Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:46

Sommigen zeggen dat een shetlander veel kan hebben, maar is dat echt zo? Mijn nichtje rijd nu ook op een shetlander, waar mijn andere nichtje voor de grap ook een x op ging rijden. Terwijl zij 80-90 kg is.
Iemand zei toen dat het dierenmishandeling is, en de ander zei van niet. Het is natuurlijk niet helemaal goed. Maar zou het voor 1 - 2 x niet kunnen?

Afbeelding
M'n jongste nichtje met Sanna. (niet het meisje van 80-90 kg Knipoog)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:49

Vind het meisje op de foto eigenlijk al wat aan de grote kant ogen.

Het oudere meisje mag daar echt niet op hoor! Veels te zwaar. Al die onzin over wat shetten mogen dragen, hoeveel kilo blablabla.
Denk gewoon na. Zou jij een reus van 4 meter en 400 kilo op een paard zetten? Nee, natuurlijk niet.

Als het goed is ben je dus zelf in staat te zien wat past en wat niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:55

Nou, het is wel een heel klein shetje hè. Denk niet dat het beestje hier vrolijk van wordt. En een meid van 80 kilo is gewoon echt te zwaar voor de pony.

Ik zou hem lekker voor een karretje spannen als ik hun was.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:42

We hebben hem ook voor de kar, alleen dat meisje wat er op zit,, die rijd er ongeveer 1 x in de maand op, en dan ongeveer een kwartiertje.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

nee, voor 1/2 keer kan dat ook niet! hetzelfde als jou opa bijvoorbeeld op jou gaat zitten! dan kan er iet verschieten of breken en dat is het zelfde als bij een shetje met een te zware ruiter! je merkt het meestal niet als je tezwaar bent want dat geeft de pony niet aan, maar er kunnen op alle plaatsen in het lichaam schade komen aan het kraakbeen enz. dus niet alleen de rug en benen maar ook de heupen, hals, schouders enz

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:09

35 kg vind ik niet te zwaar voor een shetlander. Maar ja dat is wat ik vind. :S

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:15

35 kg vind ik ook wel meevallen, maar het moet qua lengte ook een kunnen. Shetlanders zijn eenmaal klein. 80-90 Kg vind ik voor een normaal pony/paard al veel. (Is dit gewicht niet wat overdreven TS?)

Maar dat meisje op de foto kan best af en toe is rond hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:28

Ik vind dat de ruiter op de foto echt al aan de flinke kant is, vind het sowieso voor het plaatje al niet meer geschikt, maar ik denk dat ze ook al op de grens van het in de weg zitten van de pony zit.
Een ruiter van 80-90 kilo op zo'n kleine pony zitten, vind ik gewoon echt belachelijk. In mijn ogen gaat dat echt te ver, ook al is het maar voor even, voor een kort of wat dan ook. Ik vind het erg egoistisch om met dat gewicht op zo'n klein beestje te stappen. Waarom perse op een shetlander willen zitten?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:59

Voor het plaatje is het zeker niet meer geschikt. Beetje egoistisch om dan nog te rijden, waarom geen grotere pony, wat is er zo speciaal aan shetlanders?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:49

Ben 55 kilo, heb korte pootjes en kan daardoor gewoon op een Shet rijden zonder dat het er al te belachelijk uitziet of ik het dier hinder (denk ik). En soms kan het ook bij een Shet wel eens nodig zijn dat er even iemand die wat meer ervaring heeft dan een kind van 8 erop stapt en het dier even aanpakt. Veel Shetties hebben nou eenmaal de neiging uit te gaan proberen.

Zolang het maar niet dagelijks gebeurt zie ik er niet zoveel problemen in. Heb op alle Shet's die bij ons op stal staan wel eens gereden en geen een heeft daar schade van ondervonden. Mijn beentjes zijn korter dan die van sommige 10-jarigen...

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:57

Sorry maar 55 kilo vind ik echt te zwaar.
Het is echt een minimaal gewicht wat ze kunnen dragen Trekken kunnen ze daarin tegen wel goed.
Ik vind dat er te veel mensen bij een shet blijven hangen.
Zet ze lekker voor de kar maar ga er niet mee rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:15

Voor de duidelijkheid, ik rij nooit meer dan een rondje op een Shet, en het gaat om pony's van zo rond de 1.05m tot 1.10m. Niet de kleinste shet's dus. Ik bezit geen Shet, maar als kindje constant het zand aan het onderzoeken is mogen ze best even aangepakt worden vind ik. Wel zodanig dat kindje er ook van leert en het de volgende keer zelf kan.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:15

80-90 kil is natuurlijk wel heel erg veel voor zo'n kleine shetlander en ik vind, om eerlijk te zijn, het meisje op de foto ook te groot. Ik vraag me af voor wie dat dan zo belangrijk is om er 1 keer in de maand een kwartier op te gaan zitten? Daar heeft noch de pony, noch de ruiter toch iets aan? Voor de pony is het te zwaar en de ruiter zal er niet normaal op kunnen rijden omdat de verhoudingen gewoon zoek zijn.

@Mick - ik begrijp dat "even aanpakken" door een te grote ruiter nooit zo goed, wat leert het dier daarvan, van 1 zo'n rondje? Als een kindje er continu naast ligt, lijkt mij de pony op dat moment niet geschikt voor het werk dat van dat dier gevraagd wordt...dat kun je ook op andere manieren oplossen (grondwerk) dan dat er iemand die aan de zware kant is (voor de pony) voor 1 rondje opspringt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:41

Renee__ schreef:
35 kg vind ik ook wel meevallen, maar het moet qua lengte ook een kunnen. Shetlanders zijn eenmaal klein. 80-90 Kg vind ik voor een normaal pony/paard al veel. (Is dit gewicht niet wat overdreven TS?)

Sorry maa rmoet hier echt ff op reageren Clown
Zoals ik het opmaak, vind jij dat ruiters van 80 kilo te zwaar zijn voor een "normaale" ponny of paard?
Dus ik met mijn 80 kilo, mag niet op een paard van 1m60 zitten? Of op mijn eigen haflinger van 1m47 ? Bloos
(Sorry bedoel het niet aanvallend, maar wel een discussiepunt waart)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:17

PinkyBubble schreef:
Renee__ schreef:

Zoals ik het opmaak, vind jij dat ruiters van 80 kilo te zwaar zijn voor een "normaale" ponny of paard?
Dus ik met mijn 80 kilo, mag niet op een paard van 1m60 zitten? Of op mijn eigen haflinger van 1m47 ? Bloos

@ Pinkybubble; Ik kan uit het stukje van Renee__ niet opmaken dat zij vind dat jij met 80 kg niet op een paard van 1.60 mag zitten, of niet op je eigen haflinger. Ze geeft aan dat ze het 'al veel' vind, dit is niet het zelfde als te veel, en dat jij niet op je eigen pony zou mogen rijden.
Ik denk dat Renee__ meer probeert duidelijk te maken dat 80-90 kg voor een normale pony/paard al flink wat gewicht is, laat staan een shetlander. Het gaat hier dus om het goed interpreteren. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:21

nathalie2302 schreef:
@Mick - ik begrijp dat "even aanpakken" door een te grote ruiter nooit zo goed, wat leert het dier daarvan, van 1 zo'n rondje? Als een kindje er continu naast ligt, lijkt mij de pony op dat moment niet geschikt voor het werk dat van dat dier gevraagd wordt...dat kun je ook op andere manieren oplossen (grondwerk) dan dat er iemand die aan de zware kant is (voor de pony) voor 1 rondje opspringt.

Hier wil ik mij ook volledig bij aansluiten.
Ik snap ook niet wat het zou kunnen oplossen om de pony eens aan te laten pakken, door een (veel) te grote ruiter. Als het mis gaat tussen de ruiter en de shetlander in kwestie, is dat een probleem wat moet worden opgelost als combinatie in mijn ogen. De ruiter moet het paard leren begrijpen, het paard moet de ruiter respecteren. Ik ben van mening dat je dit niet bereikt door er een grote ruiter op te zetten, die denkt de pony wel eens even 'een lesje te leren'.
Ik denk dat je dan in plaats van er zelf op te kruipen, ook al weet je dat je te groot bent beter de ruiter kan helpen om een betere combinatie te vormen. Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:42

__Charlotte schreef:
@ Pinkybubble; Ik kan uit het stukje van Renee__ niet opmaken dat zij vind dat jij met 80 kg niet op een paard van 1.60 mag zitten, of niet op je eigen haflinger. Ze geeft aan dat ze het 'al veel' vind, dit is niet het zelfde als te veel, en dat jij niet op je eigen pony zou mogen rijden.
Ik denk dat Renee__ meer probeert duidelijk te maken dat 80-90 kg voor een normale pony/paard al flink wat gewicht is, laat staan een shetlander. Het gaat hier dus om het goed interpreteren. Lachen

Haha oke, nouja mijn excuses voor het verkeerd begrijpen. Bij mij kwam het wel zo over vandaar, was ook niet echt aanvallend bedoeld hoor Lachen absoluut niet, maar ik vond het gewoon vreemd, maar dat lag aan mij hihi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:11

Er wordt hier veel "gevonden", maar waar zijn die meningen op gebaseerd?

Ik ga hier niet mijn hele verhaal kopieren, maar dat kun je dus hier lezen [RT-D] shetlander van 1,05 ?

Er is geen reden om aan te nemen dat een Shetlander als een zwak dier gezien hoeft te worden omdat hij klein is.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:21

PinkyBubble schreef:

Je hebt 80 kilo en je hebt 80 kilo. Iemand van 80 kilo met een goede balans en goede houding vind ik wat anders dan iemand van hetzelfde gewicht met een slecht evenwicht en houding, deze persoon zal veel meer "tegenwerken" dan de eerste. Tegenwerking als bonken en schuiven op de rug, dit is bij 50 kilo ook niet echt aangenaam.

80 kilo voor een shetlander vind ik toch wel best veel en voor een a-, b-, c-pony vind ik het ook aardig wat. Maar zoals ik al zei, volgens mij zegt gewicht niet alles, maar is de balans en houding ook een belangrijk punt of het kan of niet..

edit: @ lustiana, heb je verhaal gelezen en vind dat je helemaal gelijk hebt!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:08

Er is toch een rekensom om te zien wat een paard kan trekken en dragen? Dan deel je het gewicht van je paard door een bepaalt aantal en kan je zo berekenen of iemand te zwaar is.

Tevens kan iemand kwa gewicht perfect op een pony of paard passen, maar zo ontzettend het paard tegenwerken dat het voor het dier vele malen overbelast word dan wanneer er een wat zwaarder persoon op zit die perfect met de bewegingen meegaat.
Plus de shetlander werd gebruikt om zeer zware goederen te vervoeren op de rug. Tegenwoordig is het eerste wat word geroepen "dat het voor het plaatje" niet netjes staat. Maar zolang het paard gezond en goed bespierd is vind ik het geen probleem. Maar die 80-90 kilo is wel echt te zwaar.
Een shetlander laat zelf al snel genoeg merken wat ze wel en niet prettig en leuk vinden, dus kijk goed naar je pony.

Edit: Lees nu net pas bericht van lusitana Bloos

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:25

Ik zie niet in waarom ik niet in staat zou zijn even te laten zien hoe ze die pony beter kunnen aanpakken. Soms moet je iets gewoon even laten zien om het te begrijpen, zeker met kinderen. (kan liggen aan dat ik niet goed kan uitleggen aan kinderen) Bovendien, mijn benen zijn amper langer dan die van de 10-jarige die er ook op rijdt, hoef de beugels niet langer te maken en loop zeker niet mee. Ik ga ook echt niet springen of zo met zo'n pony, laat alleen zien dat ie best op de hoefslag KAN lopen als ie dat bij het kindje vertikt. Zodat het kindje zelf kan zien waar het probleem zit. Als ik dat niet voor had gedaan had ze nu nog steeds gedacht dat haar pony gewoon niet netjes op de hoefslag kan lopen en dat ie gewoon dom was, en was gewoon blijven aanmodderen. Wat is daar dan mis mee? Nu gaat het stukken beter omdat ze gezien heeft dat ie het wel kan, en kan je het met instructies vanaf de grond af. Nu begrijpt ze ook veel beter wat ik bedoel als ik aanwijzingen geef.

Zolang ik niet stukken lang ga galopperen, alleen een kort stukje draaf (een halve lange zijde, om te laten zien dat ie het kan) en niet ga springen of wilde buitenritten maken zie ik er echt het probleem niet van in.

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:31

wow mick.... beetje sjaggie ???
je blaast behoorlijk af !!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:50

je vergeet dat een klein kind nog niet over de vaardigheden bezit een dier te leiden. Dat zal jij als lesgever dus moeten doen. Als jij de pony op afstand bestuurd kan het kind het beetje bij beetje gaan overnemen en er rustig inrollen. Daarvoor hoef jer er echt niet op om het dier aan te pakken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:16

Lusitana schreef:
Er wordt hier veel "gevonden", maar waar zijn die meningen op gebaseerd?

Ik ga hier niet mijn hele verhaal kopieren, maar dat kun je dus hier lezen [RT-D] shetlander van 1,05 ?

Er is geen reden om aan te nemen dat een Shetlander als een zwak dier gezien hoeft te worden omdat hij klein is.

Een shetlander is ook ABSOLUUT geen zwak dier...sterker nog..RELATIEF gezien behoort de shetlander tot 1 van de sterkste paardenrassen. Cruciaal hierbij is echter het woordje RELATIEF! Osteopaten, dierenartsen en hoefsmeden hebben gezamelijk geconcludeerd dat paarden, om eerlijk tegen hen te blijven, juist minder zouden kunnen dragen dan wij altijd hebben aangenomen en dan gemiddeld zo ergens tussen de 12-15% van hun eigen lichaamsgewicht (uiteraard afhankelijk van bouw, benen, conditie, training, goed ruggebruik e.d.), voor rassen als de shetlander hebben ze dit gemiddelde opgeschroefd naar 20%...dat is toch behoorlijk wat, niet waar? en zou ik zeker NIET in de categorie "zwak dier" scharen! Vergeet niet dat een paard nooit bedoeld is geweest om ons op hun rug te dragen, wij hebben dat tot noodzaak (en later tot 'fun') gemaakt.

Daarbij zijn de meeste shetlanders door fokkerij ook niet meer vergelijkbaar met het "oertype"

Onze dierenarts (2 verschillende gevraagd) houdt het max voor onze pony's (zo'n 1m07) op zo'n 50 kilo..en dat is dus een max (en inclusief zadel, kleding e.d.)! dus liever minder.

Nu kunnen we wel met z'n allen blijven kijken naar vroeger, toen er op de eilanden nog, bij gebrek aan ander transport, volwassenen op reden, toen de pony's met enorme karren kolen de donkere mijnen ingegooid werden en... dus kunnen ze heel veel hebben..maar er zijn wel meer dingen van "vroeger" die we nu niet meer doen omdat we verder geleerd hebben, niet waar?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:05

En wat is dan volgens jou het grote verschil met de IJslander of Fjord en hoeveel mag die volgens jouw dierenartsen en rekensommetjes dragen? Daar gaan ze rustig met z´n tweeën op...

(en waar blijf je dan met je rekensommetje en een schaap, om maar wat te noemen?)