Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guess1

Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:04

Bij mij vlak in de buurt staat een zz licht dressuur paard wat behoorlijk met de harde hand gereden wordt. Het paard loopt altijd en dan bedoel ik ook echt altijd met stang en trens met zijn kin op de borst. Meestal is het een combinatie van trekken/ scheefhangen in het zadel en veel slaan. Alle stalgenootjes van deze persoon zijn er nogal over ontdaan. Vooral omdat dit op een stal gebeurd waar hoofdzakelijk recreatieruiters staan. Deze persoon wordt door een bekende ruiter op een andere lokatie lesgegeven.

Op dit moment zijn er al verschillende opmerkingen gemaakt richting deze persoon en de voorzitter van haar rijverening. Echt ongelooflijk maar het paard mag niet in de wei of in de paddock. Verder komt hij alleen maar eruit om te rijden. Dit is natuurlijk haar eigen keuze en misschien wel haar goedrecht.. Echt niet te geloven als je dit zo leest.

Hoe zou jij deze persoon benaderen over haar gedrag? Op de grond is ze namelijk super lief voor haar paard! Verder vind ik 2 uur zo zwaar werk wel erg veel voor zo'n dier.

Anoniem

Re: Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:07

Vooral niet mee bemoeien, zou ik zeggen. En twee uur werk veel voor een paard? Wat denk je hoeveel uren de paarden moesten werken, voor er auto's bestonden?
Verder weet je de redenen niet, waarom het paard niet in een wei of paddock komt. Het zou goed kunnen dat hij regelmatig wordt losgelaten in een bak als jullie het niet zien of in een binnenbak.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:08

als het echt zo erg is dat het paard bloed en littekens heeft dan zou ik er fotos van maken.en deze dan naar de dierenbescherming brengen,als ze er al eerder over is aangesproken dan ben ik bang dat ze hier toch mee door zal gaan.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:08

gewoon zeggen wat je denkt en voelt maar houd het wel rustig geen openbare discusies of zo :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:09

Eerlijk gezegd vind ik het verhaal van bloed en snijwonden zwaar overtrokken.....

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:11

Vreselijk. Dat ze hem niet in een glazen kooitje houdt. Het is diep triest dat dit paard niet buiten komt om te spelen of te bewegen maar alleen maar voor werk eruit komt. Ik zou het toch eens proberen te bespreken met haar, hoe moeilijk ook haar paard zal het uiteindelijk niet volhouden om 22 uur op stal te staan en dan twee uur topsport te moeten leveren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:16

Heb je het zelf gezien? Want ik lees het nu als een verhaal van horen zeggen van iemand die daar op stal staat Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind trouwens dat als je er zo mee zit je het beter bij de dierenbescherming kan melden ipv hier op bokt te zetten. Want je beschuldigd wel iemand die zich zo niet kan verdedigen!!
Als je de dierenbescherming inlicht kunnen zij kijken of het echt zo erg is dat er beweerd wordt of dat het allemaal wel meevalt Lachen

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:16

Het is zeker niet overdreven aangezien ik het zelf heb gezien. Ze rijd hem echt naar de kloten. Verder willen we natuurlijk graag er van genieten dat iemand op zo'n niveau kan rijd. Nu moeten we helaas iedere keer ons hoofd omdraaien. Mijn instructrice geeft daar ook les die schrok zich ook kapot. Je voelt namelijk als je daar bent de spanning bij je eigen paard Huilen Ik rijd daar wel eens vandaar.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:19

Dan snap ik niet waarom jullie niet de dierenbescherming bellen. Zou zeggen pak de telefoon en bel! tot 6 uur zijn ze zeker nog te bereiken Ja
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 13-10-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:19

Oké, ik geloof het wel, maar is het dan wel slim om dit hier op Bokt neer te zetten? Je loopt grote kans dat die amazone dit ook leest. Maar realiseer je wel, dat in de ogen van een recreatieruiter iets al heel snel mishandeling is.
Ik ben vorige week verrot gescholden, omdat mijn knol eventjes met de kin op de borst liep. Tja, ik moest even een fikse ophouding maken omdat er anders een ongeluk zou zijn gebeurd. Door dit voorval sta ik ook weer eens op de zwarte lijst.
En wat versta jij onder veel slaan?

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:19

Het is inderdaad niet eerlijk dat ik het hier zo neerzet. Maar ik zal geen namen noemen Bloos Er is al melding gemaakt bij het KNHS. Verder heeft dierenbescherming denk ik geen zin. Accomodatie is super net als de stallen. Paard staat er keurig bij. Kan niet anders zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:20

Zeggen wat je ervan denkt,eventueel met een groep.En dan niet op een beschuldigende manier,maar het vooral bij jezelf houden.Ze zal het waarschijnlijk niet leuk vinden,maar hopelijk wel nadenken erover en msichien verandert er dan iets.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:22

Ik ben laatst bij een vriendin op stal geweest lekker wezen kijken naar de training.. niks aan de hand. Komt er een bekende GP ruiter de baan in nou ik heb met open mond staan kijken hoe die omging met haar paard vergelijkbaar zoals TS beschrijft. Ik ben maar weggelopen en mijn vriendin is maar in een andere baan gaan rijden wij konden het niet aanzien.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:22

Guess1 schreef:
Het is inderdaad niet eerlijk dat ik het hier zo neerzet. Maar ik zal geen namen noemen Bloos Er is al melding gemaakt bij het KNHS. Verder heeft dierenbescherming denk ik geen zin. Accomodatie is super net als de stallen. Paard staat er keurig bij. Kan niet anders zeggen.

Denk ik geen zin Nagelbijten / Gniffelen Ze zijn er niet voor niets hoor.. Al vind ik wel dat je het eerst eens zelf kunt vragen aan de betreffende amazone waarom ze zo rijdt. Niet gelijk oordelen eerst maar eens de andere kant van het verhaal beluisteren.

Maar ik blijf het niet netjes vinden dat je het allemaal zo meld. De amazone heeft zo geen kans om zichzelf te verdedigen ook al noem je geen namen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:23

Vaak berust dit soort topics ook nog voor een deel op jaloezie, kan het niet anders zeggen......

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:24

Onder mishandeling versta ik met je gewicht naar achteren gaan hangen en hard trekken aan een stang en trens bit zodat er wonden in zijn mond zitten die goed zichtbaar zijn vanaf één meter voor zijn box. Vasthouden in elkaar trekken en blijven slaan. Er zijn ook al meldingen gemaakt dat paard in z'n achteruit door de omheining heen loopt omdat hij nergens naar toe kan etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:25

Hoe kun je in vredesnaam van een meter afstand een paard in de mond kijken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:29

Dierenbescherming bellen zal inderdaad geen zin hebben, zolang paard er goed uitziet, schoon water en goed te eten heeft en een mooi dak boven zijn/haar hoofd kunnen zij niets doen.
(ik kan het weten... ze kwamen namelijk wel langs voor mijn pony omdat een voorbijganger het zielig vond dat hij vies was omdat het land modderig was Nagelbijten / Gniffelen Had hij een hele week 24/7 in de stal gestaan, waren ze niet langsgekomen)

Enige wat je kunt doen is naar de dame in kwestie toestappen en vragen waarom ze zo rijdt Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:31

Tuurlijk doet de dierenbescherming er wél wat aan als er zo met het dier omgegaan wordt als de TS verdelt ook al heeft ie een dak boven zijn hoofd en wordt verder goed verzorgd etc etc. Alleen dan moeten mensen wel bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:40

Nee, reken maar niet dat de dierenbescherming er iets aan doet. En toch de dierenbescherming bellen? Man man wat een rotmaatschappij! Ga zelf met die persoon in gesprek!
Maar nee hoor, groot verhaal op Bokt en de Dierenbescherming bellen, dat durft men wél.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:46

Sorry hoor.. Bloos ik dacht ik zet het toch even op bokt. Gesprekken zijn er al geweest heel voorzichtig. Ze heeft weinig aansluiting bij de rest dus dat is lastig. Dat zal ze zeker ook wel voelen. Er is al aktie ondernomen doordat iemand er bij haar rijvereniging en KNHS melding ervan heeft gemaakt. Verder wacht iedereen ook af hoe de pensionhouders hier mee omgaan. Die hebben ook wel een verplichting hier in lijkt me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:48

Geen wonder dat er geen aansluiting met de rest is. Iemand die ZZ licht rijdt, is op een heel andere manier bezig dan een recreatieruiter. Ik denk niet dat de amazone in kwestie er mee zit.
Dit komt weer over als iemand een hak willen zetten die misschien meer presteert dan de rest. Waardeloos om daar een topic over te openen en verder vind ik het hele verhaal zwaar overtrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:23

laat eens foto´s zien dan;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:47

Guess1 schreef:
Bij mij vlak in de buurt staat een zz licht dressuur paard wat behoorlijk met de harde hand gereden wordt. Het paard loopt altijd en dan bedoel ik ook echt altijd met stang en trens met zijn kin op de borst. Meestal is het een combinatie van trekken/ scheefhangen in het zadel en veel slaan. .... Echt ongelooflijk maar het paard mag niet in de wei of in de paddock. ....Verder vind ik 2 uur zo zwaar werk wel erg veel voor zo'n dier.

Ik zou filteren wat er nu echt niet door de beugel kan en daar over beginnen.
Een paard wat daadwerkelijk bloedende wonden op de mond heeft van de stang en trens, dat kan gewoon echt niet. Ook internationaal kun je inpakken als ze het zien (zelfs als je paard alleen op zijn tong heeft gebeten Clown )

Paarden die niet op de wei komen is in de sport heel gebruikelijk, en twee uur rijden is voor een paard in principe geen probleem. Zeker als hij anders op stal staat is het misschien wel des te beter.

Als ze haar paard aan het naverzorgen is en niet gehaast is, zou ik haar gewoon eens op een beleefde en niet beschuldigende manier aanspreken over de wonden op zijn mond. Vertel haar dat je de plekken hebt gezien en dat je je afvroeg of het paard zo'n ontzettend gevoelige mond had ofzo omdat je het erg vindt dat het paard er zo bijstaat.
Dat geeft haar de kans om ook haar kant te vertellen en aangezien ze op de grond heel lief voor haar paard is denk ik niet dat ze hem expres pijn doet. Misschien is het paard extreem gevoelig en kun je aanbieden rond te vragen voor een oplossing voor een bitje van ander materiaal of iets wat je eraan kunt doen dat het niet zo snel kapot gaat. Misschien is het paard erg fel en kan ze hem niet houden zonder heel veel druk op het bit en kunnen jullie daar over na denken. Dan heeft zij gelijk meer aansluiting en kun je wat doen zonder haar erop aan te vallen. Tenslotte heeft ze omdat ze nogal geisoleerd is en er blijkbaar ook stevig geroddeld wordt geen kans om haar kant van het verhaal te vertellen, misschien vindt ze het zelf ook wel ontzettend vervelend dat haar paard steeds open ligt?

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:11

ik zou met haar er over praten misschien leverd dat wat op als je er gewoon samen over praten en de dingen die je kwijt wilt verteld het is te proberen succes ermee