1ste x hoofdstel om, hoe reageerde jou'n paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

1ste x hoofdstel om, hoe reageerde jou'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:17

heb vandaag voor de 1ste x hoofdstel omgedaan bij mijn 2 en een half jarige paardje en ze reageerde eerst erg goed. ze was heel braaf en nam het bit rustig in de mond. maar toen heb ik haar even losgelaten in de bak en toen vond ze het bit niet meer zo mooi , hoofd schudden en het leek net of ze af en toe ergens tegen aan liep, ze vond het maar niks. ze was blij dat het hoofdstel weer af was. even voor de duidelijkheid alles past goed!!

vandaar dat ik deze topic open, hoe was het bij jullie paardjes met de 1ste x hoofdstel om??

Alicia2u

Re: 1ste x hoofdstel om, hoe reageerde jou'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:01

Wat wij altijd deden bij de jonge paarden is gewoon de hele dag het bit in doen. Dan wennen ze vanzelf (zonder neusriem). In het begin lopen ze te smakken en te kauwen en te schudden om het af te krijgen, maar aan het eind van de dag zijn ze allemaal rustig (hou ze wel in het oog! Ze kunnen makkelijk ergens aan blijven hangen).

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:44

Ik heb mijn paard net als jij even in de bak losgezet met bit in. Dit heb ik een paar dagen gedaan en daarna met bit gewandeld en later gelongeerd (eerst niet aan bit vast, later wel). Hij vond het eerst natuurlijk niet zo prettig, maar hij reageerde er al snel goed op. Hij was wel al wat ouder, maar dat maakt denk ik geen verschil.
Ik denk dat het normaal is dat ze gaan schudden etc. Het is toch iets raars, en al helemaal in je mond. Kwestie van wennen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:01

fem_daf, hoe bevestig jij de longeerlijn aan het bit vast? met tussenstukje of anders??

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:05

Ik heb idd met een tussenstukje, maar iedereen heeft hier andere ideeen over.. Ik doe dit omdat ik bang ben dat het anders gaat knellen onder zijn mond als hij een keer weg sprint. Je kunt er alleen niet perfect mee corrigeren omdat het anders inwerkt dan wanneer je rijdt.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:06

Ik zette ze ook altijd rustig een paar uur met hoofdstel met bitje in op stal, no problemo alleen even in de gaten houden. Kunnen ze er op t gemakje aan wennen en leren ze wat ze er wel/niet mee kunnen.
Daarna longeren met halster over hoofdstel, dan deed ik de longeerlijn aan de binnenkant gewoon door het halster zeg maar (niet door het bit) en aan de buitenkant aan het halster + bit vast zodat ze rustig konden wennen aan enige druk op het bit en dan trek je het halster ook niet zo scheef.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:09

Het nadeel met longeren met een tussenstukje is dat je hele andere hulpen gebruikt als onder het zadel.
Met een tussenstukje komt namelijk de meeste druk op de buitenteugel, hier trek je aan, dus volgens je paard geef je aan dat hij naar buiten moet en dan trek je juist nog meer.. Om die reden gebruik ik het niet meer nadat iemand me dit uitgelegd had.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:14

hoe longeer jij dan twinducklin?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:17

Je buitenteugel wordt ook met rijden gebruikt als begrenzer, dat zou dan juist gelijk moeten zijn. Wegrennen, trekken etc > begrenzen met buitenteugel, dat doet een tussenstukje ook.
Ik bedoelde eigenlijk dat je druk, wat jij ook al zegt, te ongelijk wordt verdeeld waardoor het anders inwerkt dan met rijden.

Zolang je paard niet keihard tegen je inhangt met longeren kan imo een tussenstukje prima. Meestal doen jonkies dit ook niet.

Moet ik er ook even bij zeggen dat ik longeren niet gebruik als vervanging voor rijden, maar puur voor beweging en bij jonge paarden zodat ze wennen etc.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:20

Ik longeer aan de dubbele longe of aan het halster. hlaster is voor de beweging, dubbele longe als afwisseling voor het rijden.

Als alternatief heb ik geleerd door binnenste ring, langs oren langs en dan vastmaken aan buitenring of door binnenring en dan vastmaken aan buitenring.

Lekker duidelijk Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:21

Die van mij vond het bit heeeel erg interessant, kauwde alsof dr leven er vanaf hing en na 2min kwam ze er achter dat je er ook best mee kan gaan staan slapen! Die van mij doet met alles alsof ze niet anders gewend is (ze is ook 2.5)

Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:21

Hij bleef maar op zijn bit kauwen en gapen. Al snel werd dit minder.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:26

twinducklin schreef:
Ik longeer aan de dubbele longe of aan het halster. hlaster is voor de beweging, dubbele longe als afwisseling voor het rijden.

Als alternatief heb ik geleerd door binnenste ring, langs oren langs en dan vastmaken aan buitenring of door binnenring en dan vastmaken aan buitenring.

Lekker duidelijk Knipoog

Ik snap wat je bedoeld!! Haha! zo heb ik het inderdaad ook een tijd gedaan, alleen ik vond het wisselen van hand echt te onhandig (vooral als t paard hoofdschuw is) en mijn lijn ging altijd onder het hoofdstel doorschuiven wat me niet echt prettig leek zitten. Hierdoor bleef de buitenhand ook strak staan. (ook niet zo fijn..)

Dubbele longe is ook volgens mij de beste methode, maar voor een jong paard is dit toch wel heel eng en het kan gevaarlijk worden als ze nog jong en onbezonnen zijn..

Leuk hè, al die verschillende manieren en gedachtes Tong uitsteken

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:28

Mijn paard smakt nog steeds als ik het bit indoe. Beetje van dat kauwen van bah wat heb ik nu in mijn mond.
Maar dat is maar 1 minuutje en dan is het ook weer prima.
Longeren doe ik het hoofdstel in, halster erover heen en de longeerlijn maak ik dan vast aan het halster, ik wil nog niet te veel in zijn mond zitten.
Binnenkort ga ik wat oefenen met lange lijnen, om het sturen wat bevestigd te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:43

De ene deed alsof ie niks anders gewend was, de ander krijgen we het niet eens in, is zo ontzettend kopschuw.... Nagelbijten / Gniffelen

Longeren doe ik opzich altijd met tussenstukje, ze hangen vrij vaak niet aan de lijn, dus dat maakt niet zoveel uit. Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:42

Was geen probleem voor haar. Ze kauwde in het begin een beetje maar het was alsof ze het al jaren gewend was.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:06

Mijne is bijna 2,5 en heeft ook al eens hoofdstelletje om gehad. In het begin flink kauwen (heb een nathe), maar daarna bleef ie staan alsof ie nooit anders gekend had. Maar ik moet zeggen dat de mijne wel errug gemakkelijk is....

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:08

de mijne stond 15 min te smakke. daarna was het over Clown (daarna ook nooit meer gedaan)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:09

nou ik heb vanavond voor de 2de x hoofdstel om gehad, tot mijn grote verbazing reageerde ze veel rustiger als de 1ste x. had ik niet verwacht. ben er wel heel blij mee....

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:20

Een beetje offtopic.. Over de longeerlijn vastdoen: je kan ook een knoop in de longeerlijn leggen, zo'n 30 cm. vanaf het klipje. Dan de longeerlijn door de binnenste bitring, door de buitenste en vastklippen aan je longeerlijn achter de knoop.
Je hebt zowel binnen als buiten druk, buiten iets meer. Door de knoop kan je nooit de 2 bitringen tegen elkaar aan trekken en met van hand veranderen hoef je niks anders vast te maken!

Je kan ook je longeerlijn door de binnenste bitring, door de hoge neusriem en terug aan de longeerlijn (hier de knoop dus dichter bij de klip dan voorbeeld hierboven).
Verdeeld de druk mooi tussen mond en neus, voor jonge paarden fijn. Nadeel wel wisselen bij van hand veranderen.

Bij een lage neusriem kan je dr klip zowel aan het bit als aan het ringetje aan de zijkant van de lage neusriem vastklippen. Moet je neusriem wel zo zitten dat deze vlak bij het bit zit. Dan heb je ook niet alle druk op de mond.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:21

Ontopic, fijn dat je paard al beter reageerde. Gewoon lekker rustig aan en voorzichtig doen, komt wel goed!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:08

zweetvos schreef:
Een beetje offtopic.. Over de longeerlijn vastdoen: je kan ook een knoop in de longeerlijn leggen, zo'n 30 cm. vanaf het klipje. Dan de longeerlijn door de binnenste bitring, door de buitenste en vastklippen aan je longeerlijn achter de knoop.
Je hebt zowel binnen als buiten druk, buiten iets meer. Door de knoop kan je nooit de 2 bitringen tegen elkaar aan trekken en met van hand veranderen hoef je niks anders vast te maken!

Je kan ook je longeerlijn door de binnenste bitring, door de hoge neusriem en terug aan de longeerlijn (hier de knoop dus dichter bij de klip dan voorbeeld hierboven).
Verdeeld de druk mooi tussen mond en neus, voor jonge paarden fijn. Nadeel wel wisselen bij van hand veranderen.

Bij een lage neusriem kan je dr klip zowel aan het bit als aan het ringetje aan de zijkant van de lage neusriem vastklippen. Moet je neusriem wel zo zitten dat deze vlak bij het bit zit. Dan heb je ook niet alle druk op de mond.

niks offtopic, oke een beetje dan, ben zeer blij met tips over longeren enzo.....mag graag ervaringen met anderen delen. vind ik belangrijk, ik haal daar dingen uit die ik kan gebruiken. ik wil alles zo goed mogelijk doen met mijn 2 en een half jarig paardje. het is in principe mijn laatste kans, heb zoveel pech gehad met mijn vorig paard. uiteindelijk afgekeurd, missch heb ik het wel allemaal fout gedaan, wil het nou gewoon zo goed mogelijk doen. dus alle ! tips zijn welkom

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:13

twinducklin schreef:

Lekker duidelijk Knipoog

deze ken ik ook maar weet wel wat voor een druk je kunt uitoefenen achter de oren.
ik ken trainingsstallen die dit weigeren bij jonge paarden [bovenlangs] Knipoog

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:05

By ons ging het heel goed ,
Touwtjes om het bit en de neusriem zodat het niet hard in werkte en eilijk ging het heel goed ..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:46

Bij mijn eigen paard weet ik het niet, die had getraind voor de drafbaan.

Maar vorig jaar wel jonge paardjes verzorgd die ik en een andere verzorgster aan zadel en hoofdstellen lieten wennen.
Zadel was echt geweldig grappig. Hoofdstel snapten ze niets van, maar accepteerden het wel gauw.