van welke leeftijd sporen aandoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

van welke leeftijd sporen aandoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 13:09

van welke leeftijd ongeveer kan je sporen aandoen?

xxxdonja

Re: van welke leeftijd sporen aandoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:11

Dat heeft niks met leeftijd te maken. Ik ken een meisje van tien dat prima met spoortjes kan rijden, maar ik ken ook een vrouw van in de dertig die niet met spoortjes kan rijden. (die zou dan iets te veel prikken denk ik)

Je kan met spoortjes rijden als je netjes je been stil kan houden vind ik!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:12

Wanneer de situatie en het niveau er naar is?
Ik zie niet wat de leeftijd er mee te maken heeft..
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 27-12-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Dat kan vanaf de leeftijd dat je beseft dat zoiets totaal niks met leeftijd te maken heeft. Clown

noekje

Kan je doen wanneer je wilt.. maar waarom zou je dat willen doen? Sporen zijn er om de oefeningen te verfijnen, niet om je paard voorwaartser te krijgen zoals veel mensen denken..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 13:12

ah, oke, bedankt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:14

Natasja91 schreef:
Dat kan vanaf de leeftijd dat je beseft dat zoiets totaal niks met leeftijd te maken heeft. Clown

idd!
Niveau dus!
Benen stil houden heeft er imo ook niks mee te maken, het draait om veel meer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 13:18

om wat draait het dan meer ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:21

Ligt eraan wat je doel ermee is, wat er mee te bereiken valt en of je er mee om kunt gaan
Heeft niets met leeftijd te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:49

Amina22 schreef:
om wat draait het dan meer ?

Dat je weet waarom en hoe je ze kunt gebruiken en dat je er aan toe bent om ze te gebruiken.
Als je basis nog niet goed is, kan ik niet begrijpen dat mensen ze willen gebruiken als verfijning van de hulpen....

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:07

haay ik ben ook tien en ik rijd ook met sporen
het maakt niet veel uit welke leeftijd je hebt als je je benen maar stil houd als je de sporen niet nodig hebt Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:08

bud schreef:
het maakt niet veel uit welke leeftijd je hebt als je je benen maar stil houd als je de sporen niet nodig hebt Knipoog

Wanneer heb je jouw sporen wel nodig dan?

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:27

Leeftijd heeft daar niks mee te maken, gewoon, wanneer je paard het nodig heeft, en zolang je je benen maar stil houdt zodat je hem niet de hele tijd zit te prikken.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:33

Natasja91 schreef:
bud schreef:

Wanneer heb je jouw sporen wel nodig dan?

ik denk dat bud bedoelt wanneer je niet hoef aan te sporen dus ook niet sporen! denk dat je dat zelf ook wel snapt!.
je ziet ruiters alleen maar aansporen aansporen en aansporen!.. Vork
Beetje jammer is dat! ik vindt dat sporen zo ie zo niet nodig zijn om en paard te moeten aansporen!..
Ik kan alles met een knol die helemaal op gewicht is ingereden! ik heb tot nu toe niks geen sporen nodig om iets met haar te doen, schoudervoor, wijken travers, wissels, alles gewoon met gewicht en lichte been hulp!

Denk dat het aan de ruiter zelf ligt, jij bent tenslotte de gene die paard rijd, en jij bent dus ook de gene die je paard attent moet maken op je been, en je rijd toch met je gewicht+ benen, dus waar zijn spoortjes dan voor nodig... Haha!
Alleen als je heel erg hoog rijd, en de oefeningen allemaal dicht bij ekaar komen mag je best met een spoortje de juiste oefeningen AANWIJZEN!...dus niet aansporen... Bloos

Mijn mening he.. Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:22

winia4ever, daar ben ik het helemaal mee eens.
En daarom ook mijn vraag aan bud wanneer ze haar sporen nodig had, omdat ik denk dat het grote deel kinderen helemaal geen sporen nodig zou moeten hebben. Of ze nou een stil been hebben of niet. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, vandaar mijn vraag. Kwestie van nieuwsgierigheidje Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:00

Natasja91 schreef:
winia4ever, daar ben ik het helemaal mee eens.
En daarom ook mijn vraag aan bud wanneer ze haar sporen nodig had, omdat ik denk dat het grote deel kinderen helemaal geen sporen nodig zou moeten hebben. Of ze nou een stil been hebben of niet. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, vandaar mijn vraag. Kwestie van nieuwsgierigheidje Haha!

Ja klopt, ik snap het best hoor, vooral kinderen horen niet met sporen te rijden, en in bud der geval doet ze het dus ook om het aansporen!.
Ze krijgt op een erg grote pony bijna paard!(eigen keuze) dus ja dan hebben ze de kracht er niet voor om die beestjes aan te sporen, ook omdat er een ouder iemand op rijd van 18 die dus wel die kracht heeft dus ja, ze moet wat.
Ik heb zo iets kinderen horen echt op goed voormaat pony te rijden dus pony naar hun maat!. ze kunnen nu niks!. Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:07

Ik reed ook al vrij vroeg met sporen. Gewoon simpel omdat ik zo'n fijn afgestelde pony had en daardoor steeds meer comminucatie fouten ontstonden met een hele kuit Ach gut
Maar wel vind ik 1 van de eisen dat je een fijne beenligging hebt voordat je aan sporen begint. En waarom je ze aantrekt speelt dan ook nog mee... Een bepaalde leeftijd is er niet aan gebonden vind ik. Soms zie je kids van 8 al in de z rondrijden terwijl je soms ook 40 jarigen treft die de gewone standaard hulpen nog niet eens goed kunnen geven... Gewoon per persoon verschillend Pling

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:47

winia4ever schreef:
Ja klopt, ik snap het best hoor, vooral kinderen horen niet met sporen te rijden,

Tenzij ze wedstrijden rijden op M nivo (pony's). Dan is het dus verplicht om met sporen te rijden. Tis wel fijn als ze dan wel al weten hoe/wanneer deze te gebruiken Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:30

Heeft inderdaad met het niveau te maken waarop ruiter en paard zijn Ja!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:56

ja, ik ben 11, en in een impuls (puberteit:p?)heb ik sporen gekocht . mijn been ligt wel stil(in ieder geval stiller dan sommigen van mijn manege met sporen aan ), en het zou fijn zijn om mijn haffie wat liechter in te stellen, maar ik durf niet echt goed, en op mijn manege zal het zéeker niet mogen, zo'n klein kind met sporen ....

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:58

Amina22 schreef:
van welke leeftijd ongeveer kan je sporen aandoen?

Daar zit geen leeftijd aan verbonden. Knipoog
Als je wat hogere oefeningen gaat rijden dan kun je ter verfijning een spoortje omdoen maar niet omdat je paard een bepaalde leeftijd behaald heeft.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:51

het niveau, en als het paard het nodig heeft..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:53

Doel, rijniveau en ook een beetje leeftijd. Volwassenen denken er ook gewoon beter overna, over wanneer ze de sporen gan gbruiken. Kinderen gaan (meestal) gauw gemakkelijk denken; paardje is wat langzaam vandaag, hup spoortje erbij.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:54

xxxdonja schreef:
Dat heeft niks met leeftijd te maken. Ik ken een meisje van tien dat prima met spoortjes kan rijden, maar ik ken ook een vrouw van in de dertig die niet met spoortjes kan rijden. (die zou dan iets te veel prikken denk ik)

Je kan met spoortjes rijden als je netjes je been stil kan houden vind ik!

Hier ga ik volledig in mee!
Benen stil houden is het belangrijkst! Als dit niet kan dan wordt het paard dood voor je been en stomp je hem af.. Dan heb je straks niet eens meer wat aan een wielspoor!
Een spoor dient overigens om de hulpen mee te verfijnen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:12

Hier wordt gesteld dat sporen zijn om de hulpen te verfijnen.
Dat kan natuurlijk maar sporen kunnen (op een lager niveau) ook gebruikt worden als corrigerende hulp. Ik denk zelfs dat dat meestal het geval is; weinig mensen rijden zo subtiel en op zulk hoog niveau dat ze ze puur gebruiken als verfijning.
Helaas worden ze ook als 'standaard' aandrijfhulp gebruikt. Kijk maar eens naar een gemiddelde Z-dressuurwedstrijd waar vele ruiters bij elke paardenpas drijven en de sporen tegen de flank tikken....geen wonder dat sommige paarden gewoon kale of zelfs witte plekken hebben op de plek van de spoor. Hoezo verfijning? Het is juist afstomping. Deze paarden gaan nooit meer voorwaarts op een subtiele kuithulp...

Een ruiter van lager niveau kan heel goed met spoortjes rijden als correctiemiddel. Simpel gezegd; in plaats van een zweep. Dus altijd drijven met de kuit, alleen als je te weinig reactie krijgt, de hulp herhalen met spoor. (waar je anders dus een tik met de zweep zou geven). Als je dat consequent doet en begint met alleen de kuithulp stompt het paard niet af.

Als je dit begrijpt, consequent daarin kan zijn én een rustige beenligging hebt met je teen voldoende naar binnen (zodat je nooit per ongeluk prikt) dan kan je volgens mij met spoortje rijden. En ja, er zijn kinderen van 10 die dat kunnen.

Klein extra opmerking: je moet jezelf dusdanig onder controle hebben dat je nooit maar dan ook nooit zo kwaad wordt dat je gaat schoppen met een spoor!