde van je bekken naar voren of naar achteren gaat (Zitbeenknobbels dus tegenover gesteld)

Dat is correct :j Je spreekt over waar je het gewicht plaatst ten opzichte van je zitbeenknobbels. Als je de bovenkant van je bekken naar voren brengt zit je ook iets voor je zitbeenknobbels en vice versa.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:22

Sweetdreams schreef:
Ik erger me vaak een beetje aan die reacties van tenen naar binnen, dat kan anatomisch gezien bijna niet. Je knie kan naar voren en naar achter buigen en niet van links naar rechts.
Ik weet verder niet of die reacties echt van invloed zijn op het rijden en het plaatsen van nieuwe foto's.

je knie hoeft ook niet opzij, je enkel.
je voet kan naar voren, achteren (naja het lijkt er op :+ ) en
opzij :P

maar ben het wel eens met wat ts zegt :j

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:30

ben het met de TS helemaal eens, alsof we allemaal de anky zit hebben(zou wel willen)...dan vraag je of ze dan een oplossing hebben!..dan zie je opeens niets verschijnen!
of deze zin..'van achteren naar voren rijden"...mensenkinderen, dat weten we nu wel...maar je los er niet alles mee op

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:38

Mensen roepen idd te snel iets over pianohandjes of tenen naar binnen, zonder er wat meer over te zeggen.
Zoals Urielle al zegt, we houden onze handen niet voor niks rechtop. Ook houden we onze tenen niet voor onze lol recht.

Dus als mensen hun tenen naar buiten hebben, moet je eigenlijk ook uitleg erbij geven wat er ALLEMAAL mis gaat. Dus de oorzaak aanpakken, niet de symptonen. Er was ook zo'n mooi filmpje voor de perfecte houding, maar die vind ik nergenst meer....

Hebbes:
[/quote]

Die mogen ze dan wel eens neerzetten. :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:42

Ik ben het er wel een beetje mee eens,
Perfect zit niemand en ze vinden altijd wel wat
maar je kiest er zelf voor en je kan er ook veel aan hebben

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:42

Sweetdreams schreef:

Je kan prima vanuit de heup indraaien waardoor de knie meer aan het zadel wordt geplaatst en de tenen meer naar binnen worden geplaatst. Schouder/heup/hak dienen op 1 rechte lijn te staan.

Ik vind houding zeer belangrijk, zonder correcte houding kun je niet correct inwerken op het paard, om maar niet te spreken over de fysieke ongemakken voor het paard. Een correcte houding moet constant aan gewerkt worden maar dient echter niet het doel op zich te zijn. Heel veel mensen zijn zich niet bewust van hun houding en met andere dingen bezig. Uitleggen waarom iets wel of niet beter is werkt vaak heel goed. De meeste mensen doen onbewust dingen fout en als je het een beetje tactisch brengt kom je vaak een heel eind.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:44

Ik ben het er mee eens ja, dat je een goede houding aan moet nemen. En dus niet krampachtig, Uiteraard gaat dat niet vanzelf, en je moet er wel wat voor doen! En dat is ook een kwestie van trainen, oefenen proberen en opnieuw..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:46

Daphne__ schreef:
je knie hoeft ook niet opzij, je enkel.

En dit is dus al een mooi voorbeeld van slecht advies, want dan ga je dus in je knie draaien.... Terwijl het naar voren wijzen van je tenen een gevolg zou moeten zijn van het correct zitten in je heupen.

Bovenstaand voorbeeld geeft ook mooi aan waarom ik het zo jammer vind dat er zo naar het uiterste van de extremiteiten gekeken word (dus de handen en de voeten) en daar dus de aandacht heen gaat. Want het gevolg is dat men dus ook probeert het probleem dáár op te lossen, terwijl in de meeste gevallen het probleem vanuit de romp of het begin van de extremiteiten komt. Je tenen naar voren laten wijzen kan je alleen doen door je gehele been naar voren te draaien vanuit je heup. Dat is de enige plek waarin je die draaiing kan maken. Niet in je knie en ook niet in je enkel.

Daarnaast zie ik veel mensen scheef zitten, en dan krijgen ze commentaar op futtiliteiten.... Jammer, maar het is denk ik ook wel een gevolg van het verplicht commentaar moeten geven. Mensen zien in het oog springende dingen, en zeggen dat dus maar, zonder zelf ook maar enig idee te hebben van oorzaak en gevolg of van wat wel of niet belangrijk is.

edit: typfouten....
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 16-04-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:48

Nu ik toch dit topic lees, kan iemand mij vertellen waar de termen 'pianohandjes' en 'kapstokjes' vandaan komen??? :+

Welke houding is perfect? Zolang je beide ontspannen bent en je belemmert het paard niet in zn bewegingen en met je eigen lichaamshouding dan vind ik dat je een goeie houding hebt. Goed passend tuig is hierbij trouwens ook zeer essentieel! En ook Anky rijd met 'kapstokjes' hoor.
Laatst bijgewerkt door noviceh op 16-04-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:48

Belangrijkste vind ik dat een houding het gaan van het paard en die functionaliteit van de ruiter niet beperkt.
Tijdens mijn instructeursopleiding werd er vaak geroepen of het paard beter zou gaan lopen als iemand een begon te roepen dat de tenen naar binnen moesten en meestal is dat niet zo.
Handhouding vind ik wel heel erg belangrijk en daar hamer is bij mijn leerlingen ook er op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:55

Lalidan, precies.... Wat boeit het mij dat een ruiter zijn handen iets hoog houdt als ze wel stil verder zijn en de ruiter nog een probleem heeft met recht zitten dat terugvoert op een stoelzit of inknikken in de heup. Helaas zijn handen en tenen dingen die iedereen kan zien en heel veel mensen voelen zich dan geroepen om daar commentaar op te geven terwijl voor andere aspecten van houding en zit echt meer kennis komt kijken en zeker om dat te kunnen oplossen.

Knutselen aan houding gaat gewoon samen met een verstoring van evenwicht en balans, daarom moet je er een langere periode de tijd voor nemen om iets te corrigerren. Uiteindelijk gaat de hele combinatie beter presteren. Als de tenen niet enigszins naar binnen zijn gericht kan de beenhouding ook niet correct zijn en dan de zit ook waarschijnlijk niet. Ik vind alleenm een verschil zit iemand echt met zijn tenen naar opzij als soort van richtingaanwijzers of net tikkie niet recht.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:01

noviceh schreef:
Nu ik toch dit topic lees, kan iemand mij vertellen waar de termen 'pianohandjes' en 'kapstokjes' vandaan komen??? :+

Welke houding is perfect? Zolang je beide ontspannen bent en je belemmert het paard niet tegen in zn bewegingen en met je eigen lichaamshouding dan vind ik dat je een goeie houding hebt. Goed passend tuig is hierbij trouwens ook zeer essentieel! En ook Anky rijd met 'kapstokjes' hoor.

Dat kan je nalezen in allerlei boeken en daar is over nagedacht waarom een bepaalde houding wenselijk is. Iemand die voor over zit kan prima mee met de beweging zijn, ontspannen zijn maar zit absoluut niet correct.

Anky zit ook tikje scheef maar dat is hoogstwaarschijnlijk door het ongeluk gekomen en een anatomische kwestie. Kapstokjes heb ik nog niet kunnen ontdekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:03

Door de nieuwere regels van HAW wordt er verwacht dat er commentaar geleverd wordt. Wanneer dit niet te vinden is in het paard en de rijderij... wordt er natuurlijk gezocht naar houding foutjes bij de ruiter ;)
Als het commentaar 'piano handjes' of 'kapstokken'
Is en je krijgt verder geen commentaar kan je er imo van uitgaan dat het beeld verder erg goed is ;)

Als het paard prima loopt, de ruiter hinderd niets, dan kan ik mij ook niet irriteren aan kleine afwijkingen in de houding :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:04

Tja ik vind het ook een domme regel dat je niet eens mag zeggen dat het er top uit ziet en verder niet.
Mensen die rijtechnisch niet zo goed zijn gaan dan alleen maar dom commentaar leveren waar je niks aan hebt, en ze kunnen er zelf ook nog eens niks aan doen want het moet van Bokt... beetje onzin vind ik het :)

vroeger was HAW leuker..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:08

in feite mag het wel.... dat het er top uit ziet, met argumenten erbij. Is gewoon commentaar ;)
Positief, maar nog steeds commentaar en imo voldoet het dan gewoon aan de eisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:08

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:10

Belangrijkste vind ik dat een houding het gaan van het paard en die functionaliteit van de ruiter niet beperkt.
Tijdens mijn instructeursopleiding werd er vaak geroepen of het paard beter zou gaan lopen als iemand een begon te roepen dat de tenen naar binnen moesten en meestal is dat niet zo.

Mee eens.
Kijk maar naar veel springruiters,d ie zitten vaak wat voorover, maar kunnen hun paard erg goed aan het werk hebben. Kaarsracht boven een paard zitten is mooi, maar niet altijd even functioneel. En al helemaal niet als de ruiter dan niet meer lekker ontspannen zit, maar zich in een houding dwingt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:13

c_alsemgeest schreef:
Door de nieuwere regels van HAW wordt er verwacht dat er commentaar geleverd wordt. Wanneer dit niet te vinden is in het paard en de rijderij... wordt er natuurlijk gezocht naar houding foutjes bij de ruiter ;)
Als het commentaar 'piano handjes' of 'kapstokken'
Is en je krijgt verder geen commentaar kan je er imo van uitgaan dat het beeld verder erg goed is ;)

Als het paard prima loopt, de ruiter hinderd niets, dan kan ik mij ook niet irriteren aan kleine afwijkingen in de houding :D

Conclusie: commentaar geven om het commentaar geven :+
Het heeft igg weinig toegevoegde waarde voor de TS op zo'n moment.