Op welke leeftijd kan ik mijn tinker ruintje het beste inrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ianblue89

Op welke leeftijd kan ik mijn tinker ruintje het beste inrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:52

Hoi wie O wie kan mijn vraag beantwoorden? Haha!

ik heb een tinker ruintje, van waarschijnlijk 2,5 jaar oud (zegt de handelaar van Tinkerstal mccloud, heb hier en daar mijn twijfels) Boos!
maar goed.
nu was mijn vraag dus,
op welke leeftijd kan ik hem het beste inrijden.

groetjes stephanie en Ian

Doenjah

Re: Op welke leeftijd kan ik mijn tinker ruintje het beste inrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:12

tussen de 3 & 4 jaar Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:16

Ianblue89 schreef:

ik heb een tinker ruintje, van waarschijnlijk 2,5 jaar oud (zegt de handelaar van Tinkerstal mccloud, heb hier en daar mijn twijfels) Boos!
maar goed.
nu was mijn vraag dus,

Je zou niet de eerste zijn die een paard daar koopt dat jaren jonger danwel ouder is dan gezegd.. En zo`n 10 cm kleiner Haha!
Heb je een foto van hem? Heeft hij zijn voorste snijtanden al gewisseld (rond 2,5 jaar wisselen ze de eerste).
Vanaf zo`n 3 jaar kun je een paard inrijden, maar als het echt nog een slap ongespierd pukkie is zou ik wat langer wachtten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:06

een tinker x twenter zag ik in je andere berichtjes, wat is dat als ik vragen mag? ik ben in ieder geval wel benieuwd naar een foto Ja dan is het misschien ook beter te oordelen over zijn leeftijd/bouw?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:03

geen enkel paard is volgroeid voordat hij acht jaar oud is, ongeacht het ras. Wij rijden een paard pas in als hij vijf jaar is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:45

5 jaar Ja.

Maar uhm een tinker x twenter? Wasdaaa?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:17

Ianblue89 schreef:

maar goed.
nu was mijn vraag dus,

Ianblue89,

Wij richten meestal af op 3 jarige leeftijd. Tot hun 4de jaar worden ze met mate gereden. Vanaf 4 worden ze verder doorgereden. Het verschilt wel per paard. Of hij in maart of augustus geboren is scheelt bijna een half jaar. Het ene paard is eerder uitgegroeid als het andere. Gewicht en kunde van de ruiter/kar is ook belangrijk om rekening mee te houden.

Zorg eerst dat je exact weet hoe oud je paard daadwerkelijk is.

Hoeftniet

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:05

Ik rij ze ook pas in op 5-jarige leeftijd.
Daarvoor is ook veel te doen met hen: grondwerk, wandelen etc etc

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:21

ik zou zelf beginnen vanaf 4 of 4,5 maar de meningen zijn erover verdeeld!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:24

Tinkers zijn sowieso laatbloeiers, dus ik zou beginnen met een leeftijd tussen de 4 en 5 jaar. Nu kun je al beginnen met poetsen, veel aandacht geven, schriktraining, wandelen en af en toe een kwartiertje vrijheidsdressuur bijvoorbeeld. Vanaf 3 jaar af en toe oefenen met een zadel op de rug leggen, half jaartje later rustig leren longeren. En dan met 4 jaar voor het eerst erop Lachen

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:39

Tinkers zijn vaak laat uitgegroeid. Daarom is inrijden vanaf 4 jaar een mooie leeftijd! Daarvoor kan je natuurlijk wel al longeren en grondwerk met 'm doen, zodat hij aan de hand al wel 'beleerd' is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:07

Ik vind 4 jaar een hele mooie leeftijd om paarden in te rijden. Voor die tijd kun je natuurlijk al voorwerk doen. Wachten loont de moeite !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:56

Als het mijn paard was zou ik hem rond 4 jaar gaan inrijden.
Over de leeftijd.. ik zou een paardentandarts langs laten komen. Die kunnen vaak goed aan het gebit
zien hoe oud ze zijn.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:18

mijn vorige tinker had de tandarts jonger ingeschat, omdat bij de geimporteerde tinkers de tanden iets anders zijn afgesleten en ze later wisselen (heb ik mij laten vertellen hoor;-). 2 tandartsen vonden het niet gemakkelijk om leeftijd te bepalen bij een tinker en zaten er achteraf goed naast.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:45

Ik zou beginnen met 4 ongeveer... Het laicht er natuurlijk ook aan hoe hij/zij gebouwd is

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:01

Meestal is het rond de 4 jaar, maar indd wat maatlaje al zegt kijk naar z'n bouw is hij er wel aan toe.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:03

Als je dat vraagt vraag ik me af of het wel goed is om hem in te rijden? Misschien kan je beter naar een profesional gaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:31

Verplaatst van BEH naar RT-D.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:12

ik kijk altijd hoe het met de rug is , je kunt zo'n beetje voelen hoe stevig de rug is , meestal rijd ik een pony in rond de 3/4 jaar

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:26

4,5 zadelmak maken en 2 maandjes ermee werken en dan lekker weer 3/4 maanden retour land en dan met 5 oppakken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:29

beetje late reactie..

Ik ga wel met 3 jaar beginnen met mijn jonkies.. Langelijnen stapwerk aan het halster iets eerder, grondwerk doe ik nu al met ze (vergelijkbaar met de games van Parelli, vind het bij het "veulen-abc" horen) omdat ik vind dat ze braaf moeten zijn aan de hand ongeacht de leeftijd.

Ik ga rustig aan beginnen met 3 jaar (in de zomer dat ze al 3 zijn geworden dat voorjaar), zadeltje erop en hoofdstel (zowel bit als bitloos) in. Stuur aanbrengen mbv de lange lijnen en daarna erop zitten (ikzelf niet, maar een lichtere ruiter) en een jaar later pak ik ze zelf wel op.

Ik rij graag bitloos, maar wil ik wel dat ze wennen aan het bit ivm de keuringen waar ik graag met ze heenga. Veiligheidshalve breng ik geen hengst voor zonder bit..

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:26

ik zie daar weleens paarden te koop staan die ik veel jonger zou schatten, zou dus echt oppassen!
ik zou zelf ergens tussen de 3 a 4 jaar beginnen, weetje het hangt ook af van karakter en bouw van jouw paardje. In elk geval succes!

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:17

Ik heb mijn paard op ongeveer 3.5 jarige leeftijd ingereden. Daarvoor was ze nog erg 'jong', ook qua uitstraling. Ik heb ook het idee dat ze wat jonger is dan in het paspoort staan, volgens een kenner is ze ook ongeveer 2 a 3 maanden jonger.
Je kan daarvoor al veel grondwerk doen en hun achterhand versterken, zodat ze onder het zadel een betere balans hebben. Daar had mijne namelijk erg veel baat bij.

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:22

Mijn IJslander heb ik met vijf ingereden. Eerst gelongeerd, zadel erop, erop gezeten, en het daarna een half jaar laten rusten.

Met andere paarden begin ik ook altijd 'laat'. Rond de vier a vijf jaar. Op dezelfde manier als hierboven. Bij mij werkt dit altijd prima. Zeker de rustfase.

Mijn advies, begin zeker niet te vroeg! Kijk goed naar je paard, en als je er zelf niet zo heel veel van weet, laat iemand ernaar kijken. Dan bedoel ik niet alleen de leeftijd (tanden), maar meer hoe je paard is qua bouw, bespiering, en gedrag.

Succes!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:41

Mariska_28 schreef:
Heb je een foto van hem? Heeft hij zijn voorste snijtanden al gewisseld (rond 2,5 jaar wisselen ze de eerste).

Helaas houden ze zich daar ook niet altijd aan. Dunla is nu 2 jaar en 8 maanden maar heeft al d'r veulentanden nog >;) Terwijl Fayette en Hercules beiden netjes op exact 2 jaar en 6 maanden gingen wisselen destijds.

In ieder geval: als je twijfelt over de leeftijd vraag om een 2nd opinion bij een ervaren DA of paardentandarts.
En vooral belangrijk: vraag niet teveel. Liever met 3 inrijden en je tijd nemen en je paard de tijd geven dan op latere leeftijd inrijden en gelijk 5-6 keer in de week flink dressuurmatig trainen, in de krul en verzameld gaan zitten werken.