Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:43

Wat als blijkt dat het paard wat jij kocht als de geweldige getallenteerde dressuurcrack, een middelmatig presterend, sloom dier is? Wat als blijkt dat het jonge ding wat jij kocht om heerlijk op buiten te rijden als de dood is voor alles wat beweegd, en dan linearecta naar huis toe stormt? Wat als blijkt dat jouw vermeende spring pony zijn voeten misschien 10 cm van de grond af krijgt?

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. Hou je zo'n paard, ga je ermee aan de slag, verleg je je eigen wensen en eissen? Of neem je afscheid en zoek je verder? En wat als dit dier nou je eigen fokproduct is? Of je hem op zijn 2de gekocht hebt en nu blijkt met inrijden dat hij niet vooruit te branden is onder het zadel?

TS begint later Knipoog

manutjuh

Re: Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:46

Ik neem aan dat als je zulke hoge ambities hebt je eerst even kijkt of dit paard het kan voor je hem koopt.

Als je dit niet zou weten omdat je hem dus als veulen hebt gekocht ofso, geen idee wat ik zou doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:48

vind ik een hele goede vraag! Ik heb een 2,5 jarige gekocht en heb dus nog geen idee hoe hij onder zadel is. Maar in de omgang klikt het zo goed, dat ik dat ondergeschikt vind. We kunnen het goed met elkaar vinden en al zou hij een ramp onder zadel zijn, dan vinden we wel een ander tijdverdrijf samen! Of ik pas me aan. Dus in dit geval zou ik dr mee aan de slag gaan indien mogelijk, anders mn eigen eisen aanpassen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dat niet doet indien je nog niet of nauwelijks een band met het dier hebt en dat je er dan sneller voor kiest om te verkopen.

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:50

ik zou dan echt janken,
maar daarom zou ik als ik een pony voor me eigen koop
dan ook eerst op proef willen hebben.
Dat heb ik met mijn hengst ook gedaan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:51

Wanneer je een paard gericht voor een speciale sport koop,
kijk je meestal ook naar de lijnen die erin zitten. Dat zegt natuurlijk ook al best veel.

Wanneer je er later achter komt dat het paard toch jouw ambities niet kan nastreven,
kun je ervoor kiezen om je paard te verkopen. Zo ook heeft een vriendin pas haar paard verkocht omdat zij SGW wilt gaan rijden en haar merrie trok dat niet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:52

Ik heb die van mij ook met 2,5 gekocht. Nu is hij 3,5 en het inrijden gaat niet helemaal zoals gepland, wat kleine strubbelingen Knipoog Maar de klik is er zo dat ik er echt niet over denk om hem weg te doen.

Mocht het de komende jaren blijken dat het absoluut niet samen gaat, en dat ik er geen plezier meer uit haal, en voor mezelf alles geprobeert heb om dit wel te laten werken. Dan pas zou ik er eens over na gaan denken of het wel eerlijk voor ons allebei is.

OlympusN

Hele goeie vraag! Bloos!

Ik zou het paard houden,zeker weten.
Voor mij gaat het er niet om wat een paard kan,maar om wie het paard ís.
Ikzelf zou het allerliefste graag dressuurwedstrijden gaan rijden.
Maarja,ik heb een draver die het vertikt om maar 1 dressuurbeweging te maken.
Ze houdt ervan om keihard door de polder te rennen,en dus lekker buiten te rijden.
Nouja,jammer maar helaas.
Ik zou het niet over mn hard verkrijgen haar weg te doen omdat ze zogenaamd niet goed genoeg voor me is.

aliealie

Een aantal jaren geleden heb ik ook een foute keuze gemaakt. Ik had een kwpn-er gekocht voor het recreatief buiten rijden, maar helaas daar was ze absoluut niet geschikt voor. Schrikkerig, kijkerig, dat werd later bokken en steigeren onderweg. toen werd ik bang, en dat is wel het begin van het einde.... Toen ging het helemaal bergafwaarts en heb ik haar besloten te verkopen. Er zat een goed springgefokt papier bij (heb ik mezelf laten vertellen) en ze is toen ook naar iemand toegegaan die er mee wilde doorgaan in de springsport en fokkerij. Daar heeft ze het echter ook na een poos in de kant gezet en volgens mij heeft diegene haar nu ook niet meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:59

picobello3 schreef:
ik zou dan echt janken,
maar daarom zou ik als ik een pony voor me eigen koop
dan ook eerst op proef willen hebben.
Dat heb ik met mijn hengst ook gedaan.

Lang niet iedere verkoper wil een paard meegeven op de proef. Zou ik ook niet doen, maar dat is een andere discussie.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:06

Het is mij ook overkomen dat ik een paard kocht en dat de klik er niet was, dat paard heb ik verkocht. Ondertussen reed ik al wel een paard waar ik de klik wel mee had en die heb ik gekocht. Tot op de dag van vandaag heb ik er geen moment spijt van gehad. Voordat je een paard koopt moet je je wel realiseren wat je er mee wil, maar helaas kun je na 2 x rijden niet bepalen of het paard bij je past...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:19

Verkopen. Heb een paard gehad wat niet bij mij paste (verkeerde keuze geweest.....) Het deed vreselijk veel pijn maar nu staat ze veel beter op haar plek ! Daar kan ze haar ei wel kwijt. Dus ik zou zeggen 'verkopen'

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:23

Het lijkt me dat dit puur afhankelijk is van hoe je een paard koopt. Als je een paard koopt omdat je er "de klik" mee hebt, dan accepteer je de beperkingen van dat paard als vanzelfsprekend. Maar als je een paard koopt met een specifieke ambitie en het kan bij nader inzien daar niet in meekomen, is het logisch om het paard te verkopen en te zoeken naar een dier dat wel mee kan in die ambitie.
En ik weet uit ervaring dat je met een eigen fokprodukt geen klik hoeft te hebben, deels daarom wil ik ook niet een opvolger fokken bij mijn merrie. Cool

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:29

Lastig..... Maar ik denk dat het per persoon en per paard heel verschillend is!
Ik merk zelf dat ik door verschillende fases heen ga met mijn paard. Ik kocht hem in de wetenschap dat hij geen 'sportpaard' was. In de loop der tijd bleek het beter te gaan dan verwacht en kreeg ik ambities. Hij gaf op een gegeven moment echter aan dat het teveel voor hem was en hij heeft een tijd rust gehad in een groep op het land. Inmiddels zijn we alweer een tijdje aan het sturen en ik neem hem heel serieus in zijn vermogens. We genieten erg van elkaar! Ik rijd vooral met hem buiten en ik rijd 2x per week in de bak wat basisoefeningen.
Heel soms vind ik het jammer, want een goed paard kost evenveel in onderhoud als een paard dat minder presteert. Ik kan me ook voorstellen dat andere mensen de keuze zouden maken om het paard weg te doen. Zelf heb ik geen moment spijt van de aankoop van dit paard, omdat we qua 'persoonlijkheid' heel erg klikken. Ik leer van hem precies wat ik nodig heb en daarin word ik als persoon ook een rijker mens. Hij heeft gewoon een heel leuke aard: gevoelig, vlot, betrouwbaar en een knuffel! Eigenschappen die hem voor mij ook een heel goed paard maken.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:31

Moeilijk moeilijk. Ik denk dat dit per persoon verschillend is. Ik heb zelf sinds een maandje een nieuw paard. Heb hem gekocht om recreatief te rijden en evt. zo nu en dan een dressuurwedstrijd. Door het weer heb ik nog niet mega veel kunnen rijden, maar de klik is er zeer zeker! Ik kan hem nu al niet meer wegdenken uit mijn leven. Ik ben echt zo'n muts die zich meteen enorm hecht. Als blijkt dat hij toch niet zo'n 'dressuurcrack' is als ik zou willen (mocht ik de smaak flink te pakken krijgen met wedstrijden), dan doe ik water bij de wijn. Dan maar geen wedstrijden en mijn ambitie bijstellen Ja Maar wegdoen? Zeker weten van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

Niet moeilijk. Een baasje erbij zoeken die er wél bij past (zeeeeer uitgebreid kennis laten maken en goed begeleiden), en dan afscheid nemen.
Zo heb ik het met mijn painthorse gedaan en hoewel ik het vreselijk vond om afscheid van 'm te nemen (buiten het rijden om was ik dol op en met 'm) heb ik er behalve op de dag van het afscheid natuurlijk Knipoog geen seconde spijt van gehad. Zijn nieuwe baasjes zijn dolgelukkig met 'm, en hij heeft het bij hen beter dan bij mij omdat 'ie nu wél volledig gewaardeerd wordt. En ik ben gelukkig want ik heb een andere pony mee kunnen kopen waar ik smoorverliefd op ben en waarmee ik ook zálig rijd. Allemaal blij dus.

Een paard is een te duur iets om te houden als je d'r geen plezier van hebt. En je doet 't dier er ook geen recht mee.
Het is grootheidswaanzin om te denken dat een ander niet net zo goed, dan niet beter, is voor je paard...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:50

Hmm ,
k denk dat het er een beetje vanaf hangt ,
Het paard wat ik nu heb zou ik niet wegdoen omdat haar "ambities anders liggen als de mijne" ( Ik vind even geen betere woorden )
Maar als ik nu een paard speciaal voor een tak zou kopen misschien wel ,
Ik heb bij mijn huidig paard ook al wel gedacht dat ze misschien net teveel paard voor me was , dat ze meer karakter heeft dan ik rijkunst, en ik ben nu eenmaal van het principe dat ik niet iemand anders op mijn paard laat rijden om er zelf op te kunnen rijden , Dus als het ooit zover komt , blijkt dat ze geen paard voor me is en gaat of op rust of wordt verkocht , Maar zover zijn we nog lang niet want voor de moment doen we het best goed !

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:53

denk dat je hier geen wel of niet kan zeggen is meer als en maar en dan pas een andwoord Clown

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:00

Als je je paard echt voor de hogere sport koopt (dhus hoge dressuur of springen of sgw of western,...), dan denk ik dat je inderdaad beter je paard kunt verkopen en er 1 kopen die jouw ambities wel kan volgen, anders raak je toch maar gefrustreerd en dat voelt dat paard dan aan, en daar word die natuurlijk ook niet gelukkiger op.
Maar ik, puur recreatief die wel graag nieuwe dingen uitprobeert enzo,zou mijn paard daar niet voor wegdoen, puur omdat ik die ambities niet heb, ik vind alles wel is leuk om te doen, maar om echt te presteren vind ik niet belangrijk, ik wil vooral fun. Dus als mijn paard opeens ongeschikt lijkt voor buitenritten, mja dan zou ik ms wel overhaald kunnen worden om ze te verkopen, omdat ik echt geen bakjesmens ben.
Hangt natuurlijk per persoon en per paard af e, maar als je paard of jezelf (wat dan ook voor een ongelukkig paard zorgt) er ongelukkig van worden, dan kun je het beste verkopen, denk ik

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:02

voor mij is het antwoord heel simpel. [uit ervaring]
als de klik er is pas ik me aan,voel ik er verder niet veel voor gaat ze de verkoop in.
ik vind alles best zolang ik maar door 1 deur kan met het paard.

toch heb ik er alle begrip voor als mensen de keus maken een ander paard te kopen vanwege hun ambities.
als je er zelf veel moeite mee hebt is aanhouden zowiezo niet de beste keus,daar worden beide niet gelukkiger van.
zelf heb ik er niet veel moeite mee Knipoog

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:03

Moeilijk dilemma, maar ik ben daar heel open en eerlijk in. Ik heb mijn paard ook verkocht, ook gekocht als 2,5 jarige maar hij was in de tussentijd 10 cm gegroeid en dat paste totaal niet. Hij was te groot en te veel paard voor mij. Het was wel mijn maatje, mijn vriendje mijn alles. Alleen dacht ik er zo over: Dat een ander er misschien meer uit kon halen als ik en hem ook net zoveel liefde kon geven en toen heb ik hem verkocht, deed zeer maar wel de beste beslissing. Je betaald je tenslotte scheel om een paard te onderhouden, dus wilde ik ook mijn ambities nastreven, nu heb ik een paard wat me veel beter past. Klinkt misschien egoistisch.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:06

Ik heb nu een paard wat duidelijk niet het meest geschikte paard voor mij is..
Ze is niet lief, ze toont geen belangstelling of iets.. Met rijden is ze puur dwars en soms ronduit gemeen..
Maar ooit komt er een dag dat we samen als eenheid een dressuurproef zullen afleggen..

Ooit...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:21

Als ik een paard zou kopen dat achteraf niet blijkt te passen, dan gaat hij er zondermeer uit.
Is beter voor ons allebei.

Sterker, ook wat ik zelf fok en mij niet past gaat zonder pardon weg. We hoeven elkaar namelijk niet persé in de weg te zitten.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:25

Ik zou ook verkopen. Heb zelf ook een keer een foute keus gemaakt en het paard heeft het waar hij nu staat veeeeel beter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:32

Ik heb me aangepast. Ik heb nu sinds anderhalf jaar een 20-jarige hengst die ik puur rij om hem fit en blij te houden. Hij kent alle Z oefeningen maar ik doe het hem niet aan om concourspaard te worden.

Dan heb ik Nicky, die ik gekregen heb nadat ik hem bijna twee jaar voor zijn eigenaresse getraind heb en tot en met de Z2 uitgebracht heb. In de Z2 liepen we echter tegen zijn grenzen(bouw en bewegingen) aan. Daarna bood de eigenaresse hem mij aan als kado en ook al zou ik liever een fantastische bewegingsgeweldenaar hebben met veel front waarmee ik eindelijk eens verder kan dan Z2, toch is Nicky mijn grote vriend en ben ik zo blij met hem. We hebben zoveel lol en zijn zulke vrienden dat ik er ook van geniet om hem lekker thuis te rijden en lol te hebben.

Foto's van beiden in mijn profiel.

Je krijgt er zoveel voor terug als je je aanpast aan je paard, al zijn je ambities eigenlijk anders. Tenminste, zo voel ik het.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:38

Mijn paard is achteraf ook niet "geschikt" voor mij. Ik zou graag de sport in gaan, maar dat gaat niet lukken.(lang verhaal) Toch vind ik nooit meer zo'n paard terug. Ze is opvallend, eenkennig en gaat door me door het vuur. Alleen mijn wedstrijdambities liggen in de koelkast Clown Toch kijk ik verder en ben nu druk bezig op fokgebied en keuringen met mijn pony Haha! Ook erg leuk!