Wanneer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jmac

Wanneer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 03:25

Misschien een iets te algemene vraag maar ik neem aan dat er wel een soort van richtlijn is te bedenken voor 't volgende...

Waar en hoe snel ben je toe als je paard rijdt uitgaande van 1 les in de week.

Na hoeveel weken behoor je zelfstandig te kunnen rijden en het gevoel te hebben dat je het paard onder controle hebt?
Na hoeveel maanden kan je voorzichtig aan springen denken?
Binnen hoeveel jaar zou je 'perfect' paard kunnen rijden? (Als in: het gevoel hebben dat je alle facetten begrijpt en ook zelf kan uitvoeren).

Ik begrijp dat het voor iedereen anders is (ook gezien durf/lef, talent, leergierigheid en je eigen kwaliteiten) maar er moet toch wel een soort van richtlijn zijn zodat je als beginneling ENIG idee hebt binnen wat voor tijd je dingen kan leren als je echt gemotiveerd bent en wat de vooruitzichten zijn. Als je op muziekles gaat leert de ene het ook sneller dan de ander maar er is wel een inschatting wat je zou kunnen als je je best doet. Iemand die me een idee kan geven?

MilesNF

Re: Wanneer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:32

Ook al wil je het niet horen, maar ik denk toch dat er geen antwoord op je vragen mogelijk is. Het hangt niet alleen af van de ruiter, maar ook van de paarden waarop les wordt gegeven en de instructeur. Daarnaast, individueel of in een groep, zo ja hoe groot is de groep dan?
Alleen op je laatste vraag is wel een antwoord te geven, ik denk dat de meesten dat nooit zullen leren en zeker niet in een paar jaar tijd of met 1x per week rijden..

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:37

Het heeft toch geen haast wanneer je dat allemaal kan doen? Ik bedoel je rijdt heerlijk paard en zolang je er plezier aanbeleefd zou het vazelf ook allemaal beter gaan.

Er is inderdaad geen norm van na 2 maanden mag je een keer springen. Dat bestaat niet, iedereen rijdt anders. Sommige rijden zonder enige ervaring weg met het paard alsof ze al jaren rijden. Andere moeten eerst nog longeerlessen volgen voordat ze een beetje gewend zijn aan het dier onder hun.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:16

ik heb ruiters die na 1 les kunnen lichtrijden, en ik heb ruiters die al bijna een jaar rijden maar alleen het op een paard zitten al leuk vinden. Het verdere rijden is helemaal niet van belang voor hun zitten, lopen en genieten Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:09

Hm echt leren paardrijden.... 30 jaar...minstens ;-}

Maar je kan gerust na een half jaartje een springlesje mee gaan pakken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:27

Goh... Hoe snel je leert paardrijden hangt van veel zaken af... Denk maar aan de kwaliteit van het paard/pony, de kwaliteit van instructie, en de mentaliteit, durf, inzet en het natuurlijk talent van de ruiter. Hier is niet een passend antwoord voor te vinden hoor... Alleen al met altijd controle hebben over het paard zijn sommige zelfs jaren bezig...

Goed paardrijden is voelen, één worden met het paard... het is eigenlijk zelfs niet meetbaar... De meeste ruiters leren zelfs nooit om perfect paard te rijden. Dat hoeft niet... paardrijden is elke dag opnieuw leren van het peerd... Je leven lang Lachen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:32

Ik ga mee met de meeste reacties.

Springen is geheel afhankelijk van hoe je balans zich ontwikkeld, sommige mensen vinden nooit de juiste balans, sommigen al na een tiental lessen.

Feit is wel dat je met een keer in de week heel erg lang bezig bent om echt te leren rijden.
En ook is de kwaliteit van de manege erg belangrijk, en evenzo de kwaliteit van de manegepaarden.

Er lopen jammer genoeg heel erg veel slechte instructies rond, die mensen bij de basis al verkeerde dingen leren.
En dat is doodzonde, iets fouts aangeleerd is erg moeilijk weer af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:16

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, waarbij ik me ook nog afvraag vanaf welk moment je dan "kunt paardrijden".
Is dat het moment waarop je niet alleen meer "meelift" met het paard maar de bewegingen goed kunt volgen en het dier in principe in een afgesloten ruimte onder normale omstandigheden(!) onder controle hebt? Of is dat het moment waarop je niet alleen zélf een beetje verantwoord je lijf beheerst, maar ook je paard op de juiste manier met z'n lijf laat werken? Maw: het moment dat je de overstap kunt maken van paard rijden naar paard trainen? Want daar zit nogal een verschil in.

Lichtrijden kan de gemiddelde ruiter al met een paar lesjes. Gemiddeld hebben beginnende ruiters een lesje of 10 aan de longe nodig voor ze in stap en draf los kunnen. Galop doen ze bij mij dan nog aan de longe. Ook nog een lesje of 5 tot 10. Daarna ook galop los door de bak, maar dan heb je het nog over een rondje over de hoefslag, daar zit dan nog weinig controle bij. Dat duurt vervolgens ook echt wel weer een lesje of 10 a 15.

Globaal ga ik er dus vanuit dat het toch echt wel een jaartje duurt voordat iemand bv een rustig buitenritje op een braaf paard kan maken.

Als je "maar" 1x per week rijdt, dan ben je eigenlijk elke les best lang bezig met weer het gevoel van de vorige keer terughalen. Tel daar bij op dat je wel eens een keertje ziek bent, paar weken op vakantie, keertje avondvergadering etc. en dan bestaat een jaar paardrijden voor de gemiddelde volwassen manegeruiter ineens nog maar uit een les of 40.
Mijn lesklanten staan daar wel eens van te kijken als ik ze dat voorreken als ze eens "klagen" dat het er bij mij "zo makkelijk" uitziet en dat zij het zo moeilijk vinden en er zo hard voor moeten werken. Ik doe het al veeeeeeel langer, heb het voordeel van eigen paarden die dus op mijn hulpen gefinetuned zijn, én ik rij het aantal uren dat zij per jaar halen binnen een maand... Is dus geen eerlijke vergelijking.
Zij rijden minder frequent, op vaak toch weer een ander paard, waar ook nog eens heel veel verschillende mensen op rijden, en ze gebruiken zelf hun spieren (en eigenlijk hele lijf) gedurende die week die er tussen die rijbeurten in zit ook nog eens heel anders.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:25

Op een braaf manegepaard moet je na een les of 10 wel een rustig buitenritje zonder galop in een groep kunnen maken.

Ik weet dat Müseler (de schrijver van de ruiterbijbel 'te paard') ervan uitgaat dat bij gemiddeld talent 40 lessen voldoende moeten zijn voor een redelijke basis. Dan moet je wel behoorlijk les hebben natuurlijk. Daarna zou je best kunnen beginnen met springen.

Mijn man kocht zijn eerste eigen paard toen hij 1,5 jaar reed. (Natuurlijk kon ik hem wel helpen met alles dat bij een eigen paard komt kijken). Hij had denk ik beslist talent maar 2 jaar moet voldoende zijn om met een eigen braaf paard aan de gang te gaan. Uiteraard is goede begeleiding dan noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:32

beantsje schreef:
Op een braaf manegepaard moet je na een les of 10 wel een rustig buitenritje zonder galop in een groep kunnen maken.

Wow! Dan neem ik ze nog absoluut niet mee naar buiten....
Misschien ben ik wel een vreselijke zeikerd, maar ik vind dat echt onverantwoord.

Kunnen ze bij jou na 10 lessen (da's bij mij dus 5 uur ervaring, verdeeld over 10 weken) dan al keurig in balans en met controle rijden?
Dan geef jij heel veel beter les dan ik, en/of je hebt veel getalenteerdere ruiters, en/of je hebt heel veel bravere paarden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:40

Ik geef geen les.
Wel is mijn inschatting dat een ruiter binnen 3 lessen kan leren lichtrijden en na een les of 10 redelijk balans kan houden in draf en stap. Dat geldt zeker voor jongeren. En met zeer brave paarden is dat voldoende. Bij ons op de manege (FNRS met veiligheidscertificaat) gaan ze dus al snel naar buiten. Het zijn trouwens inderdaad zeer brave paarden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:45

@sonja

10 lesse aan de longeerlijn doen ze nergens. Op wat uitzonderingen na. Denk dat je op de gemiddelde manege binnen die 10 lessen wel met de les mee naar buiten mag.

Vind die 10 lessen die jij noemt aan de lijn trouwens wel KEI GOED !!!!!!! De gemiddelde manege ruiter DENK trouwens te kunnen paardrijden. Ga je met zn 2e naar buiten IPV 10e in de les. Worden ze vaak kei hard geconfronteerd met de werkelijk heid. Of zet een manege ruiter die denkt dat die kan rijden op een wat moeilijker paard... Dan komen ze ook vaak tot de conclusie dat het niet zo makkelijk is. Naar mijn mening.. Rijden leer je niet echt op een manege. Tenzij er hele kleine heel goed beglijde lessen zijn weer je heel veel aandacht krijgt. EN ook het doel is je te leren rijden. ""dus niet een nuurtje paardje hobbelen met wat tips)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:51

Dan werk ik blijkbaar bij een uitzondering, want bij ons kom je echt niet van de lijn los voor je in 3 gangen met je armen over elkaar kunt rijden...
Onze paarden moeten ook nog langer mee...

@Beantsje: ik vind het nogal een verschil of iemand na 10 lessen in een gecontroleerde veilige omgeving (lees: afgezette rijbak) los kan stappen en draven, of dat iemand op een paard naar het bos gaat. Want wat gebeurt er dan als een paard schrikt en even aanzet in galop? Of met draven in het bos, wat toch ongelijk terrein is? Lijkt mij nog niet zo prettig voor de ruggen en monden van de paarden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:57

Overigens is dit dus precies wat ik wel eens aangegeven heb in een topic over "wedstrijdniveau" op maneges. Waarin ik zeg het totaal oneerlijk tegenover manegeklanten te vinden om een proef M te noemen, terwijl het "in the real world" nog niet eens B-waardig zou zijn.
Dan krijg je dus dat er toeristen zijn die opbellen voor een buitenrit (dat doen wij), waarna we vragen naar het rijniveau, waarop zo iemand zegt dat ze M met winst rijden.
Vervolgens komen ze dan in hun vakantie een buitenrit maken, zie ik hoe ze met poetsen en/of zadelen en/of opstappen met de paarden omgaan, en laat ik ze even voorrijden in de binnenbak. Waarna er wel eens besloten wordt dat een buitenrit uitsluitend stap/draf wordt, of zelfs helemaal niet doorgaat.... (OK doorgaans niet als iemand "M" rijdt hoor, maar regelmatig wel als men thuis "B" met winst rijdt)
Da's echt niet leuk om iemand te moeten vertellen, maar ook héél erg niet leuk voor zo'n klant om te horen te krijgen....

We krijgen echt regelmatig toeristen voor ritten die "thuis" dus al buitenritten maken, die bij ons nog aan de longe zouden moeten...

Ik ben dus ook erg blij met de F-proeven van de FNRS. Heb je tenminste wat houvast als iemand belt voor een afspraak in je inschatting wat het rijniveau ongeveer zal zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:02

De paarden op onze manege schrikken niet zo gauw; ze gaan allemaal meerdere keren per week naar buiten dus ze zijn heel wat gewend. Ik vind trouwens dat een beginnerspaard bijzonder braaf moet zijn.

Dan wat betreft het tempo van lessen; het moet wel een beetje leuk blijven voor de klant. Een manege is een commercieel bedrijf; als mensen jaren moeten investeren voor ze bijv. naar buiten mogen dan haken ze af. Daar moet je wel rekening mee houden (binnen de marges van veiligheid).
Trouwens ook op onze maneges moeten toeristen eerst even in de binnenbak en wordt gekeken of het verantwoord is. Zo niet, dan wordt het een stapritje met iemand aan de hand ernaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:28

Onze paarden zijn ook heel braaf hoor, maar geen "dooie" Haha!

Ik moet zeggen dat er eigenlijk doorgaans wel heel positief wordt gereageerd als je beginnende ruiters uitlegt hoe e.e.a. bij ons werkt. Mochten ze eerder klaar willen zijn voor het buitenrijden oid, dan adviseren we ze gewoon met een iets grotere frequentie te gaan rijden, of bv wat langer privélessen te nemen.

Overigens (even voor de beeldvorming) ga ik bij deze antwoorden uit van m'n eigen doelgroep bij de manegelessen en dat zijn volwassenen tussen zeg maar de 30 en 50 jaar. Ik doe geen kinderlessen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:26

Sonja schreef:
Overigens is dit dus precies wat ik wel eens aangegeven heb in een topic over "wedstrijdniveau" op maneges. Waarin ik zeg het totaal oneerlijk tegenover manegeklanten te vinden om een proef M te noemen, terwijl het "in the real world" nog niet eens B-waardig zou zijn.
Dan krijg je dus dat er toeristen zijn die opbellen voor een buitenrit (dat doen wij), waarna we vragen naar het rijniveau, waarop zo iemand zegt dat ze M met winst rijden.
Vervolgens komen ze dan in hun vakantie een buitenrit maken, zie ik hoe ze met poetsen en/of zadelen en/of opstappen met de paarden omgaan, en laat ik ze even voorrijden in de binnenbak. Waarna er wel eens besloten wordt dat een buitenrit uitsluitend stap/draf wordt, of zelfs helemaal niet doorgaat.... (OK doorgaans niet als iemand "M" rijdt hoor, maar regelmatig wel als men thuis "B" met winst rijdt)
Da's echt niet leuk om iemand te moeten vertellen, maar ook héél erg niet leuk voor zo'n klant om te horen te krijgen....

We krijgen echt regelmatig toeristen voor ritten die "thuis" dus al buitenritten maken, die bij ons nog aan de longe zouden moeten...

Ik ben dus ook erg blij met de F-proeven van de FNRS. Heb je tenminste wat houvast als iemand belt voor een afspraak in je inschatting wat het rijniveau ongeveer zal zijn.

Idd, mensen worden voor de gek gehouden op maneges, ik ken zoveel mensen die heel stoer roepen dat ze L of M rijden op de manege, met winstpunten.
En dan zie je ze rijden,,,, om te janken.
Fnrs is alweer een iets betere richtlijn, hoewel daar het niveau ook niet superhoog is.
Hoewel ze vanaf de F 10 veelal toch wel in elk geval goed genoeg kunnen rijden voor een strandrit.
Maar nageeflijkheid etc, word vaak te weinig aandacht aan besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:29

Klopt, en dat is wat ik bedoel met het verschil tussen kunnen rijden waarbij je eigen lijf het goed blijft doen, en kunnen rijden waarbij ook het paardenlijf goed blijft of uiteindelijk zelfs beter wordt.

Niveau van de F-proeven is idd niet hoog, maar ik kan er als richtlijn voor inschattingen toch aardig mee uit de voeten merk ik.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:45

Ik vind inschatting met F proeven ook wel werken, maar merk wel dat op sommige maneges te snel naar een hogere klasse overgaat. Rijden ze bv F6 terwijl ze bij ons dan misschien wel in de F 3 horen. Beter werken vind ik het CBR certificaat.

Verder ben ik het met Sonja eens kwa beginnen met rijden, ook bij ons zijn er bij die wel 10 longelessen nodig hebben, een andere misschien 5. En ook aan theorie besteden wij heel veel aandacht

_Jeanetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:32

Das heel moeilijk in te schatten...
Ik rijd al 15 jaar 1x per week op een manege, en ik ben er ook nog laaaaaaaaaaang niet!!
Misschien als je er veel tijd en geld in kunt investeren, gaat het misschien iets beter en sneller Knipoog

_Jeanetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:34

Sonja schreef:
Idd, mensen worden voor de gek gehouden op maneges, ik ken zoveel mensen die heel stoer roepen dat ze L of M rijden op de manege, met winstpunten.
En dan zie je ze rijden,,,, om te janken.
Fnrs is alweer een iets betere richtlijn, hoewel daar het niveau ook niet superhoog is.
Hoewel ze vanaf de F 10 veelal toch wel in elk geval goed genoeg kunnen rijden voor een strandrit.
Maar nageeflijkheid etc, word vaak te weinig aandacht aan besteed.
[/quote]

Haha, toen ik een jaartje of 11 was reed ik zogenaamd Z op de manege (gewoon simpel proefje maar voor het indelen werd er gewoon ingedeeld van B t/m Z)
Maar niemand geloofde mij op school... achteraf kan ik er alleen maar hard om lachen dat ik kei hard geroepen heb dat ik Z rijd Haha!

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 01:01

Dank voor alle reacties. Interessant om te lezen.

Een paar dingen: De reden dat ik het vroeg is omdat ik toch graag een doel heb als ik ergens aan begin. Misschien een mannelijke eigenschap maar ik hoef geen penny-meisje (eh jongen Vork ) te zijn maar wil wel echt iets bereiken en iets leren. Ik vind paarden fantastisch en ben op een bepaalde manier betrokken bij de rensport en daarom begonnen met lessen. Echter vallen me een paar dingen op..

Ik lees hier allemaal termen waar ik echt geen idee van had wat 't betekende (leve google natuurlijk). Is het niet standaard dat je op de manege daar uitleg over hoort te krijgen?
Daarnaast heb ik al vanaf les 1 niet aan een lijn vastgezeten. En ja.. Ik ging zelfs gewoon mee met draf/galop in bak.Tuurlijk had ik geen idee wat ik deed en of ik 't goed deed maar ze lieten me gewoon meedoen (na vragen bij mij of ik 't 'aandurfde'. Nu durf ik bijna alles dus vond ik 't alleen maar reuze interessant). Als ik Sonja's reactie lees verschilt dat wel heel erg van de werkwijze die ze bij ons hanteren.

Is er een bepaald boek wat gewoon de basis goed uitlegt en waarmee je een beetje aan zelfstudie kan doen?

Ik denk zeker aan prive-lessen want zit nu in 10+ groep en je voelt gewoon dat je er niet zoveel van leert als dat je zou willen. Zeker in 't begin is duidelijke uitleg/tips en dergelijke zeer welkom. Eerst de koude winter maar eens doorkomen en dan zal ik eens kijken of ik wat meer kan gaan rijden. Zoals iemand al aangaf: in 1 week 'vergeet' je dingen toch weer en wen je te weinig aan alles. Qua theorie krijg je momenteel helemaal niets bij onze manege.. Misschien moet ik wat assertiever zijn en er bij ons naar vragen want het wordt 'newbies' niet zomaar aangeboden of uitgelegd. Lijkt me toch raar als ik bovenstaande verhalen lees..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:17

jmac schreef:
Misschien een iets te algemene vraag maar ik neem aan dat er wel een soort van richtlijn is te bedenken voor 't volgende...

Waar en hoe snel ben je toe als je paard rijdt uitgaande van 1 les in de week.

Na hoeveel weken behoor je zelfstandig te kunnen rijden en het gevoel te hebben dat je het paard onder controle hebt?
Na hoeveel maanden kan je voorzichtig aan springen denken?
Binnen hoeveel jaar zou je 'perfect' paard kunnen rijden? (Als in: het gevoel hebben dat je alle facetten begrijpt en ook zelf kan uitvoeren).

Ik begrijp dat het voor iedereen anders is (ook gezien durf/lef, talent, leergierigheid en je eigen kwaliteiten) maar er moet toch wel een soort van richtlijn zijn zodat je als beginneling ENIG idee hebt binnen wat voor tijd je dingen kan leren als je echt gemotiveerd bent en wat de vooruitzichten zijn. Als je op muziekles gaat leert de ene het ook sneller dan de ander maar er is wel een inschatting wat je zou kunnen als je je best doet. Iemand die me een idee kan geven?

Ik schat dat je na een 20 lessen toch in staat moet zijn tot sturen en een braafpaard zo snel te laten gaan als jij wil. Of je dan al echt "controle" hebt zoals jij bedoelt weet ik niet.

Springen? Tja, pas als je de volledige basis der dressuur onder de knie hebt.

Perfect rijden? Da's een simpele: nooit.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 02:25

Mijn vriend kon na 3 keer rijden op het lichtrijden na, prima de controle houden in alle 3 de gangen op een gemiddeld paard.
Zodra het lichtrijden er in zit, gaat hij laag beginnen met kruisjes springen...
Zijn manier van rijden is ongeveer gelijk aan dat van iemand die een halfjaar manegelessen heeft gehad.

Het is voornamelijk een soort gevoel van evenwicht dat je moet bezitten en veel lef om snel de basis onder de knie te krijgen. Heb je dat niet, duurt het vaak wat langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:12

Jmac, theorie is bij mij een vast onderdeel van de lessen. Tijdens het losrijden (dat de ruiters in principe zelfstandig doen in mijn les) pak ik een stukje theorie mee, dat ik in de les in de praktijk ga behandelen. Ook tijdens het stappen met lange teugel tussendoor en bij het uitstappen "werk" ik gewoon door qua kennisoverdracht.
Theorie in onontbeerlijk als je echt wilt leren.
Nou ben ik ook wel gezegend met heel fanatieke ruiters die écht willen leren hoor, dus daar heb ik ook echt mazzel mee. Dat is onwijs leuk om les aan te geven. Een "stofdoekenclub" zou aan mij niet besteed zijn, daar heb ik geen lol aan.

Overigens bieden wij ook aparte theorieblokken aan. Voor beginnende ruiters hebben we opstartcursussen waarin je leert hoe je een paard borstelt en zadelt, maar ook leidt, waar 'ie van schrikt, hoe een paard denkt etc.
En dan kun je als je dat interessant vindt bv nog harnachementslessen volgen, of bv houding- en zitclinics, freestyleclinics om meer inzicht in het paard als wezen te krijgen etc etc.

Als je zelf heel graag (en snel) wilt leren, dan zul je zelf ook die mogelijkheid moeten creeëren door een rijstal te zoeken die mee wil in jouw wensen, en die je de kans geeft om meer ervaring op te doen dan een wekelijks uurtje hobbelen.

Zo zou ik me bv voor kunnen stellen dat iemand met de ambitie om snel en veel te leren meerdere keren per week lest, al dan niet privé (hoewel groepslessen bij ons ook uit 6 of max 8 personen bestaan, nóóit meer), en dat er gekeken wordt of je het bv leuk vindt om eens wat dagdelen mee te draaien in de verzorging van de paarden, of een korte 'stage' loopt met een van de instructeurs of een van de vergevorderde pensiongasten. Ik vind dat altijd wel leuk, zo'n fanatiekeling om een tijdje te begeleiden.