een klik hebben wat is dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvia486

een klik hebben wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:26

hoi

ik hoor vaak ik heb een klik met mijn paard of juist niet
wat is een klik hebben
hoe kom je er achter dat je een klik heb
heel dom mischien maar ik vroeg het me zo af
omdat ik er zelf eigenlijk nooit over na gedacht heb of ik een klik heb met mijn paard of niet
en waneer heb je een klik

gr ;)

Dani

Re: een klik hebben wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:53

Er zijn niet echt 'regels' voor ofzo, wanneer dat wel of niet het geval is.

Maar als ik naar mezelf kijk: volgende maand koop ik mijn bijrijdpaardje. Ze zou namelijk verkocht gaan worden, en dat wilde ik echt niet..nadat ik haar 2 keer had gereden. Ik kende haar dus nauwelijks, maar was toen al gek van/op haar. Nou ja, dat is wel een klik volgens mij.

Meer algemeen gezien: ik zou zeggen, je hebt een klik als jouw paard bij je past. Als je hem begrijpt, als je kunt lachen om die bokkesprongen, of juist om dat slome gedrag. Als je geniet wanneer je met hem bezig bent, en niet steeds denkt: oh, ik zou graag willen dat hij voorwaartser was/liever was/een ander kleurtje had/etc. Kortom, dat je het paard kunt accepteren zoals hij is, en om die reden helemaal gek op hem bent. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:57

Ja een klik is bij mij liefde op het eerste gezicht. Toen ik namelijk mijn pony voor het eerst zag heef ze twee keer op mijn tenen gestaan sleurde me naar het hooi en ging er vandoor onder het zadel en toch heb ik haar gekocht. Niet omdat ze alles verkeerd deed, maar met alles wat ze deed was ik haar gelijk vergeven! Ik wist gewoon dat dat mijn pony zou worden, wat er zou gebeurden! En nu heb ik haar al 6 jaar en nog steeds hou ik niet minder van haar! :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:59

Je voelt je gewoon goed bij de pony dat is de klik :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:01

Het is heel moeilijk te beschrijven want het is meer een gevoel. Als je op een nieuw paard afstapt, net als een nieuw mens heb je al gauw een eerste indruk. Als je een klik hebt, is die indruk dus helemaal goed terwijl je het paard nog niet eens kent. En meestal als je er op ga rijden blijkt ie dan nog geweldig bij je te passen ook.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:05

ZusJacobs schreef:
Ja een klik is bij mij liefde op het eerste gezicht. Toen ik namelijk mijn pony voor het eerst zag heef ze twee keer op mijn tenen gestaan sleurde me naar het hooi en ging er vandoor onder het zadel en toch heb ik haar gekocht. Niet omdat ze alles verkeerd deed, maar met alles wat ze deed was ik haar gelijk vergeven! Ik wist gewoon dat dat mijn pony zou worden, wat er zou gebeurden! En nu heb ik haar al 6 jaar en nog steeds hou ik niet minder van haar! :D

Inderdaad liefde op het eerste gezicht :o
Mijn paard was méga actief voor ik hem kocht (het is een ijslander, en die moeten eigenlijk buiten staan, maar hij stond toen ik een stal, dus vandaar) en was niet echt heel braaf. Maar ik wist gewoon dat dat wel goed zou komen. . . En toen hij heel nieuwsgierig met zn tanden mn chaps open ging maken, en mn jas dicht deed. Wist ik gewoon: Dit is mijn paard. :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:13

Het is een gevoel dat je voelt op het moment dat jullie blikken elkaar kruisen, het gevoel dat je voelt als je wegzakt in een paar mooiste donkere paarde ogen die je ooit gezien hebt. Het is het gevoel dat je voelt als je paard je liefkozend aan je haar trekt (ook al doet het toch stiekem wel een beetje pijn :o ) Het speciale gevoel dat je voelt tijdens het rijden en je paard bokt je er van pure vreugde bijna af, je kan niet boos worden. Het is het gevoel dat je voelt als je tegen iemand staat te praten en zegt het is mijn paard dat je 20 cm groeit van trots. Het is het gevoel van op een zondag ochtend een doorkomend zonntje en een optrekkende mist samen zittend met je paard in de wei en hij/zij legt zijn/ haar hoofd op je schoot, dat zijn een aantal gelukzalige momenten als je die je beleeft denk ik toch dat je met zekerheid kan zeggen ik heb een klik met mijn paard.

Dit is bij mijn wel het geval zo!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:21

Zacharyhill: ik krijg gewoon een brok in m'n keel van je stukje... +:)+

Een klik kan ook groeien. Je moet het vergelijken met je beste vrienden. Waarom zijn dit jouw vrienden? Omdat er een klik is. Je deelt iets, een mening, een liefde, een passie. Soms wordt iemand je vriendin terwijl je die eerst niet uit kon staan. Maar opeens is er iets waardoor het klikt. Je kan het niet afdwingen, het komt of niet.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:19

Ik heb er dan ook wel een traantje bij gelaten hoor (moest effe denken aan mijn overleden meissie dit stukje slaat op de relatie die ik met haar had) Ik heb nu een nieuw paard en met hem heb ik het ook hij was toraal niet wat ik zocht maar het gevoel............... :+: ja daar kon ik niet omheen. Je merkt het echt vanzelf.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:25

Ik heb een klik met een paard dat de mijne niet is. Ik wist het toen ik voor de eerste keer in haar ogen keek. Ik was iemand die enkel op de allerbraafste paarden durfde te rijden, mij moest je niet op een groentje zetten. Ik kwam via via te weten wat voor paard zij was, een groentje dus en geen bomproof betrouwbaar paard. Toch ben ik erop gekropen en ondanks al de rodeo's die ik er mee beleefd heb, ben ik gek op haar gebleven. Ik had zelf een pony die ook een beetje groen was soms, maar veel braver en veel beter opgeleerd. Toch voelde ik met haar geen echte klik, ik vond haar gewoon een geweldig lieve pony en wou de combinatie proberen. Uiteindelijk is het toch niets geworden en heb ik haar verkocht. Dat paard waar ik een klik mee heb, is een manegepaard.

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:26

Ik denk dat de klik niet alleen afhankelijk is van liefde op het eerste gezicht. Ik heb een paard gekocht van 2 die ik zelf beleerd heb. Ik kocht haar omdat ik meteen verliefd op haar was toen ik haar zag. Later kwam ik er in het rijden achter dat we een andere ambitie hebben. Zij springt graag en ik doe liever aan dressuur. Ondanks het liefde op het eerste gezicht zijn we toch minder geschikt voor elkaar dan we dachten. Je moet dus niet alleen helemaal weg zijn van een paard, maar ook dezelfde ambities hebben. Dan komt het pas helemaal goed!

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:30

Een klik hebben, dat moet je voelen. Het kan je niet worden geleerd of gezegt. Als je een paard neemt, en je gaat er dingen mee doen. Dan gaat het meestal vanzelf door alle gebeurtenissen en dingen samen, dat er een soort klik ontstaat. Dat heb je of dat heb je niet. Maar als je het niet hebt, dat voel je zelf. Ik kan er niet echt iets over uitbrengen, je paard hoeft ook niet perse vervelend naar jou te doen maar de klik is er niet. Net als bij mensen, sommige doen het gewoon niet zo met je, hoe aardig ze ook zijn. Of je een klik hebt of niet, bepaal (of voel) je zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:32

Een klik kun je niet uit leggen, dat is er gewoon. Je merkt het vanzelf, helemaal als je het stukje van Zacharyhill leest en herkent. :j

De klik heeft imo niks met liefde op het eerste gezicht te maken. Mijn eerste pony, ik was op slag verlieft maar zonder 'de klik' Mijn tweede paard, geen liefde op het eerste gezicht. Maar 'de klik' is over duidelijk aanwezig. Mijn derde pony erbij, liefde op het eerste gezicht, met klik.

Als als die laatste twee dan van achter uit de wei komen rennen als ik fluit en gaan lopen dringen wie het eerste bij me is. Of als ze de klappen voor me op vangen als een ander paard me aanvalt. Of als ik alleen maar naar ze kijken, dan voel ik vlinders. Dát is de klik.

* Zucht

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:39

zacharyhill schreef:
Het is een gevoel dat je voelt op het moment dat jullie blikken elkaar kruisen, het gevoel dat je voelt als je wegzakt in een paar mooiste donkere paarde ogen die je ooit gezien hebt. Het is het gevoel dat je voelt als je paard je liefkozend aan je haar trekt (ook al doet het toch stiekem wel een beetje pijn :o ) Het speciale gevoel dat je voelt tijdens het rijden en je paard bokt je er van pure vreugde bijna af, je kan niet boos worden. Het is het gevoel dat je voelt als je tegen iemand staat te praten en zegt het is mijn paard dat je 20 cm groeit van trots. Het is het gevoel van op een zondag ochtend een doorkomend zonntje en een optrekkende mist samen zittend met je paard in de wei en hij/zij legt zijn/ haar hoofd op je schoot, dat zijn een aantal gelukzalige momenten als je die je beleeft denk ik toch dat je met zekerheid kan zeggen ik heb een klik met mijn paard.

_/-\o_ Kippenvel en stiekum een traantje. Zo is het helemaal!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:47

zacharyhill schreef:

Amen.
Toevoeging: de wil om élke dag naar je lieveling te gaan, om braaf zijn stal uit te mesten zodat hij blij en gezond blijft, met alle liefde voor hem midden in de nacht op willen staan omdat je zijn deken vergeten bent om te doen/af te doen, het warme gevoel van 'ooooeh hij houdt ook van mij <3' terwijl hij je 's zomers aan het aflebberen is... de wil om álles voor dát paard te doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:49

een klik is idd niet te omschrijven het is iets wat je voelt. je kan wel liefde op het eerste gezicht hebben maar nog geen klik. heb hele mooie beestjes gezien maar de klik was er niet

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:55

Een gevoel dat moeilijk te omschrijven is, maar ik ga een poging wagen.

Als je paard iedere dag net zo blij is om jou te zijn, als jij blij bent om hem te zien. Je iedere morgen begroet met een hinnik. Als je verdriet hebt, hij je probeert te troosten ( ook al is het een beetje lomp ).
Dat hij net zo zijn best doet voor jou, als jij voor hem.

Ik weet niet, Nero geeft mij gewoon het gevoel dat hij net zo gek op mij is, als ik op hem :)

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:31

Zoals ik het altijd zeg, als je een paard gaat kijken, waar koop je hem op.. bij mijn paard had ik het gevoel dit is der! Dat gevoel heb je of niet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:28

vinurr schreef:
het is een ijslander, en die moeten eigenlijk buiten staan

Hoezo? :Y) Maakt niks uit wat voor merk het is, een welsh staat net zo lief buiten. Waarom nou weer een IJslander persé. Dat is weer het geromantiseerde beeld van het halfwilde paard op IJsland. Ook daar hebben ze alláng stallen hoor :roll:

Maar goed. Een klik met een paard is zoals met je vrienden, je voelt dat hij heel bijzonder is en je paard vindt jou ook leuk. Mijn paard kiest welke ruiters hij wel wat vindt en welke niet en mij heeft hij goedgekeurd. De eerste keer dat ik ging proefrijden wist ik het al: dit is 'm. Of eigenlijk wist ik dat al toen ik de advertentie zag. Geen idee waarom, ik wist gewoon dat ik 'm gevonden had :o We kunnen goed samenwerken en accepteren elkaars mindere kanten, ik kan zelfs erg lachen om dingetjes van hem die ik bij ieder ander paard irritant zou vinden. Hij is niet het perfecte paard, ik ben niet de perfecte ruiter/verzorger. Maar dat geeft niet, dat hoeft niet, wij horen bij elkaar en zo is het goed :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:31

hestejente schreef:
[***] schreef:

Hoezo? :Y) Maakt niks uit wat voor merk het is, een welsh staat net zo lief buiten. Waarom nou weer een IJslander persé. Dat is weer het geromantiseerde beeld van het halfwilde paard op IJsland. Ook daar hebben ze alláng stallen hoor :roll:

Maar goed. Een klik met een paard is zoals met je vrienden, je voelt dat hij heel bijzonder is en je paard vindt jou ook leuk. Mijn paard kiest welke ruiters hij wel wat vindt en welke niet en mij heeft hij goedgekeurd. De eerste keer dat ik ging proefrijden wist ik het al: dit is 'm. Of eigenlijk wist ik dat al toen ik de advertentie zag. Geen idee waarom, ik wist gewoon dat ik 'm gevonden had :o We kunnen goed samenwerken en accepteren elkaars mindere kanten, ik kan zelfs erg lachen om dingetjes van hem die ik bij ieder ander paard irritant zou vinden. Hij is niet het perfecte paard, ik ben niet de perfecte ruiter/verzorger. Maar dat geeft niet, dat hoeft niet, wij horen bij elkaar en zo is het goed :)

Nou mijn paard word er écht niet gelukkig van als die dag en nacht binnen staat hor. ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:33

wat iedereen hierboven inderdaad al zegt...je bent bij tig paarden wezen kijken, voor een tweede keer, leuke paardjes, maar toch een twijfel. Tot je bij een paardje kijkt, je komt aanlopen en weet al dit is hem! een blik en je weet dat dat je toekomstige paardje wordt. Zo ging het bij mij. Een klik met rijden is weer wat anders, dat heeft bij mij nog best een tijd geduurd voordat ik er enigzins mee kon wegrijden..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:35

hestejente schreef:
vinurr schreef:

Hoezo? :Y) Maakt niks uit wat voor merk het is, een welsh staat net zo lief buiten.

_O-

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:39

Een klik is in mijn ogen zeker geen liefde op het eerste gezicht (sterker nog, daarmee kun je juist bedrogen uitkomen!!!).
Een klik is een soort band die je meteen al voelt, een wederzijdse aantrekkingskracht. Het paard reageert op een dusdanige manier op jou dat je weet dat het dus van twee kanten komt.

Een klik is het begin van meer. Eerst moet je met een dier klikken om dat later te kunnen gaan verdiepen in een (hechte) band met elkaar.

Op mijn huidige paard was ik echt niet direct verliefd; sterker nog, ik vind het maar een lelijk gedrocht en na járen bleek dat onze relatie dieper ging dan ik ooit voor mogelijk had gehouden (ik had iets TE nuchter erover gedacht). Voor meer info: lees mijn profiel dan maar, dan snap je het wel…

Ik geef ook manegelessen en met een bepaalde pony heb ik echt wel een klik. Nog leuker is: deze klik kwam vanuit het initiatief van de manegepony. En nu weet ik: ‘ik heb wel wat met hem’…En de pony staat er al een tijdje maar voorheen had ik niet het gevoel bij hem als dat ik nu bij hem heb. Grappig is dat!

In mijn ogen kun je dus met meerdere paarden/pony’s een klik hebben. Alleen een ‘band’ dat komt erna en is iets wat je uitbouwt, een verdieping van de klik…Een klik is dus het prille begin in mijn ogen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:42

vinurr schreef:
Nou mijn paard word er écht niet gelukkig van als die dag en nacht binnen staat hor. ;)

Ja duhhhh, bijna ieder normaal paard staat liever buiten. Daar hoeft het geen IJslander voor te zijn :roll:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:43

Als je zoiets hebt van hé, dit past. Dit is logisch, dit is goed.
Dat hoef je niet persé alla minute te hebben, vind ik.
Je kunt het ook met meerdere paarden hebben, het gaat er gewoon omdat het voor beide partijen werkt.

Met mijn verzorgpaard had ik eerst absoluut geen klik, was echt geen liefde op het eerste gezicht. Ja ik vond hem prachtig, maar hij smeet me wel het hek in. :+
Maar later ging ik hem beter kennen, met al zijn streken en gewoonten, en ik ga hem steeds beter begrijpen, we raken op elkaar ingespeelt. Hij vond dat dressuren, 5 dagen in de week, met mij maar niks, maar inmiddels zoekt hij uit zichzelf mijn hand al op. We willen dus allebei hetzelfde, dat vind ik een klik.