Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:01

Ja, maar hoe dan eigenlijk wel? Blond

Ik heb er voorheen eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed,
omdat ik gewoon niet wist dat je niet op de beugels zou moeten steunen.
Nu dus wel, maar nu weet ik het helemaal niet meer Blauw oog

Je mag dus niet op je beugels (= voeten) steunen,
ook niet op je onderbenen, bovenbenen en knieën (want dan ben je weer aan het klemmen).
Dan blijven je armen en bovenlichaam over,
aan je bovenlichaam en heb je niets (tenzij je op je paard wil gaan liggen Nagelbijten / Gniffelen)
en je mag ook niet op je handen steunen, want dan zit je aan de teugels te rukken..

Wie o wie weet wat voor wonderbaarlijke methode er is om toch te kunnen lichtrijden?
(ervanuitgaande dat men niet kan zweven en over vleugels beschikt Duivel )

staljody

Re: Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:31

Jeetje ja nu je hier over begint ! Niet op de beugels staan ,, niet vast klemmen ? ,, Hoe dan wel? Ik kan zelf ook niets bedenken...
Ben benieuwd wat voor reacties er nog komen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:33

Door je op te laten gooien door het paard? Tenminste dat dacht ik altijd, nooit echt over na gedacht Verward

Ik steun naar mijn idee, niet en ik klem zeker niet (anders ga ik de bak door namelijk Haha! )

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:35

Het lijkt mij dat je gewoon moet steunen op de beugels hoor. Je wordt wel een beetje omhoog gegooid maar dat is niet genoeg om goed te kunnen lichtrijden (zeker niet als je paard vlakke gangen heeft). Maar je moet sowieso gewicht op je beugels hebben anders raak je ze kwijt. Mhm lastig.. Gestoord

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:41

Iets gewicht is idd handig, en je legt ook je been netjes langs het paard, dus iets gewicht tegen de wrongen van het zadel is ook handig.

Het zal een samenspel zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:43

"Niet op de beugels steunen" vind ik geen correcte uitleg, daar ruiters dan het idee kunnen krijgen dat ze geen druk op de beugels mogen houden. Het is niet de bedoeling dat er 'vanuit' de beugels 'opgestaan' wordt met lichtrijden. Dát is wat er denk ik bedoeld wordt met 'niet steunen in de beugels'. Het is niet de bedoeling dat je er vol in staat en van daaruit de lichtrij-beweging maakt.
Het lichtrijden doe je door het paard je een beetje op te laten gooien, en daarbij het bekken naar voren te brengen, en daarna weer zachtjes te gaan zitten. De ruiter dient daarbij niet te klemmen met de benen, maar wél gewicht te houden op de beugels. Verder niet te ver uit het zadel komen, en de lichtrijbeweging zuiver naar voren zonder draai in de heupen naar links of rechts,f uitvoeren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:58

Ik rij alleen maar buiten en het lukt mij alleen wanneer mijn paard een goede voorwaartse draf heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:08

Inderdaad wel steunen op de beugels, met een deel van je gewicht, maar niet opdrukken met de beugels.. En de rest van je gewicht verdeel je over je bovenbenen en je kont. Als het paard je dan omhoog gooit dan laat je je iets omhoog duwen, en dan kom je met behulp van je beugels weer zachtjes op je bovenbenen neer en daarna weer zachtjes op je kont..

Maar ik rijd bijna niet licht, alleen in een snelle draf op buitenrit.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:11

Op laten gooien door het paard, en je helpt jezelf hoe zal ik dat zeggen. Je rijdt licht vanuit je enkels (dus niet vanuit je knieen, wat dus klemmen veroorzaakt) Ik denk idd dat ze met niet op de beugels steuen bedoelen dat je niet op het puntje van je tenen gaat staan om omhoog te komen dan je hakken naar beneden duwt om omlaag je gaan en weer op je tenen gaat staan om omhoog te komen..

TE5

Re: Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 14:29

Ok, het is me nu ongeveer duidelijk Lachen Bedankt!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:13

je hebt 2 steunvlakken, dat is je kont en je voeten.
je hebt dus wel degelijk druk op beugel, sterker nog dat is de balangrijkste druk die je hebt.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:09

probeer je voor te stellen dat iemand zijn handen tussen jou voet en je beugel legt en jij rijd licht en probeerd die handen zo min mogenlijk pijn te doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:50

Detoren, dan heb je dus té weinig druk op je beugels, imo. Ik denk dat als je 't zo uitlegt, men teveel druk op de knieën gaat nemen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:55

Ik snap even niet waar je de wijsheid vandaan hebt dat je niet op je beugels mag steunen, niet met je knieen en/of bovenbenen mag steunen om te kunnen lichtrijden. Je zegt het toch zelf al, je kunt gaan vliegen als je kunt. Iemand zit je voor de gek te houden. Verward Gebruik alle lichaamsdelen die je tendienste staan zonder te gaan knijpen, verstrakken of verstarren. Dus gewoon lichte druk op de beugels, lichte druk met je bovenbenen en knieen. Muziek!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:04

TS: Fijn dat je niet alles voor zoete koek aanneemt maar er kritisch over nadenkt. Dat zouden meer mensen in paardenland moeten doen! Blijkt weer dat er vele 'instructeurs' zijn die het zelf allemaal niet begrepen hebben..

Bij paardrijden (ook bij doorzitten) heb je wel degelijk druk op je beugels! Bij doorzitten is die druk verdeeld over zit (2/3) en voeten (1/3).
Bij het lichtrijden valt de druk van de zit inderdaad tijdelijk weg en is je gewicht dus op je beugels.
Klemmen met de knieën is inderdaad onjuist. Door de tenen naar binnen te draaien blijven de knieen voldoende aan het zadel liggen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:16

Klemmen is echt fout maar je mag heus wel op je beugels steunen ! maar je moet je idd ook wel beetye oplaten gooien ...

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:19

Op je beugels steunen kan bijna niet anders, maar het komt natuurlijk ook vanuit je heupen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:03

Niet op je beugels steunen is imo wel heel belangrijk, maar dat kan alleen als je een goed zadel hebt. Ik heb daar nooit bij stil gestaan, totdat ik een fiks probleem in m'n scheenbenen kreeg door teveel druk op m'n benen met rijden. Daarna heb ik een tijdje met een andere zadel gereden waar ik echt goed op zat. Op dat zadel kon ik m'n onderbenen gewoon laten hangen, ook met lichtrijden. Op dat zadel was mijn balans zo goed (oa doordat de beugels echt onder m'n zwaartepunt zaten) Ik kon wel druk op m'n beugels houden, maar ik ging niet staan in de beugels om te kunnen lichtrijden.
Helaas paste dat zadel niet op mijn paard.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:07

Annemeik schreef:
Door je op te laten gooien door het paard? Tenminste dat dacht ik altijd, nooit echt over na gedacht Verward

Ik steun naar mijn idee, niet en ik klem zeker niet (anders ga ik de bak door namelijk Haha! )

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Ik denk trouwens dat veel mensen zijn die dit niet doen. Anders zouden er namelijk niet zoveel mensen op het verkeerde been lichtrijden Knipoog

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:10

je kan niet anders dan niet op je beugels steunen! want als jij wilt wijken, moet je je gewicht zetten op je buitenkant, als je schoudervoor wilt doen moet je je gewichtzetten aan de buiten kant etc etc
Als je in galop wilt aanspringen moet met je gewicht naar de buitenkant brengen en zo zit je altijd met elke oefening op een beugel te drukken. Haha!

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:03

Je moet je laten opgooien door het paard, en dan een heel klein beetje leunen op de beugels.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:08

Sonja schreef:
"Niet op de beugels steunen" vind ik geen correcte uitleg, daar ruiters dan het idee kunnen krijgen dat ze geen druk op de beugels mogen houden. Het is niet de bedoeling dat er 'vanuit' de beugels 'opgestaan' wordt met lichtrijden. Dát is wat er denk ik bedoeld wordt met 'niet steunen in de beugels'. Het is niet de bedoeling dat je er vol in staat en van daaruit de lichtrij-beweging maakt.
Het lichtrijden doe je door het paard je een beetje op te laten gooien, en daarbij het bekken naar voren te brengen, en daarna weer zachtjes te gaan zitten. De ruiter dient daarbij niet te klemmen met de benen, maar wél gewicht te houden op de beugels. Verder niet te ver uit het zadel komen, en de lichtrijbeweging zuiver naar voren zonder draai in de heupen naar links of rechts,f uitvoeren.

Ja Klopt helemaal.
Natuurlijk kun je wel iets druk op de beugels houden, zou ook vreemd zijn, anders zouden je voeten er steeds uitglijden.
Lichtrijden doe je vanuit je enkels, dus je mag inderdaad NIET klemmen met je knieën (wat veel ruiters wel doen, omdat het niet direct goed geleerd wordt). Je wordt als het ware omhoog gegooid door je paard en gaat dan weer (bewust) zitten. Dus NIET wat veel ruiters doen; zelf gaan staan en je laten vallen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:15

Sonja schreef:

Zo heb ik ook uitgelegd gekregen. Het paard gooit je als ware naar boven en je gaat hier 'overdreven' mee in de beweging, als ik het nu goed omschrijf.

Lenneke_ schreef:
Niet op je beugels steunen is imo wel heel belangrijk, maar dat kan alleen als je een goed zadel hebt. Ik heb daar nooit bij stil gestaan, totdat ik een fiks probleem in m'n scheenbenen kreeg door teveel druk op m'n benen met rijden. Daarna heb ik een tijdje met een andere zadel gereden waar ik echt goed op zat. Op dat zadel kon ik m'n onderbenen gewoon laten hangen, ook met lichtrijden. Op dat zadel was mijn balans zo goed (oa doordat de beugels echt onder m'n zwaartepunt zaten) Ik kon wel druk op m'n beugels houden, maar ik ging niet staan in de beugels om te kunnen lichtrijden.
Helaas paste dat zadel niet op mijn paard.

Een goed zadel is hier ook zeker weer erg belangrijk Ja

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:17

Hmm.. Vraag ik me eigenlijk na dit te lezen ook wel af eigenlijk.. Ff meelezen!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:21

Spierpijn heb je vaak na het rijden omdat je dus je bovenbeenspieren heb gebruikt.