Van E pony terug naar D pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyisabelle

Van E pony terug naar D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:50

Hoi,
Kan een E pony terug worden gemeten naar een D?
Zou dat officieel kunnen? Dus volgens de regelementen?

Als het verkeerd staat, sorry...

Even verandert...
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 17-01-09 14:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Paulusjuh

Re: Van E pony terug naar D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:52

Misschien is er een meetfoutje gemaakt? Hoe oud is de pony?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:53

Gebeurd wel vaker geregeld met opzet. Wat loopt de pony in de sport. Voor de sport hebben ze liever een D dan een E. Maar het is wel 5 centimeter wel veel.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:54

Mm normaal is het andersom? mischien op de verkeerde plaats gemeten, kort gekapt?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:54

Lijkt me niet dat die pony gekrompen is, en die hoeven zullen ook niet 5 centimeter korter zijn dan bij de vorige keer, dus er zal wel een keer verkeerd gemeten zijn. Ik weet dat er wel eens wordt gesjoemeld met het meten, maar dit vind ik wel gedurfd. :P

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:54

Ik vind het heel raar!
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 17-01-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:55

Mensen moeten het ook zelf weten maar vindt het heel apart!
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 17-01-09 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:56

Staat er ook iets van in het regelement? Kon het zo niet vinden...
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 17-01-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:57

ik heb dat vroeger ook gehad met mijn pony, was echt een krappe e qua lengte maar verder echt niet. dus het laatste jaar voor het meten eerst rijden, dan zijn ze moe en zakken ze een beetje in. dikke ijzers eronder die er vervolgens ruim afgetrokken worden en toen was het ineens een d!

in de sport gebeurd het wel vaker! ik kijk er niet van op.. maar of het kan volgens de reglementen? dat denk ik niet..
Laatst bijgewerkt door brennie85 op 17-01-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:00

Gebeurt meer dan je denkt.
Veel mensen geven de E's ook iets van een pasta ofzo waardoor ze een beetje in elkaar zakken. Je kan er zo een paar cm vanaf halen.

Vind het zelf nergens opslaan. Je koopt een D of een E en vind wel dat je die dan gewoon zo moet laten. Anders hadden ze maar een andere maat pony moeten kopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:01

brennie85 schreef:
ik heb dat vroeger ook gehad met mijn pony, was echt een krappe e qua lengte maar verder echt niet. dus het laatste jaar voor het meten eerst rijden, dan zijn ze moe en zakken ze een beetje in. dikke ijzers eronder die er vervolgens ruim afgetrokken worden en toen was het ineens een d!

in de sport gebeurd het wel vaker! ik kijk er niet van op..

Dat is onzin. Er gaat standaard 1 cm af van de stokmaat als de pony op ijzers staat. Dat je er dan hele dunne ijzers onder laat of laat zetten is logischer hoor!

Verder gebeurd het heel regelmatig helaas. Toch een beetje vreemd dat de pony 4 jaar als E is gemeten en ineens een D is. Eigenlijk zouden daar regels voor moeten zijn!

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:02

ponyparadijs schreef:
brennie85 schreef:

in de sport gebeurd het wel vaker! ik kijk er niet van op..

Dat is onzin. Er gaat standaard 1 cm af van de stokmaat als de pony op ijzers staat. Dat je er dan hele dunne ijzers onder laat of laat zetten is logischer hoor!

Verder gebeurd het heel regelmatig helaas. Toch een beetje vreemd dat de pony 4 jaar als E is gemeten en ineens een D is. Eigenlijk zouden daar regels voor moeten zijn!

oeps.. ik bedoelde ook dunne ijzers!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:04

Vijf centimeter vind ik wel veel. Beetje vreemd, vooral omdat de pony nu 8 is en dus voor het laatst gemeten is. Ik vind het verdacht, lekker politiek incorrect om te zeggen maar dat zij dan maar zo. :Y)

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 14:05

goeroe schreef:
Vijf centimeter vind ik wel veel. Beetje vreemd, vooral omdat de pony nu 8 is en dus voor het laatst gemeten is. Ik vind het verdacht, lekker politiek incorrect om te zeggen maar dat zij dan maar zo. :Y)

Ja, ieders eigen keus, maar wilde graag weten of het uberhaupt mogelijk was...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:06

@TS: Waarom heb je de openingspost veranderd? Eerst stond er dat de pony van 1.53 naar 1.48 was gegaan en nu niet meer. Het maakt nogal een verschil of de pony 5 centimeter kleiner gemeten is of 1.

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:14

Het lijkt me een beetje onmogelijk, een paard krimpt toch niet zomaar? :=

Volgens de regelementen zou het wel kunnen denk ik, als het de eerste keer fout is gegaan, en het dus echt een D-pony zou moeten zijn :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:21

ladyisabelle schreef:
goeroe schreef:

Ja, ieders eigen keus, maar wilde graag weten of het uberhaupt mogelijk was...

Ok, ik begrijp het. In dat geval:

Citaat:
Artikel 30 - Meting pony’s ten behoeve van deelname aan KNHS-wedstrijden

1. Alvorens aan KNHS-wedstrijden kan worden deelgenomen met een pony, dient de pony volgens het gestelde in dit artikel te zijn gemeten door een KNHS-ponymeter conform de KNHS-meetprocedure. De KNHS-ponymeter registreert de gemeten hoogte in het Paardenpaspoort.
2. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:
Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm.
Bij pony’s die zijn beslagen wordt na de meting door de KNHS-ponymeter één centimeter afgetrokken van de gemeten hoogte.
3. Pony’s moeten tot en met de leeftijd van acht jaar jaarlijks worden gemeten tussen 1 januari en 1 april door een KNHS-ponymeter, die de meetgegevens in het Paardenpaspoort registreert.
4. Pony’s, die niet op de leeftijd van acht jaar gemeten zijn en/of op latere leeftijd (weer) in de sport uitgebracht worden, moeten voor aan KNHS-wedstrijden mag worden deelgenomen, alsnog gemeten worden door een KNHS-ponymeter, die de meetgegevens in het Paardenpaspoort registreert. Het resultaat van deze meting wordt als definitieve meting in het Paardenpaspoort geregistreerd.
5. Indien de pony op grond het resultaat van een (her)meting in een andere categorie wordt ingedeeld, dient vanaf 1 april in de nieuwe categorie te worden gestart.
6. De KNHS-ponymeter stelt vast waar de meting plaatsvindt. Wanneer de KNHS-ponymeter de pony en/of de omstandigheden ongeschikt vindt voor meting vanwege het onjuist voorbrengen, ongeschikte omstandigheden van terrein of omgeving of om welke andere reden dan ook, zal hij de aanvrager of diens vertegenwoordiger meedelen dat de pony op een ander moment en onder de juiste condities zal worden gemeten.
7. Teneinde de identiteit van de ter meting aangeboden pony (met behulp van een transponderlezer) vast te stellen dient de aanvrager voor de meting het Paardenpaspoort
te overleggen. Wanneer het Paardenpaspoort niet kan worden overlegd, kan geen meting plaatsvinden.
8. Het is verboden het resultaat van de officiële vaststelling van de stokmaat van een pony - alsmede de registratie ervan - te beïnvloeden.
9. Tegen het resultaat van de meting als gevolg waarvan een pony wordt ingedeeld in de categorie A, B, C, D of E, kan door of namens het lid tegen betaling van de kosten voor een hermeting (conform de Tarievenlijst) schriftelijk bezwaar worden ingediend bij het Federatiebestuur en wel binnen twee weken na de datum van de betreffende meting.
10. De hermeting van een pony die is ingedeeld in de categorie A, B, C, of D wordt uitgevoerd op een door de KNHS vastgestelde locatie door één of meer KNHS-ponymeter(s), niet zijnde de ponymeter tegen wiens beslissing beroep is aangetekend. De hermeting kan namens de KNHS worden bijgewoond door een waarnemer; daarnaast mag het lid met een vertegenwoordiger bij de hermeting aanwezig zijn. Het resultaat van de hermeting is bindend voor alle partijen. De hermeting van een pony die is ingedeeld in de categorie E dient plaats te vinden op de Faculteit der Diergeneeskunde van de Rijksuniversiteit in Utrecht. De hermeting kan namens de KNHS worden bijgewoond door een waarnemer; daarnaast mag alleen het lid met een vertegenwoordiger bij de hermeting aanwezig zijn. Het resultaat van een hermeting is bindend voor alle partijen. In het geval dat de hermeting leidt tot een wijziging van de categorie, komen de kosten voor rekening van de KNHS. Wanneer de hermeting niet tot een wijziging van de categorie leidt komen de kosten voor rekening van de aanvrager van de hermeting/het lid.
11. Het tarief van de hermeting is opgenomen in de Tarievenlijst.
12. Wanneer een verzoek tot hermeting wordt gedaan conform het gestelde in artikel 47 lid 9, vindt de hermeting plaats zoals is beschreven in lid 10 van dit artikel. De kosten voor de hermeting worden door de KNHS voldaan.
13. Wanneer een pony uitsluitend wordt uitgebracht in de discipline Endurance behoeft niet te worden voldaan aan het gestelde in dit artikel.
14. Wanneer wordt deelgenomen aan (samengestelde) menwedstrijden met een pony met een schofthoogte van 145,1 cm t/m 156,9 cm geldt dat de meethistorie moet zijn opgenomen in het Paardenpaspoort, zoals omschreven in lid 1 van dit artikel. Voor pony’s die kleiner zijn dan 145 cm is dit (voor de discipline Mennen) niet van toepassing.
15. Tijdens KNHS-wedstrijden wordt gecontroleerd of de benodigde wedstrijddocumenten aanwezig zijn en of de meetgegevens hierin (correct) zijn opgenomen. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan het gestelde in dit artikel is voldaan wanneer wordt deelgenomen aan KNHS-wedstrijden.

Ik kan niets vinden waardoor het niet zou kunnen. Ik weet niet of de oude meting in het paspoort is blijven staan (bij menpony's blijkbaar verplicht, zie artikel 14), maar in dat geval lijkt me dat het zou kunnen opvallen en dat de jury er een vraag over kan stellen. Hoewel, zulke oplettende juryleden ben ik nog nooit tegengekomen. :') Als alleen de nieuwe meting in het paspoort staat lijkt me al helemaal dat er geen haan naar kraait.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 14:26

Het staat gewoon achter in het paspoort :j

Er is bij mijn vorige D naar gekeken, dachten ze ook dat het D was, maar die is maar 146

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:30

Ehm, dat is dan toch ook gewoon een D? :o?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 14:32

goeroe schreef:
Ehm, dat is dan toch ook gewoon een D? :o?

Ja, klopt.

Maar berichtje boven mij zei dat ze daar niet/nooit/heel weinig naar kijken. maar als zon pony dan in de ring loopt denk je toch ook meteen is dat wel een d?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:37

Ik heb wel eens bij een jurylid coupons ingevuld en die zei dat een bepaalde pony geen D was (leek ook inderdaad een hele grote :+ ) maar volgens mij kunnen ze daar verder niets aan doen. Het komt vrij regelmatig voor helaas. Ik heb er toevallig zelf een keer bij gestaan dat de ponymeter tegen een lesgenootje van mij zei: "Zullen we er maar een D-tje van maken?" Die pony was 1.51 ofzo. :P

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:38

Hee!!
Botste ik gisteren niet half tegen jou op met inrijden?? :P
Maar nog gefeliciteerd met je 1e prijs! (of was jij dat niet?? :o? )

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:40

Nou ik denk echt niet dat jury's van uit hun hokje de centimeters kunnen zien :+
Volgens mij kunnen ze er wel wat aan doen, als(ja als) ze de pony laten meten en die blijkt een E te zijn kunnen ze zeggen dat jij niet met de pony start die op je coupon staat.

En volgens mij moet het gewoon kunnen hoor, ja alleen als er een meet fout is gemaakt dan.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 14:40

De jury kan om een hermeting vragen als ik het goed lees?!!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:41

Waarom wil je dit allemaal zo precies weten? Van plan om je E pony als D in te laten schrijven?