Paardrijden verleer je niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoseK

Paardrijden verleer je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:07

Ik vraag me dus af of je paardrijden kan verleren?
Ik heb nu meer dan een jaar niet gereden, daarvoor vrijwel elke dag en ook vaak wedstrijden.
Nu heb ik woensdag een afspraak bij een handelsstal waar ik misschien de paarden ga rijden en dan ook vooral springen.
Maar zou ik het nog wel kunnen? Ik denk het wel maar vind het toch wel spannend, heb morgen ook maar even een lesje op een manege geboekt om het gevoel weer terug te krijgen.
Heb meer mensen na een tijdje weer paard gereden en hoe ging dat?

Luckymoon

Re: Paardrijden verleer je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:09

Ik heb geen idee, maar wil dit topic wel even volgen :)

Ga zelf over twee weken weer proberen te rijden, na een pauze van 6 jaar...

Heel veel succes in ieder geval en laat je ervaringen hier graag weer horen! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:10

Je verleert het niet. Het zal in het begin alleen weer even wennen zijn. En als je goede begeleiding krijgt dan komt het vrij snel weer terug.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:12

Wennen is het absoluut. Vooral je balans op het paard weer even vinden kost tijd. En je zult merken dat je in het begin even wat minder stevig in het zadel zit.

Bereid je voor op veeeeeeeeeel spierpijn de eerste week :P

Ik heb zelf na 9 maand niet rijden weer een paard gekocht en had het er de eerste weekjes wel even wat moeilijk mee. Je bent niet meteen weer de oude ter paard. Maar met een maand zat ik er al een stuk beter op en nu bijna een jaar later ben ik weer helemaal op en top :)

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:27

Nou dan hoop ik toch wel dat ze woensdag nog een beetje rustig aan met me doen..:p moet zeggen dat evenwicht en 'blijven zitten' altijd een van mijn sterkere punten was dus hoop dat dat er nog wel aardig in zit.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:29

Je verleert het niet, de fijn afstemming wel, maar die heb je zo terug.
Alvast sterkte met je spierpijn! :) Die krijg je wel, juist omdat je het niet verleerd bouw je het rijden niet op en geef je je spieren de volle laag.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:31

eveneens denk ik dat het wennen zal zijn in t begin maar verleren doe je t niet...
je zult wel spierpijn krijgen na zo'n tijd hoor.
evt. zou je dit kunnen aan kaarten mochten ze toch wat meer van je wensen woensdag,maar weet niet of dit wel zo slim is?
je zult dus op je eigen even na moeten gaan wanneer je t tijd vindt om ze dit te vertellen,meschien dat het woensdag wel reuze meevalt ?!
iig veel sucses en laat ff weten hoe t is gegaan?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:32

Je verleert het niet hoor. Ik heb zelf vroeger ook bij handelsstal gereden en toen ben ik 4 jaar gestopt ivm ongeluk.
Nu zit ik er sinds 3/4 maanden weer op.. Gaat prima! Ik had wel heeeeeeel veel spierpijn ;)
Maar het ging best goed de 1e keren... Balans was wel wat minder in het begin ja. Vooral met springen, dat 'gevoel' wat je vroeger had was ik wel even kwijt in het begin. Maar nu ik wat langer bezig ben komen er steeds meer dingen terug.
Wat voor mij ook moeilijk was, is dat ik op een jong paard rij die zelf ook alles nog moet leren. Dus dan komt het ook minder makkelijk terug... Maar komt allemaal terug! :) Veel plezier!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:34

Een jaar is niks vergeleken bij mij :P Ik heb 10 jaar lang niet kunnen rijden, omdat ik er geen geld voor had. Daarvoor heb ik 3 jaar op paardrijden gezeten, en kon best redelijk rijdne. Nu moet ik weer helemaal van het begin af aan beginnen. Ben ontzettend veel vergeten, en heb niet veel zelfvertrouwen in mijn zelf.
De eerste week, heb je ontzettend veel spierpijn. Gelukkig heb ik dat inmiddels al niet meer na 2 lessen. Maar het gevoel moet ik weer een beetje opbouwen, mijn baland bijvoorbeeld.
Ook ben ik niet meer zo flexibel als vroegah :P

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:39

had ook een kleine pauze, was kort voor kerst gestopt ivm drachtigheid paard,
( die was in februari uitgerekend & ondertussen bevallen)
rijd nu sinds korte tijd een ander paardje, kan je wel zeggen dat ook een
korte pauze flinke spierpijn opleverd zeker als je gelijk les hebt
maar echt verleren doe je het sowieso niet hoor, heb wel vaker
rijpauzes gehad ivm blessures enzo, en ook de kleine dingetjes heb je zo weer op peil
dus alvast veel succes en vooral ook veel rijplezier :D

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:55

Op spierpijn reken ik inderdaad wel ja, maar dat heb ik er zeker voor over hoor :D
Heb er op zich ook wel vertrouwen in, ook wel fijn om van jullie te lezen dat je het dus niet helemaal verleerd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:02

Ik ben 5 jaar uit de paarden geweest. Daarvoor reed ik 7dgn per week! Veel jonge en moeilijke paarden. Na 5 jaar begon het weer te kriebelen en ik dacht ik wil weer beginnen! Kreeg een paard aangeboden dus hup erop..nou zo snel als ik erop zat heeft ie me er ook van afgemikt...ik was het 'gevoel' wel kwijt. Staan zit Staan zit lukt iedereen nog wel maar de rest ;) Ik moest er echt weer inkomen..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:04

de balans vinden is weer ff moeilijk en het goed aanvoelen.. heeft weer ff tijd nodig

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:06

ik had 8 jaar ofzo niet meer gereden ben erop geklommen en meteen het oude gevoel weer terug

in het begin wel ff eng.. vooral om je balans te vinden enzo maar na een uurtje had ik het weer helemala te pakken

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:07

ik denk dat je het niet verleert maar er weer in moet komen en ff in je hoofd moet halen van oohjaa zo moet dit en zo moet dat ! maar wat je kan kan je toch ? :) Succes ermee !

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:26

...ik heb drie jaar niet in een bak gereden en ik ben echt wel een stuk van mn balans en paardrijconditie kwijt!!..dus ben weer hard aan het oefenen!

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:34

Volgens mij verleer je het niet. Vooral als je er echt gevoel voor hebt.
Ik ben zelf ook na 3 jaar weer gaan paardrijden en het ging hartstikke goed. Ik moest de eerste paar minuten wel weer even wennen, maar ik ging ook op een hele andere manier rijden dan de jaren daarvoor ;)
Ik ga binnenkort ook, nadat ik een jaar niet hebben kunnen rijden door ziekte, weer beginnen. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Ik hoop dat het bij jou ook goed gaat, succes! :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:39

Ik ken dus iemand die het wél heeft verleerd. Mijn moeder heeft vroeger altijd (15jr) paardgereden tot ze zwanger werd van haar 1e kind. Naar horen zeggen kon ze prima rijden, ook wedstrijden e.d.. Toen ze na 22jr niet te hebben gereden weer op het paard stapte, onder het motto van: 'Paardrijden verleer je niet.' viel het vies tegen.
Zelfs lichtrijden heeft ze 2 a 3 lesjes over moeten doen om dat weer te kunnen. Inmiddels is dat een jaar geleden en nu moet ik zeggen dat ze de draad aardig heeft opgepakt weer, maar ze was het aardig verleerd.

@ TS, ik wens je veel succes, hoop dat jij het niet verleerd bent ;)

r0zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:43

Ik ben vorige week weer begonnen na een pauze van 4 jaar.
Zat in het begin wel even wiebelig, goed evenwicht zoeken enzo..
En zit niet echt meer stevig in het zadel..
Heb nu al 3 dagen spierpijn!!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:49

Paardrijden verleer je echt niet na een paar jaar. Ik had zelf ook ongeveer een jaar niet gereden, na 15 jaar elke dag gereden te hebben, en je hebt het gevoel gelijk weer, alleen toen ik van hand ging veranderen, vergat ik 1x door te zitten, zoooo stom, terwijl ik dat normaal allemaal op gevoel deed. Dat was dus weer even wennen en even nadenken, voor de rest ben je heus niks verleerd hoor, en de spierpijn, die merk je na een paar dagen pas...

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:33

Fijn om te lezen dat je paardrijden als je het eenmaal kunt niet verleert en dat het net zoiets als fietsen zal zijn. Handige kennis om te hebben voor het geval ik ooit zal moeten beslissen om er weer mee te stoppen.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:52

het is indd een kwestie van weer even eraan wennen!
Ik ken een vrouw die 25 jaar niet had gereden en het zo na een paar rondjes weer helemaal te pakken had ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:58

ik denk dat je de basis niet zal verleren,wel het gevoel moet terug komen als je lang niet meer hebt gereden,de feeling zeg maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:13

Ik ben op mijn 14e meer dan een jaar gestopt en toen ik terug begon kon ik echt niet meer rijden. Ik kon gewoon niet meer sturen, was uit het ritme met lichtrijden en dat soort dingen :=

Op mijn 25e nog eens een jaar er tussenuit geweest en toen ik weer begon was het opstappen en wegrijden. Even terug wennen qua balans en hoe hard ik de hulpen moest geven maar ik had het binnen het uur weer te pakken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:16

Tussen mijn 18 e en 28 heb ik niet gereden. Het enige wat ik echt kwijt was was mijn 'zit'. De rest had alleen maar een opfrisbeurt nodig of het ging weer goed. Maar dat zitten daar heb ik nog best wel een tijd over gedaan.