Is dit nu western??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samwise

Is dit nu western??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:55

Ik zag dit filmpje op internet:

Nu was ik al nooit zo'n fan van western maar dit bevestigd het nogmaals.

Wat is er zo goed voor een paard om er western mee te rijden? Of Is dit nu western?

Wat vindt jij ervan?

Dani

Re: Is dit nu western??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:46

Dit is 'een' westernruiter. Je kunt niet één ruiter gelijk stellen aan het hele westernrijden. Het is net als met dressuur, daar zijn ook heel veel manieren om een paard naar beneden te rijden, en de ene is ongetwijfeld beter dan de ander.

Verder zie ik western gewoon als een manier van rijden, net zoals springen/dressuur/endurance. Ik denk dat het er ook om gaat wat de ruiter leuk vind, niet per sé of het goed is voor het paard (al mag ik hopen dat een ruiter wel rekening houdt met het paard).

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:51

Wat zou de ruiter verkeerd doen dan alles gaat echt rustig en met geduld?
Anders als sommige dressuur ruiters met hun gesjor aan het bit en bij iedere stap pompen met hun benen!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:07

ik moet zeggen dat ik liever dit zie dan de gemiddelde engelse ruiter, die geeft n.l. geen release maar blijft vasthouden. Het gebeurdt allemaal vrij zacht in het filmpje, doordat de teugels langer zijn is de beweging in je handen voor minimaal effect ook groter dan bij de strakke teugel in het engels rijden. Ik zie hier b.v. geen door de mond getrokken bit, wat ik helaas bij engels rijden wel vaak zie

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:58

Dit stelt in feite nog niks voor, ik heb het wel anders gezien en in grote mate en bij topruiters en hun leerlingen. Was voor mij op een gegeven moment een reden om te stoppen met westernrijden omdatt elke instructeur(en heb er een stuk of 4 a 5 gehad) mij dit trucje leerde. Ik ben toen overgestapt op een meer klassieke dressuur en uiteindelijk gaf mijn paard na zonder ook maar aan de teugels te hoeven zitten.

Daarnaast is er geen ontspanning, ontspanning komt vanuit de achterhand en rechgerichtheid, ook bij westernpaarden.
Dit is gewoon een trucje om zijn hoofd naar beneden te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:30

Ik kan het filmpje hier (werk) niet zien. Wat gebeurt er?

En TS, waarom was je "al niet zo'n fan van western"?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:19

Sonja, er wordt een paard naar beneden gewerkt met twee handen, links-rechts, met bumpen. Hij heeft een shank snaffle in. Het gaat niet overdreven hardhandig oid.

trustHim schreef:
ik moet zeggen dat ik liever dit zie dan de gemiddelde engelse ruiter, die geeft n.l. geen release maar blijft vasthouden. Het gebeurdt allemaal vrij zacht in het filmpje, doordat de teugels langer zijn is de beweging in je handen voor minimaal effect ook groter dan bij de strakke teugel in het engels rijden. Ik zie hier b.v. geen door de mond getrokken bit,

Helemaal mee eens. Alleen hadden ze in dit filmpje wel meer aandacht mogen besteden aan de release. Het blijkt niet duidelijk uit de beelden. Ze hebben het er later nog bijgeschreven, dus waarschijnlijk vinden ze dat zelf ook. :D

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:26

Eens met Trusthim, vind dit er inderdaad al veel paardvriendelijker uitzien dan het dressuurrijden over het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:28

Paard hoort op shanks (scharenbit) niet links-rechts naar beneden gewerkt te worden. Moet hebben geleerd na te geven op hele lichte druk, NA zachte bumpjes van het been.

Maar.... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

Overigens geeft een Engelse ruiter ook een release na wijken voor druk (nageven), alleen minder "extreem" dan een westernruiter. Maar de Engelse ruiterhand 'opent' zich ook wel degelijk na nageven.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:39

ik heb helemaal geen verstand van de western sport,vind het wel heel gaaf en mooi om te zien hoe die ruiters met hun paarden omgaan.
ik zie totaal geen kwaad bij dit filmpje,ik denk dat als iedere ruiter zo zijn paard zou kunnen rijden er een hele hoop leed minder zou zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:52

Wat is hier dan zo verkeerd aan? Ze geeft idd druk op links en rechts, maar geeft eerst de beenhulpen en geeft daarbij duidelijk aan dat paard dat goedgeschoold is kan op alleen -lichte- beendruk. Ook staat de tekst in beeld dat je niet moet gaan zagen. Ik vind het er allemaal vriendelijk en ontspannen uit zien.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:59

Wat is het probleem? Ze zegt er toch ook duidelijk bij dat het uiteindelijk op bumpen moet gaan?
Ik heb altijd geleerd om 2 handen gelijk op te pakken maar hier in het filmpje sjort ze echt niet aan de teugels, lichte druk dat geleidelijk aan vermindert wordt.
Als het paard omlaag is worden de teugels ook losgelaten,

Ik kan ook genoeg filmpjes op Youtube vinden en hier plaatsen onder het mom van 'Dressuur is gemeen en slecht en alle paarden worden mishandeld'

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:37

Ik zie een ontspannen paard op dit filmpje die netjes aan het bit wordt gewerkt. Deze dame zegt ook dat ze de oefening wat overdreven uitvoert om te laten zien wat ze doet. Niks mis mee. Beter als menig engels geschoolt paard wat met zijn neus tegen zijn borst wordt getrokken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:40

Napie schreef:
Ik zie een ontspannen paard op dit filmpje die netjes aan het bit wordt gewerkt. Deze dame zegt ook dat ze de oefening wat overdreven uitvoert om te laten zien wat ze doet. Niks mis mee. Beter als menig engels geschoolt paard wat met zijn neus tegen zijn borst wordt getrokken.

helemaal mee eens!
Ziet er mooi ontspannen uit, niets mis mee.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

Ik snap dze link met elkaar niet helemaal, waar gaat dit over!!! Er wordt duidelijk door de ruiter vertelt dat het overdreven gebeurt om het duidelijk te kunnen laten zien, ook wordt er vertelt dat het paard aan het einde van zijn training alleen nog maar op lichte kuitdruk naar beneden komt, ook wordt er verteld dit niet met zagen te vergelijken. Dus als iedereen die commentaar heeft op een ander zn discipline nou eerst eens zorgt dat ie zelf verstaat wat er gezegd wordt en dan pas zo'n filmpje gebruikt om zijn statement duidelijk te maken, scheelt misschien een hele hoop foute reactie's. Kijk maar eens naar hou de NH tegenover de reguliere dressuursport staan en andersom, volgens nh plegen dressuurruiters dierenmishandeling en andersom ook. En verdiep je eerst eens in de training van zo'n paard i.p.v. meteen een vooroordeel klaar te hebben. Laat elke discipline in zn waarde western, SGW en draf en rensport hebben hier al genoeg onder te lijden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:43

daffie1986 schreef:
Ik snap dze link met elkaar niet helemaal, waar gaat dit over!!! Er wordt duidelijk door de ruiter vertelt dat het overdreven gebeurt om het duidelijk te kunnen laten zien, ook wordt er vertelt dat het paard aan het einde van zijn training alleen nog maar op lichte kuitdruk naar beneden komt, ook wordt er verteld dit niet met zagen te vergelijken. Dus als iedereen die commentaar heeft op een ander zn discipline nou eerst eens zorgt dat ie zelf verstaat wat er gezegd wordt en dan pas zo'n filmpje gebruikt om zijn statement duidelijk te maken, scheelt misschien een hele hoop foute reactie's. Kijk maar eens naar hou de NH tegenover de reguliere dressuursport staan en andersom, volgens nh plegen dressuurruiters dierenmishandeling en andersom ook. En verdiep je eerst eens in de training van zo'n paard i.p.v. meteen een vooroordeel klaar te hebben. Laat elke discipline in zn waarde western, SGW en draf en rensport hebben hier al genoeg onder te lijden.

je haalt de woorden uit me mond maar ik had dit niet zo goed kunnen verwoorden ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:55

@XxriieterxX: Haha. Is ook voor het eerst hoor, kan normaal gesproken moeilijk beheersen bij dit soort onzin dingen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:03

Wat heb je tegen western trouwens..?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:29

Ik vind het kwalijk dat er alleen maar gefocussed wordt op het achter de hand trekken van het hoofd, waardoor het paard heel zijn balans op de voorbenen moet gooien, met alle gevolgen van dien op den duur. Maar goed dit zie je bij dressuur ook vaak.

Inderdaad in dit filmpje gaat het er rustig aan toe.

Het stoort me al helemaal dat dit als een instructievideo wordt geplaatst, iedereen die niet beter weet gaat het ook proberen met hun eigen paard. Het paard leren niet voorwaards te gaan op been, links/recht jiggen aan de hefboom van het bit tot hij achter de hand kruipt.
Ik vraag me af waarom dit wordt nagestreefd in de western, je streeft na in je training dat ze zoveel mogelijk gewicht op hun voorbenen gaan dragen, met uitzondering van de sliding stop dan.

Het doel van je training zou toch moeten zijn, het sterker en gezonder maken van het paard....
Laatst bijgewerkt door samwise op 23-02-09 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:38

Ik vind dit helemaal niet zo'n slecht filmpje als jij zegt hoor! Ze geeft al aan dat ze het overdreven doet en ze heeft lange teugels.. Het 'ziet' er misschien een beetje vreemd uit, want je zou denken dat ze eraan zit te rukken en te plukken. Maar als je goed kijkt naar het bit en het paard zijn reactie zie je dat dit niet het geval is ;)
Je hebt verschillende manieren van verzamelen.. ;)
Ik vind dit er niet slecht uitzien.. ;)

Ik ben het trouwens eens met veel reacties hierboven, zeker met die van daffie1986.. :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:39

samwise schreef:
Ik vind het kwalijk dat er alleen maar gefocussed wordt op het achter de hand trekken van het hoofd, waardoor het paard heel zijn balans op de voorbenen moet gooien, met alle gevolgen van dien op den duur. Maar goed dit zie je bij dressuur ook vaak.

Ik vraag me af waarom dit wordt nagestreefd in de western, je streeft na in je training dat ze zoveel mogelijk gewicht op hun voorbenen gaan dragen, met uitzondering van de sliding stop dan.

Het doel van je training zou toch moeten zijn, het sterker en gezonder maken van het paard....

Waar haal jij vandaan dat westernpaarden op hun voorhand moeten lopen..? ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:39

ik zie hier een super mooi filmpje!

haar handen laten duidelijk zien hoe het moet ,maar als je goed kijkt zie je dat het bit amper geraakt word

een hele lichte druk is al genoeg om respons te krijgen +:)+ super

deed iedereen het maar zo rustig en zachtjes >;)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

ik vind juist dat westernpaarden er een stuk meer ontspannen uitzien dan bij dressuur en springen. snap het nut van het filmpje ook niet echt. en ts: in plaats van je oordeel uit dit filmpje te trekken, zoek eens verder op youtube. vul bv eens cow cutting in. dit is ook een onderdeel van western. de ruiter mag hierbij geeneens hulpen geven.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:48

Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van? ;) :o

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:06

Citaat:
Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van?

Omdat het imo het verkeerde voorbeeld geeft over het trainen van een paard. Ik zie dat zo vaak, trouwens ook bij dressuur, dat links/rechts gefriemel tot ze achter de hand kruipen en alle balans op de voorhand duikt. Onder het mom van nageven en ontspaning!

Weinigen streven een constante verbinding na met impuls van achteren naar de hand toe, zodat het paard de achterhand onder de massa kan brengen en dan vanzelf nagefelijkheid en ontspanning krijgen.

Nogmaals het gaat me niet alleen om het western rijden op zich maar de methodes die naar buiten gebracht worden als goed voor het paard.