Ik heb zelf een oer- en oersterk paard, die je ook zo alle kanten opsleurt als je dingen niet goed doet.
Ik rij bewust bitloos, rij inmiddels ook af en toe heerlijk buiten. Wat ik heb gedaan is er zo'n basis inbrengen met grondwerk (Parelli, Voest, Hempfling, mijn eigen dingetje in combinatie met goede les). Verder moet je ten alle tijden consequent zijn. Rechts is rechts, halt is halt. Maar vooral dat paard op jou te leren richten, is DE truuk. En daar ben ik de natural horsemanship heel, heel dankbaar voor!!!!!!
Mijn paard is behoorlijk dominant. Zijn moeder is op 5-jarige leeftijd afgemaakt wegens onhandelbaarheid

. Met haar hebben ze van alles uitgespookt, van allerlei hulpteugels (dwangmiddelen!!!) tot de heftigste bitten. Nou, ze ging zich alleen maar heviger verzetten en qua kracht verlies je het altijd van een paard. Mijn paard is er net zo eentje. Die krijg je met dat soort middelen echt niet waar je hem hebben wil. Welnee.
Daar is hij veel te slim voor.
En juist daarom hou ik ook zielsveel van dit paard. En ben ik me gaan verdiepen in zijn wereld.
Ik heb altijd alleen maar geloofd in echte samenwerking. En ik wilde ook nog eens per se bitloos. Ik heb een geweldig paard, hij is mijn allerbeste maatje en hij heeft naast zijn kracht ook weer iets betrouwbaars. Heel apart. Ik denk juist dat dat komt, doordat we als team samen werken. Ga je tegen hem vechten, kun je het echt schudden.
Dus in jouw geval zou ik zeggen, zoek een goede, kundige NHer en ga aan de slag. Je krijgt er een fijn paard voor terug en je zult veel, veel meer van je paard gaan begrijpen.