Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
twinducklin schreef:Ik longeer aan de dubbele longe of aan het halster. hlaster is voor de beweging, dubbele longe als afwisseling voor het rijden.
Als alternatief heb ik geleerd door binnenste ring, langs oren langs en dan vastmaken aan buitenring of door binnenring en dan vastmaken aan buitenring.
Lekker duidelijk
zo heb ik het inderdaad ook een tijd gedaan, alleen ik vond het wisselen van hand echt te onhandig (vooral als t paard hoofdschuw is) en mijn lijn ging altijd onder het hoofdstel doorschuiven wat me niet echt prettig leek zitten. Hierdoor bleef de buitenhand ook strak staan. (ook niet zo fijn..)

(daarna ook nooit meer gedaan) zweetvos schreef:Een beetje offtopic.. Over de longeerlijn vastdoen: je kan ook een knoop in de longeerlijn leggen, zo'n 30 cm. vanaf het klipje. Dan de longeerlijn door de binnenste bitring, door de buitenste en vastklippen aan je longeerlijn achter de knoop.
Je hebt zowel binnen als buiten druk, buiten iets meer. Door de knoop kan je nooit de 2 bitringen tegen elkaar aan trekken en met van hand veranderen hoef je niks anders vast te maken!
Je kan ook je longeerlijn door de binnenste bitring, door de hoge neusriem en terug aan de longeerlijn (hier de knoop dus dichter bij de klip dan voorbeeld hierboven).
Verdeeld de druk mooi tussen mond en neus, voor jonge paarden fijn. Nadeel wel wisselen bij van hand veranderen.
Bij een lage neusriem kan je dr klip zowel aan het bit als aan het ringetje aan de zijkant van de lage neusriem vastklippen. Moet je neusriem wel zo zitten dat deze vlak bij het bit zit. Dan heb je ook niet alle druk op de mond.
twinducklin schreef:Ik longeer aan de dubbele longe of aan het halster. hlaster is voor de beweging, dubbele longe als afwisseling voor het rijden.
Als alternatief heb ik geleerd door binnenste ring, langs oren langs en dan vastmaken aan buitenring of door binnenring en dan vastmaken aan buitenring.
Lekker duidelijk