Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. beantsje schreef:Op een braaf manegepaard moet je na een les of 10 wel een rustig buitenritje zonder galop in een groep kunnen maken.
Dan neem ik ze nog absoluut niet mee naar buiten....

Sonja schreef:Overigens is dit dus precies wat ik wel eens aangegeven heb in een topic over "wedstrijdniveau" op maneges. Waarin ik zeg het totaal oneerlijk tegenover manegeklanten te vinden om een proef M te noemen, terwijl het "in the real world" nog niet eens B-waardig zou zijn.
Dan krijg je dus dat er toeristen zijn die opbellen voor een buitenrit (dat doen wij), waarna we vragen naar het rijniveau, waarop zo iemand zegt dat ze M met winst rijden.
Vervolgens komen ze dan in hun vakantie een buitenrit maken, zie ik hoe ze met poetsen en/of zadelen en/of opstappen met de paarden omgaan, en laat ik ze even voorrijden in de binnenbak. Waarna er wel eens besloten wordt dat een buitenrit uitsluitend stap/draf wordt, of zelfs helemaal niet doorgaat.... (OK doorgaans niet als iemand "M" rijdt hoor, maar regelmatig wel als men thuis "B" met winst rijdt)
Da's echt niet leuk om iemand te moeten vertellen, maar ook héél erg niet leuk voor zo'n klant om te horen te krijgen....
We krijgen echt regelmatig toeristen voor ritten die "thuis" dus al buitenritten maken, die bij ons nog aan de longe zouden moeten...
Ik ben dus ook erg blij met de F-proeven van de FNRS. Heb je tenminste wat houvast als iemand belt voor een afspraak in je inschatting wat het rijniveau ongeveer zal zijn.
Sonja schreef:[/quote]Idd, mensen worden voor de gek gehouden op maneges, ik ken zoveel mensen die heel stoer roepen dat ze L of M rijden op de manege, met winstpunten.
En dan zie je ze rijden,,,, om te janken.
Fnrs is alweer een iets betere richtlijn, hoewel daar het niveau ook niet superhoog is.
Hoewel ze vanaf de F 10 veelal toch wel in elk geval goed genoeg kunnen rijden voor een strandrit.
Maar nageeflijkheid etc, word vaak te weinig aandacht aan besteed.
) te zijn maar wil wel echt iets bereiken en iets leren. Ik vind paarden fantastisch en ben op een bepaalde manier betrokken bij de rensport en daarom begonnen met lessen. Echter vallen me een paar dingen op..jmac schreef:Misschien een iets te algemene vraag maar ik neem aan dat er wel een soort van richtlijn is te bedenken voor 't volgende...
Waar en hoe snel ben je toe als je paard rijdt uitgaande van 1 les in de week.
Na hoeveel weken behoor je zelfstandig te kunnen rijden en het gevoel te hebben dat je het paard onder controle hebt?
Na hoeveel maanden kan je voorzichtig aan springen denken?
Binnen hoeveel jaar zou je 'perfect' paard kunnen rijden? (Als in: het gevoel hebben dat je alle facetten begrijpt en ook zelf kan uitvoeren).
Ik begrijp dat het voor iedereen anders is (ook gezien durf/lef, talent, leergierigheid en je eigen kwaliteiten) maar er moet toch wel een soort van richtlijn zijn zodat je als beginneling ENIG idee hebt binnen wat voor tijd je dingen kan leren als je echt gemotiveerd bent en wat de vooruitzichten zijn. Als je op muziekles gaat leert de ene het ook sneller dan de ander maar er is wel een inschatting wat je zou kunnen als je je best doet. Iemand die me een idee kan geven?