Dat vind ik toch een beetje raar hoor....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Dat vind ik toch een beetje raar hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:51

Hallo, allemaal. Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Allereerst wil ik zeggen dat ik geen kritiek wil geven en ook niet jaloers ben. Ik wil alleen weten wat jullie mening erover is.
Ik sta op een manege met mijn paardje Leonardo. Op deze manege rijden vele jongeren van mijn leeftijd en we rijden op onze manege vaak onderlinge wedstrijden. Twee meisjes (tweeling) die bij mij rijden hebben een pony waar ze nu al M1 oefeningen mee aan het rijden zijn. Maar omdat onze bak het nog niet toelaat rijden ze nu allebei L2 niveau. Nu komt eigenlijk mijn vraag. Eén van de zusjes is dus bezig met die M1 oefeningen. Maar in mijn ogen rijdt zei vrij ruw ( ze zaagt af en toe (heb ik het idee) en is ruw met haar handen tijdens het aan de teugel spelen). Bloos Boos! Ook heeft zij veel moeite om haar voeten recht te houden en vaak heeft ze dus kapstok benen. Nu rijdt zij dus L2 en in alle voorgaande wedstrijden is zij hier weinig tot niet voor bestraft. (qua punten). Ook heeft ze een buitenwedstrijd gereden en ook hier had ze goede punten. Oja, ik ben nog wat vergeten bij het aanspringen in de galop en gewoon tijdens het rijden eigenlijk ook, loopt deze pony scheef. Hij draait zijn kont naar binnen. Nu is mijn vraag dus moet ze hier op worden afgestraft of niet. Ik ben zeker niet jaloers want ik vind het verder erg knap dat ze het allemaal kan want ze heeft deze pony ong. een jaar en ze heeft hm van een scheurknol omgetoverd in een mooie dressuurpony. Pling Pling Ook is deze pony erg jong (jaar of 5). Ik zelf rij trouwens L1 en ik wordt tijdens mijn proef naar mijn idee gewoon eerlijk gejureerd. (mijn houding was niet top Verdrietig maar het gaat nu beter). Ik weet dat het hier gaat om onderlinge wedstrijden maar ik vind het toch een beetje raar. Verward Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven en mijn vraag serieus opvatten en het geen jaloezie vinden want daar is hier geen sprake van. Pling Knipoog groetjes Kel

TurdusMerula

Re: Dat vind ik toch een beetje raar hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:53

Onderling wordt er vaak minder streng gejureerd dan op een officiele wedstrijd...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:54

Tja lastig dit om iets over te zeggen.
Blijft moeilijk bij onderlinge, omdat zij connecties kan hebben die jij niet hebt qua juryleden. Of dat de ene jury op andere dingen let dan die jij nu benoemd. Op officiele wordt hier uiteraard meer over gezegd.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:56

Ze heeft ook een officiele gereden en de tweeling reed daar ook vlot in de punten. Ik zag ook dat de pony daar scheef liep dus worden ze daar dan niet voor afgestraft.....?

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:57

Ik snap dat als ze de rest gewoon goed hebben gereden ze alsnog goede punten hebben maar ik zag op het protocol ook helemaal niks staan over dat scheve dus vandaar....

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:59

Als je op zo'n manier rijden vind ik niet eerlijk tegenover je paard.
Ook vind ik dat je pas in een hogere klasse kan rijden als je je paard op de goede manier aan de teugel rijdt,en niet met zagen.en het lijkt mij ook belangrijk dat je paard recht is wil je uberhaupt een fatsoenlijke proef rijden.
Dus ik snap niet dat ze al met de M oefeningen bezig is,zoals ik het hoor is zij (en het paard)hier nog niet aan toe.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:00

Denk het niet omdat ze -neem ik aan- B gestart heeft?
Dan hoeft nog niet alles perfect te zijn. Kan wel zijn dat het op het protocol heeft gestaan, maar niet echt terug te vinden was qua punten, als zij verder een goede proef heeft gereden?

Neemt niet weg dat zoals Glenda al zegt zij hier nog niet aan toe is.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:03

Misschien omdat jij de pony langer kent of beter weet hoe zij zowel thuis als op wedstrijden rijdt, is het beeld voor jou anders. Een jury ziet het ook weer door hele ''andere ogen'' vergeleken met jou. Misschien heeft het daar mee te maken

Ik snap eigenlijk je opmerking over de bak even niet ''.. maar omdat de bak het nog niet toelaat rijden ze nu allebei op L2 niveau.. '' hoe bedoel je dat als ik vragen mag?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:04

Er lopen zó ontzettend veel paarden scheef, valt mij ook op dat daar vrij weinig over gezegd wordt Verward

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:06

Ingeltje schreef:
Misschien omdat jij de pony langer kent of beter weet hoe zij zowel thuis als op wedstrijden rijdt, is het beeld voor jou anders. Een jury ziet het ook weer door hele ''andere ogen'' vergeleken met jou. Misschien heeft het daar mee te maken

Dat zal ook zeker meespelen denk ik. Voor de jury blijft het een momentopname.

Ingeltje schreef:
Ik snap eigenlijk je opmerking over de bak even niet ''.. maar omdat de bak het nog niet toelaat rijden ze nu allebei op L2 niveau.. '' hoe bedoel je dat als ik vragen mag?

Wat betreft de bak; misschien dat het qua ruimte niet uitkan om een extra categorie toe te voegen en ze daarom niet hoger kunnen starten op de onderlinge?
Laatst bijgewerkt door anniee op 26-10-08 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:07

@Kelnardo:welk niveau zijn ze dan gestart?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:07

Ik rij ook met kapstokvoeten, krijg er ook nooit puntenaftrek voor hoor. Haha!
Zou wat zijn dat als je alleen maar je voeten niet helemaal goed hebt, dat je dan meteen tig punten minder krijgt.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:08

Nou ik bedoel dat de binnenbak (waar wij over het algemeen onze wedstrijdjes rijden niet de juiste afmetingen heeft om een M1 proefje en hoger te rijden) L en B lukken nog wel.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:10

Die officiele wedstrijd die ze gestart zijn is de een in de L1 gestart en de ander in de B. Zij hebben geen startkaart maar op die manege waren er wedstrijden voor mensen met startkaart en zonder. Ik vat dit op als officieel omdat er veel mensen van buiten deze manege meededen.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:11

Het meisje met de kapstok benen startte L1 voor de volledigheid

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:15

O maar dat is alsnog nog lang niet officieel, maar waarschijnlijk gewoon een oefenwedstrijd.

TS ik zou hier niet te zwaar aan tillen, gewoon zorgen dat je je eigen pony goed voor elkaar hebt en niet op deze meiden letten, laat ze lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:21

Tja... laten we voorop stellen dat je zelf geen jurylid bent, TS. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed, wat je met dit topic wilt bereiken...

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:28

Ik maak me er niet druk om en ik heb trouwens paardje.. Knipoog maar ik wil gewoon weten of dat de jury dit soort dingen nu afstraft of niet... Bloos ontspanning, rechtgerichtheid, houding.... dat zijn toch dingen waarvan ik denk daar wordt naar gekeken...(ze staan immers op het protocol) nu wil ik weten hoe jullie daar over denken. En ik ben idd geen jurylid dat klopt maar ik wil gewoon jullie mening hierover...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:30

Over het onderdeel houding: Als kapstokvoeten het enige zijn, dan kun je er nog rustig een 8 voor krijgen. Het gaat om zoveel meer dingen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:30

Ik denk dat wij er juist niet zoveel over kunnen zeggen, juist omdat het om onderlinge gaat. Mocht ze op officiele komen wordt dit echt wel benoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:32

Alles wat op het protocol staat, daar wordt ook naar gekeken.
Maar onthou wel dat je bijvoorbeeld een laag cijfer op een bepaald onderdeel kunt compenseren met die onderdelen waar een paard gewoon erg sterk in is. Ook met vieren in je lijstje met punten kun je nog wel een winstpunt krijgen.
Ik had een keer een 1 voor halsstrekken, jaja, en op stelling een dikke onvoldoende. (jong paard overigens wat voor het eerst even een proefje liep) Maar er stonden een aantal achten tegenover en zo kwamen er toch nog ruim 180 punten uit de bus.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:35

Zo als jij eht verteld klinkt het wel een beetje raar. Bij mij op stal rekenen ze ook tijdens onderlinge wedstrijden juist heel sterng af op houding. En krijg je zeker niet snel een 8. Het naar binnen lopen van de achterhand betekend dat de pony gewoon stijf is en ze hem dus hoogstwaarschijnlijk niet helemaal correct rond rijd. De m2 vergt echter wel veel meer controle dus op den duur zal als ze echt haar paard niet goed rijd, ze hier op worden afgestraft. En tjah een beetje vriendjespolitiek houd je natuurlijk altijd wel op manege's Tong uitsteken

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:35

Kelnardo schreef:
Nou ik bedoel dat de binnenbak (waar wij over het algemeen onze wedstrijdjes rijden niet de juiste afmetingen heeft om een M1 proefje en hoger te rijden) L en B lukken nog wel.

Van de B tot en met M2 kan je gewoon in 20x40, in het Z hebben de meesten liever 20x60, maar het kan wel in 20x40.. Dus de afmetingen kan niet echt een probleem zijn..

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:39

@ Surprice, dat ken wel degelijk een probleem zijn. ik ken ook iemand die in een bak van 20x30 moet rijden omdat ze gewoon geen grotere ruimte tot haar beschikking heeft. Stel dat de meisjes waarover de TS verteld ook in zo'n soort situatie zitten, dan is het toch al heel anders. Het is lastiger om in een kleinere bak schouderbinnenwaarts e.d. te rijden.
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 26-10-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:39

Ok, ja het zal ook wel liggen aan het onderlinge en vriendjespolitiek zal ook zeker wel een rol spelen. Pling Maar nu ik dan toch aan het vragen ben wil ik eigenlijk nog wat weten... zoals in mijn beginpost al te lezen is de pony waar ik het over heb een jaar of 5. Die pony is nog niet erg lang ingereden en ze zijn er nu al M1 oefeningen mee aan het rijden. Vinden jullie het te snel of kan je met een jonge pony gewoon doortrainen.... Suprice: onze binnenbak is 15x35 ong. denk ik (in ieder geval niet officieel, extra bak met juiste afmetingen wordt nog gebouw). Pling