Deken of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:08

Na aanleiding van het nieuwbericht over dekens van vandaag ben ik benieuwd waarom je wel of geen deken op doet.

Ik zelf heb een haflinger en mn instructice heeft me aan bevolen om toch een deken op te doen, zelfs te scheren mar dat vind ik wel een beetje ver gaan.
Ze zei : Jij gaat toch ook niet in je winterjas sporten!. Ik vond dat ze aan de ene kant wel gelijk heeft maar aan de andere kant heb ik zo iets van ja maar een haflinger moet daar toch tegen kunnen. Na het rijden doen ik wel altijd een zweet deken op tot hij opgedroogt is. Hij staat overgens 24/7 buiten op de paddock, maar heeft een goede schuilstal met een giga laag stro er in.

Wanneer doen jullie dekens op en af of om welke redenen???
Ik ben benieuwd

xxappiexx

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:11

Bij een graag of 10-12 gaan er bij mijn paard dekens op. Ik rijd er niet super intensief mee en daarom heb ik een paar jaar afgebouwd zodat ze vorig jaar zonder deken zou kunnen. Maar helaas ging dat niet goed en heeft ze nu weer gewoon een deken op.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:13

Ja ik rijd wel vrij intensief toch 4x per week een uur zeker

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:13

Wij hebben de paarden gewoon zonder deken staan. Maar ze hebben allemaal maar weinig winterbeharing.
De haf hebben we wel onder een deken staan, omdat hij in de winters anders gewoon heel erg veel haar krijgt.

het ligt er imo gewoon aan hoeveel haar je haf krijgt, hoeveel last hij ervan krijgt na het rijden (lees: zweten ed) en wat jij het liefste wilt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:02

Mijn miep staat gewoon zonder en met haar eigen, dikke wollige Fjordenvachtje. Er is een zweetdeken voor na het werk (als je niet lang genoeg hebt uitgestapt), maar verder niets. Ze krijgt ook drukwonden van dekens heb ik gemerkt, ze heeft al tig soorten en merken opgehad en telkens weer die drukplekken. En ze kan haar temperatuur prima zelf reguleren met haar dikke vachtje. Heeft ze ons mensen met dekens niet voor nodig.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:15

Mijn pony's hadden nooit dekens op, is ook nooit in me opgekomen. Ze stonden elke dag buiten. Na het rijden goed uitstappen, evt. even een deken op tot ze goed droog waren en daar hebben we het altijd goed mee gered. Had nooit het idee dat de winterjas ze in de weg zat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:09

De wedstrijdpaarden op onze stal krijgen sowieso vroeg een deken op, om te voorkomen dat ze uberhaupt wintervacht aanmaken. Deels omdat sommige paarden niet fijn werken in wintervacht of gewoon uren droog gestapt zouden moeten worden. Deels simpelweg voor het oog. Bij wedstrijdconditie hoort kort in het haar blijven, hetzij met dekens hetzij door te scheren.

De driejarige merrie zweet niet hard en blijft gewoon doorlopen, dus heb ik dit jaar de keuze gemaakt haar niet te scheren. Zij staat in wintervacht. Volgend jaar zal ze mee op wedstrijd gaan en komt ze net als alle wedstrijdpaarden op stal onder de deken.

Mijn pony is na een kwartier rijden kleddernat en voelt zich in haar wintervacht duidelijk niet fit genoeg om te werken. Afgelopen zomer liep ze zonder problemen een uur, nu is ze na een kwartier echt moe. Ik wil even kijken of dat beter wordt en anders gaat het scheermachine erover.

De hengst wordt geschoren voorafgaande aan de keuring. Deze staat wel met een deken op, heeft niet echt een flinke wintervacht en functioneert goed onder het zadel. Daar is het puur keuringsgebonden dus.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:03

Alleen als het erg mooi weer is dus een graad of 20/25 en mn paard het aangeeft dat ie het warm heeft, klammig aanvoelen, dan ligt er geen deken op...het is een onwijze koukleum en schiet dus snel in een dikke vacht, mogelijkheid tot scheren is aanwezig maar liever niet aangezien hij het licht uit je ogen slaat als je met scheermachine in de buurt komt...

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:17

Of het nou een haflinger of KWPN paard betreft wat 24/7 buiten staat, ondanks schuilplek vindt ik niet paardwaardig. Of hij nou wel of geen (onder)deken opheeft al dan niet met hals.
Oplaten drogen en af laten zweten onder 2 wollen dekens en darana een winterdekentje op is de meest ideale manier...ervan uitgaande dat je paard een open schuilstal heeft.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:18

Hij heeft een open schuilstal, maar als hij een kwartier heeft gelopen zweet hij peentjes. En het op drogen duurt meestal 3 uur. onder de zweet deken anders duurt het veel langer.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:26

Ik vind dat scheren of dekens op doen echt gewoon een beslissing is voor jezelf, wat jij makkelijk vind het paard kan ook prima af met zijn eigen vacht.

Mijn merrie bleef altijd mooi dun in de vacht, echter dit jaar heeft ze tot november 24/7 buiten gestaan en toen had ze wel een redelijk vacht en was ze na het rijden helemaal bezweet. Uit gemakzucht heb ik haar geschoren, ik hoef niet te wachten tot ze droog is en haar deken te wisselen en ik hoef niet bang te zijn dat ze een kou vat door de natte vacht. Na het rijden uitstappen tot ze op adem is, even een borstel erover en deken weer op, tenzij ze echt intensief heeft gelopen dan leg ik 10/15min even de zweetdeken op mocht ze nazweten en dan krijgt ze haar eigen deken op.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:42

Opzich is een deken wel lekker in de winter als hij een dikke vacht heeft. Wat alleen nu geen nut meer heeft want hij heeft die vacht al dus al zou je een deken op doen worden die haren alleen maar plat gedrukt maar hij heeft de zelfde dikke vacht. Dan zou jehem moeten scheren maar je dan moet je wel een hele dikken deken op doen.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:19

Mijn paard heeft nu wel een deken om, om te zorgen dat hij een korte vacht houd.
Mijn pony had nooit een deken om, maar die zweet ook nooit zo snel

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:12

Ik heb nou sinds 2 jaar geen deken meer op!

ik vind het heerlijk.
Ze heeft een mooie gezonde vacht en ze kan hem zelf aanpassen aan de kou en lekker zweten als ze het warm mocht krijgen!
Ik merk er niets van in het werk en ik rijd 4 a 5 dagen in de week vrij intensief.
Na het werk uitstappen tot ze koud aanvoelt en dan uit de wind.
Hun ondervacht is dan namenlijk al droog en het vocht wat op de vacht ligt merken ze niets van. Til het haar maar eens op!

Voor de gehele uitleg hoe een paardenvacht werkt en hoe een deken daarin tegenwerkt:

http://www.paardnatuurlijk.nl

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:24

Bij mijn schimmel deed ik altijd een deken op omdat hij dan niet zo vies werd, want in de winter kon ik hem moeilijk met koud water wassen. Nu heb ik een groot paard en daar doe ik ook gewoon een deken op, dan blijft hij wat mooier in zijn vacht.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:35

'k moet zeggen dat ik soms wel eens overweeg een dekentje op te leggen omdat Madam een van de grootste smeerkezen is die ik ooit gezien heb en altijd, maar dan ook echt altijd, smerig is en in de winter amper schoon te krijgen. Ik wil niet te hard poetsen (tast je de vetlaag die juist zo belangrijk is in de winter, zeker als ze dekenloos staan, mee aan) en wassen idem.Ik ga nu dus regelmatig gewoon op stap met een smerig paard. Jammer dan, is niet anders.

Mevrouw bevalt het prima zonder deken (toen laatst iemand per ongeluk haar een regendeken om had gedaan was die 10 minuten later veranderd in reepjes), en ze krijgt er drukplekken van (zo'n beetje alle verkrijgbare modellen wel geprobeerd, telkens weer die drukplekken) dus laat ik haar lekker zelf haar temperatuur regelen en neem het maar voor lief dat ze niet altijd perfect schoon te krijgen is in de winter. We rijden toch geen wedstrijden dus who cares! Zolang het onder het zadel en de singel maar goed schoon is. (en die plekken houdt ze toevallig zelf wel enigzins schoon. Haar bilpartij en de flanken tegen de bilpartij aan zijn meestal het meest smerig).

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:38

die van mij krijgt als het wat kouder word wel een deken op, voor het tegen gaan van zijn wintervacht. of nou ja, dat heb ik dit jaar gedaan, volgend jaar laat ik gewoon zijn vacht groeien tot het rijden echt niet meer gaat omdat hij dan zo lang nat blijft. dan ga ik scheren en gooi ik hem een deken op.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:39

is een beslissing die je zelf moet maken aan de hand van de conditie en de training van je paard

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:12

ik heb een kruising tinker en die kreeg eind september een deken om..overdag naar buiten s'nachts binnen..
dit omdat hij anders een mega vacht krijgt..en dan blijf ik uitstappen tot ik een ons weeg..

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:19

Die van mij krijgt vrij vroeg een deken op, en ze word elk jaar geschoren..
nu staat ze met 3 dekens op Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:24

Mijn pony is geschoren, dit omdat hij gewoon flink getraind wordt en ik niet kan hebben dat hij ziek oid wordt, waar je meer kans bij hebt met een dikke vacht, nat van het zweet en alleen een zweetdekentje op. Nu staat hij met een onderdeken op met daaroverheen een waterdichte 300grams deken.

Als ik jou was zou ik (vooral als het nog kouder wordt enzo) overdag wel een dekentje om doen. Hoeft niet heel dik (gezien die wel dik in het haar zal zitten).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:27

Die van mij staat 24/7 buiten zonder deken, dus ja, met heerlijke dikke winterbeharing Haha! . Ik pas mijn training er 's winters wat meer op aan of ik stap goed uit. Overigens werk ik niet alleen door te rijden, maar juist vooral door grondwerk. Knipoog
En ook dan moet je goed uitstappen als hij bezweet is Knipoog . Daar neem ik dan de tijd voor, anders gaan we wat minder hard aan de slag. Gaat prima. Wat ik 's winters ook fijn vind zijn lange buitenritten in stap. Heuveltje op, heuveltje af op de hei e.d. Is ook hard werken, hoor.

Ik geloof niet dat ik me door een ander zou laten vertellen of mijn paard een deken op moet of niet (vanwege de training). Mijn paard staat het hele jaar door buiten en heeft zijn natuurlijke beharing en beschermlaag hard nodig. Ik vind zijn natuurlijke weerstand belangrijker dan training, maar da's mijn mening. Lachen

Ziek is hij nooit en een zweetdeken heb ik niet eens. Clown

pascalle9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:02

Wel een deken, maar meer voor mn eigen idee denk ik dan voor mn paard Knipoog

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:19

Mijn paard en pony hebben allebei een deken op sinds november. Ik gebruik meestal een 250 grams deken, maar ze zijn sinds zaterdag geschoren dus nu dragen ze een onderdeken van 100 grams en hun gewone deken van 250 gram. Mijn veulen draagt geen deken, maar staat wel op stal als het echt slecht weer is.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:54

Wat heb je de andere winters gedaan? of is dit de eerste winter dat hij van jou is en dat hij 24/7 buiten staat. Als het altijd goed is gegaan, zie ik geen reden om er nu een deken op te doen en al helemaal niet om te scheren.

Als hij echt heel erg zweet is het misschien wel verstandig om er een dekentje op te leggen (als hij weer droog is). Persoonlijk zou ik niet veel trainen in de winter met een paard wat altijd buiten staat.

Maar ik vind dat het wel helemaal je eigen beslissing is!