Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Storm76 schreef:Hoe hoog spring je?
En hoe vaak?
Als je pony 4 jaar is, en je maakt af en toe eens een sprongetje van 50 cm, is dat echt niet erg hoor. 4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen met springen. Eerder word idd afgeraden omdat je paard dan nog moet uitharden.
Vjestagirl schreef:Ik zou het nog niet doen. Je paard is nog niet uitgegroeit, zijn groeiplaten zijn nog niet gesloten, en je kunt behoorlijke schade doen. Ik zou sowiezo niet vaker rijden dan 3 à 4 keer in de week, en als je dan perse wilt springen, 1x per maand met een max van 60 cm...
previr schreef:schade doen?
godsamme, zullen dan maar weinig paarden in de sport overblijven.
1x per maand max 60 cm.. waar haal je die theorie vandaan.
je kunt best met een 4 jarige springen, met beleid natuurlijk, opbouwen en daarbij hoord ook t beleren, consequent zijn. niet mogen stoppen en niet erlangs, gelijk aanpakken en dat is t meeste lijd geleden, hoe makkelijk t allemaal gaat hoe minder gek je hoeft te doen en hoe simpel je 1x in de week of 2x een paar sprongetjes kunt maken.
mijn 4 jarige lopen gewoon in de sport mee en dat is niet 1x per maand 60cm, maar parcours van 1m.
LaFunkyJazz schreef:Vanaf 4 jaar mag je in de B springen (van het KNHS)
Laten we er maar vanuit gaan dat ze dit niet toe zouden staan als het dierenmishandeling is!
LaFunkyJazz schreef:Ik snap ook wel dat een paard niet uit gegroeid is op z'n 3e of 4e jaar. Ik vind dat als je op een goede rustige manier je je paard inrijdt, dat een paard dit goed aan kan.
Hoe jij het meldt, is alsof (bijna) iedereen in Nederland met een paard z'n dier mishandelt, en foeifoeifoei, wat zijn we toch slechte mensen met z'n allen.
Vjestagirl schreef:LaFunkyJazz schreef:Ik snap ook wel dat een paard niet uit gegroeid is op z'n 3e of 4e jaar. Ik vind dat als je op een goede rustige manier je je paard inrijdt, dat een paard dit goed aan kan.
Hoe jij het meldt, is alsof (bijna) iedereen in Nederland met een paard z'n dier mishandelt, en foeifoeifoei, wat zijn we toch slechte mensen met z'n allen.
Ik vind wel dat we er over het algemeen veel te vroeg opzitten. Als je er met 3,5 nog geen zadel op hebt liggen ben je vreemd, en als je op zijn 4de nog niet een B proefje kan lopen word je raar aangekeken, want je dier kan dat toch al lang? Als je wetenschappelijk kijkt naar wat een paard aankan, dan is de rug belasten voor ze 5 zijn gewoon onverstandig. Maar ja, we willen er niet op wachten, met 3 gaan we longeren en met 3,5 zitten we erop... Dat vind ik slecht ja..
En daarom vind ik het ook slecht om op zijn 4de al te gaan springen, laat je dier gewoon lekker uitgroeien, waarom niet wachten totdat hij 6 is? Dan voorkom je veel mogelijke problemen