'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:03

Sinds kort rijd ik op een paardje van een vriendin, helaas heb ik door omstandigheden mijn eigen paardje moeten verkopen.

Ik reed eigen paardje bitloos, vond dat zelf een fijner idee (zeker omdat zijn mondje zo lief zacht en klein was). Heb nooit serieus dressuur gereden gewoon veel buitenritten gemaakt.

Nu heb ik op het andere paard weer dressuurles (wilde ik graag weer oppakken na jarenlang door het bos te hebben gehobbeld, en dit paardje kan ook wel wat. Mijn eigen paard vond het vreselijk).

We werken veel aan het rechtrichten, achterhand erbij, overgangen, slangevoltes, stelling, binnenhoefslag. Maar ik moet hem van instructrice steeds 'rond' rijden door benen eraan te houden en met teugels te spelen/kneden/masseren.

Mijn gevoel gaat dan spreken en ik heb het gevoel dat dat spelen druk geeft in de mond en dat het paard door die druk te willen ontwijken het bit loslaat en zijn hoofdje naar beneden doet, zodat hij die druk niet meer voelt. (Ik geef op dat moment dus ook helemaal lucht. Maar soms wordt het een 'gevecht' vooral in de galop en gaat er helemaal tegenin. Voor mij een teken van onvrede. Ik hou dan ook meteen op om met de teugels te 'spelen', zoals dat zo mooi wordt genoemd en laat hem maar even. Gaat echt tegen mijn gevoel in...

Eigenlijk dus niet helemaal eerlijk...

In principe hetzelfde principe (jaja 2x!) als druk van been, reactie, los laten maar ik heb het gevoel dat bij een bit het toch wel wat zeerder doet dan een kuit tegen je buik aan...En dat een paard die druk/pijn dus wilt ontwijken en zo 'in de houding' gaat.

Wie heeft er een visie op?

mireya

Re: 'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:26

Niet gaan kneden!
Dan maar niet aan de teugel...

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:34

Er is natuurlijk wel een verschil tussen "zagen" en kleine kneepjes in de teugel geven, waardoor je paardje wat gaat knabbelen op het bit en zo langzaam ontspant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:21

Nagefelijk lopen is in principe gewoon een vorm van 'wijken voor druk', net als voorwaarts op 2 benen, wijken voor de kuit etc.
Als je een paard op een prettige manier naar de gewenste houding toe rijdt, dan wijkt hij dus inderdaad voor de (lichte!) druk die de weerstandbiedende ( dus niet zagende) hand biedt, en als 'beloning' voor het aannemen van de gewenste houding stop je met weerstand bieden en wordt het contact lichter. Bij een westernruiter valt de druk dan helemaal weg, bij een dressuurruiter wordt het heel licht en luchtig.

Ik zie het probleem niet, zolang het rustig en met respect gebeurt.
Aandrijven is toch ook niet zielig?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:30

Aandrijven is idd niet zielig, maar vind de mond met ijzer ding erin toch wel iets anders. Geeft denk ik ook meer druk, zeker bij constant teugelcontact en aanleuning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:33

Maar die druk hoort ook nooit hoog te zijn.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:53

ik heb ooit een hele goede tip gekregen om te voelen wat het paarden mond voelt: hou een bit in je hand en doe je ogen dicht, laat een ander de teugels vasthouden en heel rustig aan naar achteren lopen (alleen bit en teugels gebruiken). Je moet dan zeggen wanneer je druk voelt van het bit, dan kan je zien hoe weinig druk je kan gebruiken om een paard nageeflijk te laten lopen. Ik dacht echt dat de teugels al strak stonden, maar ze hingen nog in een boog. Bij goed gebruik, idd GEEN zagen, doet het geen pijn en voelt het paard alleen een lichte druk waar hij, meestel, positief op reageert.

Je kan imo beter iets meer druk gebruiken en dat het paard zijn rug goed gebruikt, dan dat je geen druk gebruikt en het paard gebruikt zijn rug niet, waardoor hij pijn aan de rug kan krijgen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:50

Ik kan me wel vinden in wat je zegt hoor, ik werk ook met simpelweg wijken voor druk. Ofwel de teugel aannemen, en als het paard nageeft zelf ook nageven in de hand. Wat sonja zegt dus Knipoog Al is bij mij de druk trouwens best wel eens hoog, als het paard tegen de hand is is mijn weerstand net zo groot als die van hem.

Spelen/kneden/knijpen vind ik vaag, het geeft het idee dat je willekeurig de druk op de teugels verandert.

Natuurlijk varieer je je teugeldruk, maar niet willekeurig. Je verandert de druk als je wil dat je paard iets voor je doet en als je voelt dat het nodig is de druk te vermeerderen of verminderen. Je hand is niet doodstil, stug of strak, maar mee in de beweging van je paard. Je biedt weerstand als het paard tegen de hand, je maakt een hele of halve ophouding om meer of minder te remmen, je geeft na als je paard nageeft, je staat toe in overgangen, je begrenst met een van de teugels. En dat allemaal ook nog in verschillende gradaties omdat je somd meer druk nodig hebt dan de andere keer.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:33

Ik sta volledig achter je bezwaren.

Aan de teugel is een gevolg van verzameling geen voorwaarde. Zie de foto's in mijn profiel van een klassiek geschoold paard en Anky's paard.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:47

Aan de teugel lopen moet gewoon komen doordat je paard ontspannen en verzameld loopt, en niet doordat je kneedt. Ben het met Arabesk eens. Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:12

Arabesk schreef:
Ik sta volledig achter je bezwaren.

Aan de teugel is een gevolg van verzameling geen voorwaarde. Zie de foto's in mijn profiel van een klassiek geschoold paard en Anky's paard.

Ts; bij het gehele rijden wordt een dier geleerd om te wijken voor druk. Dat geld voor zowel bitloos, met bit, NH, het maakt niet uit, dat is de basis.

Dat is niet zomaar bedacht, maar bestudeerd.
Paarden zijn vluchtdieren, voor druk van achteruit gaan ze voorwaarts. Denk aan het longeren , ga je in je "driehoek,"meer achter je paard lopen, "jaag" je hem op.

Met afstraffen en in het smoelwerkje raggen/kneden/masseren noem hoe je noemen wilt berijk je niks.

Maar op het moment dat je een hele lichte druk wegneemt op het moment dat daar in ook nog een ontspanning ontstaat en het paard loopt waar je hem hebben wilt, is dat je nagevelijk. Dit kan echter alleen maar met de voorwaardse drang die er van achteruit in gedreven is. Impuls.

doe je dit nou met bit of zonder, het blijft exact hetzelfde. alleen is de enige discussie die je houdt: wat is vriendelijker?

Mits goed gebruikt niks mis, maar dat geldt voor alles. Ik hoop echt serieus dat er niet weer een bit vs loos komt want daar heb ik echt geen kracht voor haha Haha!

mijn opinie? als jij ook maar een seconde het idee hebt dat druk pijn wordt? kappen en volgens je eigen normen/waarden en ethiek gaan rijden. Maar het zal dan niet aan het bit liggen maar aan jou manier van rijden (instructie kan natuurlijk ook

Clown (Arabesk dat ik jou hier weer mag treffen, wat fijn... In jou profiel zie ik nergens een van anky haar paarden staan sorry)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:43

spelen/kneden is prima,doe je met je vingertoppen en handen netjes naast elkaar houdend......is niks mis mee, is bedoeld bij paarden die de omgeving interessanter vinden of nerveuse paarden die je ritmisch iets meer ondersteuning moet geven.....
ZAGEN NOOIT EN ZG AAN DE TEUGEL TREKKEN.....DAN KOMT ER EEN REAKTIE DOOR PIJN EN ZERE,PIJNLIJKE HANDEN VOOR DE RUITER?AMAZONE !!!!!
Ik doe ook altijd de oefening hand/bit -dubbele lijn met de ruiter/amazone en wil dan laten zien dat ze mijn hand volgen, alle kanten op ontspannend en tegelijk werkend !
Ze ervaren het allemaal als prettig, vooral als ze als marionetten op het muziek dansen .....heel geconcentreerd en jaja aan de teugel ! De hele bak door en ervaren het ook echt als massage in de handpalmen , dus absoluut géén pijn !
Aan de teugel wil zeggen...ontspanning,goede ritmische werking( gymnastiseren) en concentratie en dat krijg je doordat het prettig voelt en je mee wilt doen....
Een bit in de mond of via de neus (is vaak bitloos rijden) kan dus met zachte hand ondersteunend zijn maar met harde hand funest (zagen, handen om en om naar je toe trekken!!!) en kapot makend !
Het ligt er dus ook een beetje aan hoe het paard is, hoe het paard iets geleerd heeft of juist afgeleerd of niet geleerd en het niveau van rijden (gymnastiseren/trainen )van degene die er mee werkt !

Ook moet het type paard geschikt zijn voor de tak van sport wat je zelf leuk vind om te doen !

Ik heb een paard bewusteloos inelkaar zien zakken doordat de druk op de neus het paard letterlijk de adem deed ontnemen.....heerlijk hé, die aansnoer neusriemen...

Trekken is ALTIJD fout !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:44

De beste manier om een paard te laten lopen waar je hem wil hebben is nog altijd, handen stil houden!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:48

Een stille hand ten opzichte van de paardemond bedoel je denk ik, anders lijkt het me een erg strakke en stugge hand.

Broadway, vind je reactie enorm schreeuwerig, en wat heeft een neursriem te maken met dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:51

Ja, tuurlijk bedoel ik dat. En menig ruiter met een beetje verstand zal dat wel in de gaten hebben.
Erg wazig dat men zich hier op Bokt, altijd uit den treure moet verduidelijken, Kelly-Ann.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:51

/trekken/pijn/afdwingen ! Was jij diegene?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:56

Ik? geloof het niet

Lijkt me logisch dat je dingen 'uit den treure' moet verduidelijken.... misverstanden onstaan zomaar.

Denk aan de instructeur die roept: "hand stil houden" en de ruitertjes die héél hard hun best doen hun hand zo stil mogelijk te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:58

Dan praat je wel over nivo manegeruitertjes op kleine ponietjes, Kelly-Ann.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:59

broadway schreef:
/trekken/pijn/afdwingen ! Was jij diegene?

Wat bedoel je en wie bedoel je?
Nu snap ik het even niet meer....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:02

suleilitha schreef:

Wat denk je dat er op bokt rondleest?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:04

suleilitha schreef:

en dan nog hoor je je hand stil te houden
op die manier krijg je de beste aanleuning probeer het maar eens
en als je paard mooi aan je been is zal die vanzelf je hand accepteren
en ook vanzelf nageefelijk komen

maja paardrijden is geen kunst! maar een gevoel!

en dat gevoel ontbreekt bij de meeste

en nog even ontopic

als jij het idee hebt dat dit je bijrijpaard niet ten goede komt
dat domme ijzeren ding in zijn mond dan moet je eens bij eigen afvragen
of jij er wel aan toe bent om dressuurlessen te nemen Knipoog
en mischien toch maar terug de bossen in gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:05

Ook nog wel een aantal volwassenen, Kelly-Ann, die al jaren rijden en over veel ervaring beschikken. Het zijn niet allemaal Pennies op Bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:06

BTW, de startster van het topic is 30 jaar, dat kun je met de beste wil van de wereld toch geen manegekind meer noemen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:07

Stil ten opzichte van de mond van je paard is de enige juiste term....

Voor de duidelijkheid, en om het nog maar even tot in den treure te herhalen *LOL*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:40

Idd een stille hand , kneden is voor mij not-done.

Vind het ook een slechte zaak dat instructie hiermee komt, bij veel mensen uit "kneden"zich al gauw in zagen.

Ik gaf les op een manege, waar een andere instructrice echt geen kaas had gegeten van lesgeven, ze zei tegen de mensen die aan de teugel wilden leren rijden,dat de mensen een beetje moesten prutsen met de handen, prutsen zei ze letterlijk !!!

Mijn klomp brak.. dat leer je mensen toch niet ??

Als een paard niet goed in de aanleuning loopt,en medisch is alles in orde, tuig past goed, dan ligt het vrijwel altijd aan de ruiter, die het paard niet goed aan het been heeft Knipoog Of die geheel zonder been rijd, of met teveel hand.