wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

den_shir

wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:40

Hallo,

Ik ben bezig mijn paardje van 3,5 te longeren... Dit gaat op zich goed! Ik heb haar gisteren voor het eerst een hoofdstel omgedaan.. Ze trok der kop omhoog en klapte toen tegen een stapel planken aan, waar ze gelukkig niet van schrok... Toen zijn we buiten de stal gaan staan om opnieuw een poging te doen... En toen LUKTE HET.. we hebben haar een kwartiertje laten staan met bit in.. en halster eronder... ze heeft wel lang staan smakken en kauwen ... maar toen hield ze eindelijk haar mond stil... en gingen we haar longeren... met zadel erop... Dit ging allemaal prima.. alleen de ene kant op gaat voor geen ene meter.. .en de andere kant juist kei goed!

Nu is mijn vraag... wanneer moet je nou op je paard gaan zitten?? Wanneer zijn ze daar klaar voor??

Ik hoor het wel,

Groetjes,
Denise.

Mi_Amore

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:44

Als ze degelijk aan hoofdstel, bit en zadel gewend zijn. Is er niemand op de stal die je hier vakkundig bij kan begeleiden? Je hebt maar 1 kans dat het goed gaat Knipoog gaat het slecht dan heb je miserie...

*edit: het is inderdaad niet echt slim om direct te gaan longeren hoor als ze niet eens een hoofdstel gewend is...

Rustig aan zou ik zo zeggen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 02-10-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:45

Zoekfunctie, zijn veel topics over er loopt zelfs nu één .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:48

Begrijp ik nou goed dat je gelijk gaat longeren als een paard voor het eerst een hoofdstelletje in heeft en gooi je vervolgens ook nog voor het eerst een zadel erop?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:50

LDRD schreef:
Begrijp ik nou goed dat je gelijk gaat longeren als een paard voor het eerst een hoofdstelletje in heeft en gooi je vervolgens ook nog voor het eerst een zadel erop?

zo begrijp ik het ook inderdaad....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:55

En daarom blijf ik dus zeggen: Koop geen onbeleerd paard als je niet weet wat je moet doen en hoe je het moet doen.
Ik heb het zo vaak fout af zien lopen van mensen die zo nodig een jong, onbeleerd paard moeten hebben en het vervolgens compleet verzieken omdat ze er de ballen verstand van hebben.

Sorry, maar ken hier echt razend om worden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:58

mathes schreef:
En daarom blijf ik dus zeggen: Koop geen onbeleerd paard als je niet weet wat je moet doen en hoe je het moet doen.
Ik heb het zo vaak fout af zien lopen van mensen die zo nodig een jong, onbeleerd paard moeten hebben en het vervolgens compleet verzieken omdat ze er de ballen verstand van hebben.

Sorry, maar ken hier echt razend om worden.

Mee eens. Bovendien lijkt het me dat dit paard absoluut nog niet klaar is om op te zitten. Zoek een goede trainer die je kan begeleiden of zet ze ergens op training, want anders loopt het gegarandeerd mis.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:02

Puur even zitten? dat kun je al eens proberen als ze twee zijn (althans bij gezonde volle paarden).

maar als je meer wilt, dan zou ik het echt met beleid opbouwen. Zitten is iets anders dan werken met je paard!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:05

hoo hoo, ik word hier gelijk aangevallen Lachen.. we heb hem al weken geleden voor het eerst gelongeerd... en zadeltje hebben we er 3 weken geleden opgegooid... en nu kwam het hoofdstel er pas bij hoor??... En ik heb er wel een geleerd iemand bij als ik het beestje in ga rijden hoor!! ... En ga er mee in de les rijden, hier in de les rijden heel veel jonge paardjes die net onder het zadel zitten.

Dus niet snel je conclusies trekken, als je het niet zeker weet;)

Groetjes,
Denise.
Laatst bijgewerkt door den_shir op 02-10-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:06

Ik schrok ook al. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:06

oke, fysiek kan hij het aan, maar mentaal is net zo belangrijk. Take it easy, heb je langer profijt van samen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:07

waarom stel jij je vraag dan?

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:08

En mijn vraag is gewoon, kan je beter gewoon ( voor hoe lang?) een beetje longeren en wandelen.. Of mag je er nu wel langszaam opgaan met iemand ernaast??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:09

Opbouwen, voel je je wel veilig? Als je enorm onzeker bent kun je beter eerst info verzamelen voor je aand e slag gaat, want zo leer je je paard onbeuwst verkeerde dingen aan doordat het niet vertrouwd en duidelijk overkomt.

En daar kun je je paard goed mee verspesten! Knipoog

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:11

Ik denk dat niemand relaxed op een jonge paard gaat zitten?? Maar heb er verder geen angsten voor... En nog even voor de duidelijkheid.. er lopen altijd ervaren inrijders rond bij mij...

groetjes,

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:14

Misschien is het feit dat je het vraagt een teken dat je nog niet zeker bent? Dan zou ik het nog niet doen. Natuurlijk moet er wel een moment komen dat je er eens op gaat zitten. Maar ik zou eerst nog wat verder oefenen met het bit en de longe. Als je merkt dat alles goed gaat en je paard is rustig, dan kan eens opstappen met iemand er naast. Dat kan over een week zijn of over een maand, dat hangt van je paard af natuurlijk.
Het moet voor hem een aangename nieuwe stap zijn. Ga er dus niet op kruipen als hij gestresseert is of onrustig. Dat maakt voor hem het opstappen nog een stressvollere onderneming en het kan zijn dat hij de volgende keer je niet (of moeilijkere) laat opstappen.

detour

het gaat er om dat je weet waar je mee bezig bent, dan bedenk je vooraf, met behulp van iemand die ervaring heeft.

Het lijkt er op dat jij gewoon maar wat bent gaan doen en je nu afvraagt of het wel klopt.

Dat gaat ten koste van je dier!

Denk goed na voor je iets doet!

Een slimme meid is tenslotte op haar toekomst voorbereid! Knipoog

Anoniem

Nou ik kan niet anders zeggen als dat ik met vol vertrouwen op mijn fries ging zitten voor de eerste keer, bij mijn KWPNer heb ik zelf niet verder gedurft dan hangen, heb ik daarna weggebracht, hun hebben haar het zitten geleert, en daarna heb ik het zelf weer verder gedaan.

Maar op mijn fries zat ik toendertijd echt wel relaxed hoor! Ja

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:18

toen mijn 3 jarige gewent was aan de longe, en aardig op mn stemcommandos luisterde ben ik erop gaan zitten ,gewoon zonder zadel ,zonder hoofdstel,(wel met iemand erbij), beestje keek niet op of om ....hij vond het enger toen die voor het eerst een winterdeken op kreeg..,
ik denk dat het bij ieder paard verschillend is en dat het ook van diegene afhangt die ermee bezig is, ik had genoeg vertrouwen in het paard en het paard in mij...

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:21

Maar een ding snap ik niet hé ... als je hier een vraag stelt denken mensen gelijk dat je er helemaal niets van weet... Ik was gewoon benieuwd naar wat andere mensen hierover dachten??? En ik vroeg niet of ik ervaren genoeg was?? Het is trouwens mijn eigen paard niet eens... maar van een boer die geintereseerd was in mij en een kennis.. Hij zelf heeft veel ervaring met het inrijden van paarden mar kan het zelf niet meer wegens beschadiging van zijn rug! .. En mensen moeten toch ook dingen leren?? Daarom open ik hier zon onderwerp.. om te kijken wat de meeste mensen zouden doen??? ik wil er namelijk nog eventjes mee wachten toevallig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:24

In een ander topic heb je het over je eigen paard, en dat je een zadel zoekt. Wat wil je nu precies dan?..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:25

Perfect toch, dat je nog wat wilt wachten. Dat wil zeggen dat je het zelf nog niet helemaal vertrouwt, geen probleem. En je topic zo te lezen, zou ik er ook nog niet opstappen.
Het is natuurlijk altijd spannend, de eerste keer dat je opstapt. Maar als een paard een goede vooropleiding heeft gehad, zou dat normaal gezien geen probleem mogen geven (al zijn er steeds uitzonderingen).

Nog lekker wat voortdoen en zeker niet overhaasten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:26

Maar dit paard mist nu net die opleding door een ervaren iemand.
En alles wat een paard verkeerd aanleert is lastiger af te leren.
maar goed, ieder zijn ding...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:27

Een ding snap ik niet, het is een paard van een ander maar jij bent er mee bezig?? Je zegt dat er voldoende ervaren "inrijders" bij je zijn. Waarom deze vraag dan... Kan je die vraag dan niet beter aan die mensen vragen, die zijn samen met jou en dat paard bezig, en kunnen in mijn ogen je op dat moment beter helpen dan wij hier achter onze pc.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:31

wat zijn jullie op je teentjes getrapt hier... Ik was benieuwd heb ik nou al 10 x gezegd wat de ''meeste'' mensen doen... Niet hoe ik het moet doen.... En ik moet zelf een zadel aanschaffen ja voor dat paard... en wat maakt het nou uit of het nou wel of niet mijn paard is?? dat is mijn vraag ook niet... En ik durf wel al op het paard te gaan zitten, maar heb het idee dat het dan iets te snel gaat.... Het lijkt mij dat het beter is dat ze alles goed doet.. en aangezien ze op de rechterhand goed kan lopen met longeren gaat het op de linkerhand NIET goed...

Ps. graag vriendelijke antwoorden op mijn VRAAG, en geen commentaar over mij....