Mennen én dressuur ohz. kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Mennen én dressuur ohz. kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:38

Het is altijd al een 'droom' van me geweest om Saartje voor de koets te beleren. Ik heb het echter nooit doorgezet omdat ik altijd van alle kanten hoor 'dat je je pony ermee verpest als je én dressuur doet, én mennen'.
Maar nu zag ik laatst dat Merlin (ZZ-licht haflinger, geweldig beestje Lovers ) ook voor de kar beleerd is. Het lijkt me niet dat die mensen zomaar die pony voor de kar gaan beleren als dat in zijn nadeel werkt voor de dressuur, aangezien hij op zo'n hoog niveau loopt.

Wat ik dus gehoord heb: pony niet voor de kar beleren, daar gaat 'ie rijtechnisch onder het zadel aan 'kapot'.

Wat is jullie mening hierover? En als je hier ervaring mee hebt; ik wil alles weten Haha!

zap

Re: Mennen én dressuur ohz. kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:41

Ik denk dat het niet zo zwart-wit is als je het stelt Lachen

Natuurlijk, als je alleen maar gaat mennen dan gaat je dressuur achteruit en andersom ook. Maar zo om en om kan dat volgens mij best hoor Ja. Op mijn oude stal stond ook een paard dat zowel dressuur liep als af en toe voor het karretje... wat heet, er stonden er wel een stuk of 5!! Zowel dressuur als mennen Ja.

Ik heb juist positieve ervaringen, ook met mennen kan je je paard los krijgen Ja en dat kan soms juist voordelen hebben voor de dressuur Lachen

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:42

Mijn ervaring is dat mennen juist een enorm voordeel kan zijn bij een paard dat ook dressuurmatig gereden wordt. Bij ons worden ook alle drie onze paarden zowel aangespannen als onder het zadel gereden, ik zie geen nadelen eigenlijk. Voor de wagen bewegen ze heerlijk vrij en ontspannen en ik heb daar weer voordeel van als ik erop kruip. Maar moet zeggen dat mijn paarden (op dit moment) niet hoog in de sport lopen. Niets van aantrekken, dat commentaar en het mennen lekker gaan ervaren!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:43

Ik rijd nu een fries paard dat voorheen ook altijd gement is.
Tijdens het mennen werd ze ook altijd naar beneden gewerkt en gingen ze ook op les (menles).
Ik rijd nu dressuur met haar en ondervind geen problemen hiermee.
Dus volgens mij kan het best wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:45

Tuurlijk kan het allebei. Ik zie geen nadelen. Bovendien kan je aangespannen ook leuk dressuur rijden!

Als een paard alleen recreatief gement is ligt het wellicht anders, maar dat is met een paard dat alleen recreatief gereden is ook.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:47

Mijn paard loopt ook voor de wagen en onder het zadel. Geen enkel probleem. Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:54

Haha ik vind dit altijd zo'n stom vooroordeel!
Ter illustratie, de paarden van 4-span toppers lopen vrijwel allemaal Z2 of hoger OHZ.

De meeste paarden verbeteren zelfs OHZ, wanneer je netjes dressuurmatig ment, zul je ook zien dat je paard achter veel sterker wordt Ja
Gewoon doen dus Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:56

Al mijn rijpaardjes zijn tot nu toe voor de kar geknoopt.
Gaan ze van op eigen benen lopen. En het is een leuke manier om conditie te trainen zonder dat het jou te veel extra moeite kost....

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:00

ik rij fries die in 2 span staat. ik moet heel eerlijk zeggendat ik er niet echt baad bij heb dat hij voor de kar staat. ok hij krijgt genoeg lichaambeweging en een super conditie. nu rij ik B niveua met hem en heeft zijn baasje voor de kar nog wel eens keuren(lees omtrekken, niet zachtzinnig met hem omgaan, plat door de bocht enz.) ik merk altijd als hij een menwedstrijd heeft gehad dat hij heel erg stresserig is(wegrennen, super gefocust op me been) om hem weer relaxt te krijgen moet ik hem de eerste x naar een wedstrijd echt longeren.

(eigenaar ment 2x per week een bosrit van ong. 25/30 km en heeft 1x per 2 weken enkelspan les en 1x per 2 weken tweespan les)

ik heb er dus niet echt baad bij maar het ligt er maar aan hoe je met je paard om gaat. hoor ook verhalen dat het juist super gaat

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:03

Christa laarakkers is een paard bij gaan rijden dat normaal in het span liep maar wat 'teveel praatjes had'. Ze is er mee in de Pix st Georges gekomen.
Het gaat dus heel goed samen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:22

Als jij nou dr voor de kar beleert en merkt dat t niet gaat met dressuur kan je toch altijd nog kiezen doorgaan of stoppen ^^?

Dus lekker beleren, gaat t niet is er altijd nog genoeg tijd om te stoppen. Niet geschoten is altijd mis.

elllenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:22

mijn haflinger heeft M1 gelopen en voor de kar
en alles uit de M kan ze nog gewoon en gaat ook goed,
dus volgens mij maakt dat niets uit...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:42

Ligt eraan hoe jij rijd. Maar dat is in alle gevallen zo. Met endurance/western/springen kan je je paard ook verpesten, als je het op een verkeerde manier doet.
Maar voor de wagen behoort een paard niets anders te doen dan wat hij onder het zadel doet, dus je paard wordt er geen steek minder van. Hij leert er alleen maar heel erg veel van; hij doet ander werk (houd hem ook lekker fris in zijn koppie), hij heeft oogkleppen dus ziet de dingen anders, jij bent verderweg dus hij moet meer op je vertrouwen, hij zal zijn kont er eens goed onder moeten zetten als je een heuveltje op gaat.
Zolang jij er maar heel erg goed op blijft letten dat je net zulke kleine teugelhulpen blijft geven en niet ineens lomp grote ophoudingen gaat maken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:51

Onzin! De mijne loopt ook voor de wagen en dat komt mijn dressuur juist ten goede.. Onder de wagen leren ze heel goed recht te lopen, op hun eigen benen. Daarbij kan je hem mooi actief op het achterbeen rijden als je goed kan mennen (ik kan het niet dus vraag me niet hoe of wat hoor!)

Je kan hem zeker verzieken, maar dat kan odm ook!

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:59

Ik vind het ook een loos vooroordeel.
Ik sluit me aan bij de opmerking dat hij verbetert met rijden door ermee te mennen en onder het zadel te rijden.
En het is een leuke afwisseling voor jezelf en je paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:59

Jahoor

Kijk maar naar de Gelderse hengst Siruis. ZZ-dressuur en Z vaardigheid. Daarnaast nog M2 dressuur onder het zadel!

kan prima dus!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:00

ik vind het juist een erg goede combinatie... de paarden van ijsbrand worden ook ohz gereden hoor, zelfs op wedstrijd Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:22

cheyentic schreef:
ik vind het juist een erg goede combinatie... de paarden van ijsbrand worden ook ohz gereden hoor, zelfs op wedstrijd Ja

Paarden die niet min. M2/Z1 gelopen hebben onder het zadel koopt hij niet eens.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:23

daarom, je kan zoveel verbeteren ohz wat voor de koets erg moeilijk is zoals lengtebuiging etc..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:25

En andersom; Je kan onder het zadel nooit zo een sterke kont trainen als wanneer je hem voor de wagen over een zandpad laat trekken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:30

toch is dat een andere manier dan ik met mijn paard dressuurmatig wil bereiken.. dan wil ik namelijk een gedragen paard en een trekkend paard is stuwend, dus vind het andersom niet opgaan wel als je een erg slap paard hebt om hem in het begin in de koets aan te sterken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:35

In theorie klinkt dat inderdaad tegenstrijdig. Maar in praktijk komt het daar toch wel op neer. Als ik voel hoe mijn paard nu een heuvel opstapt onder het zadel, zet hij zijn acherhand er een stuk krachtiger onder dan dat hij deed voordat we dit hadden geoefend voor de wagen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:39

Wij mennen ook dressuurmatig dus zie niet in waarom dit niet zou kunnen. Zie het juist als een voordeel, wat je voor de wagen 'moeilijker 'kan verbeteren pak je mee onder het zadel Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:04

maar als jou paard ohz een heuvel oploopt stuwt hij ook en draagt hij niet.. het paard krijgt er zeker een sterkere achterhand van daar bestaat geen twijfel over maar wat ik bedoel is dat ik mijn paard ohz dragend wil hebben ik wil niet alleen maar vooruit maar ook omhoog.. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:09

Maar door eerst spieren stuwend te trainen, kun je ze later omzetten naar dragend. Je zult toch ergens moeten beginnen.