Het ligt bij mij eraan welk paard het is.
Nevada van mij rijd ik bijna elke dag, waarvan 1 keer buiten, maar van de rest dressuur. Dit paard heeft giga baat bij ritme en door het bijna elke dag doen gaat ze nu beter lopen. Wel probeer ik elke dag een andere oefening te pakken. De basis doe ik elke dag, en de ene dag werk ik aan het schouder binnenwaarts, en de andere aan het verzamelen en/of appuyeren.
M'n andere merrie Wickey rijd ik ook elke dag, maar de ene dag een beetje rond hobbelen, de andere trainen, en de volgende een buitenrit ofzo. Zij krijgt ook regelmatig een dagje vrij van me dat ze lekker kan rennen in de buitenbak enzo. Vind ze heel fijn.
M'n derde paard wordt gereden door iemand anders. Samen met haar komen we er achter dat hij dus baat heeft met 2 of drie dagen vrij in de week. 1 dag longeren en de rest trainen en 1 buitenrit. Te veel elke dag trainen gaat hij vechten enk om je niet verder met hem. Nu gaat hij met sprongen vooruit.
Of te wel. Het verschilt van paard tot paard. Net als bij mensen. De ene persoon houd van elke dag hetzelfde werk, terwijl de ander juist daar gek van wordt en graag heel veel afwisseling wilt hebben. Dit geldt ook voor paarden en andere dieren.