Wel of geen sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je sporen gebruiken bij een traag paard?

Ja
59 (40%)
Nee
81 (55%)
Geen idee
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 147

horselove154

Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:50

Hallo,

Zouden jullie bij een traag paard sporen gebruiken?? Waarom wel/niet??
Het is een paard tussen de 10 en 15 jaar die goed gezond is..
Zelf weet ik het niet..

Vul de poll in en licht eventueel je antwoord toe..
Alvast bedankt!
Groetjes Raänne (horselove154)

Morrow_Less

Re: Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:51

ja, om hem even aan te sporen. Niet constant maar gewoon als hij te sloom word

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:54

Dan zou ik hem eerst aan mijn been maken, sporen moet je gebruiken om moeilijkere oefeningen te verfijnen, en dat je makkelijker je paard kan laten weten wat hij moet doen. En niet omdat hij niet loopt en je hem dan vooruit kan schoppen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:57

Goh, een traag paard, volgens mij is een paard altijd traag om een reden en vaak is die reden geen zin hebben om te werken, met sporen gaat de zin om te werken niet verbeteren. Maar misschien is je paard wel sneller, maar wat als sporen ook niet meer genoeg zijn en hij dan ook weer te traag wordt.
Sporen dienen als verfijning van de hulpen, ik rij vaak met sporen, met de wat gevorderdere paarden, sporen moeten enkel gebruikt worden waar nodig om iets duidelijker te zijn, niet om je paard aan te sporen, sneller te laten zijn. Hij zal wel sneller worden als hij zin heeft om te werken.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:01

Oké, bedankt voor jullie reacties!
En hoe wil je een paard zin geven in zijn werk?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:02

Ik ben van mening dat je een paard op B/L niveau gewoon zonder sporen moet kunnen rijden. Gewoon leren om op je been te reageren en anders tikje met de zweep. Veel overgangen en tempowisselingen en op elk been reactie eisen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:03

horselove154 schreef:

Afwisseling, hem bezig houden, bijv: overgangen figuren, moeilijke oefeningetjes doen, nieuwe dingen leren, af en toe springen, en buitenrijden:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:08

horse_girl schreef:
Ik ben van mening dat je een paard op B/L niveau gewoon zonder sporen moet kunnen rijden. Gewoon leren om op je been te reageren en anders tikje met de zweep. Veel overgangen en tempowisselingen en op elk been reactie eisen.

Waarom zou een zweep dan zoveel beter zijn als sporen. Ik vind het net hetzelfde voor de zweep als voor sporen. Als je paard graag wilt werken heb je zowel geen sporen als geen zweep nodig in mijn ogen. Maar ik ben dan ook een westernruiter, daarmee dat ik er wrs zo over denk

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:11

geef 1x been, geen reactie geef dan een snelle beweging met je hak langs zn buik, geen reactie tikje met de zweep.
als je dit consequent doet leert het paard dit kennen en reageert hij meestal gewoon gelijk op je kuithulp:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:11

roxxxiejjj schreef:
horselove154 schreef:

Afwisseling, hem bezig houden, bijv: overgangen figuren, moeilijke oefeningetjes doen, nieuwe dingen leren, af en toe springen, en buitenrijden:)

Inderdaad, misschien ook wat grondwerk gaan doen, zorgen dat hij veel op de wei kan en niet enkel uit zijn stal mag komen om te rijden, longeren, buiten rijden, eens een dagje rust, veel nieuwe oefeningen. Een lesgever kan je daar vaak ook erg goed bij helpen van het paard gemotiveerd te houden. Succes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:13

Nee, ik zou er geen sporen bij gebruiken maar er aan werken dat het paard sneller aan het been wordt.
Lichte kuitdruk = reactie, zo niet volgt een wat forsere hulp bij weer geen reactie een schop evt. i.c.m. een tik van de zweep.
Tot nu toe geen paard tegen gekomen waarbij dit niet werkte Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:41

Sporen zijn voor zijwaartse hulpen, niet voor voorwaartse. Omdat sporen druk zetten op een klein oppervlakte, is de werking van een spoor eerder stekent dan duwend, zoals de kuithulp. Laat maar eens iemand beide handen tegen je ribbenkast duwen en kijk wat je natuurlijke reactie is (bewegen om de constante druk te ontlopen). Laat nu dezelfde persoon eens met twee vingers aan weerszijde in je ribben porren: jouw reactie is waarschijnlijk het ineenkrimpen in een foetushouding. Bij het paard hetzelfde.

Sporen zijn ontwikkeld voor oorlogsvoering te paard, waar de soldaat zijn paard snel opzij moest kunnen laten springen, voordat de vijand het in mootjes hakte. Sporen zijn dus voor eenzijdige hulpen en het is niet de bedoeling dat je met beide sporen tegelijk inwerkt, omdat dit een tegengestelde reactie geeft van het paard (moet ik nu naar links of naar rechts?).

Voor een felgmatiek paard werkt een correctie met de zweep dus beter dan sporen, omdat deze hulp op het achterbeen wordt gegeven en niet op de ribbenkast. daarbij is het wel belangrijk dat er consequent eerst met de lichte kuithulp gewerkt wordt, voordat het paard gecorrigeert wordt met de zweep. Anders zal het paard niet leren om ook op lichte hulpen voorwaarts te gaan.

Bovenal is het belangrijk dat het paard gemotiveerd is: Als het paard graag werkt, is de kans klein dat het te traag is. Hoe motiveer je een paard?

Bij een angstig paard is het vaak alleen een kwestie van de beweging in de juiste banen leiden. Door de angst en de adrenaline zal het paard namelijk geneigd zijn te bewegen. Echter, die angst en spanning werkt ook tegen je op manieren die je waarschijnlijk zelf wel bedenken kunt.
De meeste langzame en flegmatieke paarden zijn niet angstig, maar domineren de ruiter. Met andere woorden: ze hebben geen of weinig respect voor de hulpen, hebben geen zin etc.
Omdat deze paarden nniet bang zijn voor de ruiter, is straffen meestal niet de goede oplossing: dit mond uit in verzet zoals bokken, steigeren of staken. Wij ruiters zijn nog altijd minder sterk dan het paard, ookal roepen we mechanische werktuigen in om het paard te overtuigen om toch te gaan werken. Dit resulteert vaak in agressieviteit of verlies van vertrouwen van het paard, waardoor het angstig wordt en je weer aan de andere kant van het spectrum beland. Bovendien zal het paard niet met plezier aan het werk gaan als het continue gestraft wordt.

Belangrijk bij dit soort paarden is dus het toevoegen van een beloning en het werken op de rechte lijn.
Ik zal eerst dat laatste evn toelichten: snelle paarden werken op de cirkel, omdat deze de voorwaartse drang wat intoomd. Langzame paarden zullen dus op rechte lijnen moeten werken om meer voorwaartse drang te ontwikkelen: van A naar B. Op die manier hebben ze het idee dat ze ergens naartoe gaan, dat ze een taak hebben. Daarom werken buitenritten vaak zo goed om een paard wat heter te krijgen. Helemaal als er bij B ook nog een beloning wacht.

Deze beloning kan vanalles zijn. De meeste flegmatieke paarden hebben echter genoeg aan een beetje rust. Ze zijn op de plaats van bestemming en mogen nu doen wat ze het liefste doen: stilstaan! Hoe langer je erover deed om van A naar B te komen, hoe langer ze stil mogen staan.
Een snoepje werkt vaak ook, of even grazen.

Ik pas deze methode wel eens toe op mijn eigen paard. Wij moeten een stukje over de weg naar de bak, en daar loopt hij altijd wel vlot. komen we echter de bak in en doe ik de poort dicht, dan zitten er wel eens dagen tussen dat ik hem helemaal in voel zakken.
Als ik hem dan extra aan ga sporen, resulteert dat vaak in boos zwiepen met de staart, mond open en soms zelfs bokken. Dat is dus duidelijk niet de manier.
Als ik echter even de tijd neem om hem te motiveren, dan kan ik daarna vaak de rest van het uur met een enthousiast paard aan de slag.
Meestal rij ik naar de hoek en daar mag hij even stilstaan. Soms groeit er wat gras en mag hij een paar hapjes eten en dan weer op naar de volgende hoek.
Mijn paard kent dit patroon inmiddels goed en meestal gaat hij na 3 stops al vanzelf in draf op weg naar de volgende hoek en uiteindelijk zelfs in galop. Op zo'n punt kun je hoeken gaan overslaan en uiteindelijk gewoon hoefslag volgen. Wel blijf ik dan veel afwisselen met tempowisselingen, figuren en oefeningen (bij elk bordje wat we voorbijrijden doen we wel iets). Als ik namelijk alleen maar hoefslag zou volgen, zit ik weer op die cirkel en gaan we nergens meer heen en zal hij uiteindelijk weer slomer worden.
Mooie bijkomstigheid is dat je paard heel mooi de hoeken in gaat lopen Lachen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:01

Ik zou ze wel gebruiken, ben van mening dat je beter 1 keer een spoortje kunt gebruiken dan continu met je been eraan zitten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:04

Ik zou eerst eens kijke wáárom ie traag is en als het gewoon uit luiheid oid is wel gaan gebruiken.
En in andere gevallen anders oplossen zoals overgangen enz.. Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:55

Bedankt voor jullie reacties! Vooral Alicia2u voor het lange en uitgebreide reacties!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:36

horselove154 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Vooral Alicia2u voor het lange en uitgebreide reacties!

Ik heb toch vakantie :p

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:02

Ik ben het wel eens met Alicia2u wat betreft de zijwaartse hulpen maar op zich kan een spoorhulp wel goed zijn om een beenhulp die niet voldoende doorgekomen is, wat zwaarder aan te zetten. Als correctie dus.
Maar dan moet het paard in principe goed aan het been zijn. Eerst zou ik er dus liever aan werken volgens het aloude principe; beenhulpje - bij geen reactie; tik met karwats.

Het risico bij flegmatieke paarden is dat je elke pas met je spoor gaat 'ondersteunen' en daarmee stomp je hem nog verder af.

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:51

Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.

Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been! Knipoog

Succes Lachen

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:55

Ik sluit me helemaal aan bij _lieneke...
Sporen zijn een hulpmiddel geen oplossing!!

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:00

Af en toe flink in het dier raggen met je sporen kan toch geen kwaad? Ik doe het regelmatig als mijn stalen vierpoot niet luisterd!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:03

Ik mis de info over de ruiter.

De kwaliteiten van de ruiter bepalen of er wel of geen spoortje gedragen mogen worden Knipoog

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:24

Ik zou het eerst met een zweep(je) erbij proberen, een keer een schopje met je been, dan een keer iets harder, en dan nog harder, en als die dan niet reageerd gewoon een tik op z'n reet.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:30

Kirr__ schreef:
horse_girl schreef:

Waarom zou een zweep dan zoveel beter zijn als sporen. Ik vind het net hetzelfde voor de zweep als voor sporen. Als je paard graag wilt werken heb je zowel geen sporen als geen zweep nodig in mijn ogen. Maar ik ben dan ook een westernruiter, daarmee dat ik er wrs zo over denk

Het tikje kan je gebruiken om je paard aan te leren snel te reageren op je been. Dat je paard niet aan het been is, wil niet zeggen dat je paard niet wil werken. Het tikje kan soms ook even als herinnering dienen als het paard niet snel genoeg reageert. Als dat is bevestigd, kan je uiteraard ook zonder zweep rijden. Ik denk alleen dat je met sporen vaak ongemerkt hulpen geeft of sneller de spoor gebruikt omdat het gewoon makkelijk is, waardoor het paard afstompt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:43

Kirr__ schreef:
horse_girl schreef:

Het tikje kan je gebruiken om je paard aan te leren snel te reageren op je been. Dat je paard niet aan het been is, wil niet zeggen dat je paard niet wil werken. Het tikje kan soms ook even als herinnering dienen als het paard niet snel genoeg reageert. Als dat is bevestigd, kan je uiteraard ook zonder zweep rijden. Ik denk alleen dat je met sporen vaak ongemerkt hulpen geeft of sneller de spoor gebruikt omdat het gewoon makkelijk is, waardoor het paard afstompt.[/quote]

Dat heb ik ook beantwoordt in een vorige post:

Alicia2u schreef:
Sporen zijn voor zijwaartse hulpen, niet voor voorwaartse. Omdat sporen druk zetten op een klein oppervlakte, is de werking van een spoor eerder stekent dan duwend, zoals de kuithulp. Laat maar eens iemand beide handen tegen je ribbenkast duwen en kijk wat je natuurlijke reactie is (bewegen om de constante druk te ontlopen). Laat nu dezelfde persoon eens met twee vingers aan weerszijde in je ribben porren: jouw reactie is waarschijnlijk het ineenkrimpen in een foetushouding. Bij het paard hetzelfde.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:47

soms,hangt er van af met welk paard ik rij:)