doorzitten zonder beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

doorzitten zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:41

hoi,

ik vind het veel gemaakelijker om zonder beugels te rijden dan met beugels, hoe kan dit?
ook heb ik een veele beter zit, en zit in (volgens de instructeur) perfect.
maar met beugels rijd ik een beetje met mijn hakken omhoog.

heeft iemand dat nog meer, dat het rijden zonder beugels veel makkelijker, en netter gaat?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:24

Ja, ik herken het ook. Wanneer ik -zo nu en dan- zitles heb, oefen ik aan de longe op een bijgezet paard, maar gewoon mèt beugels aan. Zonder beugels doorzitten kan ik wel, maar doorzitten op een paard dat ruim beweegt mèt beugels niet al te best....
Na zo'n zitles is mijn houding wel weer een tijdje wat beter, maar na een poosje verval ik toch weer in mijn oude patroon.
Ik heb een holle rug (niet alleen in het zadel), waardoor ik zonder beugels mijn bekken als vanzelf kantel, maar met beugels niet (mogelijk doordat ze steun bieden...?)

Wat bij mij goed werkt is om een heel licht contact te houden met de mond van het paard. Sterke paarden die veel druk op de teugels (zouden willen :P ) aannemen, trekken me al snel uit balans (en dan kan ik me onvoldoende concentreren op het kantelen van mijn bekken)

Kortom; zolang ik me volledig op mijn houding concentreer gaat het goed -ook tijdens het doorzitten.
Maar, wanneer ik teveel met andere zaken bezig ben, verslechtert mijn houding (en daarmee zit!) tijdens het doorzitten.

Ik probeer mezelf er zoveel mogelijk van bewust te zijn, door veelvuldig tegen mezelf te zeggen (anders zn. ook instructie) dat ik mijn bekken kantel (zitten op mijn staartbeen, voor m'n gevoel) en been lang blijf houden vanuit de knie).

Overigens is het niet zo dat mijn zit instabiel is; ik kan toch aardig rondsturen, maar heb gewoon mijn lichamelijke bouw niet mee. (Zoals gezegd holle rug en relatief korte pootjes)

Zidore

Re: doorzitten zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:45

Heb dit ook een tijdje gehad (nood brak wet omdat m'n zadel kapot was!dus tijd zelfs zonder zadel gereden) en daarna had ik er grote moeite mee. Heb toen m'n beugels wat langer dan normaal gedaan zodat ik er weer aan kon wennen, na een tijdje ging het toen gewoon weer.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:57

Ja, Zidore, maar met langere beugels dan "op maat"; hoe houd je dan nog voldoende druk op je beugels? Juist als ik dat teveel doe (beugels langer maken) ga ik mijn hak optrekken, omdat mijn been (-spier!) gewoonweg niet langer kan.....

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:29

Ik heb hetzelfde probleem. :=
Zonder beugels of zonder zadel gaat het allemaal príma, maar wanneer de beugels er weer aan komen.. Vroeger reed ik daarom bijna elke les zonder beugels, vond ik veel beter zitten. :+
Maar ik heb helaas nog niet de gouden tip gevonden voor mét beugels.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:42

Zitlessen met beugels :) Niet teveel zonder rijden, maar oefen juist je zit met beugels. Met die dingen aan je voeten, voelt je paard vaak gelijk heel anders.

Met betrekking tot het doorzitten met beugels: doe vooral veel korte stukjes. Een paar passen en dan weer terug in stap, ontspanning zoeken en dan weer opnieuw. Die eerste paar passen zijn vaan het makkelijkste uit te zitten, bovendien is het erg moeilijk om de juiste beweging weer te vinden als je hem eenmaal kwijt bent.

Correct zitten op je paard is heel moeilijk, ik oefen er zelf ook nog vrijwel dagelijks op. Je leert snel slechte gewoontes aan, dus zul je jezelf goed in de gaten moeten houden. Ik denk dat dát de gouden tip is: wees zelfkritisch en let probeer er zo nu en dan aandacht aan te besteden, zodat je problemen snel kunt oplossen, voordat het een gewoonte wordt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:54

ik rij ook wel heel veel met beugels, en dan rij ik ongeveer kwij netheid op een 7.5 (ik trek mijn hakken iets omhoog met aandrukken)

zonder beugels rij ik alles! wijken, schouderbinnen waards, schouder buitenwaards, stellig, stap, draf, galop, verzamelen, uitstrekken, springen!
zonder beugels rij ik een 10. maar ik rij dus ook wel veel met beugels en dan heel af en toe zonder beugels, maar op een of andere manier
merk ik dat het paard dan ook heel anders gaat bewegen, zoals die zelf niet bij anderen loopt (die dan wel met beugels rijden). ook de instructeus
was een beetje everbaast over de galop toen ik zonder beugels reed want die was gewoon perfect, terwel die merrie 9 maanden drachtig is!, en ze met
beugels bij anderen en bij mij heel erg ''wiebelt''!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:02

loveidefix schreef:
ik rij ook wel heel veel met beugels, en dan rij ik ongeveer kwij netheid op een 7.5 (ik trek mijn hakken iets omhoog met aandrukken)

zonder beugels rij ik alles! wijken, schouderbinnen waards, schouder buitenwaards, stellig, stap, draf, galop, verzamelen, uitstrekken, springen!
zonder beugels rij ik een 10. maar ik rij dus ook wel veel met beugels en dan heel af en toe zonder beugels, maar op een of andere manier
merk ik dat het paard dan ook heel anders gaat bewegen, zoals die zelf niet bij anderen loopt (die dan wel met beugels rijden). ook de instructeus
was een beetje everbaast over de galop toen ik zonder beugels reed want die was gewoon perfect, terwel die merrie 9 maanden drachtig is!, en ze met

Het paard gaat heel anders bewegen omdat jij op dat moment echt ontspannen en in balans zit. Zodra dit je niet meer lukt, ga je anders zitten, en gaat je paard anders lopen ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 21:32

Irma_Maandag schreef:
loveidefix schreef:

Het paard gaat heel anders bewegen omdat jij op dat moment echt ontspannen en in balans zit. Zodra dit je niet meer lukt, ga je anders zitten, en gaat je paard anders lopen ;)

vandaar! :P maar dan vidn ik het wel raar, dat ze bij mensen die hoger dan mij rijden, ze nog minder ondspannen en soepel loopt !
mischien vind ze het wel fijn dat ik zonder beugels rij :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:54

ik rijd wel met beugels alleen zonder beugels/ zonder zadel zit ook heel lekker en dan druk ik mijn hakken niet zo erg uit als met beugels.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:58

Ik train vaak doorzittend zonder beugels, is echt ontzettend goed voor je zit! :) Mss zou je, als je zonder stijgbeugels minder fijn vind zitten, deze een gaatje langer kunnen maken?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:55

Irma_Maandag schreef:
Ja, Zidore, maar met langere beugels dan "op maat"; hoe houd je dan nog voldoende druk op je beugels? Juist als ik dat teveel doe (beugels langer maken) ga ik mijn hak optrekken, omdat mijn been (-spier!) gewoonweg niet langer kan.....

Ja dat is in het begin dus even goed uitmeten. Als ze te lang zijn wordt het ook niks. Ik trok m'n hak niet op maar verloor elke keer m'n beugels dan... Als je je hakken optrekt dan zijn ze echt veel te lang geweest. Maar als ik m'n beugels op een te korte maat deed dan zat ik gewoon niet diep genoeg (en ging ik stuiteren). Heb toen dus gaat je in stijgbeugelriem gemaakt en toen zat het echt weer helemaal goed! Geloof zelfs dat ik er beter door ben gaan rijden/zitten omdat ik een tijdje zonder zadel moest rondscheuren.. Vond het wel fijn dat ik weer kon lichtrijden :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:20

ik heb dit ook. zonder stijgbeugels zit ik veel beter, en met blijf ik niet goed zitten en wiebelen mijn benen alle kanten. daarom rijd ik veel zonder stijgbeugels omdat het leuker is en je oefent je zit ermee

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:38

Amina22 schreef:
ik heb dit ook. zonder stijgbeugels zit ik veel beter, en met blijf ik niet goed zitten en wiebelen mijn benen alle kanten. daarom rijd ik veel zonder stijgbeugels omdat het leuker is en je oefent je zit ermee

Maar..... hoe verbeter jij je zit als je de stijgbeugels wèl inhoudt? (of anderen, ik wil namelijk wel weten of er nog meer nuttige tips voorbij komen)

Ik ben hier soieso wel benieuwd naar, aangezien er hier meerdere mensen zijn die aangeven dat ze beter kunnen rijden en zitten zonder beugels.
Maar hoe lossen jullie dit probleem op? Behalve om dan maar zonder beugels rond te blijven rijden, hoe verbeter je je rijstijl met je voeten in de beugels? Anders kun je eindeloos zonder blijven rijden.... (of de beugelriemen er maar beter helemaal af halen, als je ze toch niet gebruikt, behalve om op te stappen :+ )

En enkel proberen om je zit te verbeteren door te oefenen zonder beugels, heeft bij mij nog niet geleid tot het beter gan rijden mèt beugels. Het helpt wel om onafhankelijker en beter boven je paard te leren zitten.

(Overigens zijn er al wat uit te proberen tips gegeven hoor, daar niet van)

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:06

hee je moet het jezelf gewoon aanleren
als je met nog langere beugels gaat rijden help dat al heel veel ;)

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:05

ja idderdaat, met langere beugel help vaak wel!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:24

Lange beugel wil ook wel eens helpen.
Ook heb ik wel een uren zonder beugels gereden, is nog beter voor je zit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:28

Ik zag laats op een filmpje, met truucs om je zit te verbeteren, een goede.

Haal je voeten uit de stijgbeugels, en ga netjes zitten. Benen lang, maar wel hak uitdrukken. En voila, op deze lengte moeten je stijgbeugels komen. (Met een dressuurzadel dan.)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:32

Kan je dan nog wel lichtrijden?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:35

Jawel, dat maakt niks uit hoor, als je zorgt dat je je benen niet helemaal recht af laat hangen. Vandaar dus het hak uit drukken. In het begin mischien wat wiebelig, maar je hebt wel een perfecte beenhouding dan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:41

Miss_Malfoy schreef:
Ik zag laats op een filmpje, met truucs om je zit te verbeteren, een goede.

Haal je voeten uit de stijgbeugels, en ga netjes zitten. Benen lang, maar wel hak uitdrukken. En voila, op deze lengte moeten je stijgbeugels komen. (Met een dressuurzadel dan.)

Dan denk ik eraan benen naar benden laten hangen zodat ze lang zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:17

Huh hoe bedoel je dat precies? Snap hem even niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:56

Irma_Maandag schreef:
Amina22 schreef:

Maar..... hoe verbeter jij je zit als je de stijgbeugels wèl inhoudt? (of anderen, ik wil namelijk wel weten of er nog meer nuttige tips voorbij komen)

Ik ben hier soieso wel benieuwd naar, aangezien er hier meerdere mensen zijn die aangeven dat ze beter kunnen rijden en zitten zonder beugels.
Maar hoe lossen jullie dit probleem op? Behalve om dan maar zonder beugels rond te blijven rijden, hoe verbeter je je rijstijl met je voeten in de beugels? Anders kun je eindeloos zonder blijven rijden.... (of de beugelriemen er maar beter helemaal af halen, als je ze toch niet gebruikt, behalve om op te stappen :+ )

En enkel proberen om je zit te verbeteren door te oefenen zonder beugels, heeft bij mij nog niet geleid tot het beter gan rijden mèt beugels. Het helpt wel om onafhankelijker en beter boven je paard te leren zitten.

(Overigens zijn er al wat uit te proberen tips gegeven hoor, daar niet van)

ik vind het gemakkelijkste je voeten in lange stijgbeugels te doen. :)

Kelly_Stefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:15

hoihoi,

Ik vind het allebei wel fijn, maar het ligt ook aan het zadel.
Als het een glad zadel is met een hobbel pony/paard eronder kan het af en toe wel wat vervelend zijn.
Maar laats had ik hetzelfde, in de les gingen we met de voeten uit de beugels en toen zei mijn instructrice
dat ik zo helemaal perfect zat!
dat was natuurlijk wel leuk om te horen :P

Xx

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:30

afgelopen vrijdag heb ik mijn beugels 2 gaatjes korter gedaan en ging het veeeeel beter.
de rest ging niet al te best, maar dat komt omdat ze (zweety) er allemaal nog niet zo veelk van snapt omdat ze pas een half jaar is ingereden :P

we hebben een merrie op de manege (die waar ik op gereden heb, aan het begin van dit topic) en die moet nu binnen 14 dagen veulenen!
ben zoo benieuwt! maar ook wel bezorgt omdat ik bang ben dat al die koters de stal in willen enz. ;(