Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:20

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af wat jullie denken over de grootte van een paard en zijn springvermogen? Is daar een conclusie uit te trekken.. Dat een klein paard minder vermogen heeft dan een groot paard of iets anders?
Ik had het er namelijk over met een vriendin en zij zei dat een klein paard minder goed kan springen dan een groot paard. Ik was het hier niet mee eens omdat het afhankelijk was van het paard.
Vandaar dat ik dus benieuwd ben naar jullie mening!

Ik hoop dat het topic hier goed staat, anders sorry!

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 01-11-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Re: Hoe groter een paard, hoe beter hij kan springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:21

Euwh een belg is toch wereklijk Énorm..
Maar zal een belg net zo hoog als een welsh pony springen ?
No way, het gaat volgens mij om de hele bouw van een paard..
Kuss

Britt

Wat een onzin Vork
Heel veel topspringers zijn maar 1.60, net als dat ik paarden van 1.80 ken die al struikelen als ze maar naar een hindernis kijken Nagelbijten / Gniffelen

Flew

Dat verschilt per paard. Ik ken ukkies die gruwelijk goed kunnen springen en grote paarden die er niks van maken. (behalve brandhout Nagelbijten / Gniffelen )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:26

Flew schreef:
Dat verschilt per paard. Ik ken ukkies die gruwelijk goed kunnen springen en grote paarden die er niks van maken. (behalve brandhout Nagelbijten / Gniffelen )

Inderdaad, paard dat vroeger bij ons op de club zwaar sprong, raakte makkelijk over een hindernis van 150/160, beestje zelf was amper 1.58m. Het enige nadeel van een klein paard, is dat hun galopsprong soms net te kort komt om een serieuze driesprong te halen...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:28

Denk dat het bij de techniek ligt van de sprong.
Een groot paard met een slechte techniek, komt minder hoog dan een pony met een goede techniek.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:00

hangt af van paard tot paard natuurlijk!
grote paarden zijn vaak lomp,en springen minder goed,andere juist beter.
kijk maar levisto z ,is juist een paard,en een super crack!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:18

Hangt af van het paard. Heb pas nog eens mee gedaan met de paarden laten vrijspringen op stal. Een groot paard van dik 1.70 sprong zo'n 60 cm met een niet al te beste techniek, waar mijn Welsh A vrijwillig boven de bakwand uitsprong (en dus hoger sprong dan haar eigen stokmaat) omdat ze een hoge sprong uitkoos ipv de bedoelde lage.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:18

Nee.

Bij ons op de manege staat een schimmel van 1.60, die zn benen niet optilt, of springt. Hij kan het niet, en Patty (profiel), D pony springt heel ged.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:22

hangt van de techniek en het talent van het paard af. Mijn paardje is vrij klein, maar springt vrij goed. Er zijn zat grotere paarden die een stuk minder goed springen. Maar ik denk dat uiteindelijk als je alleen naar het vermogen kijkt, een groot paard wel in zijn voordeel is. Maar goed, dat houdt dus niet in dat een groot paard meteen een goed springpaard is. Kleine paardjes hebben ook voordelen in de barrage bv.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:22

Zeker nooit gehoord van Jappeloup of van Stroller? De eerste was een klein paard dat op het allerhoogste niveau heeft gelopen en de tweede Stroller, was een grote pony die Olympische Spelen heeft gelopen. Grootte zegt dus niets, het gaat om lichaamsgebruik, inzet en karakter. Bovendien heb je met de technische parcoursen van tegenwoordig meer aan een klein en wendbaar paard, dan aan een grote met onmeunig veel vermogen maar minder wendbaarheid....
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 01-11-08 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:25

Gemiddeld genomen vind ik een kleiner of normaal paard vaak juist beter springen dan een groot paard. Die grote paarden zijn vaak toch net iets minder handig, iets minder wendbaar.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:39

verschilt ook per ras .. je kan ook een belgisch trekpaard van 1.70 hebben die maar 50 centimeter kan springen, en een pony van 1.10 die 1 meter springt, het ligt ook aan de potentie die het paard heeft

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:42

Mijn ervaring is ook juist dat kleine paarden wat 'flexibeler' zijn en dus hoger springen. Maar misschien is mijn niveau nog niet hoog genoeg en is het springen met kleinere paarden wel gewoon makkelijker.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:55

vaak is het ook zo dat grotere paarden van ong.1,70m langer zijn en daardoor moeilijker bij elkaar te rijden zijn, hierdoor zijn ze vaak ook minder wendbaar en minder voorzichtig op de hindernis (is mijn ervaring). mijn vorige pony (d pony 1,46m) kon hindernissen springen van 1,35m (oxer in paardenafstand)terwijl er tijdens diezelfde hoogtesprong ook grote paarden meededen die nog geen eens 80 cm haalden.
ik heb het hier dan ook gewoon over rijpaarden en niet over belgische trekpaarden enz.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:14

Mijn pony van 1.47 kan hoger & beter springen dan het paard
van mn zus 1.65, het gaat meer om de lichaamsbouw en de techniek dan om de hoogte. Een vriendin van mij spring met een paard van 1.80 en die springt geweldig! Maar ken ook genoeg die met kleine paardjes van 1.60 super springen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:35

kleine paarden kunnen heel goed springen grote paarden natuurlijk ook, ligt gewoon aan het paard ik durf zelf wel hoger te springen als ik op een paard zit.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:35

Bij mijn weten springen kleine paarden en pony's beter dan grote paarden !
Het is dus niet echt waar , hoe groter je paard hoe beter hij springt . Er zijn altijd en overal uitzonderingen he .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:39

De meeste pony's en kleinere paarden die ik ken springen beter dan de grote slungels, die weten zich vaak geen raad met hun lange benen. En ik heb het idee dat grote paarden meer moeite hebben een lagere hindernis goed in te schatten. Maar dat weet ik niet zeker, dat geld alleen voor die paar echt grote paarden die ik ken. En dat is nou niet bepaald representatief.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:02

Volgens mij ligt het niet aan de stokmaat van een paard. Ik zie nou niet bepaald een grote Shire net zo hoog springen als een C-pony. Dit ligt gewoon aan de bouw en het vermogen van je pony of paard.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:20

nx van aan denk ik. mijn welsh A springt over dezelfde hindernissen als mijn draver van 1.60... en hij zal eerder de balk aantikken dan mn welshje hoor

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:21

Ik heb een hengst gereden die nog geen 1.60m was en die sprong internationaal. Dat was net een stuk elastiek, die schoot overal overheen.

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:56

Nee, de grote van een paard heeft er niks mee te maken. het ligt er maar net aan hoeveel aanleg je paard ervoor heeft, er op gebouwd is en of die het leuk vind.
want als een paard van 1.75m niet van springen houd, en dus ook niet springt, springt een shetje van 1m nog beter Huilen van het lachen .
Nee sorry, dat was een flauw grapje xD.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:27

heb liever een wat kleiner paard om mee te springen dan een grote.. Een grote buffel heeft in parcour vaak meer problemen met korte wendingen en afstanden die kort staan is het toch wat lastiger schakelen. Met een wat kleiner paardje vind ik dat zelf makkelijker.

Maar daarnaast paard moet er natuurlijk wel aanleg voor hebben en plezier in hebben. Een paard wat zonder plezier springt zal zich nooit voor 100% inzetten naar mijn idee.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:04

Het licht aan de bouw en of het paard wil. Mijn haf van 1.45 springt met gemakt over een sprong van 1.3om