Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:21

Ik weet dat er een centraal topic is voor aan de teugel. Maar daar krijg ik toch niet echt duidelijk antwoord.
Mijn vraag: mag je nou best wel een beetje spelen met de teugels of moet je gewoon je handen stil houden?
Ik heb het over spelen en niet trekken Lachen En met spelen bedoel ik de hele tijd je ringvinger bewegen zeg maar.
Hoop dat dit topic mij duidelijkheid geeft.
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door mireya op 24-11-08 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Yunaa

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:22

Ik denk dat het geen kwaad kan.
hoe krijg je anders je paard aan de teugel?
dus..?
x

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:23

Je zal toch op een manier nageeflijkheid willen vragen aan je paard (als je nooit wat vraagt krijg je ook geen antwoord) En van alle instructuers die ik heb gehad in de afgelopen jaren was er altijd wel sprake van wat spelen/knijpen/vragen.
Maar alles met mate natuurlijk. En stoppen met vragen als je je antwoord hebt natuurlijk. Maar dat lijkt me duidelijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:24

wat versta je onder spelen??

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:25

Nee, spelen met de teugels is niet goed. Je krijgt er vele paarden wel mee aan de teugel, maar dit is niet de manier om een paard ontspannen te laten lopen. Ontspanning bereik je door hem voorwaarts-neerwaarts te rijden. Dus voorwaarts rijden, een kleine ophouding en hem dan de ruimte geven om te zakken, neerwaarts laten gaan dus. Dit herhaal je steeds. Het is niet makkelijk, maar als je geduldig en rustig te werk gaat heeft het wel resultaat.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:27

Van pingelen wordt je paard goedkoper....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:29

saroanda schreef:
Nee, spelen met de teugels is niet goed. Je krijgt er vele paarden wel mee aan de teugel, maar dit is niet de manier om een paard ontspannen te laten lopen. Ontspanning bereik je door hem voorwaarts-neerwaarts te rijden. Dus voorwaarts rijden, een kleine ophouding en hem dan de ruimte geven om te zakken, neerwaarts laten gaan dus. Dit herhaal je steeds. Het is niet makkelijk, maar als je geduldig en rustig te werk gaat heeft het wel resultaat.

Mee eens..
Spelen met de teugels doe je niet.
Wat je wel doet is eerst je paard voorwaarts rijden, en dit tempo vang je op door (halve) ophoudingen te maken waar nodig.. dat ga je vanzelf leren voelen.

Wellicht dat die ophoudingen 'spelen' wordt genoemd..
Het is dus niet dat je constant aan het friemelen bent met je teugels..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:30

die halve ophoudingen bedoel ik dus ook. Verder heb je je handjes stil te houden Clown

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:30

OMG Rolleyes capraibex70: bijdehand Knipoog

Maar bedoelt TS met spelen met de teugels niet een ophouding?
Ik weet ook niet met welke frequentie TS bedoelt??

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:31

Met je ringvinger de hele tijd bewegen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:31

wat verstaan jullie dan over ophoudingen? Mijn ophouding is kort even spelen, en dan weer loslaten. Dan geeft hij lekker na en is ontspannen. Niet idd blijven spelen! Paard geeft na, jij geeft ook na.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:33

Een ophouding is een kneepje in een figuurlijke spons... En dan hand stil en dragen. En op 2 teugels rijden. Dan is "spelen" niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Meloen op 24-11-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:33

ik 'speel' nooit. Ik houd een weerstand biedende hand en op het moment dat mijn paard nageeft sta ik toe en open ik wat. Maar spelen, nee daar wordt een aanleuning alleen maar onrustiger van.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:37

Het ene paard is natuurlijk het andere niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:38

Heel simpel gezegd is een ophouding het sluiten en weer openen van je hand.
Deze geef je als je voelt dat je paard weg wilt gaan lopen (dus vóór het daadwerkelijk gebeurd).
Dán blijft je paard nageeflijk.. niet als je pas een hulp gaat geven als het paard weg loopt..

Je kan dus soms meerdere ophoudingen achter elkaar maken als dat nodig is, maar dan is er nog steeds geen gefriemel, maar een effectieve teugelhulp (als je het goed uitvoert tenminste..) Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:07

mireya schreef:
Met je ringvinger de hele tijd bewegen.

dat is FOUT Je handen moeten nagenoeg stil zijn, beter gezegd, stil zijn tov de paardenmond.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:12

LoveHorses12 schreef:
Ik denk dat het geen kwaad kan.
hoe krijg je anders je paard aan de teugel?
dus..?
x

Een paard rijd je nageeflijk en dus aan de teugel door met je binnenbeen naar je buiten teugel te rijden. Door been te geven en met de hand de impuls op te vangen waardoor het paard sluit. En paard spelend naar beneden rijden is hetzelfde als zagen. Valse nageeflijkheid, ziet er voor een amateur leuk uit, maar je hebt er verder geen zak aan.

Ik zeg niet dat spelen slecht is, je moet namelijk ook niet stijf of sterk worden. Maar je moet gewoon voelen wat je paard aangeeft en waar er nodig om weerstand te bieden dan doe je dat. Geef je rechter been dan bied je weerstand met links etc.

Paard moet behalve met de kop naar beneden namelijk ook over de rug lopen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:15

Als je een paard aan de teugel wilt krijgen moet je paard toch op de achterhand komen en in 'balans' komen.
Als het paard op de achterhand is en balans, dan gaat hij 'aan de teugel'.
Dat 'spelen' zijn eigenlijk ophoudingen waardoor het paard in balans komt.
Maar wij kunnen dat wel allemaal zeggen, maar je kan niets leren zonder een lesgever.
Begin in ieder geval niet met je teugels te spelen, want dat is de verkeerde manier.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:18

Een ophouding is NIET met je hand maar het aantrekken van de spieren in je kruis! Hierdoor geef je het paard het signaal dat er wat aan komt en vraag je hem daarvoor in balans en harmonie te komen.

Een ophouding die je geeft met je hand is een tempowisseling of een hele ophouding. Maar de halve ophouding an sich, als waarschuwing is niets meer dan een zithulp!

Spelen met de teugels en ophoudingen met de hand geven om het paard nagefelijk te maken is dus fout: Hoe kan het paard ooit stil worden in de aanleuning als jij continue met je hand zit te rommelen (c.q. ophoudingen geven)? Hou je hand stil ten opzichte van de mond en drijf van je been naar de hand toe, en vraag je paard zijn balans te zoeken en in harmonie met je te komen door een halve ophouding met de zit. Dat is naar mijn mening de enige juiste manier.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:20

Mijn paard wordt helemaal gek als je constant met de teugels speelt. Bij haar moet je je handen gewoon stil houden en misschien héél af en toe eventjes wat kneepjes geven als ze niet lekker los wol komen.
Maar verder gewoon stil houden die handen, krijgen ze een veel rustigere aanleuning van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:23

Alicia2u schreef:
Een ophouding is NIET met je hand maar het aantrekken van de spieren in je kruis! Hierdoor geef je het paard het signaal dat er wat aan komt en vraag je hem daarvoor in balans en harmonie te komen.

Een ophouding die je geeft met je hand is een tempowisseling of een hele ophouding. Maar de halve ophouding an sich, als waarschuwing is niets meer dan een zithulp!

Spelen met de teugels en ophoudingen met de hand geven om het paard nagefelijk te maken is dus fout: Hoe kan het paard ooit stil worden in de aanleuning als jij continue met je hand zit te rommelen (c.q. ophoudingen geven)? Hou je hand stil ten opzichte van de mond en drijf van je been naar de hand toe, en vraag je paard zijn balans te zoeken en in harmonie met je te komen door een halve ophouding met de zit. Dat is naar mijn mening de enige juiste manier.

Volledig met Alicia eens Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:53

Barco schreef:
ik 'speel' nooit. Ik houd een weerstand biedende hand en op het moment dat mijn paard nageeft sta ik toe en open ik wat. Maar spelen, nee daar wordt een aanleuning alleen maar onrustiger van.

Op deze manier rij ik ook.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:11

Alicia2u schreef:

Helemaal goed verwoord!
Alleen ben ik hier nu op de bank bezig te begrijpen wat je bedoelt met ophouding te maken vanuit mijn kruisspieren... Verward
......O ja dat!! Volgens mij doe ja dat ook al onbewust... Haha!
Ik heb ook zo'n paard wat mij het duidelijk aangeeft. Zit ik te veel te prutsen aan de voorkant, wat ik eerst ook deed, dan gaat het over de kop lopen/achter de teugel kruipen of wordt heel onrustig. Handen stil, dragend en soms een ophouding in de teugel om of attent te maken of net wat extra te vragen. Maar eigenlijk is dat bijna niet nodig, zolang je je handen maar goed draagt en de druk verdeeld over beide teugels.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:50

Ik ben daar ook geweest hoor, dat spelen. Zelfs onbewust ben ik daar nog een tijd mee door gegaan. Goed dat mijn paard het niet pikte!

Hij ging bokken, staken etc. Totdat ik gelijke druk zocht op beide teugels en mn hand stil hield, toen was het opeens allemaal voorbij. Typisch is dat, maar ik ben wel blij dat ik zo'n eerlijk paard heb (mensen zeggen altijd dat ze zich net een beginner voelen als ze voor het eerst op em stappen Tong uitsteken Je leert er wel van rijden.)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:56

Ik zou het ook zeker niet de hele tijd doen
Het is wel een manier die vroeger aangeleerd werd om "nagevelijk" te bevorderen maar het is niet iets om te blijven doen.

Zelf doe ik het om aandacht te vragen als mevrouw weer eens naar iets anders aan het kijken enz is tijdens het rijden.
Dan wel met alleen de binnenhand, buitenhand blijft stil.