"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:54

Dit heb ik toch al behoorlijk vaak gezien, en heb het ook veel gehoord van mensen. Hun paard wordt wild/gek/druk/onrustig/geïrriteerd van een zweepje, dus dat kan écht niet.
Maarre..wie is er nou eigenlijk de baas? Niet dat je zo'n paard dan maar gewoon met zweep moet gaan rijden als ze daar zo sterk op reageren, maar het lijkt mij toch dat je elk paard er wel aan kunt laten wennen, op een rustige en normale manier. Dus volgens mij zegt zo een opmerking veel meer over de ruiter dan over het paard. Of zit ik hier nou mis, en zijn er echt zoveel paarden die geen zweep kunnen verdragen?

Lydia_

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:55

Maar waarom zou je de onrust gaan opzoeken als je het ook met een voor het paard prettigere manier kunt oplossen? Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:57

Mijn vz-pony reageerde nooit op een zweep, totdat ze met haar ruitertje les had, ging blijkbaar niet goed en de lesgeefster heeft de pony aan een touw vastgemaakt en haar een paar flinke meppen met de zweep verkocht. Sindsdien kan ik er niks meer mee zodra er een zweep in de buurt komt. Kun je wel zeggen dat ze er opnieuw aan moet wennen, heb ik ook geprobeerd maar lukt echt niet Lachen

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:58

nu zeg je wel dat het aan de ruiter ligt, maar als een paard gewoon schrikt, en je hebt hem ook niet echt nodig, waarom zou je hem er dan aan laten wennen?
Mijn pony reageert ook heel geirriteerd op de zweep, maar dat heeft ze al van voor dat ze van mij is, dus rijd ik gewoon niet met zweep, omdat dit ook veel gemakkelijker op te lossen is.

@ Desa: wow, waarom zou iemand dat doen, als het ook op een andere manier kan?
Laatst bijgewerkt door Gracezellaa op 10-01-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:58

ik rijd altijd met zweep in mijn rechterhand
als ik de zweep in mijn linkerhand pak wordt mijn paard onrustig, druk en gaat hij aan de kletter
dus ik rijd altijd met zweep aan de rechterkant
met links vind ik het trouwens niet fijn rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:59

Tja heel makkelijk, mijn pony kan óók niet tegen de zweep. Ze is er puur gewoon dood en doodsbang voor. Dan ga ik haar ECHT niet dwingen om aan zon rotding te wennen!
Zelf ben ik ook zwaar antizweep. Waarvoor heb je zon ding nou nodig?
Oke als je hoge school dressuur rijdt oid, kan het een extra aanwijzing zijn voor je paard. Maar een zweep wordt grotendeels gebruikt om een paard te straffen.

En straffen is neit altijd goed. Men zegt niet voor niks; goed gedrag belonen slecht gedrag negeren.

Ik rijd mijn paard dus niet met zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:00

Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.

Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.

Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

MyHorseGirl

Mijn vzpony ook.. Toen ik voor het eerst kwam, en ik dus geen weet ervan had dat ze als de dood voor zwepen was, reed ik gewoon met zweep. En ze liep al zo voorwaarts, uiteindelijk na het rijden stapte ik af, en ik had mn zweepje tussen mn beneden om de beugels op te steken, ze vliegt echt door die bak heen als een gek. Vond het dood en dood eng. Nu heb ik haar zover door freestylen en longeren dat ze al een stuk minder bang is voor de zweep!

trouwens, waarom zou je in godsnaam met een zweep rijden als je paard er als de dood voor is? Als jij als persoon niet van spinnen houdt, dan nodig ik je toch ook niet uit in een huis waar ze spinnen als huisdier hebben en je je dus niet oke voelt? Sommige mensen houden ook geen rekening methun paard, en dat is bij deze het geval!
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 10-01-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Ben het met Grace eens, Als je paard ook prima zonder gereden kan worden moet je ook niks gaan voorzeren trouwens de meeste paarden die ik ken die schrik hebben voor de zweep lopen ook gewoon zonder goed.

Gracezellaa

@ jwbokt
Zou het niet kunnen dat als je je zweep in je linkerhand hebt, dat je dan je hand zo houd dat de zweep hem irriteerd?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:01

Waarom moet een paard met zweep gereden kunnen worden?

Ik rij nooit meer met zweep en heb hem geen seconde gemist. Ik kan ook zonder zweep prima duidelijk maken wat ik wil.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:02

TS; ik snap je bericht en ben het er ook wel mee eens. Er zijn echter wel uitzonderingen.
Ik rij dr ook eentje die absoluut niet met zweep gereden kan worden. Hoef hem maar vast te pakken en ze draait compleet door, helemaal kierewiet. Weet zeker dat die vroeger klappen heeft gehad, is best een koppige tante namelijk. Heb het eens geprobeerd, omdat ik het natuurlijk niet wist, maar ik kon echt niets beginnen met dat ding in mn hand.
Dus ik doe het gewoon niet. Ze is heet zat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:02

Ik zou die instructrice van jou eens even flink afrossen en vervolgens de deur uitschoppen om nooit meer les van haar te hebben. Vastbinden en er dan op los rammen... is ze helemaal. Boos!

Ik heb een merrie die ik met 10 jaar gekocht heb. Die tien jaar lang is er niets mee gedaan, er heeft iemand op gezeten en dat was het. (zonder zweep welteverstaan)
Maar ik hoef ook niet met zweep te rijden hoor, dan is ze ineens wel héél voorwaarts, dan vlucht ze onder je vandaan. Terwijl ik zoiezo nooit met zweep rij en ook niet longeer, dat is niet nodig. Waar ze dus die angst vandaan heeft, geen idee.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:03

@ cassidy

dus jij slaat je paard langs de brievenbus? nee, daar krijgt hij goede ervaringen mee.

Hoipiepeloii

Cassidy schreef:
Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.

Kom jij dr hier dan even 'desensibiliseren'?

DeSa

@Gracezellaa: als iemand het weet mag diegene het me uitleggen. Lesgeefster is na een jaar ook van stal geschopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:05

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:06

sjaantje schreef:
Cassidy schreef:

Kom jij dr hier dan even 'desensibiliseren'?

Waar woon je?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:08

niet bij jou in de buurt..
anyway, merrie is inmiddels 13 en stronteigenwijs, dus niemand kan mij wijsmaken dat dat er ooit nog uit gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:09

Gracezellaa schreef:
@ cassidy

dus jij slaat je paard langs de brievenbus? nee, daar krijgt hij goede ervaringen mee.

Waar staat dat? Ik zou eerst aan grondwerk doen om het vertrouwen vanaf de grond op te bouwen voordat ik die buitenrit ging maken. Aansluitend vanaf het zadel een schrikparcours doorlopen met objecten waar ze overheen en onderdoor moet. En reken maar dat die brievenbus uiteindelijk dan maar een peuleschil is. En desnoods stap ik af, laat haar zich achter mijn rug verschuilen, en loop 300 keer langs die brievenbus tot ze geen kik meer geeft. Aansluitend er weer op, en weer 300 keer langs die brievenbus. Tot ze geen kik meer geeft. Komt geen zweep aan te pas hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:10

sjaantje schreef:
niet bij jou in de buurt..
anyway, merrie is inmiddels 13 en stronteigenwijs, dus niemand kan mij wijsmaken dat dat er ooit nog uit gaat.

Rubbish. Grondwerk kan met ieder paard, en je zult er van staan te kijken hoe het je paard verandert.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:10

Cassidy schreef:

Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.

Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Nou ga jij maar eens op mijn paard zitten met zweep ik denk dat je nog niet eens in zijn buurt komt Ach gut

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:11

Cassidy schreef:
Gracezellaa schreef:
@ cassidy

Waar staat dat? Ik zou eerst aan grondwerk doen om het vertrouwen vanaf de grond op te bouwen voordat ik die buitenrit ging maken. Aansluitend vanaf het zadel een schrikparcours doorlopen met objecten waar ze overheen en onderdoor moet. En reken maar dat die brievenbus uiteindelijk dan maar een peuleschil is. En desnoods stap ik af, laat haar zich achter mijn rug verschuilen, en loop 300 keer langs die brievenbus tot ze geen kik meer geeft. Aansluitend er weer op, en weer 300 keer langs die brievenbus. Tot ze geen kik meer geeft. Komt geen zweep aan te pas hoor!

Dit staat in jou 1 bericht:
Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?
Laatst bijgewerkt door Gracezellaa op 10-01-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:11

Wat hebben we trouwens aan zo'n filmpje? Dat is met paarden die er niet bang voor zijn, lijkt me een heel ander verhaal. Respect verkrijgen is iets heel anders dan een paard duidelijk maken dat het niet angstig hoeft te zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:12

Ik wil nog wel even twee toevoegingen maken: paarden die écht, serieus, zwaar mishandeld zijn met een zweep hebben een andere achtergrond, en dan is de hele situatie natuurlijk ook anders.

En ten tweede, ik zeg absoluut niet dat elk paard per sé met een zweep gereden moet worden! Alleen op het moment dat jij als ruiter de beslissing neemt om zonder zweep te rijden, omdat je paard dat niet leuk vind, dan vind ik dat er iets mis gaat.

Overigens, ook als jij zelf niet met zweepje rijdt, krijg je er toch snel mee te maken..iemand anders die met een zwiepende zweep rijdt, iemand die aan 't longeren is, etc..als je paard daar ook steeds van schrikt, lijkt me geen ideale situatie.