Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

kimnytocize schreef:Ja, ik vind ook dat veel mensen er te makkelijk over denken, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met opschepperij. Dan heeft een paardje (B combinatie) goed gelopen, denkt ruiter / amazone al gelijk dat het paard een L2 / M1 wedstrijd zou kunnen winnen
Ben het alleen niet met je eens dat een score > 65% bevestigend zou zijn, ik vind een winstpunt (score vanaf 60%) al bevestigd. Dit betekent dat je het niveau aankan. 65% vind ik betekenen dat je het niveau heel goed beheerst.

Less schreef:Ik vind het kwalijker dat er vaak staat "100 % gezond", terwijl er nog nooit een keuring is verricht (of een klinische keuring in een ver verleden).
Ik geloof de advertenties al helemaal niet meer. Laatst stond er ook een gezond paard aangeboden, kijk je de berichten door uit het verleden (jammer dat het zo moet) en dan staan de meeste reacties in het centrale topic over zomer eczeem i.c.m. met desbetreffende paard.
Het bepalen van het niveau is moeilijk want vanaf een plaatje kan je niet zien of iemand daadwerkelijk dit niveau rijd met het paard.
kazary schreef:Heel veel mensen overschatten het inderdaad.
Ik zeg ook altijd, ga het eerst maar eens doen, dan praten we verder of het niveau klopt. Zeker bij mensen die nooit wedstrijden hebben gereden. Mensen die dat veel gedaan hebben die hebben vaak een eerlijker beeld van wat ze rijden.
Jamiechic schreef:ja, zo gaat dat tegenwoordig, maar dat geld voor bijna alles.. Je kunt helaas haast niets meer vertrouwen.
Ik heb een tijd terug een paard gekocht, wat op de foto's 100% was, maar later artrose in zijn been leek te hebben.
Gelukkig kon ik het paard terugbrengen naar de vorige eigenaar want zij wisten hier alles vanaf.
Dit is natuurlijk echt balen, want het was een jong talent, maar ik hoef natuurlijk geen jong talent met gebreken.
Ik vind het ook erg vervelend dat hierover gelogen wordt, om er zelf beter van te worden.
Less schreef:Jamiechic schreef:ja, zo gaat dat tegenwoordig, maar dat geld voor bijna alles.. Je kunt helaas haast niets meer vertrouwen.
Ik heb een tijd terug een paard gekocht, wat op de foto's 100% was, maar later artrose in zijn been leek te hebben.
Gelukkig kon ik het paard terugbrengen naar de vorige eigenaar want zij wisten hier alles vanaf.
Dit is natuurlijk echt balen, want het was een jong talent, maar ik hoef natuurlijk geen jong talent met gebreken.
Ik vind het ook erg vervelend dat hierover gelogen wordt, om er zelf beter van te worden.
Jee zeg, dat is ook niet niks. En natuurlijk mag je verwachten dat wanneer je een jong paard koopt, dit zonder gebreken is. Hoe wist je dat de eigenaren hier van af wisten...
LadyLynn schreef:Mensen overschatten het zeker.
Maar wat ik ook vaak vind is dat als mensen 10 winstpunten hebben gehaald in een klasse, ze meteen doorgaan naar de volgende. Omdat ze denken dat ze dan binnen een bepaalde tijd in de Z zitten.
Ze komen er wel, tuurlijk, 4x in de week op wedstrijd waarvan je van tevoren de jury's even uitgezocht hebt![]()
maar uiteindelijk komen ze zichzelf toch wel tegen.
Ik heb nu een paard die nu ong een maand of 4 onder het zadel is. Iemand die ik ken heeft ong hetzelfde, gewoon een jonkie. En die rijdt nu wedstrijden met haar paard. Steeds onder de 170. En dan vraagt ze aan mij waarom ik nog niet start, want 'het is toch maar B' . Ik start niet omdat ik voel dat mijn paard nog niet klaar is om de ring in te gaan, ook al is het dan nog maar B. Ik wil straks zelfverzekerd de ring in stappen en sámen naar een hoger niveau werken. Want in principe kan ieder paard in de klasse M/Z lopen, maar ik vind de manier waarop wel belangrijk.
Mijn mening is dat je pas klaar bent voor de volgende klassen als je hebt gepresteerd in de vorige klasse. En niet iedere keer 180 rijden en denken dat je de volgende stap al aan kunt, want zoals ik al zei, je komt je eigen tegen. Hoeveel paarden lopen er wel niet in de M/Z waarvan je denkt ; hoe komen die hier in godsnaam terecht? ik weet daar het antwoord wel van.
LadyLynn schreef:Mensen overschatten het zeker.
Maar wat ik ook vaak vind is dat als mensen 10 winstpunten hebben gehaald in een klasse, ze meteen doorgaan naar de volgende. Omdat ze denken dat ze dan binnen een bepaalde tijd in de Z zitten.
Ze komen er wel, tuurlijk, 4x in de week op wedstrijd waarvan je van tevoren de jury's even uitgezocht hebt![]()
Ik heb nu een paard die nu ong een maand of 4 onder het zadel is. Iemand die ik ken heeft ong hetzelfde, gewoon een jonkie. En die rijdt nu wedstrijden met haar paard. Steeds onder de 170. En dan vraagt ze aan mij waarom ik nog niet start, want 'het is toch maar B' . Ik start niet omdat ik voel dat mijn paard nog niet klaar is om de ring in te gaan, ook al is het dan nog maar B. Ik wil straks zelfverzekerd de ring in stappen en sámen naar een hoger niveau werken. Want in principe kan ieder paard in de klasse M/Z lopen, maar ik vind de manier waarop wel belangrijk.
Mijn mening is dat je pas klaar bent voor de volgende klassen als je hebt gepresteerd in de vorige klasse. En niet iedere keer 180 rijden en denken dat je de volgende stap al aan kunt, want zoals ik al zei, je komt je eigen tegen. Hoeveel paarden lopen er wel niet in de M/Z waarvan je denkt ; hoe komen die hier in godsnaam terecht? ik weet daar het antwoord wel van.
Odieta schreef:LadyLynn schreef:Mensen overschatten het zeker.
Zo ben ik ook al klasse's doorgegaan,, 10 winst en weer door, maar geen jury's uitzoeken, of 4 x permaand op wedstrijd, eerder 2 keer per maand, Heb gemiddeld 4 tot 5 x gestart per klasse, en nu in het z doe ik het rustig aan, omdat ik eerst de wissels zodanig wil hebben dat ik ze echt overal kan springen.
Dit ligt ook aan je manier van trainen, toen ik b starte kon ik makkelijk wijken,, toen ik l starte gingen travers en schoduerbinnenwaards al weer goed, en was het paard al meer bij elkaar, in de m had ik m al meer gedragen, en de achterhand er beter onder, en kon ze de oefeningen van het z al.
Het is een manier van trainen, bij 1 winst overgaan wil niet zeggen dat je jury's uitzoekt, of wat dan ook . uiteindelijk ben ik in een jaar en 5 maanden van de b naar het z gereden. niet omdat ik haast heb, omdat ze kwa training goed op niveau zit.
Ik vind dat je zelf moet kijken wat je beheerst met je paard, waar je aan moet trainen, en als je zekerweet dat je op niveau zit kan je doorstarten.

Jamiechic schreef:wat een mooi verhaal trouwens, in je profiel (had even gespiekt)
Ik denk dat jij er heel veel belang bij hebt, dat je het vertrouwen van je paard gewonnen hebt!
Knap hoor, dat je dit zo hebt kunnen bereiken

Odieta schreef:Ze is dit jaar 13,
veel blessure tijd gehad van haar 13 jaar door 2 x een goed ongeluk.
en ze had nog nooit wedstrijden gelopen toen ik begon in de b.
in de b,l,m reed ik gemiddeld rond de 195 punten met soms een uitschieter naar beneden,
Heb dan ook niet de makkelijkste merrie,
zo nu ook in het z rijd ik meestal grotere wedstrijden/maasdijk/bodegraven/naaldwijk. en nu maassluis paasconour, van de 20 starts: 1x 2de met 216 , 1x 16de met 187 ( paard compleet in paniek)
en 2x 5de met 205/209 ( in dit geval lage punten maar van de 20 starts wel bovenaan.. Ik ben eigenlijk heel tevreden, zeker gezien het paard, en haar verleden.. dat is voor mij nog de grootste overwinning.
en precies om de reden dat ik alles voor elkaar wil hebben wacht ik nog even met het z2, ik wil gewoon alle wissels echt goed springen en niet half
Odieta schreef:Kijk daar ben ik het nou mee eens,
paardrijden gaat ook om geduld en zien wat je zelf niet goed doet.. en vooral je paard niet de schuld geven..
vb, afgelopen weekend, de tweede proef moest ik langs een sloot kant rijden, waar bij er allemaal watertjes vanuit buisjes in de sloot liepen.( zeg maar een waterpomp van 60 meter lang, dit vind ze dood eng)
Ik kwam de ring in en ineens schoot het paard compleet in paniek, vol achteruit omhoog en opzij, uiteindelijk wel mijn proef gereden maar kwam aan die kant amper op de hoefslag had een schouderbinnenwaards in passage, en veelste veel spanning.
Dus uiteindelijk 187 punten. Dan kan ik boos worden op mijn paard maar,Paard heeft vroeger tot bijna dood in een sloot gelegen, dus ze reageert vanuit een nare ervaring, dan kan ik wel zeggen stom paard, nee dit is voor mij een teken dat ik in dit stukje haar beter voor elkaar moet hebben, hier moet ze vertrouwen in krijgen dat ze mij ook hierin volgt,
En ach lage punten jammer dan, vond het al heel wat dat ze er uiteindelijk als was het met spanning er wel langs ging,
en zo zijn er ook genoeg mensen die pissig zijn op hun paard of hun de schuld geven, en als je dat doet dan vind ik dat je nog niet thuis hoort op een wedstrijd terrein.
Je moet wel naar jezelf kunnen kijken, en altijd oplossingsgericht denken.
Wel jammer dat ik ook een 5 kreeg voor rijdvaardigheid en effect van de hulpen, had hier wel een 9 voor verwacht,, denk niet dat ieder ander haar de ring in had gekregen hahahah
toch een heel stukje rijkunst als je zo'n paard nog rond krijgt. Ik heb wat dat betreft een heel fijn meewerkend paard, die eigenlijk altijd met de aandacht bij mij is, dus ik mag absoluut niet klagen. Hij pikt het ook allemaal makkelijk op.Odieta schreef:Precies, Kijk en als alle mensen die paardrijden erzo over denken word de sport weer omhoog gelift,
Vind trouwens weer even over of mensen er te makkelijk over denken.. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die gewoon een tekort aan kennis hebben of zich slecht laten informeren.. zo zie je soms inderdaad een combinatie waarvan ik mij ook wel eens afvraag wat die in die rubriek aan het uitspoken is..
Ik denk dat er een boel mensen zijn die het of voor de lol doen, of gewoon een stuk kennis missen.
En er zijn er natuurlijk ook nog die er echt niet over na denken..