De manier van in het zadel zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

De manier van in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:44

Het valt me nog al op dat iedereen eigenljik wel op een andere manier in het zadel zit.
En dacht mischien is het leuk om dit eens te delen.
Ik zit eigenlijk puur op mijn bekkenbotjes en probeer mn bovenlichaam zo veel mogelijk te ontspannen en heb mijn benen los langs het paard hangen en steun ik op mijn stijgbeugel en gebruik m'n hak als een veer om de schokken op te vangen.
Verder probeer ik al mijn lichaamsdelen los van elkaar te bewegen om er voor te zorgen dat ik soepel in het zadel zit.
Hoe zit jij?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: De manier van in het zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:46

In één woord, belabberd. Clown
Tenminste dat vind ik.

Het hangt er ook van af, op buitenrit maak ik me het gemakkelijk zegmaar, maar met dresuur probeer ik op m'n kont te zitten, beetje druk op de stijgbeugels anders verlies ik ze met doorzitten direct, schouders naar achter en ontspannen, armen rechtop zegmaar, anders krijg ik kramp. Zoiets dus. Clown

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:54

Hmm, ik zit enorm naar voor gekanteld, beetje pijnlijk op mijn erogene zone Clown

Heb m'n rug gebroken gehad en ben sinds kort terug begonnen met intensief rijden maar heb foto's laten nemen en nu blijkt dat mijn rugwervels in een deuk naar binnen staan zodat ik nog wel een tijdje zo blijf rijden totdat m'n spieren m'n rugwervels terug een beetje op een normale manier hebben ondersteund Haha! Het is pijnlijk rijden, dat wel Haha!

Vroeger zat ik op mijn bekkenbotjes en benen heel ontspannen en armen losjes langs me. Heel ontspannen, veel beter dan nu. Nu ben ik een patatzak Huilen van het lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:45

Sinds ik het boek wat beweegt de ruiter (geloof van Anne Muller) heb gelezen probeer ik op die manier in het zadel te zitten. Gevolg is dat ik nu wel mooi rechtop zit op mijn zitbeenknobbels, en mijn armen ontspannen houdt maar dat ik nog steeds last heb van wiebelbenen en ook doorzitten vind ik erg moeilijk. Er zit wel verbetering in maar het zijn minimale stapjes. Ik heb nu pas geleden mijn beugels echt op dressuurmaat gedaan en heb daardoor het idee dat ik weer een paar stapjes terug ben.

Ook mooi vind ik de theorie van Heather Moffet, lijkt zo simpel maar probeer het maar eens in de praktijk om zo vloeiend mee te bewegen met je paard dat het lijkt alsof je stilzit.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:56

Sorry, maar Anne Muller mag ik echt niet Clown
Ben al verscheidene keren met haar in aanraking gekomen, vorig jaar op kamp van de KNHS nog, jaar daarvoor op jumping Amsterdam, en daar ga je in discussie als 11/12 jarig meisje met een volwassen vrouw.

Ik heb een echte springhouding, probeer weer wat op een vzh zadel te rijden, aangezien ik wel fatsoenlijk verder wil gaan met pony's/paarden beleren, en je daar wel een vrij goeie zit voor nodig hebt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:37

mistid schreef:
Sorry, maar Anne Muller mag ik echt niet Clown
Ben al verscheidene keren met haar in aanraking gekomen, vorig jaar op kamp van de KNHS nog, jaar daarvoor op jumping Amsterdam, en daar ga je in discussie als 11/12 jarig meisje met een volwassen vrouw.

Dat je haar als persoon niet mag, staat los van de kennis die ze overbrengt in haar boek. Dat boek is een erg goed boek voor ruiters om wat meer beeld te krijgen van waar ze mee bezig zijn en geeft goede handvaten om je zit te verbeteren.
Je hoeft mensen niet aardig te vinden om er veel van te kunnen leren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:42

Het referentiewerk betreffende de anatomisch correcte zit is het boek van de doctoren Schusdziarra. Het is recent in een moderne engels vertaling verschenen in opdracht van de US dressuurorganisatie; Anatomy of Dressage.

Het biomechanische van diezelfde anatomisch correcte zit wordt door Dr.Nancy Nicholson wetenschappelijk onderbouwd in haar atlas.

hc

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:25

Ik kan wel goed zitten gelukkig, ik rijd ook vrij veel zonder zadel, denk dat dat wel helpt!
Heb alleen de neiging om bij jonge paarden voorover te gaan zitten om wat lichter te zitten terwijl ik eigenlijk wel weet dat je dan alleen maar mee gewicht op de voorhand brengt...

Zonder zadel zit ik trouwens wat meer achterover en mijn bovenbenen veel meer horizontaal, dan zit je zeg maar meer op je hele bovenbenen en kont.

Als ik buitenrijd zit ik in galop altijd in verlichte zit!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:38

Hm ik zit als een zoutzak in het zadel. Ik kantel m'n bekken zodat ik dat zelf comfortabel vind zitten en ik laat mijn schouders hangen en hou ze niet netjes naar achter. Daarnaast kijk ik meestal naar beneden, dat alles bij elkaar geeft een beetje een zoutzatplaatje haha Clown
Ik ken m'n punten en als het echt lekker gaat ga ik ook uit mezelf meer rechtop zitten, schouders naar achter en dat ziet er al heel anders uit. Ach jah, elke gek z'n gebrek! Vork

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:39

@HC kan je even in het kort beschrijven hoe die anatomisch correcte zit er dan uit ziet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:57

lautje76 schreef:
@HC kan je even in het kort beschrijven hoe die anatomisch correcte zit er dan uit ziet?

Nee.

Je kan beide boeken met je vingertoppen bestellen.
Een voorproef van de atlas is http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... Ride1.html

Verbeter je paard, begin bij jezelf.
Studeer ze OK dan! OK dan!

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:41

@HC, het leuke van een forum is nou juist dat je iemand het voordeel kan geven van jouw ervaringen zonder dat ze daarbij over elk onderwerp 2 dikke boeken hoeven door te worstelen. Met wat kleine tips bijvoorbeeld.

Maar goed als jij jouw bijdrage wil beperken tot het verwijzen naar een bron dan is dat je goed recht en als ik geld en tijd over heb zal ik er zeker gebruik van maken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:44

Ziet er niet uit hoe ik in het zadel zit,
Ik zit te ver voor over en niet op mijn kont. Echt vreselijk..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:47

Als ik doorzit zit ik prima recht op, zodra ik ga ik lichtrijden kantel ik mijn schouders heel erg naar voren met het gevolg dat mijn benen soms ook achter de singel komen. Als ik doorzit kan ik ook veel beter mijn benen stilhouden op de een of andere manier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:50

lautje76 schreef:
@HC, het leuke van een forum is nou juist dat je iemand het voordeel kan geven van jouw ervaringen zonder dat ze daarbij over elk onderwerp 2 dikke boeken hoeven door te worstelen. Met wat kleine tips bijvoorbeeld.

Ik heb het standpunt dat je meer leert als je zelf het antwoord zoekt, het wíl weten.

Verder is het volstrekt inefficient gebruik van kwalitijd iets over te schrijven wat al goed onderbouwd uitgelegd stáát.

Even hypothetisch: Wil je zitlés? Dan vraag ik je eerst je theoriehuiswerk te maken, anders heeft praktijk met uitleg bar weinig zin.
Is niet anders dan met natuurkunde, scheikunde, biologie: eerst theorie, dan praktijk.
Dat is in de paardenwereld politiek incorrect geworden en dat zie je dan ook Cool

Een beknopt voorbeeld van de betreffende zit kan je vinden op http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... intro.html

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:56

dankje! leuke, informatieve site. Vooral het verschil tussen mannen en vrouwen vind ik interessant.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 03:25

Gave site om eens door te lezen! Verklaard meteen waarom mijn houding zo belabberd is!
Mijn eerste probleem is dat ik nog steeds de neiging heb mijn benen op te trekken. Mijn andere probleem (en dat verklaart die site) is de rest van mijn houding. Als ik voor mijn gevoel ontspannen ga zitten, zit ik veel te ver voorover (niet erg confortabel voor mijn erogene zones Verdrietig ), als ik op aanwijzing van mijn instructrice meer op mijn kont ga zitten, krijg ik dat alleen voor elkaar (zonder mijn rug helemaal hoepeltje rond te maken) door mijn hele onderrug vast te zetten. Heb dus steevast last van mijn rug na het paardrijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 05:14

zeker leuk om te lezen die site,
ik zit dacht ik wel redelijk,ik gooi alleen altijd mijn armen erg naar voren toe Bloos

lees net dat er veel invloed van Sally swift in zit, heb haar boeken gelezen en ik volg ook veel van haar tips op

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:47

De Atlas van Nicholson kan ik zeker aanraden. Niet evident om te lezen als anatomieleek, maar daarom niet minder interessant!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:39

Let even héél goed op met de site van Bennett: het is slechts een HEEL oppervlakkige illustratie!

Wil je daadwerkelijk iets meer wéten, dan is het boek van Schusdziarra de weg. Hun werk legt decennia eerder, beter onderbouwd uit wat Bennett claimt als eerste gedaan te hebben. Het boek van de Schusdziarras is zelfs in het engels vertaald in de vs uitgegeven 10 jaar vóór de eerste publicatie van Bennett....

Het werk van Dr.Nicholson omvat een veel breder kader en gaat dieper. Dat is echt hét standaardwerk mbt biomechanica van paardrijden op het moment.
Het werk van de Schusdziarras is echter mbt de zit door Nicholson aangegeven als de gouden standaard. Ook voor verdere studie in de atlas is het zinvol Anatomy of Dressage te lezen.

Vermijdt oppervlakkigheid door de door mij als vóórbeeld gegeven site van Bennett als afdoende op te vatten. Of niet natuurlijk Haha!
Dat is waarom ik in eerste instantie niet meer info aan Lautje wilde geven Pling

hc

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:59

Leuke site, zet je in elk geval weer eens aan het denken................ maar ook de huidige generatie zadels helpt niet mee een "onafhankelijke" zit te vinden. De beugelhaken zitten meestal al te ver naar voren.
En teveel ruiters vragen om een badkuipzadel, waar je van voor en achter klem in zit en denken dan dat ze zitten kunnen.
Ik heb al tientallen jaren geleden een clubgenootje van onze dochter, gezegend met een zeer belabberde zit, aangeboden (gratis) zitles en oefeningen te geven. Commentaar van de moeder: "Ze heeft al een wp in de B, dus ze hoeft geen zitles." Clown
Ikzelf heb b.v. volle, erg lange dijen; het heeft best even geduurd voordat ik er achter kwam dat ik dan dus nooit goed in een dressuurzadel met recht naar beneden gaande zweetbladen kan zitten. Hetzelfde zadel waar iemand met korte slanke dijen prima mee uit de voeten kan. Ieder mens heeft een verschillend model maar we willen allemaal in hetzelfde type (mode-)zadel..................
Persoonlijk benijd ik mannen wel eens om het gemak waarmee ze met de paardenbewegingen meegaan. Bloos
Bedankt voor de link, ik hoop dat dit meer mensen aanzet hierover te gaan nadenken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:16

linky schreef:
Persoonlijk benijd ik mannen wel eens om het gemak waarmee ze met de paardenbewegingen meegaan. Bloos

Dat ligt doorgaans NIET aan het verschil in bouw doch in het verschil in perceptie van fysieke beleving.
Stap svp niet in de valkuil van de vele excuusmogelijkheden welke Bennet opent.

Het artikel van Bennett geeft wel aan waarom de in de ruiterij door de toename van het aantal vrouwen mbt de modaal als normaal, als model, ervaren zit geërodeerd is.
Om verder te komen tot begrip van wat wél antomisch correct is, is meer kennis nodig.
Met die kennis kan dan de weg gevonden worden waarop een typisch vrouwlijke anatomie tot een daarvoor optimale zit kan komen.

Mijn lief is een in alle opzichten; bekkenbouw, vetopslag en fysieke perceptie, typerende vrouw/moeder-met-jong-kind.
Ze heeft na veel investering in zichzelf en haar techniek een anatomisch correcte, voor haar lichamelijk ontspannen realiseerbare zit op een bij haar vrouwelijke lijf passend zadel. Ze kan haar rijden met vertrouwen ontwikkelen op deze solide basis.

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:58

Beste HC, ik snap je bedoeling wel maar ik heb zelf een wetenschappelijke opleiding genoten en ik denk dat de meesten hier niet dom zijn (ik ga altijd van het beste uit Knipoog). We gaan echt niet maar wat aanrommelen met halve informatie.

Maar het is wél aardig om even wat van iets te proeven. Al was het maar om weer even bewust te worden van de beperktheid van onze eigen kennis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:20

lautje76 schreef:
Maar het is wél aardig om even wat van iets te proeven. Al was het maar om weer even bewust te worden van de beperktheid van onze eigen kennis.

Vandaar dat ik de link tóch gegeven heb: ter bewuste onbekwaamheid Knipoog

Het leuke ervan is dat dit voldoende denkstof bíjft opleveren voor de rest van je leven OK dan!

´Zit´bekwaamheid ontwikkelend zal menigeen tot de ontdeking komen dat een ánder zadel nodig gaat zijn. Het vervelende is dat het zadel wat je verder op je leertraject het fijnste vindt waarschijnlijk een verkéérd zadel is aan het begin van het traject.
Het zadel is namelijk de interface tussen ruiter en paard. Als die ruiter zich ontwikkelt, anders gaat zitten/rijden is een andere interface nodig.
Het is verstandig om daar rekening mee te houden opdat je jezelf niet in de voet schiet door met een te veeleisend zadel te beginnen en je gaandeweg jezelf ook niet door een te weinig moeglijkheden biedend zadel belemmert.

Mijn lief heeft nú een zadel waar ze weer in kan groeien, maar daar zou ze twee-drie jaar terug hoogst ongelukkig in geworden zijn en dat geldt ook voor het zadel wat ze toén het meest gebruikte.
Ikzelf heb een paar verschillende zadels. Gebruik voor bewuste leersessies een ander zadel dan voor het puntjes op de i zetten.
Het heeft niet veel zin deze zadels te tonen, omdat ze voor óns bij ónze vaardigheid in ónze manier van rijden híer passen en waarschijnlijk juist niet bij een ander.

hc

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:32

Ik lees mee, vind dit óntzettend interessant.
Heeft ook raakvlakken met mijn studie, fysiotherapie (maar ben nog maar net begonnen)!
Ik heb hier zelf niets boeiend over te zeggen maar wilde even een complimentje maken voor dit topic! Lachen