Springen in het "donker"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenn90

Springen in het "donker"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:19

Ik heb een vraag ik spring erg graag, maar ik kan bijna alleen s'avonds naar mijn paard toe.
Nu heb ik gehoord dat springen in het "donker"( lichten van de buitenbak is aan )
niet goed is. Dat je paard/pony de hindernis niet goed kan zien.
Dus ben benieuwd of dit waar is of niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:20

hangt er vanaf hoe goed het licht is, en met hoeveel slagschaduwen je te maken hebt. Ik doe het niet graag.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-03-09 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Re: Springen in het "donker"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:21

klopt.. met kunstlicht kunnen paarden het zelf niet goed inschatten.. ik heb thuis ook een buitenbak en soms komt het ook wel is zo uit dat ik met een paard savonds spring.. maar dan kijk ik waar ik de hindernissen het beste neer kan zetten.

Op zich kan het geen kwaad.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:23

Ik doe het ook niet graag. Ben altijd bang dat hij het allemaal minder goed ziet.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:36

Het is idd afhankelijk van de schaduwvorming. Maar ik moet zeggen met lessen en concoursen binnen wordt er niet anders dan bij kunstlicht gesprongen. En of de paarden daar nou echt zo'n last van hebben :n Niet in mijn ogen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:37

daarom zeg ik ook dat het afhangt van de hoeveelheid licht en de slagschaduwen. Met bv alleen een spot op A en C zou ik er niet graag aan beginnen. In een binnenmanege is er meestal veel meer licht, en beter verdeeld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:38

ik heb er vroeger nooit rekening mee gehouden eigenlijk en ook nooit het idee gehad dat hij het moeilijker vond. Was een zwak licht trouwens

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:43

Als het donker is kunnen paarden diepte en hoogte minder goed inschatten.

Binnen en buiten is niet echt te vergelijken met kunstlicht. Wij hebben binnen 8 grote lampen hangen en buiten 1 gaslamp. Bij ons kun je buiten echt niet springen als het schemert of zelfs al donker is, maar binnen lijkt het gewoon overdag te zijn.

Als je buiten wel aan alle kanten veel licht hebt, zal het wel kunnen, maar die buitenbakken zie ik eigenlijk nooit.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:47

Ik rijd iedere week op maandagavond springles en dit al gedurende de afgelopen 5 jaar. Ik heb hier werkelijk waar nog nooit problemen mee gehad. Onze verlichting is goed dat wel.

Overigens heb ik zelf altijd meer problemen met de overgang van zomer naar winter. Ikzelf moet dan echt altijd wennen aan het springen in het donker. Heb dan moeite met afstanden e.d.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:22

Wij doen het noodgedwongen ook wel eens.
We hebben bouwlampen op A en C staan. We zetten dan de hindernis zo neer dat je weinig last hebt van schaduwen. Dus aanrijden vanaf de korte zijde en dan vrij dicht tegen de hoek aan. Net uit de hoek op de diagonaal kan ook net.
We zetten dan bij voorkeur kruisjes neer of gebruiken veel balken zodat de hindernis wat meer body krijgt en het paard deze dan bij minder licht beter kan beoordelen.
Daarnaast houden we de sprongen laag.

Al met al vind ik het verre van ideaal maar om je kunt het springen er wel net mee ' onderhouden'.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:24

Ik zou het niet doen, zo maak je je paard onnodig bang en onzeker.
Mocht je het toch willen doe het dan op de manier van Polo13.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:13

Paard kan niet meer zo goed inschatten hoe die moet springen, in verband met schaduwen. 't Kan wel, maar het zou nooit mijn keuze zijn.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:16

Wij sprongen in de binnenbak. Totdat het licht stuk ging en alles donker werd. mijn vriendin reed net bij de hindernis zover dat paard wl moest springen. Sinds die tijd spring ik niet meer met licht. ja daglicht

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:14

Ik zou het alleen doen als je er zeker van bent dat er genoeg licht is om te springen.
Niet alleen je paard maar ook jij moet het goed in kunnen schatten.
Ik rij in een binnenbak waar voorheen niet echt heel veel lampen hingen. Gelukkig verbeterd nu, maar toen hadden we ook gewoon springles!

Zorg gewoon goed voor de veiligheid, als je twijfelt doe het dan niet!! Kan het ook niet fout gaan,,

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:49

met veel licht kan het wel, maar het is moeilijk afstanden te schatten dus ik zou het gewoon niet doen

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:50

Ik heb wel eens gelezen dat paarden heel goed kunnen zien in het donker, maar springen doe ik liever niet in het donker.
Bij ons op de manege springen we ook niet als het te donker is. ;)

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:36

Licht er aan hoe verlicht de bak is.
Als het echt pikke donker is zou ik het niet doen.
Maar als je genoeg ligt heb waarom niet.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:37

I_Love_Kyara schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat paarden heel goed kunnen zien in het donker, maar springen doe ik liever niet in het donker.
Bij ons op de manege springen we ook niet als het te donker is. ;)

Hmm oke ja dat zou best wel kunnen hoor :j
denk dat je zelf het beste in kan schatten of het wel verstandig is ja of nee. :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:41

Ik heb regelmatig in het donker gesprongen met niet eens al te veel kunstlicht. Overdag ging gewoon niet ivm mijn werk. 's Avonds gaat het prima, maar dan zet ik alleen hindernissen recht onder de lichtmasten neer zodat ze optimaal in het licht staan en schaduw recht onder de hindernis. Dat gaat best goed, de balken blijven gewoon liggen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:46

hangt er vanaf hoe het licht is !
Maar als je langer inrijd went je paard er vanzelf wel aan (dar het donker is)
En als je ''Felle'' balken gebruikt kan het wel denk :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:18

Wij hebben op elke hoek van de bak een lamp staan waardoor de schaduw altijd onder het paard blijft en ze hem niet zien. Wij kunnen dus prima springen hier.
Als de schaduw soms voor het paard is zou ik er niet aan beginnen. Daar gaan ze heel onzeker van lopen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:01

Vind het zelf niet zo verstandig. Je hebt vaak last van schaduwen en je paard en jij kunnen hierdoor dus niet goed de afstanden inschatten....
Raad je dus aan om in de winter niet te gaan springen! Straks is het weer langer licht in de avond en dan kun je dus lekker springen (en dus niet met kunstlicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:23

Ik doe het zelf ook niet graag. Wij hebben maar van 2 kanten licht in de buitenbak, waardoor er dus naar 2 kanten toe wél een schaduw valt.
Als er van 4 kanten góed licht komt is er geen probleem. :)

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:51

Ik zou niet springen wanneer ik slecht zicht heb

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:34

Het kan wel, maar wel als je zelf ook nog goed ziet en met een schaduw erbij is het wel meoilijk!